גם אם כריס פרום לא ינצח את טור דה פראנס, מה שהוא עשה בשבת (בשלב 8), הכניס אותו לליגה של הרוכבים הגדולים באמת – אלו שמאתגרים את ה”חולשות” שלהם, אלה שהולכים על הקצה, אלה שיכולים להפתיע. פרום היה אמור להסתמך על סקיי, היה אמור להיזהר בירידות כי זה לא הצד החזק שלו – ופתאום הוא מתקיף בירידה כאילו שהוא ניבאלי ומדווש בשכיבה כאילו שהוא פטר סאגן. אחרי 8 שלבים מתוך 21 אי אפשר לדעת מי ינצח אבל אפשר כבר להגיד – ככה נוצרות אגדות אופניים: כריס פרום הוא פשוט רוכב ענק.

כתב: יניב שור
Pictures: ASO/B.McBeard, ASO/A.Broadway, ASO/B.Bade, ASO/G.Demouveaux

שום דבר בפתיחה של הטור לא הכין אותנו לקטע האפי שראינו היום: פתיחה רגועה עם מספר פורשים נמוך משמעותית משנים קודמות: לשלב 7 מזנקים כמעט 200 רוכבים לעומת 186 בשנה שעברה.

אף אחד לא ציפה מפרום להתקיף בשלב 8, ובטח שלא בירידה. יכול להיות שפרום הרגיש שהשנה קינטנה, ארו וגם הצמד של BMC הגיעו בכושר טוב והוא עשה מה שאלופים עושים במצב כזה – מתקיפים. שני תרגילים בראש העליה האחרונה של שלב 8 לא הקשו במיוחד על המתמודדים האחרים ונראה שפרום הבין שאסור לו להשאיר את ההתקפה לשלב 9 או לשלב 12. הוא התקיף ממש בתחילת הירידה, לקח סיכונים מטורפים ורכב בצורה קיצונית, ולקח את כל הקופה תוך שהוא משאיר חותם על ההסטוריה של רכיבת הכביש.

למרות שהפסידו זמן לפרום, קינטנה נראה טוב מאוד וגם פאביו ארו נראה שהוא מגיע לשיא ברגע הנכון. שום דבר עוד לא סגור – שלב 9 ביום ראשון מביא אתו 5 עליות מדורגות (!), שלב 12 במונט-ונטו ביום חמישי יהיה מכריע והתמונה יכולה להשתנות שוב.  

 

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

טור דה פראנס שלב 8 – שבת – אחת ההתקפות הדרמטיות ביותר בעשור האחרון בטור

סקיי לא השאירו שום דבר ליד המקרה בשלב 8 ושלטו בו לחלוטין, עד מצב ש-40 קילומטרים לסיום כולם ביחד ולסקיי יש יכולת להוציא לפועל כל תרגיל שירצו. גם בתוך העליה האחרונה סקיי מצליחים להשאיר 5 רוכבים מול 3 בקבוצות האחרות – זה יתרון עצום שיבוא לידי ביטוי גם בהמשך. בעליה האחרונה מיקל ניאבה כמעט לבד מצליח להקשות מאוד על הפלטון, ולפרום יש את האנו ותומאס בנוסף. מאחור ואן-אברמט לא יכול להגן על החולצה הצהובה ביום כזה.

תרגיל של סקיי כמה קילומטרים לסיום העליה האחרונה מוצא את מוביסטאר מוכנים לחלוטין, וכך גם את דן מרטין (קוויקסטפ). ארו מאחר מעט אבל הקצב יורד והוא מצליח לחזור. כעבור דקה, תרגיל נוסף של פרום מצליח להקשות רק על קונטאדור. לרגע נראה שכולם נשארים ביחד עד הסוף.

