הדר איפה רוכבים-002

סדרת התוכן “איפה רוכבים” של BIKEPANEL באה לתת לכם סקירה מאסיבית של אטרקציות הרכיבה המעניינות ביותר בישראל. בד”כ נתמקד בסדרה הזו בסינגלים המנוהלים והבנויים שהוקמו בארץ, כי אנחנו אוהבים אותם – הם פותרים לנו התלבטויות וחוסכים לנו זמן: לא צריך לתכנן מסלול, לא צריך להכיר יותר מדי. יש שילוט, יש מרחק, יש גובה מצטבר… וכל מה שצריך זה להגיע לחניה בבוקר ולהכנס לשביל. פינוק.

 

[vimeo]http://vimeo.com/29914643[/vimeo]


את סינגל בארי – “אחיו הגדול” רבים מכירים ואוהבים, אבל סינגל גברעם – “האח הצעיר” והמוכר פחות גם הוא סינגל מעולה באותו איזור – רק 30 ק”מ צפונה, וקרוב יותר בזמן ובמרחק למגיעים מהמרכז. גם הסינגל הזה נוסד ביוזמה מקומית – של יפתח שעני מקיבוץ גברעם, ועבר אבולוציה ושיפורים כשהחל שיתוף הפעולה עם קק”ל. כאן תוכלו להנות מחוויה מדברית ירוקה, מפריחה מקסימה וממרבדי כלניות בעונה, וממסלול מושלם לחורף שמספק שפע של כיף לרוכבים מכל הרמות. אם לא הייתם שם, חכו ליום אחד אחרי הגשם, ותבואו!  עד פתיחת השביל יער גברעם היה יער משני במרחב, הציבור מעט לבקר בו ולא היה כל פיתוח לקליטת קהל. שביל האופניים חשף את היער לקהל הרוכבים באופן כמעט בלעדי. בחודשים אפריל – מאי 2011 עבר השביל שדרוג משמעותי במטרה להתאים את הסטנדרט שלו לסטנדרטים העדכניים של שבילי האופניים של קק”ל. במסגרת השדרוג בוטלו מספר קטעי רכיבה על דרכי עפר ונסללו במקומם קטעי סינגל. ירידות ועליות תלולות מדי, אשר יצרו בעיות קשות של נגר וסחף קרקע בוטלו, טושטשו ובמקומם נפרצו סינגלים הצוברים או מאבדים גובה במתינות תוך שמירה על עקרונות שימור הנגר והקרקע. השביל המחודש זורם יותר, בטוח יותר ומהנה יותר. 

הוראות הגעה

הסינגל מתחיל ומסתיים ממש ליד הכניסה לקיבוץ גברעם שבאיזור אשקלון. למגיעים מהמרכז: סעו בכביש 4 ועברו את צומת אשקלון דרומה כ 4 ק”מ. פנו שמאלה ומזרחה אל כביש הגישה לקיבוץ גברעם, וסעו בו כ 2.5 ק”מ עד כ 300 מטר לפני שער הקיבוץ. בנקודה בה הכביש מבצע פניה שמאלה צאו ימינה אל דרך עפר ולאחר 100 מטרים תראו את החניון המוצל המהווה את התחלת הסינגל.

 

1-014

נקודת ההתחלה: החניון מימין לכביש הגישה לקיבוץ גברעם

1-DSC_0063

פה ושם יוצא הסינגל אל השדות הפתוחים ונגלה נוף הנגב המקסים. זוהר צפון מקק”ל מוביל את החבורה:

 

תיאור המסלול

המסלול לוקח אותנו אל יער גברעם המשתרע על רכס כורכר בדרום מישור החוף, בצמוד לקיבוץ גברעם. היער נטוע בעיקר עצי איקליפטוס ואורן ונטיעות של רחבי עלים ארץ ישראלים בעמקים. בחורף ניתן ליהנות מפריחה של סחלבים וצבעונים. היער גובל בשמורת טבע כורכר גברעם שבה פריחה מרשימה של כלניות. באביב פורחים ביער שיחי לוטם בורוד ולבן, בנוסף היער עשיר בצמחיה אופיינית לבתי גידול כורכריים ובהם שיחי קורנית מקורקפת המפיצים ריחות למרחוק. האתר העיקרי ביער הוא מחצבת הכורכר, נקודות עניין נוספות הם המטעים בחלקו הצפוני הפורחים באביב בסגול ולבן ומוקדי הפריחה השונים הפזורים בו. אתרים נוספים במרחב הם יער יד מרדכי ובו מס’ חניונים ודרך נוף. כמו כן שמורת כרמיה, דרך נוף שקמה המתחילה בכרמיה ממשיכה דרומית לגברעם ומסתיימת בקיבוץ דביר, וחוף זיקים.


