זה מתחיל! טור דה פראנס 2016 יזנק בשבת 2 ביולי בצפון מערב צרפת לקטע ראשון שטוח שמותאם לספרינטרים.

האם זה יהיה עוד נצחון מוחץ של כריס פרום? נצחון וחזרתו של “האקדוחן” אלברטו קונטאדור? חילופי דורות עם קינטנה ופאביו ארו? או דווקא נצחון מתוק של האנדרדוג ריצ’י פורט? שלושה שבועות מפרכים ומורטי עצבים, יספקו תשובה לשאלה הזאת ועוד הרבה רגעים שבזכותם אנחנו נכנסים ליולי עם חיוך.

כתב: יניב שור
Pictures credit: Tour de Suisse \ Nick Soland

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

אין סופרלטיב שעוד לא נשלף כדי לתאר את הטור ואת הקושי הבלתי נתפס בו עומדים הרוכבים. למרות שזהו גראנדטור אחד מתוך שלושה, איכות הרוכבים, היוקרה המוצמדת לנצחון בכל שלב והסטוריה של 100+ שנות רכיבה שמים את הטור-דה-פראנס ברמה אחרת מכל שאר המרוצים והלחץ בו נתונים הרוכבים עולה בהתאם.

השנה בטור (רשימת המשתתפים לא סופית) פחות מ-10 רוכבים מתחת לגיל 23 ובצד השני כ-10 רוכבים מעל גיל 37 כאשר מתאו טוסאטו בן ה-42 יהיה הרוכב המבוגר ביותר. בקבוצת הגיל 33-36 כמה עשרות רוכבים מה שמראה כמה נסיון ושנות מירוצים דרושים כדי להתחרות במרוץ המפרך הזה. זה לא עסק לילדים חסרי מנוח.

1

קאנצ’לרה בביקור אחרון בהחלט בטור – ינסה לעשות משהו בקטע הנג”ש הראשון אבל יהיה לו קשה

הרכבי קבוצות טור דה פראנס – סוללות של רוכבי על

רשימת הרוכבים לטור כוללת כ-20 אלופים לאומיים, כל העשיריה הראשונה משנה שעברה ופביאן קאנצ’לרה אחד שבא לפרוש בקלאסה. השנה לא היו יותר מדיי פציעות שמנעו הגעת פייבוריטים ורוכבים מעניינים לתחרות אז אנחנו מקבלים את כל מה שיש לסבב ה-World Tour להציע. כבר הזכרנו בשבוע שעבר את הצמדים שמגיעים לטור בראש הקבוצות החזקות של אסטנה, מוביסטאר, BMC וסקיי – זהו פלטון איכותי מאוד אפילו יחסית לטור.

2

טי-ג’יי ואן-גרדרן – רוכב GC לגיטימי אבל גם הוא מגיע לטור על תקן של מסייע לריצ’י פורט

אם הדומיננטיות של כריס פרום לא מספיקה, נוסף לה הסגל של טים-סקיי, חזק בצורה מפחידה ויאתגר כל מי שינסה לערער על סיכויו של מנצח השנה שעברה:

  • גראיינט תומאס – מנצח פריז-ניס השנה ורוכב GC לגיטימי בפני עצמו, אלטרנטיבה לפרום אם יקרה משהו לא צפוי   
  • וואט פולס – מנצח ליאז’-בסטון-ליאז’ 2016
  • איאן סטאנרד ולוק ראוו – שני מנועי דיזל לשלבים השטוחים ולמקרה שמישהו ינסה לפצל את הדבוקה
  • מיקל לנדה (שני בג’ירו 2015) מיקל ניאבה וסרג’יו הנו לתמיכה בהרים
  • וסילי קירינקה – אלוף העולם בנג”ש ורוכב שיכול לעשות פשוט הכל

כשרוכבים ברמה הזאת יורדים להביא בקבוקים מהרכב זה הופך את המרוץ למשהו אחר, והקבוצות האחרות יאלצו למתוח עד לקצה את הסגל הקיים כדי להתמודד עם סקיי, עוד לפני שיתפנו להתמודד עם פרום.

האקשן בטור צפוי להגיע לשיא בקטעי ההרים 7-9 ובהמשך 15-20, כשבתווך ניצב שלב 12 עם העליה למונט ונטו – זהו מסלול שאין בו מנוחה של יותר מיום-יומיים. גם לפני שלב 7 רוכבי ה-GC יצטרכו להיות מאוד עירניים כדי להישאר רלוונטיים לדרוג הכללי. הנה סקירה על מסלול הטור ושל השלבים שכדאי לשים לב אליהם.

3

סגאן זרח בטור של שוויץ אבל בטור דה פראנס הספרינטים יהיו ברמה אחרת

השבוע הראשון – ספרינטים וגבעות של משחק מקדים

לראשונה מזה שנים, המסלול הוא נגד כיוון השעון (פירנאים בהתחלה, אלפים בסוף) שנה שנייה ברצף.

הפעם בחרו המארגנים להתחיל בשלב 1 עם קטע רגיל, ולוותר על פרולוג בנג”ש מה שהופך את הספרינט הראשון למאבק על החולצה הצהובה – קבוצת הבריחה שבטח תיווצר במהלך היום לא תוכל להחזיק מעמד עד לסיום בתנאים כאלו וצפוי לנו ספרינט המוני בהשתתפות טובי הספרינטרים בעולם.

4

שלב 2 מביא אתו מסלול המתגלגל דרך אין ספור גבעות קצרות ומסתיים באחת כואבת במיוחד. מי שעוד לא נכנס לכושר יכול לאבד כאן כמה שניות ולבלות את המשך השבוע הראשון בלחץ מיותר. פטר סאגן, קאנצ’לרה ואולי גם וולוורדה יכולים לנצח ולצידם עוד רבים וטובים. המרוץ למיקום לקראת העליה האחרונה ונסיון של המועמדים ל-GC לשמור על מיקום בטוח בקידמת הדבוקה עשוי ליצור כמה עשרות קילומטרים מאוד אגרסביים בחלק השני של היום – השלב הזה יכול להפוך לקשה במיוחד.

עוד ספרינט בשלב 3 יוביל לשלב 4 שמזמין קבוצת בריחה. אנחנו עדיין בתוך השבוע הראשון וקבוצות ה-GC ישמחו לקצת מנוחה לפני הגבעות של שלב 5. שלבים כאלה יכולים להיות קשים מאוד – דווקא בחלק הראשון שאותו לא משדרים בשום מקום, ובו הפלטון מנהל את הרכב קבוצת הבריחה שמורשה ללכת.

בשבוע הראשון ההפרשים עדיין קטנים ומי שיצליח להיות חלק מהבריחה עשוי למצוא את עצמו עם החולצה הצהובה בסוף היום כך שיש כאן מוטיבציה כפולה.

5

מתיחת רגלים קלה לפני הטיפוסים הקשים באמת צפויה בשלב 5 ובו חמש עליות מדורגות על פני כ-50 קילומטרים. פרופיל כזה בשלב מוקדם של המרוץ בדרך כלל לא מייצר מאבק בדרוג הכללי, והקבוצות שומרות על עצמן – גם כאן קבוצת בריחה עשויה ללכת עד הסוף.

אנחנו כעת במחוזות קורז וקנטאל – נמצאים במערב הגוש ההררי מאסיף-סנטרל. הם בעשירון התחתון של המחוזות מבחינת אוכלוסיה, אבל בעליונים שבהם מבחינת הנוף. מומלץ למי שרוצה לגוון את טיול הרכיבה שלו במעט פחות מאמץ ומסחרה לעומת ההרים הגבוהים.

קושי של אחד המועמדים כבר בשלב הזה יכול לטרוף את הקלפים ולגרום לקבוצות האחרות לנצל את המצב כדי לפתוח פערים בכל זאת. אני צופה כאן מבחן ראשון לפאביו ארו שימשיך בשלבים 7-9 הגבוהים יותר ויקבע את ההובלה באסטנה.

6

השבוע השני – המשחק האמיתי מתחיל

שלבים 7-8 יכולים להיות מאוד מעניינים דווקא מכיוון שאף אחד מהם לא מתאים להתקפת הבליץ של כריס פרום. זו בעצם ההזדמנות האחרונה של קונטאדור וקינטנה ללחוץ את פרום ולגרום לו להגיע פחות חד לשלב 9, וכמה ימים אחריו לשלב 12 בהם פרום צפוי להתקיף.

שלב 7 כולל עליה ארוכה וסיום בירידה קצרה. בשלב 8 הירידה ארוכה יותר ותיאורטית לפרום יש חסרון קל מול קונטאדור ואחרים. ניבאלי יכול לנצל שלבים כאלו כדי ללחוץ מאוד על האחרים אבל לא בטוח שיקבל אישור לכך באסטנה.

7

שלב 8:

9

שלב 9 הוא כבר לא משחק ילדים, ובאופן מסורתי פרום מנצל את קטע ההרים הראשון בשבוע השני כדי להוריד את הפטיש על הראש של כולם. השבוע השני מזמן לו 2 קטעים רלוונטיים ויכול להיות שפרום יתקיף פעמיים וינסה לפתוח פער כמה שיותר גדול לפני השבוע השלישי בו הוא “חלש” יחסית.

החלק השני של שלב 9 באנדורה (על גבול צרפת-ספרד) כולל עליה רצופה עם שיפוע הולך ועולה וסיום בגובה של מעל 2000 מטר. עוד לפני כן 2 עליות ברמה 1 יסחטו את המיץ לרוכבים.

בתור אוהדי אופנים אנחנו לא רוצים לראות את פרום הופך את שאר המרוץ לגארבג’ טיים כבר בשלב הזה – זה פחות או יותר מה שקרה בשנה שעברה. מי שעקב אחרי הוואלטה של 2015 זוכר שכריס פרום העייף התקשה בשלב דומה וכבר העליה הראשונה מצאה אותו מאחור. מבחינתו עדיף מסלול רגוע יותר בהתחלה שמאפשר לסקיי לטחון לכולם את הרגלים. עבודה משותפת של הקבוצות האחרות יכולה להשאיר את פרום עם מעט תמיכה כבר אחרי 20 קילומטרים – יהיה מעניין לראות עד כמה הדירקטור-ספורטיף של אסטנה, טינקוף, BMC ומוביסטאר מוכנים ללכת רחוק עם טקטיקה שמהותה אנטי-פרום.   

