רוכבי סבב ה-UCI חוזרים אחרי מנוחה של חודש לשבועיים רצופי אקשן בהרי אירופה, הכנת מנועים אחרונה ובדיקות לפני אליפות העולם שבתחילת ספטמבר. 

סיבוב ראשון באיטליה – ארץ הבצק והסוכרים המקוררים, שקורצים לכל אחד למעט חבורה של מגולחי רגליים מוזרים שמעדיפים לסבול במשך שעה וחצי ביום ראשון במקום ללכת לאגם עם איזו גלידה טובה.

מאת: יואב גריבי
תמונות: רד בול

השבוע אנו נוחתים באול די סולה (Val di sole) – עמק השמש. אתר סקי פופולרי בחורף ואחד ממסלולי המטפסים האכזריים שיש בסבב. 4 עליות, שיחד נותנות גובה מצטבר של 190 מטר על הקפה של 4.3 ק”מ בשיפועים שבד”כ יורדים בתחרויות דאונהיל – כל אלה מתובלות בכמה ירידות טכניות. החלק הטכני נותן את אותותיו מאחר שלמרות שזהו מסלול מטפסים, מרבית הרוכבים והרוכבות בחרו באופני שיכוך מלא ולא זנב קשיח.

XCO

חם בעמק של השמש

ואל די סולה הוא אתר די קבוע בסבב מאז 2008, בה כריסטוף סאוסר (זוכרים אותו? היה כאן בהשקה של האפיק ישראל, מנצח הקייפ אפיק 5 פעמים) לקח את אליפות העולם מאבסלון, שהיה אז בשיאו. באופן כללי העמק הזה עושה נחת לשוויצרים, כאשר נינו שרטר ניצח כאן גם הוא באליפות העולם ב-2008 (במקצה ה-u23), ומאז ניצח כאן עוד 4 פעמים ברצף מ-2015. השבוע מסמן את גם חזרתה של ד”ר לנגווד לסבב, לאחר תקופה ארוכה של השבתה עקב פציעות.

וידאו תקציר המוקדמות- XCC (שורט טראק)

נשים

Let’s rewind the clock a little bit. זוכרים שחודש דצמבר האחרון היה אחד הגשומים? אז תדמיינו יום כזה, רק עכשיו, בחודש אוגוסט. עם התנאים האלה התמודדו הרוכבות הטובות בעולם בתחרות ה-Short track. גשם, בוץ חלק, צמיגי חורף ועדשות שקופות עיטרו את קו הזינוק, רגע לפני שהמשקפיים התמלאו בבוץ וכל הפרצופים נהיו חומים, למעט אחד- יולנדה נף השוויצרית ואלופת אירופה הטריה מנצחת בתחרות כאשר אחריה מסיימת סינה פריי (שוויץ), רוכבת ה-U23 המוכשרת ופאולין פרנד פרבו במקום השלישי.

הקרב

את תחילת המירוץ מובילות 2 רוכבות עיקריות: יולנדה נף ופאולין פרנד פרבו. מדובר בחזית נוצצת במיוחד מבחינת תארים שכן נף היא אלופת אירופה, אלופת שוויץ, אלופת עולם ומנצחת הסבב משנה שעברה. מולה רוכבת מוכשרת לא פחות אשר כיהנה כאלופת העולם בשלושת ענפי האופניים שלא מתמקדים רק בירידה: הרים, כביש וסייקלוקרוס! השתיים נאבקות עד שפרבו הצרפתייה מצליחה לנער מעליה את נף ולהוביל את התחרות בבטחה מקדימה בפער שגדל מהקפה להקפה ומגיע עד ל-50 שניות. בינתיים לנף מצטרפת איזו ג’ני ריזוודס אחת, האלופה האולימפית, ויחד הן נאבקות על המקום השני בתחרות.

המנצחת

אחרי 4 הקפות של הובלה ועם פער של 50 שניות פרבו נכנסת להקפה האחרונה תשושה. כ-14 שניות אחריה מגיחה נף מעבר לקו הסיום, לאחר שהשילה מעליה את המטרד השוודי. נף תופסת את פרבו ופותחת במרתון הכאב של השתיים. בכניסה לעליה האחרונה פרבו תוקפת התקפה אחרונה ונואשת, רק כדי להכתיב את הקצב בירידות, שכן נף היא דיסנדרית מעולה. בספרינט הסיום השתיים צמודותצמודותצמודות, נף עולה קדימה אבל אז לפרבו יש איזה קיק קטן והיא מנצחת באושר גדול את נצחונה הראשון בסבב מאז 2015.

תוצאות:

  1. Pauline Ferrand Prevot – 01:21:59
  2. Jolanda Neff – +00:00:01
  3. Jenny Rissveds – +00:01:01
  4. Yana Belomoina – +00:01:29
  5. Anne Tauber – +00:01:56

כוכבות עולות: לגמרי פרנד פרבו, שעברה ניתוח בברך בחודש פברואר ועדיין מצליחה לחזור לעניינים וכמובן גם יולנדה נף שלא מוותרת וסוגרת פער שנחשב לאבוד ב-XCO בהקפה הלפני אחרונה.

