מייד אחרי שהושקו והתפרסם המשקל השערורייתי שלו  – 1360 גרם (וכנראה קרוב יותר ל 1300 אחרי שחותכים את הסטירר), רציתי את ה Fox Step Cast 32 הידוע בכינויו SC32 לעצמי. הזמנתי לי אחד כזה מיידית על עיוור, עוד לפני שניסיתי אותו.

מאת: גיא חלמיש
צילום: אורי ניצן וגיאחה

image02

300 גרם – הורדת משקל משמעותית

התחרות הקשה שיש ל Fox אדירה לנו הרוכבים, כי היא הכריחה את החברה לשנס מותניים ולאמץ את כל שרירי החדשנות על מנת לתת לנו מוצר טוב יותר, שינצח. הדרך שלה לתת את המענה היתה לייצר מזלג XC \ מרתון שהיה קל במיוחד מבלי להפסיד קשיחות.

חשוב להבין שהתחרות של Fox היא גם עם עצמה – המזלג היקר והטוב ביותר ל XC שהיה לה עד 2016 בקטגורית ה 100מ”מ לגלגלי 29 שוקל כ 1600 גרם. היה לי אותו על האופניים הקודמים שלי ואהבתי במיוחד את התחושה שלו (על כך בהמשך) אבל הוא בכל זאת השאיר את האופניים שלי במשקל גבוה יחסית. היעד בהשקת ה SC32 היה להשיק מזלג קל במיוחד – קל בהרבה מהקודם.

מזלג ה SC32 של Fox: במשקל מדהים שמוריד כ 300 גרם מהדגם הקודם

מזלג ה SC32 של Fox: במשקל מדהים שמוריד כ 300 גרם מהדגם הקודם

יוריקה: גאוניות פשוטה

ההמצאות הטובות ביותר הן הפשוטות ביותר. המצאות שכל מי שמסתכל עליהן שואל את עצמו – בעצם איך לא חשבו על זה קודם? ישבו המהנדסים של Fox ויצאו עם יוריקה – חדשנות גאונית בפשטותה: הם הצרו את הכתר של המזלג (החלק המחבר בין שתי הרגליים והסטירר) כך שהמרחק בין שתי הרגליים יהיה קטן יותר. רק למטה שיסעו מקטע כדי לאפשר לצירי הגלגל המתרחבים והדיסק להכנס. מאחר וההגדרה היא XCO ומרתון הם היו מוכנים להצרה בחלק העליון שמניחה שממילא אין שימוש בצמיגים רחבים מ 2.3.

הם גם קיצרו מעט את הצינורות העליונים והורידו בכך משקל נוסף – גם מהצינור וגם מהחלק התחתון הקרוב לציר שהוא חלול. בחלק התחתון הזה יש “מדרגה” (מכאן חלק מהשם – Step) שמייצרת מקום לדיסקים לאחר שקורבו הרגליים. בצורה כזו הם נתנו נוקאאוט אגרסיבי למשקל והורידו מעל 300 גרם.

המנגנון מייצר לחץ אוויר ביחס שהוגדר לו בצורה אוטומטית בין התא השלילי לחיובי (מנפחים רק בפיה אחת), בנוסף לפוקס שיטה מעניינת שמאפשרת לבצע קסטומיזציה של תא האוויר החיובי באמצעות ספייסרים שמשפיעים על נפחו (לא עושים את זה לבד בבית – רק ב Single Track בית אורן או המסגר בת”א) – על כך בהמשך.

את היצירה החדשה הם צבעו בכתום קיצוני וכך לפתע ראינו בתחרויות הקרוס קאנטרי האחרונות לא מעט רוכבים עם חלק קדמי בכתום זוהר.

