HEADER

אל תשאירו את זה בבטן! שתפו והגיבו פה למטה בתגובות לכתבה עם מידע נוסף מעניין, מצחיק, מוסיף ערך, פרשנות מקורית ואיכותית או כל תגובה (ושיתוף לפייסבוק) אחרת – ומגיב אחד יבחר ויזכה במשקפי שמש של Rudy Project! כן, זה יכול להגיע לכיוון שלכם אם רק תצטרפו לשיחה ותתרמו לה, כדי שיהיה יותר מעניין על אופניים.

הזוכה מהכתבה הקודמת הוא… אסף ישראלית! תודה על המעורבות ועל השיתופים לכתבות של BIKEPANEL- גש לחנות רודי פרוג’קט הקרובה אליך ותהנה מזוג משקפי Rudy Project חדשים!

 

אחרי שלושה שלבים באלפים, טור-דה-פראנס 2015 מתפתח בדיוק על פי התוכנית של סקיי ולא מספק מאבק מעניין על החולצה הצהובה. ההתקפה של פרום בשלב העשירי ייצרה הפרשים בדרוג הכללי שלא נסגרו נכון לכתיבת שורות אלו וגם לא צפויים להיסגר.

אך מעבר לכך הטור לא מאכזב ומספק דרמות מדיי יום: פרישה של רוכבים מתוך העשיריה הראשונה מחממת את המאבק על הפודיום ורוכבים שלא הצליחו (עדיין) להשאיר חותם על המרוץ יעשו הכל כדי לזכות בשלב היוקרתי באלפ ד’הואז. החולצה המנוקדת עשויה להחליף ידיים על האלפ ד’הואז וביום ראשון מחכה גולת הכותרת של המאיצים אל תוך פריז. הנה סיכום ביניים קצר, לפני שני השלבים האחרונים בטור.

מאת: יניב שור

צילום:  ASO/B.Bade/X.Bourgois/G.Demouveaux

 

1

הרוכבים חולפים על פני האגם בתחלת העליה לקול-דה-גלנדון. כל אזור הרכיבה באלפים הצרפתיים כולל את מיטב הנופים שיש לצרפת להציע

 

סיפורי הפורשים מגלים – לא פשוט להיות רוכב בטור דה פראנס!

הפער הגדול בדרוג הכללי יכול להטעות וליצור את הרושם שהמרוץ השנה קל יותר, אבל סיפורי הפורשים מגלים מציאות אחרת: מיקל קוויטובסקי, אלוף העולם שהגיע לטור בכושר מעולה פרש בשלב הראשון באלפים פשוט כי לא עמד בקצב ובקשיי מזג האוויר החם. מארק רנשוו, המוביל של קוואנדיש פרש גם הוא לאחר כאב ראש שהתפתח ממצוקה של שרירי הצוואר (אבידה גדולה לקאוו לקראת פריז). רוכבים אחרים נאלצו לפרוש בגלל התקררות ובראשם המדורג שלישי טי-ג’יי ואן גרדרן שפרש בדמעות של תסכול על שבועיים של מאמץ עליון שירדו לטמיון ועמם הפודיום הנכסף במירוץ החשוב בעולם.

העומס על הרוכבים הוא אדיר ומעבר לכושר הגופני, גם הגוף ומערכת החיסון לא מחזיקים מעמד בחום, בגשם, בעליות המפרכות ובירידות המהירות. הטור הוא פשוט אתגר אדיר, לא אנושי כמעט, וגם אלו שמסוגלים לעמוד בו קורסים לפעמים אל תוך המגבלות של בני אנוש.

 

2

טי-ג’יי נאבק בצורה הירואית וגם מעוררת רחמים עד שנכנע למחלה שתקפה אותו במהלך יום המנוחה. ניסיון לרכיבה הגנתית בסיוע חברי הקבוצה לא צלח

 

 

אף אחד בצרפת לא מאמין לכריס פרום

מהקהל דרך התקשורת ועד רוכבי עבר – כולם מאשימים אותו בצורה גלויה יותר או פחות בשימוש בחומרים אסורים. בצעד חריג ולאחר שכריס פרום עצמו נדרש לפרשה דרך חשבון הטוויטר שלו, פירסמה סקיי נתונים נוספים לגבי ביצועיו, הפעם באופן רישמי ומטעם הקבוצה. הנתונים התיחסו לשלב 10 השנה בו פתח את הפער הבילתי נתפס על המתחרים האחרים. הנתונים הראו שוב הספק ממוצע של מעל 400 וואט לאורך כל העליה וביצועים דומים לאלו שהראה ב-2013. אך מה שאמור היה להפחית את הלחץ סביב פרום רק הוסיף שמן למדורה כאשר פרשנים נוספים טוענים כי הנתונים של סקיי חלקיים וניתן לפרשם לשני הכיוונים.

