נגיד שאתם מתעניינים בטור, אבל אנשים עסוקים בד”כ. נגיד שהייתם השבוע במקום אחר ולא הספקתם לעקוב. דני אסקרוב ילווה את הטור דה פראנס בדיוק במידה שתשים אתכם בעניינים לקראת הימים שהוא ממליץ לא לוותר עליהם. בכל יום חמישי נביא לכם ב BIKEPANEL את סיכום השבוע הקודם ותמונות המצב. הנה מה שהיה בשבוע הראשון:

פרולוג

איזה יופי של פתיחה. עשרות אלפי צופים שואגים ודופקים על הגדרות. כולם חדים, כולם רזים וכולם בכושר. זה הטור בייבי – הציוד הכי חדיש, קסדות ואופניים שעוצבו במנהרות רוח, מקלארן F1 משתפת פעולה עם ספשלייזד, חגיגה של ספורט, ציוד, עיצוב, צבעים ופרסום.

היתה גם תחרות, או שבעצם אולי לא הייתה.

בנג״ש אתה לבד. אין קבוצה ואי אפשר לסמן אותך. קנצ׳לארה, היה כל כך מסומן בשנתיים האחרונות שפשוט לא נתנו לו לנצח.  

הוא היה הכי חזק ולכן תמיד היה בפרונט, נלחם יחיד נגד רבים ומסיים על הפודיום. אבל הרבה זמן הוא לא ניצח. מרטין ווויגינס קראו תגר על המלך ואף גברו עליו בחודשים האחרונים של העונה שעברה. מרטין זכה באליפות העולם. ואז הגיעה הפציעה בפלאנדרס. האם יש מלך חדש?

בטור של שוויץ ראינו את תחילתו של הקאמבק. היום ספרטקוס סגר חשבון.  

המנוע הכי חזק בביזנס חרך את רחובות ליא׳ז במפגן של קדנס וכוח. וזה היה מרגש, כי לראות את ספרטקוס רוכב ככה גורם לך לרצות לקום מחר, בשעות האלו של אופניים בישראל, ולשרוף קצת את הרגליים והריאות.

האם רדיושק-ניסן החולה תשים בצד את הבעיות ותראה קצת מהפוטנציאל שלה בעקבות קנצ׳לארה וההשראה של המפגן המרשים היום?  

בגיזרת ה GC – וויגינס לקח זמן מהיריבים. דניס מנצ׳וב, הכי קרוב לוויגינס מבין רוכבי הדרוג הכללי. אוונס נראה לא רע אבל לא אמור היה להיות אחרי ז׳ילבר וואן גרדרן מהקבוצה שלו. הוא הלידר.  כל השאר בתוך 10 שניות.

אנקדוטות וקטנות – ריידר הייסדל מקום 14, הוא היה 17 בפרולוג של הג׳ירו … כריס פרום שכח להוציא את אטמי האף בחימום ונשם מהאוזניים בדרכו לזמן ה 11 בטיבו …

 

שלב 1 – בגדי המלך החדשים 

יום מרתק עם הרבה דברים לשים אליהם לב.

בריחה של 6 נשלטה לאורך כל היום על ידי הרולרים של רדיושק- ניסן. פופוביץ׳ הגדיר מחדש את המושג נצח מקדימה כשהוא מחזיק את הבריחה יחד עם ינסי (Jens Voigt) בטווח סביר משך שעות. כ 30 ק”מ לסוף התחילו הבלגן והתאונות. טוני מרטין ולואיס ליאון סנשז היו הנפגעים הבולטים ביותר. 

כשהמאבק הפך להיות על הנצחון בקטע ולא על שימור החולצה היו אלו BMC, לוטו-בליסול וגרינאדג׳ שהשקיעו הכי הרבה מאמצים בסיום. סקיי לא בלטו מקדימה אבל וויגינס תמיד שם. התור הארוך והמאוד מרשים של אנדרה גריפל מקדימה מראים שלוטו קבוצה בריאה חברתית. בשלב 2 כולם יעבדו בשבילו. למרות גרייפל הרכבת של לוטו נגמרה מוקדם מדי ואז למעשה לא היתה קבוצה דומיננטית ונשארו הכוכבים לסיים את העבודה.

שבאנל הנפלא היה הראשון שהפציץ 2 ק”מ לסיום, אלבאסיני המצוי בכושר מצוין סגר את הבריחה  וסאגאן, שהרגע סיים להוליך את ניבאלי לתוך העליה האחרונה התפנה לנהל את הסיום של עצמו. 1.5 ק”מ לסיום וקנצ׳לארה הצהוב, בכבודו ובעצמו, משגר את עצמו מתוך הדבוקה. סאגאן החכם והבלתי נגמר נדבק לו לגלגל ואף אחד לא יזיז אותו משם לא קדימה ולא אחורה…אוונס הנפלא רודף עבור כולם. וויגינס שם אבל לבד, ז׳ילבר לא עובד בשביל אוונס, ניבאלי יושב בגלגלים, עולה יפה ורואה את סאגאן מסרב לתחנונים של קנצ׳לארה לעזור לו מקדימה. מסומן היה ומסומן ישאר. בואסון-האגן מגשר למובילים אבל לא יעלה קדימה, קנצ׳לארה לבד…

200 מטר לסיום סאגאן שלא מפסיק לנצח יוצא ורוקד לקו הסיום.

שלב ראשון בטור, נצחון ראשון. כמה רוכבים מציגים רזומה של 100% הצלחה בטור? ז׳ילבר מגיע רביעי וגורם לך לחשוב איפה הוא היה כל העליה.

אפשר לנשום.

לא נרשמו אובדני זמן משמעותיים אבל לא הכל היה חלק –

וויגינס היה מאחור מדי ביחס למיקום שלו לאורך כל היום. אולי סימן לבאות. פרום איבד זמן עם פנצ׳ר 10 ק”מ לסיום. אוונס חזק. BMC עשו עבודה יפה במישורים אבל לא היו שם בסיום. נראה מה יהיה בהרים.

חסינק, סנשז, וולורדה, ניבאלי ובאסו, כולם סיימו מקדימה.

אנקדוטות וספירת מלאי – כריס הורנר מאבד זמן …טוני מרטין ולואיס ליאון סנשז פצועים אבל סיימו …

מחר פרק חדש – סאגאן נגד טובי המאיצים בסיום מישורי. אחחחח איזה טור ועוד לא התחיל…

 

שלב 2 – speedtest.com

יום רגוע עד 40 ק”מ לסיום.

הנקודה המעניינת במהלך היום היתה ספרינט הביניים. גוס, רנשאו וקאוונדיש היו השלושה הראשונה בפלוטון. סאגאן לא יכל מול הספרינטרים הגדולים. את מירב העבודה במהלך היום עשו קבוצות הספרינטרים – לוטו, גרינאדג׳ וארגוס שימנו שמשכו רוב היום. קצת מנוחה לפופוביץ’.

סקיי, באופן מוצהר, הם קבוצת GC ולא משתתפים במרדף. הבדל גדול עבור קאוונדיש משנה שעברה.

מהרגע שהדבוקה החלה לעבוד הבריחה של היום, עם מורקוב מלך ההרים בתוכה יום שני ברציפות, נסגרה כמעט מיד.

על הנייר ללוטו הרכבת החזקה ביותר עבור גרייפל. רנשאו יחפש טרמפ על רכבות לא שלו וקוונדיש יקבל תמיכה מוגבלת מבואסון האגן ואייסל. הרבה מאיצים נוספים יאבקו בין רוכבי ה GC שינסו להשאר מקדימה בכדי לא ליפול.

מרסל קיטל היה הקורבן הראשון של הקצב האכזרי, 11 ק”מ לסיום.


 כולם הגיעו יחד לאולטימו… מה שקרה בקילומטר האחרון ראוי שילמד בכל בית ספר לספורט. תערובת של רצון, יכולת וגאונות. למי שיש מוקלט מומלץ לראות שוב ושוב. מדובר בפואטיקה בתנועה.

הרכבת של לוטו עובדת כמו שעון שויצרי. קוונדיש מוקם רע בכניסה לק”מ האחרון. גלגל 20 לערך. בואסון-האגן ואייסל בצד השני של הדבוקה. אין עזרה. בדרך לא דרך ותוך 300 מטר בלבד מצליח המאנקסמאן  לתפוס את הקטר האחרון של מתיו גוס מגריאדג׳ (לנקסטר), להגיע 300 מטר לסיום לגלגל של גרייפל, לנשום למשך שבריר שניה ב 60 קמ”ש וליצר את הקיק שיש רק לו בכדי לגבור על גרייפל (ששוגר בשלמות ע״י קבוצתו במקביל למהלך של קאוונדיש) ב 20 סמ על קו הסיום. איזה ספורטאי נפלא. איך לווינר כזה יש דרכון בריטי ?

מעבר למאבק על הספרינט … רכב פגע ברוכב של אסטנה (בוזיץ’), הרכב נמנע מלפגוע ברכב אחר ע״י פגיעה ברוכב… טוב שיש סדר עדיפויות והופקו לקחים משנה שעברה … אחרי תאונה בקטע 1 והרבה כמעט ונפגע בקטע 2 הרוכבים מתחננים שהקהל עם המצלמות ירד מהכביש וש ASO ידאגו לשלוט טוב יותר בקהל.

הגיג לסיום –

כמה נצחונות קאוונדיש צריך להשיג (21 עד עכשיו and counting) בכדי שיפסיקו לומר שהוא הוכיח שהוא הספרינטר הכי טוב? כאילו דא…


שלב 3 – סאגאן כוכב עליון

עוד יום, עוד בריחה של 5 רוכבים שנתפסה בזמן ע״י הדבוקה.

ספרינט הביניים הראה איך קאוונדיש לבדו גובר על 5 רוכבים של גרינאדג׳ בתוספת סאגאן וואן הומל וגם נוזף בואן הומל על הזגזוג תוך כדי הספרינט. הבן אדם שולטטטטטט.

מיד אחרי הספרינט החל תוואי הסיום של הקטע ובתוכו 6 גבעות מדורגות, האחרונה בסיום.

37 ק”מ לסיום אנדרי גריבקו מדלל את הבריחה ל 4 רוכבים.

30 לסיום תאונה נוספת גדולה בכבישים הצרים ותחת הלחץ של הסיום. מורקוב הבלתי נלאה מפוצץ ראש מנוע בעליה הלפני אחרונה ומשם הכל פתוח לסיום.

שאבאנל הנהדר הבטיח ומקיים בנסיון אמיץ 5 ק”מ לסיום. נתפס 450 מטר לקו.

וולורדה מטפס על הכיכר האחרונה וגולש אחורה. יסיים בדבוקה הראשונה אבל יריב אחד פחות לסאגאן.

אוסקר פרייר מוריד רוכב של ואקאנסולייל וגורם לתאונה 300 מטר לסיום, כריס פרום בודק מאיזה חומר עושים את הגדרות, וויגינס מתעכב וכך גם מנצ’וב. סאגאן, בקלות מרגיזה, פשוט רומס את כולם. ליגה אחרת. תמורה יפה לקבוצה שלו שעשתה הרבה עבודה להחזיר את הבריחה ולהכתיב את הקצב.

Sagan

סאגן (וקסדת הרודי פרוג’קט Windmax ומשקפי הרודי ג’נטיק רייסינג פרו. מקור: Rudy Project)

אין ספק שההיילייט נכון לעכשיו הוא הקרב על החולצה הירוקה. כשזה שטוח יש ספרינטר אחד ובעליות יש את השני (נכתב לפני קטע 4 ).  לקאוונדיש יש בעיה כי גם בעליות קצרות הוא לא בתמונה. זה מבטיח מאבקים גם במאוצי הביניים. שימו לב.

ובפינת המבזקים וספירת המלאי, יום קשה … ברייקוביץ׳ היה מעורב ב 3 נפילות …לואן דה ולדה היו 3 פנצ׳רים … דניאלסון פרק כתף … באסו עבד יפה בשביל ניבאלי וסאגאן – חילופי דורות …קוסטה סויטסוב מסקיי שבר רגל…טאגליאני מראבובנק שבר מותן שמאלית ורכב 40 ק”מ לסיים את הקטע – גיבור … רוחאס נפצע ופרש מהטור … סיימון גראנס מגרינאדג׳ נפל על גדר תייל … ניבאלי הגיע לסיום עם בורג בטיבולר …

ספורט לקשוחים הטור הזה!

אנקדוטות: דיון שלם בטוויטר ובמדיה העולמית מתפתח סביב ג’סטות הסיום של סאגן – כל פעם הצגה אחרת. חלק אומרים שהילד בן 22 תנו לו להתלהב, זה טבעי, וחלק אומרים שזה שחצני מדי. מה אתם חושבים? 

שלב 4 – החיים ללא רכבת

שלב מעניין ופחות סטנדרטי.

גם היום בריחה של 3 ניסתה את מזלה. בשלב שכזה ועם כל כך הרבה קבוצות של מאיצים הסיכוי שהבריחה תצליח נמוך מאד.

בניגוד לשלב הספרינט הקודם, קבוצות הספרינט לקחו פיקוד רק לקראת 20 הק”מ האחרונים. רדיושק-ניסן היו מקדימה ופופוביץ׳ ווויגט מקבלים זמן מסך בשפע.

תאונה שבה נפגעו אופניו של ניבאלי אילצה אותו למאמץ נוסף בכדי לחזור לדבוקה 40 ק”מ לסיום. 4 חברים מליקוויגז ודראפטינג יפה על המכוניות החזירו אותו בזמן.