 

התחושה של המזלג

תחושות שיכוך, זה דבר אישי מאוד – ההעדפות האלה מאוד שונות מרוכב לרוכב והן מאוד סוביקטיביות, כך למדתי לא פעם כשהחלפתי אופניים עם בוחנים אחרים. קשה להעביר תחושה כזו אל הכתב, אבל אנסה באמצעות התיחסות לכמה מרכיבים כגון

  • מצבי שיכוך – איזה שליטה מהירה יש לבולם שמאפשרת לרוכב לשלוט בשיכוך ובחוויה תוך כדי רכיבה.
  • פרוגרסיביות מול לינאריות בעקומת השיכוך: האם הבולם מגדיל התנגדות ככל שדוחסים (כלומר – יש לו מעט התנגדות בהתחלה ויותר אח”כ), ובאיזה שלב בתוך התנועה הזו גדלה ההתנגדות לדחיסה.
  • אופי הרגישות לתנודות הקטנות, ורמת החיכוך וחלקלקות התנועה במצבים האלה.
  • הקשיחות הצידית – שבאה לידי ביטוי בקטעים משובשים מאוד שדורשים היגוי מדויק.
  • איכות הנעילה – האם יש קצת תנועה למרות שמעבירים למצב נעול.

אז איך ה SC32 ביחס ל Factory 2016 עם הקשימה שהיה לי קודם לכן? ראשית הפתעה: אומר שהוא מרגיש הרבה יותר חד וקשוח מאשר ל Factory 2016. אפרט:

הצרה של הכתר וקיצור הרגליים הוסיפו קשיחות והורידו משקל

הצרה של הכתר וקיצור הרגליים הוסיפו קשיחות והורידו משקל

3 מצבי שיכוך – שיטה מנצחת

דבר שמפריד היום בצורה מאוד משמעותית בין Fox למתחרות שלה הם שלושת מצבי השיכוך שיש ב Fox: פתוח (רך), בינוני (פתוח אך יעיל דיווש), וסגור. מבחינתי זה הדבר החשוב ביותר בערך שהם מספקים. זה פחות קריטי במזלג, והרבה יותר קריטי לבולם האחורי.

אבל למרות שהשיחה היא על המזלג בעיקר, יש קשר הדוק לבולם האחורי: הקשר נובע מהחיבור של המזלג דרך מתג הנעילה מהכידון אל הבולם האחורי. זה מייצר באבזורי האופניים שלנו שתי מפלגות: מפלגת מתג שלושת המצבים של Fox מול מפלגת מתג שני מצבים של ספקים אחרים. אם רוצים לשלוט גם במזלג וגם בבולם מהכידון צריך את אותו מתג לשניהם, ובד”כ צריך ששני המוצרים יהיו מאותה חברה (אפשר לרכוב עם מזלג בעל שני מצבים ובולם אחורי עם שלושה, אבל אז מוותרים על מתג שליטה כפולה מהכידון, או שעובדים עם שני ספקים שונים שמיישרים קו לאותו סטנדרט של נעילה כמו שעשתה קנונדייל עם הלפטי כדי להתאים לנעילה הכפולה של רוקשוקס).

למה זה חשוב? יש אופניים רבים שמתליהם תוכננו למקסימום רגישות ועקיבה, תוך הנחה שהבולם יעשה את עבודת ה”פלטפורמה” של ניטרול הבובינג – הנדנוד המעצבן הנובע מפעולת הפידול. לכן יש לא מעט אופניים רגישים לבובינג במצב בולמים פתוח.

בתחום ה XC \ מרתון – נדנוד לא יעיל של המתלה הוא תמרור אדום. אני אישית פשוט לא מסוגל לרכוב על אופניים שמתנדנדים לי עקב הפידול. אני צריך קרוב לאפס בובינג. המצב האמצעי בבולם האחורי הוא קריטי בעיני – ב 90% מזמן הרכיבה שלי במרתון\XC אני רוכב במצב האמצעי יעיל הפידול. מצד שני אני לא רוצה לוותר על האקטיביות המלאה לקטעים טכניים או מישורים משובשים, ולא על הנעילה המלאה לעליות סלולות.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ברוב האופניים שבחנו לאחרונה בתחום המרתון\ XC, הרגשתי שחייבים את מצב האמצע הזה ובלעדיו יש בובינג וחוסר יעילות. בעיני זה הרבה יותר חשוב מ Boost, משני בקבוקים בתוך המשולש הקדמי, ואפילו מהמשקל.

זה לא שהכל אבוד בשני המצבים – ויש גם גישות אחרות משלי: אם אתם לא אוהבים נעילה כפולה מהכידון (שמוסיפה כבלים ועומס אסתטי מלפנים), ולא נועלים כמעט, אפשר להסתפק ב Fox אחורי שמושאר כמעט תמיד על מצב האמצע, ולהתעסק רק עם הקדמי בהתאם לצורך מהכפתור על הקראון. יש גם כאלה שאוהבים מזלגות נעולים שנפתחים בהתאם לצורך אוטומטית, אבל אני מעדיף אופניים עם אקטיביות מתלה ושליטה של הרוכב.

רוכב XC\מרתון שבכל זאת קיבל עם האופניים בולם+מזלג בעלי שני מצבים במערכת השיכוך שלו, יאלץ לכוון את האחורי לסג נמוך יחסית כדי לקבל יעילות – מעין “מצב אמצע” כפוי על בולם פתוח שאין לו מצב כזה. המחיר שישולם הוא פחות רגישות של עבודת המתלה במיוחד בניעות קטנות בתחילת המהלך. 

image07

ניעות קטנות ופרוגרסיביות

דיברתי עם עמית לביא מסינגלטרק כדי להבין מהם השינויים שעשו במנגנון של המזלג הזה שהביאו לתחושה שלו וכנראה שהדבר העיקרי שהשפיע הוא הקטנת נפח תא האוויר במעט מאוד. בגדול זה אותו מנגנון Fit4 המוכח והטוב ממזלג ה Factory.

הקטנת נפח תא אוויר היא אחד האמצעים העיקריים להפיכת בולם או מזלג לבעל חוויה נוטה ל XC. כאמור ב Fox אפשר לשלוט בתחושה שאתם רוצים להגיע אליה באמצעות ספייסרים שמוכנסים לתא האוויר החיובי. כברירת מחדל יש שני ספייסרים במזלג. ניתן להסיר אחד או להוסיף אחד. הסרה תגרום ליותר רכות במכות הגדולות החל מדחיסה בינונית או רבה, וכדי לשמר אותו הסג יתכן שתצריך יותר לחץ אוויר, מה שיפגע ברגישות לקטנות. הוספה- ההפך: יותר תמיכה נגד טריקה ובאמצע וסוף המהלך אבל אפשרות להוריד לחץ אוויר ולהנות מרגישות בקטנות.

התחלתי את הבדיקה באוסטריה – עם סג נמוך יחסית

ההתקנה של המזלג הסתיימה דקה בערך לפני שיצאתי לחו”ל. מחנה האימונים באוסטריה מאופין בדרכי עפר מאוד חלקות וללא בורות, ולא מעט רכיבה בכבישים צדדיים. האופי של המסלולים שרכבנו בהם הוא כזה, שדי מיותר שם שיכוך כפול. לשם צריך כוונון שונה מזה שאני משתמש בו בישראל. עם שני ספייסרים כפי שהוא מגיע מהמפעל, ולחץ אוויר של 70PSI (אני שוקל 66), הוא הרגיש קשה יותר ממה שאני צריך בארץ. זה הרבה פחות נעים במכות החזקות. במצב הזה ב SC32 התחושה לינארית יחסית ושל מזלג שמתקשה מוקדם יחסית. בדרכי עפר טובות כמו שהיו שם זה מצוין כי הוא יציב יותר (פחות מגיב לקרקע שלא דורשת יותר מדי תגובות ממילא) – ואין התמודדות עם קרקע קשה. אבל זה גם פחות מפנק כשרוכבים בסינגלים זרועי אבנים וסלעים ומרגיש כמו פחות מה 100 מילימטרים הפוטנציאליים שיש לו.

כשהגעתי לארץ – צריך לכוונן לתנאים אחרים

כשהגעתי לארץ רכבתי מעט בכיוונון “האוסטרי” והתבאסתי – עם יותר לחץ אוויר הרכות והספיגה האבסולוטית והרגישה של פוקס נעלמה והזכירה לי הרבה יותר תחושה של בולם אחר שבחנתי בארץ ופחות התחברתי אליו. אז הורדתי מעט לחץ אוויר – ל 60-65PSI כדי לבדוק את המזלג בתנאים הקשים יותר שיש פה. המטרה: להתמודד טוב יותר עם הצורך באקטיביות וספיגה מוגברת של החלק הקדמי בכל האבנים, סלעים, והתנגדויות מהסינגלים של ישראל.