 

גוף לא רישמי בשם Athletes for Transparency body ממשיך לפרסם פרשנות ולפיה פרום רוכב מעבר לגבולות האפשריים. לדעתו פרום הוא רוכב עם יכולות גופניות יוצאות דופן, או מסומם או שיש לו מנוע באופנים (שנבדקים מדי פעם).

הוויכוח עוד ימשיך כנראה, גם אחרי שפרום יעמוד על הפודיום בפריז, ובכלל לא נראה כי בקרוב נוכל לדעת בוודאות אם הרוכבים שאנחנו צופים בהם נקיים או לא. אין כרגע סיבה חד משמעית לחשוב שפרום לא נקי, למעט הביצועים עצמם. במיקרים קודמים היו סימנים שבחרנו לא להתייחס אליהם ולפעמים אף עדויות, אך המקרה הזה הוא שונה. לזכותו של פרום אפשר לומר כי המתחרים העיקריים שלו לא הגיעו בכושר שיא לטור. לא רק שהם לא מתמודדים איתו, הם רוב הזמן גם לא מתמודדים עם הפועלים שלו, ולא מצליחים לפתוח פערים משמעתיים בינם לבין עצמם. הפערים הנוכחיים הם תוצאה של השבוע הראשון בטור וחוסר המזל של קונטאדור (שעוד נחזור אליו) וניבאלי (בשלב השני).

 

22

פרום הגיב בקלות ובסיוע קבוצתי לרוב ההתקפות. נכנס למעט לחץ בשלב 19 אבל עדיין מעט מדיי ומאוחר מדיי

 

 

מי יתמודד עם פרום?

נראה שהמתחרים לא קראו את העצות שנתנו להם בשבוע שעבר לגבי ההתמודדות עם פרום. במיוחד נאמרים הדברים לגבי טינקוף-סקסו ומוביסטאר שפשוט מסרבים לשתף פעולה. אירוע שולי יחסית שהתרחש באלפים כ-73 ק”מ לסיום שלב 17 ממחיש את חוסר שיתוף הפעולה: קונטאדור בחר להתקיף במהלך שהזכיר במשהו את ההתקפה הקטלנית שהביאה לו את התואר בוולטה 2014. לאחר שפתח פער של כ-20 שניות על המובילים התחיל קונטאדור להסתכל לאחור ולראות מי מצטרף. הצטרפות של קואינטנה או וולוורדה ממוביסטאר במצב כזה עשויה הייתה להקשות מאוד על פרום שיצטרך לרדוף אחרי המתקיפים כאשר הוא מוביל את הרוכב השני של מוביסטאר אחריו. אך במקום להצטרף לקונטאדור בחר וולוורדה להגיע אליו ולהתיישב מאחוריו בצורה שמעבירה מסר ברור של חוסר שיתוף פעולה. למוביסטאר סיבות משלהם לא לעבוד עם קונטאדור. עזרה כזאת יכולה לקרב את קונטאדור לפודיום ולשנות את המצב הקיים בו מוביסטאר עשויים לתפוס את מקומות 2-3. תוצאה דיי נוחה עבור קבוצה שהגיע לטור עם שני ראשים, אך באותו זמן ללא שיתוף פעולה כזה אי אפשר יהיה להוציא את סקיי ופרום מהתוכנית המקורית שלהם.

בהמשך אותו קטע הספיק קונטאדור להתרסק, כאשר שוב, כמו בשנה שעברה, אין באיזור מצלמה שמתעדת מה בדיוק קרה. בסיום השלב סיפר קונטאדור כי כנראה “עלה על אבן”. מסיבה שלא ברורה עד הסוף (מה שנקרא בהסברי הקבוצה “בעייה בקשר”) נותר קונטאדור ללא סיוע והפסיד כמעט 2 דקות נוספות. רפא מייקה רכב מקדימה ולא ירד לעזור.

