סייקלוקרוס בוואלטה? סערת מסלול הנג”ש הראשון (היום)

יומיים לפני הוואלטה הרשת  התחילה לגעוש (בעיקר בטוויטר – ראו את הציוץ של פרום בכתבה הקודמת) לגבי המסלול של הנג”ש היום. הרוכבים שיצאו לבדוק את המסלול גילו שלוליות מים, קטעי חול, מגרשי כדורעף חופים שחוצים את המסלול וקטעי דק צרים מדיי…מישהו כנראה הלך רחוק מדיי עם הביטוי “נג”ש קבוצתי טכני” ובנה מסלול סייקלוקרוס. ה-UCI נאלץ להיכנס לתמונה, ונכון לכתיבת שורות אלו לא ברור אם הנג”ש הקבוצתי ינוטרל (זאת אומרת שישמש רק להצגה חגיגית של הרוכבים בפני הקהל הרב) או שחלקים ממנו ישונו. קשה להאמין שניתן להכשיר מסלול כזה לתחרות אמיתית בתוך יום.

עוד שאלה מעניינת היא: האם זו אינדיקציה לרמת הארגון שמחכה לנו בהמשך? יש 2 קטעי הרים קשים מאוד (11 ו-20) שיש בהם אלמנט של חזרה על אותו מסלול. זו חגיגה לקהל אבל אתגר לוגיסטי לא פשוט של פינוי המסלול – השיירה הלוגיסטית ארוכה מאוד. אגב, יש גם 8 פסגות שמטפסים אליהן פעם ראשונה בתולדות המרוץ.

לראשונה מזה 33 שנה – הוואלטה עוברת בחבל הבסקים!

בשלב 14 שיוצא מויטוריה ומטייל על ההרים בסביבה. חבל הבסקים, שנמצא בפינה הצפון מערבית של ספרד, והוא הררי במיוחד, נעדר מהמרוץ במשך 33 שנה (בין 1978 ל-2011) לאחר שבשנת 1978 האוהדים הבסקים הפריעו למהלך התקין של המרוץ וניצלו אותו להפגנות פוליטיות התומכות בהיבדלות מספרד. הקהל הבסקי הוא אוהד אופנים תוסס במיוחד, צבוע כתום, שדוחף חזק (תרתי משמע) את הרוכבים המקומיים וקצת מקשה על כל השאר… השלבים העוברים בחבל הבסקי תמיד מועדים לפורענות.

יש הרבה כעס באיזור על ההיעדרות הזו, והבאסקים טוענים שהיה אפשר (מבחינה בטחונית ופוליטית) להיענות לבקשת העיריות וגורמי התיירות באיזור, ולהעביר את המירוץ שם כבר מזמן. החזרה הזו לחבל הבאסקים זה לא דבר של מה בכך! הבאסקים הם עם של אוהבי אופניים. בטירוף! הם החזיקו שנים בקבוצה הכתומה והמוכרת Euskaltel-Euskadi, שלא רק שמומנה על ידי חברת התקשורת אסקוטל, אלא גם על ידי ממשלת המחוז הבאסקי עצמה. אופניים זה ספורט לאומי שם, והם הוציאו לאורך השנים כמה וכמה מטפסים ודמויות מוכרות למירוצים הגדולים בכתום האופייני. זו סיבה מעולה לשמור לכם את קטע 14 ביומן ולראות את הדרכים בוואלטה בכתום בטלוויזיה.

הנה טריביוט ל Euskaltel-Euskadi מ BIKEPANEL – קבוצה שחבל שכבר אינה פעילה:

 

חולצות התחרות: האדומה, הירוקה, הנקודות הכחולות והלבנה

המובילים בקטגוריות השונות יתחרו על חולצת המוביל האדומה, חולצת המאיץ הירוקה, חולצת המטפס עם הנקודות הכחולות וגם על החולצה הלבנה לקטגוריה המשולבת הנהוגה במירוץ מאז 2002. הנה רשימת המנצחים בשנים האחרונות:

שנה דירוג כללי – חולצה אדומה המאיץ המטפס
2014 Alberto Contador John Degenkolb Luis León Sánchez
2013 Chris Horner Alejandro Valverde Nicolas Edet
2012 Alberto Contador Alejandro Valverde Simon Clarke
2011 Juan José Cobo Bauke Mollema David Moncoutié
2010 Vincenzo Nibali Mark Cavendish David Moncoutié
2009 Alejandro Valverde André Greipel David Moncoutié
2008 Alberto Contador Greg Van Avermaet David Moncoutié
2007 Denis Mensjov Daniele Bennati Denis Mensjov
2006 Aleksandr Vinokurov Thor Hushovd Egoi Martínez

 

תמונת הטוענים לפודיום

התחרות השנה פתוחה ובנויה מאותם מתמודדים שכבר הוכיחו עצמם (או איכזבו וצריכים להוכיח עצמם) בג’ירו ובטור.

בסקיי – הניסיון של פרום להשיג דאבל תלוי במידת ההתאוששות שלו מהטור. בשבוע האחרון בטור ראינו שהוא מתקשה (מזכיר במשהו את קונטאדור בשבוע האחרון של הג’ירו?) ויריביו בוואלטה זוכרים זאת היטב ויפעילו עליו לחץ במיוחד בסוף המרוץ. אם פרום לא יעמוד בעומס (הוואלטה לא האירה לו פנים בעבר, פעמיים מקום שני ועוד מקום רביעי), יכול להיות שגריינט תומאס יקבל את המושכות בסקיי. גראיינט תומאס רכב נפלא לאורך כל העונה אבל כפועל של אחרים. יקבל הזדמנות בוואלטה רק אם פרום יתפרק

באסטנה – ארו וניבאלי באסטנה יכולים לסייע או להפריע אחד לשני, הכל תלוי במידת הרצון לשיתוף פעולה וביכולת של ניבאלי לוותר על ההובלה במקרה בו ארו יהיה רענן יותר וחזק יותר. ניבאלי “חייב” לארו אחרי שהאחרון סייע לו בג’ירו של 2013.