זה עבד מושלם – החוויה הנהדרת שאני זוכר מה Fox Factory שהיה לי על האופניים הקודמים חזרה. ה FC32 מאפשר להינות מהאקטיביות הרגישה בתחילת המהלך – מה שמייצר חווית רכיבה מאוד נעימה גם בעפר ובסינגל הישראלי. מצד שני – שני הספייסרים בלחץ כזה (על המשקל שלי) תפקדו מצוין בהשפעה על הלינאריות: חוויה של מהלך מלא וארוך, ללא טריקות ועם בטחון גם במכות חזקות ועמוקות יותר. 

כאמור – קיומם של שלושה מצבי שיכוך מאפשר לי את הפריביליגיה הזו של רכיבה עם סג נמוך יחסית ורגישות גבוהה לניעות קטנות בתחילת המהלך – מבלי להפסיד יעילות. אם יש מקטע רייסרי יותר באופיו – אני פשוט עובר למצב האמצעי וממשיך לפדל. הבולם והמזלג משנים את החוויה ואת האופי שלהם בצורה משמעותית והם הופכים להיות באחת ממוטי סינגלים ורכיבה טכנית למוטי רייס ומרתון – עם פחות שקיעה והרבה יותר תגובתיות להיגוי והפידול. כשמגיעים לקטעים חלקים ממש, המערכת בעלת פיצול האישיות המשולשת ממשיכה לתמוך בי עם הנעילה.

עם לחץ נמוך יותר אני מעריך שלא צריך להוריד ספייסר כי התמיכה באמצע וסוף המהלך נחוצה. למרות שאני אישית מרוצה מאוד מהחוויה כעת עם שני הספייסרים, אני סקרן לחוש את העקומות השונות שמייצרים הקיסטומים של Fox – לכן ביחד עם עמית מסינגל טרק יתכן שנבצע את המחקר הזה ונדווח לכם.

image04

רגישות וחלקלקות

בד”כ זו אחת התכונות האהובות עלי ביותר במזלגות ובבולמים של Fox- הרגישות שלהם בתחילת המהלך פשוט מעולה. התחושה שלהם של רמת החיכוך היא של חיכוך נמוך מאוד לאורך התנועה. הקשימה הזהבהב והאופי של הבולמים של פוקס מוסיפים לחוויה – אחרי שהורדתי מעט לחץ אוויר להתאמה לישראל התוצאה היתה אכן רגישות גבוהה יותר בתחילת המהלך וה Feel הייחודי של Fox בא לידי ביטוי בצורה מובחנת יותר: גיהוץ מוחלט וחסר התנגדות במקביל להגנה מתגברת במכות החזקות והעמוקות.  

יש גבול גם ליבבנות המשקל- נשארתי עם הקוויק רליס

יש גבול גם ליבבנות המשקל- נשארתי עם הקוויק רליס

הנעילה – מלאה

אחד הדברים שהכי מפריעים לי בבולמים, הוא נעילה שמשאירה תנועה וגורמת לי להתנדנד גם כשאני יוצא מהאוכף על דרך סלולה. היצרנים עושים את זה לפעמים כדי להגן על המנגנונים ולשפר את השרידות והאמינות שלהם. היה לי בולם אחורי שהחלפתי אותו בעלות לא קטנה אך ורק מהסיבה הזו – כי הוא השאיר קצת נדנוד אחרי הנעילה! ההעדפה שלי היא נעילה הרמטית שתביא את האופניים שלכם למצב ריג’יד (ויצרן יקר – אל תחליט בשבילי: כשלא ארצה נעילה הרמטית אשאר במצב האמצע…). בהיבט הזה ה Step Cast 32 עדיף על ה Factory שהיה אצלי בשנה שעברה ואכן מייצר נעילה אמתית כמו שרייסרים אוהבים. 