 

3

מונט ורניה – פיתולים ותמונות מרהיבות מהמסוק שעושות חשק לצאת לרכב!

 

למתחרים אין תשובות

ראינו התקפות נוספות של קונטאדור וגם של ניבאלי, אך למרות שנראה ששניהם חוזרים לכושר סביר וגם הקבוצות שלהם מתפקדות טוב יותר, אף אחת מהן לא הצליחה להכניס את פרום למצוקה כלשהי וסקיי פשוט המשיכו בקצב שלהם. בתור מחזיק המקום השני היינו מצפים שקואינטנה יהיה זה שמאתגר את פרום יותר מכולם אבל זה לא קרה בכלל בשלבים 16-18 והתקפה בשלב 19 (יום שישי) הייתה אמיצה ומוצלחת אבל הראתה כי ההפרש בין הרוכבים באלפים לא מספיק גדול כדי לסגור פער כל כך גדול בדרוג הכללי. יכול להיות שקואינטנה צעיר מדיי ווולוורדה מבוגר מדיי כדי לעשות יותר מזה. אף אחד מהם לא נמצא בשיא הקריירה שלו.

ההתקפה של ניבאלי בשלב 19 הניבה נצחון מתוק וקידמה אותו 1:30 דקות בדרוג הכללי. בנוסף גם נזכרנו למה ניבאלי נחשב לדסנדר הכי טוב בעולם. נצחון בשלב ומקום מכובד בחמישיה הראשונה זה מה שניבאלי נותן השנה ויכול להיות שזה המקסימום שהוא יכול לתת ושהציפיות המוקדמות ממנו היו פשוט לא ריאליות.

 

4

ניבאלי – דסנדר מספר אחד בחבורה המובילה וגם יודע לנצל את זה כשאפשר

 

אולג טינקוף – תודה על הצבע!

הבוס הצבעוני של קונטאדור, סאגן, מייקה ושאר החברים בטינקוף-סקסו ממשיך לספק כותרות ולאתגר את הארגון שמנהל את הטור – ASO. טינקוף חזר ואמר השבוע כי הטור לא מאורגן כראוי (לא נותנים לי לנהל אותו…), שחלוקת הרווחים לא שיוויונית (אני רוצה חתיכה גדולה יותר מהעוגה…) ושהמשך ההתנהלות הזאת תוביל לבריחה של מממנים (כמוני…) מהטור ומקידום קבוצות מקצועניות.

לא כולם מסכימים עם טינקוף ויש גם כאלו שרוצים לראות אותו ואת הסגנון שלו מתרחקים מהענף. אי אפשר להתווכח עם הצבע שהוא מכניס. טינקוף קם כל בוקר לשעתיים-שלוש של רכיבה על המסלול של הטור וחווה על בשרו את מזג האוויר והקושי אותו חווים הרוכבים שלו מאוחר יותר. בשעות שלפני השלב הוא עסוק בלחיצות ידיים עם המתחרים, סלפי עם פרום (כאשר המצלמות בסביבה) וטפיחות סחבקיות על השכם של הרוכבים שלו. בערב הוא פוגש את המנהל של ASO – אותו אחד שמקבל ממנו על הראש קיטונות של ביקורת. כרגיל בעל המאה הוא בעל הדעה אבל במקרה הזה הוא נתקל במסורת ארוכת שנים ובחוסר רצון בולט לשנות את המודל המאוד ריווחי למארגני התחרות וקצת פחות לרוכבים ולקבוצות. לא ברור אם טינקוף יצליח במאבק שלו ל”שינוי פני הענף” מה שכן בטוח הוא שכל עוד הוא בסביבה נמשיך לקרוא על מעלליו.

 

5

טינקוף-סקסו, הצעצוע של אולג טינקוף ישנה את עולם הרכיבה? אולי יהפוך אותו לקצת יותר צבעוני…

 

 

רוכב הסייקלינג אקדמי עדיין לא מצליח לקחת קטע

פטר סאגן רשם עוד מקום שני ועוד מקום רביעי, לאחר שלושה ימים רצופים בקבוצות בריחה לוהטות. למרות שעדיין לא ניצח שלב בטור השנה, סאגן מחזיק בבטחון בחולצה הירוקה והביצועים שלו סוחטים גם ממתחריו הישירים מחמאות בלי סוף. מקבץ התוצאות שלו בטור הזה מטורף, אבל את הגרזן הסופי הוא לא הצליח לאסוף.