 1-011

זהו מסלול מעגלי של כ 19.5 ק”מ שמשלב בתוכו גבעות מתונות ועליות קצרות בלבד (גובה מצטבר של כ 250 מטרים). אופי השביל אינו טכני מאוד – כלומר מתאים לרוכבים ברמת רכיבה בינונית, להוציא ירידה אחת המותאמת לרוכבים מנוסים. יש בו כמה קטעי “Fun” שאם תרכבו בהם מהר, תגלו שצריך מיומנות מסוימת כדי לבצע אותם: ירידה תלולה, סיבובים מהירים ומעבר בין תלמים עמוקים – אותם גלי קרקע צפופים שמייצרים תחושת רכבת הרים קטנה ושניתן למצוא כמוהם גם בבארי. מי שאינו רוכב טכני מיומן יוכל לצלוח את רוב הקטעים האלה ברכיבה רגועה. בסה”כ רוב המסלול הוא קליל וידידותי.  

 

1-DSC_0042

רובו של הסינגל מתאים לרוב רמות הרכיבה:

 המסלול מתחיל, ומסתיים בחניון האקליפטוסים קרוב לכניסה לקיבוץ גברעם. למעשה, הוא מבצע הקפה שלמה סביב הקיבוץ נגד כיוון השעון. מהחניון רוכבים על דרך ג’יפים לכיוון דרום מערב כקילומטר אחד ומאתיים מטרים, עד שמגיעים לתחילת הסינגל המסומן בשלט ופונים אליו שמאלה במגמת רכיבה מזרחה. מהנקודה הזו הסינגל והשילוט יובילו אתכם לאורך כל המסלול. בהתחלה נעבור כמה חורשות, נחצה שדות חקלאיים על מעט מאוד דרכי עפר, ונכנס שוב אל אזורים של עצי אורן וחורש נמוך. שימו לב – לקראת הסיום ישנו שילוט המורה על המשך הרכיבה לכיוון שער הקיבוץ שהוא סגור בד”כ. בנקודה זו יש לפנות אל השביל הצמוד אל גדר הקיבוץ ומקיף אותה מצפון ולרכוב איתו חזרה את הק”מ האחרון אל החניון.


1-DSC_0062

יפתח, יוזם הסינגל מדגים קטע רכיבה טיפה יותר קשה. רכבו בזהירות!

 

 

עצות לרוכבים

האקלים הוא מדברי, והסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם שמהדק את השביל ומקל על חציית קטעי חול, מה שהופך את המסלול הזה לאידאלי לעונות המעבר והחורף. בעונות המעבר ובימים חמים יותר מומלץ להתחיל את הרכיבה בשעה מוקדמת.

למרות השילוט הנוח, מומלץ תמיד להגיע לרכיבה ראשונה במסלול חדש מלווים ברוכב מוביל שכבר עשה את המסלול ומכיר אותו ואת נקודות הבירבור, כדי לוודא שאתם בתוואי הנכון.

שירותים תיירותיים ניתן לקבל בתחנת הדלק בצומת יד מרדכי ובתחנת הדלק בכניסה למושב מבקיעים.


 

 

1-DSC_0029

דור שני לרכיבה – הבת של יפתח מדגימה חציית ערוץ

 

כללי התנהגות

1.    השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל.

2.    התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.

3.    קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.

4.    הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.

5.    התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.

6.    האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.

7.    שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.

8.    בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים. כנ”ל בנוגע לאתרים הארכאולוגיים באזור.

הרכיבה בשטח אסורה על אופנועי שטח וטרקטורונים!

1-DSC_0051

מסלול חורפי מעולה!

 

1-DSC00037

נוף טיפוסי בסינגל גברעם

 1-DSC_0045

כתיבה, סרטון וצילומים: גיא חלמיש

תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: זוהר צפון אדריכל המרחב בקק”ל, יפתח שעני ובתו גלי שעני מקיבוץ גברעם, ותודה מיוחדת וחמה לאיילה ונטע מקק”ל

הכתבה הוכנה באדיבות קק”ל ואי ירוק. מידע נוסף על מסלוליה ניתן לקרוא במגזין הטיולים e ירוק של קק”ל.

 

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום