יער בן שמן הוא אתר רכיבה מרכזי השוקק רוכבים בכל ימות השבוע. קק”ל החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער, ולבנות שלושה שבילי אופניים באורך כולל של כ-65 ק”מ.

לכל כתבות הסינגלים ב BIKEPANEL

חשיבותו של יער בן שמן והסינגלים החדשים שבנתה קק”ל ביער זה נובעת מהיותו “עורף הנופש” של גוש דן וערי המרכז.   שטחו של היער אדיר: מעל 30,000 דונם יחד עם יער מודיעין הצמוד אליו, והוא משרת אוכלוסייה בת כשני מיליון איש. יער בן שמן הוא גם נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער בן שמן אינם נדרשים לעליות ארוכות כבהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד. משמעות הדבר היא שיער זה חשוף יותר מיערות אחרים הן לתוצאות החיוביות של רכיבת השטח, והן להשפעות השליליות שלה, כגון פגיעה ביער עקב בניית סינגלים פירטיים (לא מורשים ולא מקצועיים באופן בנייתם), שגורמים להרס צמחייה וקרקע ולפגיעה בבעלי חיים בממשק היער. 

קק”ל, שתומכת ברכיבת האופניים ויוצרת מסלולי רכיבה בכל הארץ, החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער בן שמן, ולפעול להסטת הרכיבה לסינגלים אלה, כדי שיהיה אפשר לשקם את היער באזורים שנפגעו. לצורך תכנון תכנית אב לשבילי אופניים ביער בן שמן נשכרו שירותיו של אדריכל אוטו פרידמן, ובתכנון משותף יחד עם קק”ל נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של “חיוביים” – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו”שליליים” – שפוגעים ביער. היער חולק לתאי שטח, נקבעו שטחים שקק”ל מעוניינת שייכנסו אליהם רוכבים ושטחים שקק”ל לא הייתה רוצה שייכנסו אליהם. עוד היבטים שמובאים בחשבון בתכנון הם שמירה על קווי גובה, נקודות עניין ותצפית, מעקף של אזורים מוגנים, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי ואזורי היער.

לאחר תכנון של למעלה משנה נקבע שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק”מ: קצר, בינוני וארוך. לאחר מאמץ התכנון החלה בניית השביל בפיקוח בוני שבילים מוסמכים – דורון אמיץ (BikeIsrael.com) ואדריכל אוטו פרידמן. חלקו הראשון (סינגל ברוטיה, או בשמו העממי: קק”ל 1) נבנה ע”י עובדי קק”ל וקבוצות מתנדבים שונות והסתיים לפני כ-8 חודשים. מאז נכנסה קק”ל להילוך עבודה גבוה יותר ובמאמץ רב סיימה את שביל ענבה (בשמו העממי: קק”ל 2). התוצאה: סינגל אחד ארוך באורך 32 ק”מ עם אפשרות לסיום לאחר 8 ק”מ. בשנה הקרובה קק”ל מקווה לסיים את פריצתו של השביל הקצר באזור בתל חדיד שאורכו 12 ק”מ.

לאחרונה, עם השלמת בנייתם התווספה גם מערכת סימון שמקלה מאוד על הרכיבה הרציפה בשבילים. בזמן הקרוב יושלם השילוט.

סינגל ענבה לוקח אותנו אל האזורים הדרומיים והחשופים יותר של יער בן שמן

הוראות הגעה

הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח. מכביש  1 (ירושלים-תל-אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין, כשני ק”מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין, שם נחנה.

מצפה מודיעין: תחילת המסלול ומקום המפגש של מאות רוכבים מהמרכז בכל ימות השבוע

תיאור המסלול

על מנת לאפשר רכיבה למרחקים שונים למתחילים ולמתקדמים, נבנה המסלול בצורה חכמה, שמאפשרת כניסה ויציאה אליו מצירי היער העיקריים. חגי יבלוביץ, יערן בן שמן מספר: “במהלך התכנון הושקעה מחשבה רבה על מנת לבנות שביל טוב ונוח שישתלב בצורה טובה עם ממשק היער ויתן מענה לרוכבי האופניים. קק”ל משקיעה סכומי עתק בתכנון ובבניית שבילי אופניים לרווחת הרוכבים”.

אדריכל אוטו פרידמן מספר: “בעקבות המהפך בקק”ל, שהפכה לגוף שמאמץ את רוכבי האופניים, החל תכנון מערכת שבילי יער בן שמן. אחת ממטרות בניית השביל היא לתת מקום כייפי לרכיבה. הקטע הקצר יותר (סינגל הברוטיה) הוא גם קל יותר לרוכבים מתחילים אולם החלק הארי של הסינגל (ענבה) הוא קצת יותר אתגרי”.

 

שני הסינגלים: בכחול ובאדום

סינגל הרצל (לשעבר הברוטיה) – מסומן בכחול.

הסינגל עובר ביער הרצל, שהוא חלק מיער בן שמן. זהו גוש יער שנטעה קרן קימת לישראל לכבודו של הרצל בתחילת המאה. הסינגל עובר בסמוך לחלקת עצי ברוטיה.   ברוטיה הוא מין של אורן שנשתל על ידי קק”ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ (נטעו ב-1929). זוהי לולאה של כ 8 ק”מ (וכ 150 מטרים של גובה נצבר) הנמצאת כולה במרחק לא גדול מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים. מתחילים במצפה, ופונים מערבה דרך חלקות אקליפטוסים ואורן, ליד חלקת הברוטיה הותיקה, עד לחניון מקסיקו. פונים ימינה לכביש היציאה מהיער וממש ליד הצומת נכנסים שוב לסינגל במגמה דרומה לאורך הגדר. הסינגל פונה מזרחה ואז מבצע סיבובי עקלתון יפים בתוך היער, עד שהוא חוצה ציר ראשי לאורך נחל וצומת גדולה. חוצים את הנחל מעל סכר קטן ועתיק (הקרוי “סהרון”), ואז ניצבות שתי אפשרויות: 1. לחזור חזרה למצפה דרך השביל הכחול שפונה שמאלה וצפונה, או לרכוב על דרך האספלט עד למצפה מודיעין. 2. מי שהגיע לרכיבה ארוכה יכול לפנות אחרי הסכר ימינה אל הסינגל הארוך: ענבה המסומן בצבע אדום. 

השקעה רבה בשילוט וסימון השביל מסייעת לרכוב בתוואי הנכון

סינגל ענבה – מסומן באדום.

זה הסינגל החדש יותר מהשניים, והמתאים יותר לרוכבים מתקדמים: הוא ארוך (24 ק”מ!) ויש בו צבירת גובה מכובדת יחסית לאזור (כ 550 מטרים), וקטעים טכניים. הוא פונה דרומה דרך חניון שאקי וחניון הסוסים ועולה לתל גמזו, שם ישנה נקודת תצפית יפה, ומנוחה. החלק הזה יספק לכם גיוון מהרכיבה ביער המוצל ויתאים מאוד גם לעונות הקרות. ממשיכים באזורים פתוחים עד החלק הצעיר של יער מודיעין. לעתים עוברים גם בדרכי עפר. ממשיכים דרומה ליער הבוגר עד חורבת בית ענבה. השביל ממשיך צפון-מזרחה ומשקיף על נחל ענבה וכבשני הסיד העתיקים שבו. השביל ממשיך בטיפוס לחורבת רגב, שהיא אחת הנקודות הגבוהות ביותר בשטח. מומלץ לעצור וליהנות מתצפית פנורמית. משם ממשיכים חזרה לליגד סנטר, שהוא נקודת כניסה ויציאה נוספת לסינגל. השביל ממשיך ומטפס לחורבת זכריה ויורד אל בקעת הנזירים ומערות הנזירים. אז הוא פונה מערבה לאורך נחל גמזו וחזרה צפונה בעלייה למצפה מודיעין, דרך הפגודה התאילנדית.

נקודה חשובה: באזור חורבת בית ענבה ישנו פיצול בסימון השבילים עם סימון שבילים שחור. רכיבה בשביל השחור על דרך עפר תוביל את הרוכבים לתוך העיר מודיעין (לפארק העירוני ענבה), ומשם להתחברות למערכת שבילי האופניים העירונית. יש לציין שלאחר רכיבה של כ-500 מ’ בשביל העפר השחור ישנו פיצול לשביל כחול, שמוביל לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ולישפרו סנטר.

דורון אמיץ מ BikeIsrael.co.il –  מדגים השתעשעות על אלמנטים בסינגל ענבה

 

עצות לרוכבים

הרכיבה ביער בן שמן טובה מאוד כל השנה, אולם בשיא הקיץ חם שם מאוד ומומלץ להתחיל לרכוב מוקדם. הסינגלים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד באזורים החשופים בעונות החורף, ובמוצלים כאשר יותר חם. הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם שמהדק את השביל, אולם כדאי לחכות כיומיים לאחר רדת הגשם כדי לתת לשביל להתייבש מעט ולהימנע מבוץ דביק שיכול לפגוע ברכיבה ובאופניים שלכם.

הצמתים בין סינגל לדרך עפר מסומנים בשתי אבנים גדולות. האבנים מיועדות ליצור שפה לנהגים ולרוכבים שתזכיר להם לרכוב ולנהוג בזהירות בנקודות המפגש האלה. 

נוף טיפוסי בסינגל ענבה:

 

כללי התנהגות

1.השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל. הרכיבה אסורה בשבילים שאינם מסומנים.

2.התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.

3.קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.

4.הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.

5.התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.

6.האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.

7.שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.

8.בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים. כנ”ל בנוגע לאתרים הארכאולוגיים באזור.

הרכיבה בשבילי האופניים אסורה על אופנועי שטח וטרקטורונים!

 

כתיבה, סרטון וצילומים:  – גיא חלמיש

תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: חגי יבלוביץ, יערן בן שמן קק”ל, דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן, ובמיוחד לנטע ואילה מקק”ל.

הכתבה הוכנה באדיבות קק”ל ואי ירוק. כתבה זו וכתבות נוספות על מסלולי אופניים חדשים שהכשירה קק”ל באתריה ניתן למצוא פה: eירוק

*עידכון מקק”ל לאחר סגירת הכתבה: שם הסינגל שונה ל”סינגל הרצל” במקום “סינגל הברוטיה.

סוגר איפה רוכבים
עוד כמה כתבות שאולי יעניינו אתכם:

צפון

מרכז

דרום