2

זו העלייה האחרונה של היום ויש ממנה ירידה ארוכה ומהירה של כ 10 ק”מ, ועוד כשלושה קילומטרים מישוריים עד לסיום. אז, ממש בראש העליה, קינטנה עסוק בלאסוף בקבוק מים ופתאום פרום נעלם בירידה, מתקיף בעוצמה, מפדל תוך כדי שכיבה על האופנים וסיכון עצמי לא פשוט – אף אחד לא ציפה להתקפה כזו. קינטנה בהתחלה לא נלחץ, מחכה לוולורדה שידוע כדיסנדר מעולה, אבל הם לא מצליחים להחזיר את פרום! כבר עם מכת הכח הראשונה נוצרו כ-10 שניות הפרש בין פרום לרודפים אחריו, וההפתעה הופכת אדירה כשהפער גדל בירידה למעבר 20 שניות. פרום רוכב קטעים ניכרים מהירידה כשהוא מכונס על הצינור העליון בתנוחת אירו קיצונית, מסוכנת ולא נוחה, והדהים את כולם עם לקיחת סיכונים וסיבובים במהירויות מפחידות, תוך שהוא בורח בדיסנדינג לכמה מהרוכבים הטובים בעולם. קטע, שבמיוחד אם פרום ינצח בטור, עוד יכנס לרשימת השידורים החוזרים המיתולוגיים מהטור דה פראנס לדורותיו.

3

לא ברור אם ההתקפה הזו היתה מתוכננת או שזה הקילר-אינסטינקט של פרום. בראיון אתמול פרום אמר שהירידה בשלב 8 היא “דיי בסדר” אבל אף אחד לא הבין את מה שאולי הוא תיכנן לעשות. פרום לוקח ניצחון מדהים בקטע, את החולצה הצהובה ואת שניות הבונוס – שאפו לרוכב ענק.

עוד לפני ההתקפה של פרום ראינו את טיבו פינו יוצא להתקפה מוקדמת ואוסף נקודות הרים, למעשה מוותר על הדרוג הכללי ובאמת מתפרק בהמשך. גם רפא מייקה שניסה ללכת אתו לא מצליח להחזיק בריחה תחת הלחץ של סקיי מאחור – שניהם ימשיכו להאבק על החולצה המנוקדת. בספרינט על המקום השני זוכה דן מרטין עם פוריטו ופאביו ארו על הזנב.

עכשיו כשהדרמה של שלב שמונה מאחורינו אפשר לחזור ולהיזכר במה שקרה בשלבים שש ושבע.

4

שלב שישי – ג’ונגל ספרינט 

השלב השישי היה  שלב לספרינטרים למרות פרופיל מעניין בחלק הראשון ובזכות חלק שני שטוח יחסית שמאפשר לקבוצות הספרינטרים לסגור. כצפוי 30 קילומטרים לסיום מתחילה הדבוקה לסגור על הבורחים בהובלת דיירקט אנרג’י. ווקליר מוביל וסוגר את הבריחה כמעט לבד, בדרך מעשיר את שלל הפרצופים שלו. כשווקליר מגיע לבורחים נכנס לפעולה סילביאן שבאנל הותיק ופשוט מאמלל את כולם. בשלב מסוים היה אפשר לראות את הרוכבים של BMC מבקשים רחמים משבאנל כדי שיאיט קצת…

את כל המאמץ הזה עשו דיירקט אנרג’י בשביל קוקרד, אבל הוא בסופו של דבר לא מוצא את הדרך לספרינט.

10 קילומטרים לסיום הדרכים נעשות צרות יותר, המסלול מלא בככרות וסבובים וקבוצות הספרינטרים לא מצליחות להתחבר. בהדרגה אנחנו מקבלים ג’ונגל של רוכבים ללא סדר ועם הובלה שמשתנה כל 10 שניות.  

5

בקרב קבוצות ה-GC רק סקיי מקדימה, הקבוצות האחרות מתחבאות. כשיש רוכב כמו מיקל לנדה – פודיום בג’ירו ונצחון קטע בוואלטה – כדי להביא בקבוקים מהרכב, הכל יותר פשוט. BMC תורמת את המינימום כדי לשמור על החולצה הצהובה. בתוך הבלאגן עם הספרינטרים הם ממש מתקשים וגם מחזיק החולצה הצהובה ואן-אברמט עולה לעזור.  