2

פביו ארו חוגג בג’ירו. האם נראה אותו בפוזה הזו שוב בוואלטה?

 

במוביסטאר – וולוורדה וקואינטנה במוביסטאר חוזרים על ההרכב מהטור אבל הפעם זה המגרש הביתי של וולוורדה ואולי ההזדמנות האחרונה שלו מול האוהדים הספרדיים (בן 36 השנה). טי-ג’יי ואן-גרדרן רכב שבוע פחות בטור ולפחות על הנייר הוא מתמודד חזק מאוד על הדרוג הכללי. בדרך לפודיום הוא יצטרך להוכיח שהוא לא תואם ריצ’י פורט ושבאמת יש לו את זה.

קנונדייל-גרמין גם ראויה לציון כיוון שהיא מגיעה למרוץ עם אנדרו טלנסקי ודן מרטין – שני רוכבים עם יכולות טיפוס מצויינות שאם הכל יתחבר להם יכולים לעשות פודיום בסיוע הדדי.
1

תחזיות? יאללה, בוא נלך על זה…

אם צריך בכל זאת להסתכן ולהמר אני הולך על הצעירים: ניירו קואינטנה בראש הפודיום ופאביו ארו אחריו! הטיפוס המצטבר לאורך הוואלטה אמור להתאים לקואינטנה המטפס הצעיר והכשרוני, והתסכול מהתעוררות מאוחרת בטור רק יסייע לו במוטיווציה להשאיר חותם עמוק יותר על עונת המירוצים של 2015. פאביו ארו ינשוף בעורפו אחרי שצבר הרבה בטחון בג’ירו ומגיע רענן לוואלטה. את הפודיום ישלים אחד המטפסים הספרדים – פוריטו, וולוורדה או מיקל לנדה.

לא, לא שכחתי את פרום, ואני לא היחיד שמנחש שהדאבל לא ילך. הנה ראיון קצר עם חוזפה בלוקי – רוכב העבר הספרדי – שמסביר למה לדעתו זה הוואלטה של קואינטנה, וולוורדה וניבאלי ולא של פרום.  

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

עוד כמה דברים שכדאי לדעת על וואלטה 2015:

  • המרוץ מתחיל השנה בתוך אוגוסט, כשבועיים לפני התזמון הרגיל שלו וזה אומר שיהיה מאוד חם. על מי זה ישפיע יותר ועל מי פחות? למעט ניבאלי שבאופן מובהק מעדיף גשם ושלג קשה לדעת. מי שרוצה מדליה במשחקים האולימפיים של ריו 2016 יכול להתייחס לכך כאימון טוב.    
  • מיקל לנדה רוכב עבור אסטנה אבל יש דיבור שבשנה הבאה הוא בסקאיי. עד כמה זה ישפיע עליו והאם נראה את המחויבות הנוכחית מתנגשת עם זו של שנה הבאה?
  • ASO, הארגון שמאחורי הטור-דה-פראנס, קנה 49% מ-UNIPUBLIC, הארגון שמאחורי הוואלטה, בשנת 2008. ב-2013 השלים את הרכישה ולמעשה השתלט על המרוץ. למה זה מעניין אתכם? כי זה ישאיר את הוואלטה מובדל מהטור-דה-פראנס בעתיד הנראה לעין, עם מסלולים שמתאימים יותר למטפסים טהורים ופחות לרוכבי גראנד-טור קלאסיים שימשיכו להתחרות קודם כל בצרפת. קחו למשל את פרשן היורוספורט שון קלי שניצח את הוואלטה ב-1988 – רוכב אול-ארונד בסגנון שלו לא יכול להתחרות השנה על הפודיום. כך גם רוכבים בעידן שלנו שיש להם יכולות טיפוס ונג”ש אבל עדיין יתקשו להחשב מועמדים במסלול כזה – בראדלי וויגינס למשל ולדעתי גם ואן-גרדרן. בצד החיובי, ASO עובדים קשה כדי להפוך את המרוץ לגראנד-טור השני בחשיבותו ובכך מאתגרים את RCS שמארגנים את הג’ירו ותורמים להעלאת הרמה הכללית.
  • בוואלטה השנה יש מספר שיא של רוכבים אמריקנים – 9! זה אולי לא נשמע הרבה אבל זה עדיין השיא. רק בשנת 1977 השתתף האמריקאי הראשון, בשנת 2001 ניצח אמריקני בשלב, ב-2006 הגיעו לפודיום וב-2011 עם כריס הורנר גם לקחו את המרוץ.
  • רק שני רוכבים בהיסטוריה עשו טור-וואלטה דאבל: ז’ק אנקטיל ב-1963 וברנרד הינו ב-1978. אם פרום יהפוך לשלישי זה יהיה הישג אדיר וגם אירוניה מסוימת לאחר שחביב הקהל המקומי – קונטאדור – נכשל בדאבל ג’ירו-טור וכלל לא ישתתף בוואלטה. אולג טינקוף (טינקוף-סקסו) קיווה לסיים את העונה אחרת.

 


3

 

במהלך הוואלטה נחזור עם סיכומי ביניים ב-BIKEPANEL ונעקוב אחרי מהדורת 2015 עמוסת הכוכבים עם תמונות פרשנויות וכל מה שחשוב בדרך לפודיום במדריד.

צילום: RCSSPORT@ANSA
מאת: יניב שור