10 ק”מ לסיום והדבוקה במהירות מסחררת. התקפות של ז׳ילבר ושאבאנל הבלתי נלאה ניסו לשנות את התסריט של מאוץ המוני אבל יותר מדי אינטרסים היו לטובת התסריט הצפוי.

כ 3 ק”מ לסיום נתקלה הדבוקה ברוח צד מימין וכל הדבוקה ניצמדה לשמאל הכביש. רובי האנטר, המוביל האחרון של גארמין ברכבת של טיילר פאראר, נגע עם הגלגל הקדמי בגלגל שלפניו ויצר תאונת שרשרת קשה שלקחה מאיתנו את האפשרות לספרינט עם כל התותחים. קאוונדיש ואייזל ירדו ונותרו כאובים ומתוסכלים. אייזל זכה בזכות התאונה ב 4 תפרים על האוטובוס של סקיי.

היו אלו הרכבות של לוטו, הרכבת הבולטת בדבוקת הטור, ולאמפרה שהכתיבו את הקצב בסיום. הערך של הרכבות הוא לא רק בהכתבת קצב שמשאיר את הספרינטר מקדימה אלא בעיקר במניעה מרוכבים של קבוצות אחרות להכנס פנימה (זוכרים את מאבקי הראש של ראנשו עבור קאוונדיש?). בהעדר רכבת קאוונדיש צריך להסתדר לבד, זה הרבה יותר קשה והרבה יותר מסוכן. לא במקרה היו אלא גרייפל ופטאקי שהגיעו לסיום ראש בראש. גרייפל היה חזק יותר ולקח את הספרינט.

הרבה אנשים כאובים גם היום. האנטר, ראנשו ואייזל יכאבו מחר מאד.

 

אנקדוטות והגיגים – אחרי הנפילה אייזל שאל – “מי אחראי לדבר הזה?”, פאראר עונה – “ראבאק, זה אתה ברני …” … גרג הנדרסון הרס זוג נעלי רכיבה על הגלגל של גרייפל 15 ק”מ לסיום … פרנק שלק וליפהיימר מקימים ברית במהלך השלב … טאגליאני עבר ניתוח ו 3 ברגים מחזיקים את המותן השבורה, ולחשוב שאתמול הוא רכב ככה 40 ק”מ … תראו לי ספורט יותר מסוכן מזה? … סאגאן הגדיל את הפער בירוקה … רובי האנטר קיבל מחמאות על הריקוד אחרי התאונה

 תמונת מצב GC:

בתום שלב 4 יש לא מעט רוכבים חזקים שאיבדו המון זמן. הבולטים ביניהם: טוני מרטין, כריסטיאן ון-דה-ולדה, טום דניאלסון, תומס ווקלר, פיליפ ז’ילבר, לואיס ליאון סנשז.

הדרוג וההפרשים בין רוכבי ה GC בתום שלב 4 (את הדרוג הרגיל יש בהמון אתרים אחרים):

רוכב

קבוצה

הפרש

וויגינס

סקיי

00:00

ואן גרדרן

BMC

00:03

מנצ’וב

קטיושה

00:06

אוונס

BMC

00:10

ניבאלי

ליקוויגז

00:11

הייסדל

גארמין

00:11

קלודן

רדיושק-ניסאן

00:12

מולמה

ראבובנק

00:14

ברייקוביץ’

אסטנה

00:15

רוש

AG2R

00:18

חסינק

ראבובנק

00:19

ון דן ברוק

לוטו

00:21

באסו

ליקוויגז

00:22

וולורדה

מוביסטאר

00:28

סקארפוני

לאמפרה

00:30

שלק

רדיושק-ניסאן

00:31

סמי סנשז

אוסקלטל

00:33

ליפהיימר

אומגה פארמה

00:38

ומה צפוי בשבוע הקרוב על מסכינו?

נעקוב מי מהמוזכרים מעלה יוצא מהתמונה ומי עולה בדרוג.

שלבים 5 ו 6 מישוריים. למעט תאונות לא צפוי שינוי בדרוג הכללי אך יהיה מאבק אדיר על כל נקודה ירוקה.

שלב 7, אחד המומלצים, יסדר את הדרוג הכללי ויראה למי יש רגליים בהרים ואיפה כל אחד עומד לפני הנג”ש.

שלב 8 גם כן הררי אך מסתיים בירידה. הלוואי ואני טועה אך לדעתי ישמרו רגליים לנג”ש.

שלב 9, הנג”ש הראשון יהיה לדעתי זה שיעצב את הדרוג הכללי לפני יום המנוחה ושלבי ההרים הגבוהים.

להתראות ביום חמישי הבא עייפים וחכמים יותר (הרוכבים עייפים ואנחנו חכמים).

כתב: דני אסקרוב