6

סיבוב של 90 מעלות כמה מאות מטרים לסיום הורג סופית את יכולת ההתארגנות של הרכבות והמנצח יצא פשוט מקרב 10 הראשונים שהצליחו לצאת מהסיבוב לפני כולם. בתנאים כאלו מנצחים הספרינטרים שיכולים למשוך ספרינט ארוך במיוחד או חתולי הרחוב. הפעם זה הולך לחתול הרחוב הראשי – קוואנדיש לוקח שוב.

7

הנצחון של קוואנדיש הוביל אותו אל מעל מספר הנצחונות של ברנרד הינו (28 נצחונות בטור) – ל”קאוו” יש כרגע 29. מחזיק השיא הוא הקניבל – אדי מרקס שבעידן אפוף סמים בספורט ניצח 34 פעמים…  לא פלא שכולם רוצים חתימה.  

8

שלב שבע – בריחה לא שגרתית 

שלב 7 מתחיל מאוד אגרסיבי ואחרי שעה במהירות מומצעת של כמעט חמישים קמ”ש, הפלטון נשבר ונותן לקבוצת בריחה גדולה ולא שגרתית בכלל לצאת קדימה. הקבוצה כוללת את החולצה הצהובה של ואן-אברמט ורוכבים חזקים מאוד כמו ניבאלי, קאנצ’לרה, סימון גשקה, וילרמוז, דריל אימפי, יאספר סטויבן וטוני מרטין. סיום השלב בירידה וצפי לגשם קורצים לרוכבים שמסוגלים ללחוץ במזג אורי כזה וניבאלי בראשם. טוני מרטין שידוע כרוכב נג”ש מעולה מסוגל ללכת בכוח גם על העליה הבודדת היום ולהפוך למטפס על באופן זמני. בעבר כמעט ניצח שלב על מונט-ונטו בצורה כזו.
9

הבריחה מגיעה להפרש של מעל חמש דקות ומאחור סקיי נכנסים לפוזיציה הרגילה בראש הפלטון ומנהלים את ההפרש בעזרת ה”קטר” איאן סטאנרד. הבעיה של סקיי היא שקבוצת בריחה כל כך חזקה יכולה לנהל את ההפרש בעצמה כל עוד היא עובדת ביחד.  כ-50 קילומטרים לסיום, העליה המשמעותית שמחכה בהמשך משפיעה על הקצב של הבריחה, ורוכבים רבים בבריחה מנסים לתרום כמה שפחות לפני המבחן שמחכה בהמשך. יציאה קצרה קדימה של ניבאלי נראית יותר כמו תרגיל קצר מאשר התקפה אמיתית.

כ-30 קילומטרים לסיום, הבריחה מתחילה להתפרק עם התקפות חוזרות ושיתופי פעולה שמתפרקים עוד לפני שהתחילו. בסופו של דבר סטיב קמינגס מצליח לברוח לכולם, אבל עושה את זה מאוד מוקדם, למעשה לפני שהעליה המרכזית – קול-דה-אספן מתחילה. מאחוריו ניבאלי לוחץ מיד כשהשיפוע מתחיל לעלות ואחריו נבארו שגם הוא מטפס מעולה. הפער עדיין 5 דקות ואפשר כבר להגיד שסקיי לא הצליחו לנהל את שלב 7 – גם ניבאלי וגם החולצה הצהובה מקדימה בפער גדול מדי – מצד שני אין נזק משמעותי לפרום.10

הקדנס של ניבאלי מזכיר את הג’ירו, ובכלל אם קמינגס החליט להתקיף כל כך מוקדם הדבר האחרון שרצה לשמוע באוזניה זה שניבאלי רודף אחריו. אבל איכשהו, קמינגס הנחוש דווקא מגדיל את הפער בעליה! קמינגס שכבר עשה את זה 3 פעמים השנה בצורה דומה (בריחת יחיד) בדרך לניצחון נוסף בטור ודימנשן דטא היא כבר לא רק מרק קאוונדיש והופכת לדבר הכי חם בניצחונות קטעים בטור 2016.