סאגן גם הוסיף לרפרטואר תנוחות האוירודינמיקה שלו עוד כמה מצבים כאשר ירד בסגנון קמיקזי אחרי רובן פאזה בשלב שלפני יום המנוחה. הזויות אליהן הגיע בסיבובים עוד יהיו להיט ביו-טיוב וסגאן הוכיח שהוא רוכב אדיר, חסר פחד שנותן הצגה בכל יום על האופנים. בסיום השלב היכה סגאן לכיוון הלב כאומר “נתתי הכל” פשוט כי זה לא מנומס להצביע על האוובוס… אנחנו עוד מקווים לראות אותו מנצח בפריז ולכן נשאיר את הסיכום לשבוע הבא!

 

סאגן

סגאן מנסה להתקרר אחרי שלושה ימים רצופים בבריחה. היכולת שלו בטור מדהימה בכל קנה מידה, גם בלי נצחון

 

קנצ’לרה מצייץ

בסיום שלב 16 צייץ קאנצ’לרה המושבת “שניים רבים והשלישי לוקח” כאשר הוא מתייחס כמובן לטיבו פינו ורומן ברדה שמצאו עצמם 2 קילומטר לסיום מתכוננים למיאוץ משותף לקוו. מה שהתחיל בשיתוף פעולה בסגנון צרפתי (או במילים אחרות, יתהפך העולם ואנחנו לא עובדים ביחד) המשיך בתצוגה של השלכת בקבוקים קצת מוקדמת מדיי עד שפתאום הגיע סטיב קמינגס מאחור וגנב את הנצחון… ברדה עוד כיפר על הפדיחה הזאת בנצחון בשלב 18 ואולי יקח את החולצה המנוקדת. פינו עוד לא הצליח לעשות הרבה בטור השנה והוא ממש מאכזב.

 

 

7

פינו נתן הצגה אבל שכח את אקורד הסיום בבית

 

לקראת אלפ ד’הואז שלב 20 מחר (שבת):

בסיום שלב 19 הדרוג הכללי נראה כך:

  1. Christopher Froome (GBr) Team Sky 78:37:34
  2. Nairo Quintana (Col) Movistar Team 0:02:38
  3. Alejandro Valverde (Spa) Movistar Team 0:05:25
  4. Vincenzo Nibali (Ita) Astana Pro Team 0:06:44
  5. Alberto Contador (Spa) Tinkoff-Saxo 0:07:56

 

ניבאלי הצליח להרויח הרבה זמן ביום שישי, לזכות בנצחון יוקרתי, והוא רחוק קצת מעל דקה מהפודיום! לקונטאדור מרחק גדול יותר מהצמד של מוביסטאר אבל אצלו הכל אפשרי.

קואינטנה סדק בשלב 19 במשהו את ההגנה של פרום, אבל הרויח רק 30 שניות בסוף היום – האם זה מספיק כדי לאתגר את פרום מחר כאשר לאחרון יש עדיין יתרון של 2:38?

 

8

מחליפים את הוואטים בכוח סוס וזוכים לרגע של תהילה ביורוספורט… הצרפתית ממשיכים לככב במיצגים, בובות ענק, וגם סוסים במקביל למסלול

 

שלב 20 עם הסיום באלפ ד’הואז אינו רק ההזדמנות האחרונה לשינוי בדרוג הכללי, הוא גם שלב יוקרתי שמכניס את הרוכב המנצח למועדון אקסלוסיבי במיוחד. יכול להיות שנראה את אחד הרוכבים מהעשיריה הראשונה מתקיף כדי לנצח בשלב הזה גם אם אין לו סיכוי לשיפור הדרוג.

הקהל צפוי לגדוש את העליה בעשרות אלפים אם לא יותר מזה, הסדרנים ינסו להשאיר מעבר פתוח לרוכבים ורק אחד יכנס להיסטוריה. באופן מסורתי העליה לאלפ ד’הואז היא מאירועי הספורט שתמיד מתעלים לשיאים חדשים. האם נראה שינוי בתמונת הפודיום? או אולי שינוי לא צפוי בצהובה? אסור להחמיץ!!

 מאת: יניב שור

HEADER

רוצים לזכות במשקפיים? הגיבו לכתבות ושתפו אותן בפייסבוק! מי שנאהב את תגובותיו יזכה במתנת Rudy Project ישראל!