כוכבות יורדות: אלופת העולם קייט קורטני בסוף שבוע לא מוצלח עם זינוק מהשורה השניה (ז”א שלא סיימה בשמיניה הראשונה ב-XCC) וסיום מאכזב במקום ה-17, כ-05:14 דקות מהמנצחת.

גברים

מת’יו ואן דר פואל מנצח בתחרות ה-Short track הקצרה והבוצית בשישי. לואן דר פואל יש את כל מה שצריך בשביל להיות כוכב במקצה הזה, והוא אכן מנצח בכל תחרות כזו בה השתתף השנה. יש לו את הכח המתפרץ, שכרגע לאף אחד אין תשובה הולמת עבורו ואת הניסיון של רכיבות על גבי רכיבות בתנאים רטובים ומחליקים למרחקים קצרים. כרגע ואן דר פואל הוא כוכב סצנת ה-XCC הכמעט בלעדי במקצה הגברים, למעט אנריקה אבנסיני (ברזיל, מסיים שני) העולה ברמה משנה לשנה.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הקרב

ואן דר פואל לא נותן לאף אחד לנשום מירית הזינוק (למעשה מהרמזור הירוק, ביטלו את האקדח המזניק העונה) ודוחף את כולם לקצה עם קצב מסחרר. היחידים שמצליחים לעמוד באתגר שמציב ההולנדי הצעיר הם שני השוויצרים שרטר ופלוקיגר. נוצר כאן מצב מעניין ששלישיית החוד מורכבת משלושת הרוכבים היחידים שניצחו בתחרויות הסבב השנה.

הרחק מאחורי חבורת החוד מתנהל מאבק עיקש ורב משתתפים על שאריות הפודיום. אבנסיני, האחים ברדו, טמפייר וליצ’ר נלחמים ונאבקים ביניהם לעוד קצת נקודות בדירוג הכללי. ג’רהארד קרשבאומר, אלוף איטליה ומי שסיים במקום השני והצמוד כאן בעונה הקודמת לא עומד בקצב של המובילים ונושר אל קבוצת הרדיפה, אך פנצ’ר מוציא אותו מהמירוץ לפודיום והוא נאלץ להסתפק במקום התשיעי.

המנצח

במשך כל התחרות נינו נראה כאילו הוא שומר את הקלפים קרוב לחזה: רוכב שלישי, אף פעם לא יוזם ותמיד סוגר את ההתקפות של השניים האחרים. זוהי התנהגות מאד לא נינואית והבוס נראה כאילו הוא מבלף על כולם, לומד את יריביו ורק מחכה לרגע הנכון לתקוף. בהקפה האחרונה, נינו הוא זה שחושף את הקלפים ראשון על השולחן: זוגיים של מלכה. מכובד מאד ללא ספק, אבל שתי המלכות של הבוס לא מספיק בכלל לפול האוס שמציג ואן דר פול עם התקפה מסחררת בעליה הראשונה מתוך ארבע במסלול. פלוקיגר היחיד שמסוגל לו עם שלישיית תשעיות והשניים נוטשים את נינו להתבוסס לו עם המלכות שלו.

ואן דר פואל הצליח לווסת את הכח שלו כך שיתאים לשעה וחצי של סבל במקום 60 הדקות המאפיינות את מירוצי הסייקלוקרוס מהם הגיע. כעת על כולם להתמודד עם אתגר חדש: ילד צעיר עם כח מפלצתי, המנחית עליהם התקפות בלתי ניתנות לעצירה. נינו כבר לא צעיר (33), הוא עדיין רוכב מאד מנוסה וחזק עם ניתוח אסטרטגי של היריבים שלו, אבל מול הגיל אין תרגיל – בסופו של דבר הצעירים ינצחו את המבוגרים, השאלה היא האם האלוף האולימפי ימצא דרך לנטרל גם את היריב הזה?

ככה זה נראה בוידאו:

תוצאות

  1. Mathieu Van Der Poel- 01:20:47
  2. Mathias Flueckiger – +00:00:18
  3. Nino Schurter – +00:00:53
  4. Henrique Avancini – +00:01:46
  5. Luca Braidot – +00:02:01

כוכבים עולים: שלישיית החוד, האחים ברדו האיטלקים (5 ו-7) ומילאן ווידר ההולנדי (6).

כוכבים יורדים: ג’רהארד קרשבאומר אחרי ביצוע מצוין בשנה שעברה ובתחרות הקודמת בסבב (בשניהם סיים שני), לא מצליח לעמוד בקצב שמכתיבה התחרות החדשה וכמעט מסיים מחוץ לעשיריה הראשונה.