11

טיבו פינו בפלטון לא עומד בקצב וממשיך להציג יכולת לא טובה ב-2016. הצרפתי שניתלו בו כל כך הרבה תיקוות דיבר בפתיחות עם התקשורת הצרפתית לאחר שלב 7 ואמר שאם בפעם השלישית ברציפות בו הוא מופיע לטור כתקווה הצרפתית זה לא הולך אז כנראה שאין לו את היכולת להציג כושר שיא על פני שלושה שבועות.

לרשימת התקלות המוזרות ביותר בטור דה פראנס נוספה בשלב 7 עוד אחת כאשר פנצ’ר בבלון שמסמן את הכניסה לקילומטר האחרון גורם למבנה ליפול אל תוך המסלול ולחסום את הפלטון. התקלה הנדירה שנגרמה כנראה על ידי צופה תועדה במצלמת כידון והייתה יכולה להגמר רע מאוד – גם ככה אדם ייטס נזקק לתפרים – לפחות קיבל את החולצה הלבנה בסוף השלב. התקלה לא משפיעה על הדרוג הכללי ומנוטרלת מיד על ידי הנהלת המרוץ. הזמן שמחושב נלקח מנקודת המעבר 3 קילומטרים לסיום.

 

קבוצות ה-GC של טור דה פראנס 2016

קונטאדור נראה לא טוב להמשך המרוץ אחרי 2 תאונות והשלבים הראשונים בהרים. כבר במהלך השבוע התפרסם שהוא מתכוון לחתום בטרק-סגפרדו שמאבדת השנה את הכוכב הגדול שלה קאנצ’לרה והידיעה ממשיכה ידיעות ממקורות שונים שטוענים שטינקוף הגיע למרוץ די מפורקת. הקבוצה מתפרקת בסוף השנה ולאור חוסר העניין של טינקוף להמשיך לתמוך בה, הרוכבים פשוט לא מחויבים במאה אחוז, לא לקבוצה ולא לקונטאדור. אקורד הסיום של קונטאדור בטינקוף ואולי גם כמועמד GC בטור נראה כרגע לא טוב. רומן קרויזיגר יכול להגיע לטופ-10 וסאגן עוד יכול לקטוף נצחון בקטע נוסף אבל מבחינת הדרוג הכללי זה כבר לא יקרה עם קונטאדור.  

ל-BMC היה שבוע טוב עם החזקה בחולצה הצהובה והמשך נוכחות בתמונת ה-GC. ריצ’י פורט וואן-גרדרן נראים חזק בתמונה וממשיכים להיות רלוונטיים לפודיום.

12

באסטנה נבאלי רומז שפאביו ארו בכושר מצוין וארו מראה שהוא באמת שם ככל שהמרוץ מתקדם. עד עתה לא ראינו אותו מתקשה במיוחד ויכול להיות שיבוא לידי ביטוי בשלבים הקשים יותר בהרים.  

במוביסטאר יכולים להיות מרוצים. למרות ההתקפה המאוד לא צפויה של פרום הם עדיין בתמונה, קינטנה נראה מצוין ווולורדה מחויב לעזרה. 13

והרוכבים הצרפתים? אחרי שהתברר סופית שפינו אאוט, העיינים כרגע לכיוון ברדה וברגיל בלבד.

לתמונת העשיריה הראשונה נכנס חזק דן מרטין עם ביצועים טובים בהרים. למרות שהקבוצה שלו מתרכזת בעזרה לקיטל, יכול להיות שהוא יצליח לעזור לעצמו. אדם יטס בחולצת הרוכב הצעיר גם הוא מאוד מרשים עד עכשיו. המשך השבוע עם שלב 9 ההררי (יום ראשון) ושלב 12 מונט-ונטו ביום חמישי יהיו מאוד מעניינים!

כתב: יניב שור
Pictures: ASO/B.McBeard, ASO/A.Broadway, ASO/B.Bade, ASO/G.Demouveaux