מנגנון הנעילה הכפולה מהכידון שהשתמשתי בו הוא אותו אחד שהיה לי קודם ואני אוהב אותו, אבל הוא לא מושלם: אין תנועה מהמצב הנעול לאמצעי אלא חייבים לעבור דרך הפתוח לגמרי ואז לרדת לאמצע. בנוסף הכוונון שלו לנקודה שמבטיחה שהנעילה תיתפס עדין ומדי פעם צריך לשחק עם הרגולז’ (מעין בורג מתיחה ושחרור שנמצא על הכבל). עדיין – הוא עדיף בעיני על מתג שני המצבים של המפלגה השנייה שהוא קשה מדי ללחיצה ושחרור, ובמיוחד – חסר לו המצב השלישי… לטעמי כל יצרני הבולמים (מכל המפלגות…) צריכים להשקיע עוד פיתוח ושיפורים בנושא הזה כדי שהוא יגיע לרמה גבוהה ואמינה יותר.

מתג הנעילה ומתאם החיבור הכפול מהכידון

מתג הנעילה ומתאם החיבור הכפול מהכידון

קשיחות צדית והיגוי

הקשיחות הצדית מעולה. ההצרה ברוחב הבולם וקיצור הרגליים שסייעו להפחית במשקל משפרות גם את הקשיחות הצדית של המזלג. ביחד עם ציר Boost שמסייע מעט להקשחת הגלגלים יש פה קשיחות צדית מעולה. אין שום בעיה בשמירת קו תחת לחץ ואבנים.

אגב, הציר שמגיע איתו גם הוא תחת מגמת יבבנות המשקל – ללא Quick Release. אני ויתרתי עליו ומשכתי את הציר הקודם שלי לטובת נוחות והוצאה והחזרת גלגל מהירה וקלה.

על דרכים סלולות, בעמידה- אני אוהב נעילה מלאה

על דרכים סלולות, בעמידה- אני אוהב נעילה מלאה

Step Cast 32 לסיכום

המעבר שלי ל Step Cast 32 היה חלק מהחלפת ה KTM הקודמים שלי מדגם 2015 של ה Scarp לדגם ה 2016. המעבר בין הדגמים האלה לא היה מקרי: זה שינוי מהותי של האופניים – שמגיב לשינוי באופי הרכיבה והצרכים שלי. עברתי מרכיבת סינגלים בעיקר, להרבה יותר רכיבת מרתון: אימונים שיוצאים מהבית לדרכים חקלאיות, ומפלטפורמת fun לפלטפורמת race.

בהתאם – גם השינוי בבולם. מזלג ה Fox Factory הקודם שהיה על ה Scarp שלי, היה בעל רכות ותגובתיות מושלמות לרכיבת סינגלים. הוא מפנק במיוחד ומרגיש כבעל מהלך ארוך מ 100מ”מ. אבל הוא גם היה כבד בכ 300 גרם מהמזלג החדש ומעט פחות קשיח צדית. בזכות ה Step Cast 32 הצלחתי להוריד משקל משמעותי מהאופניים החדשים (יש עוד לפחות חצי קילו להוריד בקלות ממערכות נוספות שם), וקיבלתי חוויה קשיחה צידית ורייסרית באופיה.

עד שכיוונתי מחדש לרכיבה בישראל חשבתי שאצטרך להמליץ לכם להעדיף את ה Factory אם אתם רוכבי סינגלים ואת ה FC32 אם אתם רייסרים, אבל אחרי שדייקתי את לחץ האוויר – קיבלתי את הטוב בכל העולמות, ואני משוכנע שיש במזלג הזה רק התקדמות ללא שום פשרה ביחס לדגם הקודם. אם אתם מתאמנים ברצינות לאפיק הבא, מחפשים את המשקל הנמוך, את ה Feel של Fox הרגיש והמהיר בניעות הקטנות, וקשיחות צדית מעולה – זה מזלג בשבילכם: קליל, חד, קשיח, נועל הרמטית, ונותן תחושה ייעודית למהירות. אם  יש לכם פוקס שלושה מצבים מאחור ואתם אוהבים נעילה מהכידון – בעיני אין פה שום התלבטות.

מאת: גיא חלמיש*
צילום: אורי ניצן וגיאחה

* גילוי נאות – תייגתי את הכתבה כהודעה לעיתונות וחוויה אישית ולא כמבחן רגיל היות והזמנתי לעצמי את המוצר לפני הכתיבה – ועדיין זו דעתי הכנה והמלאה.