10

שלב 12 נראה על הנייר מושלם עבור פרום. מישור ארוך ובסופו העליה הקלאסית של מונט-ונטו. כאן סקיי יכולה להפעיל את כל התותחים במישור, בשיפולי העליה ועד לקילומטרים האחרונים. למרות זאת יש לזכור שהחלק העליון של הוונטו חשוף ויש בו לעתים רוח חזקה. בתנאים כאלו לא בטוח שפרום לבדו יצליח לשמור על פער מהרוכבים האחרים, במיוחד אם ירדפו אחריו תוך שיתוף פעולה.

11

הפעם האחרונה של ספרטאקוס? הלוואי! שלב 13 נג”ש באורך בינוני וקצת גבעי – הרוכבים עייפים וקשה לחזות את ההפרשים שיווצרו כאן. רוכב נג”ש חלש יכול להפסיד כאן למפלצת נג”ש כמו פרום יותר מדקה. אם יורד גשם הכל הופך לניהול סיכונים וזה שוב סיפור אחר.

בנג”ש דומה בגי’רו של 2015 פאביו ארו הפסיד 2 דקות לקונטאדור וריצ’י פורט איבד את הבטחון ואת המרוץ בגלל גשם שירד על המסלול.    

12

השבוע השלישי – הכרעה ומבחנים קשים בהרים

שלב 15 קצר יחסית ומסתיים בירידה לאחר טיפוס וחצי לגראן-קולומבייה, לכאורה קטע מעבר אך למעשה קטע שיכול להיות מאוד מעניין ומזמין התקפות לא צפויות. הירידה בסוף מתאימה לרוכבים כמו ניבאלי, קונטאדור ווולורדה. פרום וקינטנה פחות נינוחים בירידות אבל ההפרשים ביכולת הם קטנים.

13

בשלב 16 הטור עובר לשוויץ וישאר שם גם בשלב 17. קטע המעבר בנוי לקבוצת בריחה ועם קיר קצר בסיום יהיה מטרה לקלאסיקנים שבחבורה ובראשם קאנצ’לרה המקומי. המעבר לשוויץ כמסורת השיתוף האירופאי של ASO יספק לנו קהל קצת אחר וגם תמונות נוף מרהיבות מהסוג שמאפיין את הטור של שוויץ. המעבר יכול להביא אתו גם התמודדות עם מזג אויר קשה יותר שמתאים לקינטנה וניבאלי יותר מלאחרים.

15

16

הטור עובר לשוויץ בשלב 16 ויציע גלויות נוף כמו שרק שוויץ יודעת להציע

הפתיחה האמיתית של השבוע האחרון היא בשלב 17, ולמעשה שלבים 17-20 הם רצף שבנוי להכריע את הטור ולספק הזדמנות לכל מי שחושב שיש לו מה למכור בדירוג הכללי.

שלב 17 הוא שלב הררי לא גבוה מאוד אבל מספיק כדי שכל מי שעוד נשאר בתמונה ינסה פה לפרק את האחרים ולנסות להשיג את החולצה הצהובה לפני קטע הנג״ש בעליה ביום שאחרי. אם פרום כבר יהיה בצהובה האחרים יתקיפו אותו כל הזמן וסקיי תעבוד קשה כדי לשלוט במרוץ – יש להם כלים לעשות את זה בהצלחה.  

הפרופיל ההררי מתאים לקינטנה וקונטאדור ויוציא את המיטב גם מריצ’י פורט שידע לתת טמפו עבור פרום בשלבים דומים בשנה שעברה.

עוד לפני מתמודדי הדירוג הכללי, מטפסים טהורים עם פחות מחויבויות קבוצתיות (“פוריטו” רודריגז, פייר רולן ואחרים) ינסו למצוא כאן את החותמת שלהם על ההסטוריה של הטור בדמות נצחון בשלב וסולו יוקרתי לקו הסיום.

17

גם בג’ירו וגם בקריטריום דופינה ראינו עד כמה נג”ש עליה בסגנון של שלב 18 עשוי להיות קריטי. בג’ירו ניבאלי הפסיד 2 דקות על עודף השקעה יום לפני והחלפת אופנים. בדופינה, פאביו ארו לא מצא את הרגלים. הלחץ וההשקעה העצומה הדרושה לאורך שבועיים ובמיוחד בשלב 17 יום לפני הופכים את תוצאות הנג”ש הזה לבלתי ניתנות לחיזוי. העשיריה הראשונה עשויה להתהפך כאן על הראש לקראת היומיים האחרונים במרוץ.

18

שלבים 19 באיזור המון-בלאן,  ו-20 באזור מורזין יכריעו את הדרוג הכללי כי כרגיל שלב 21 מוקדש לחגיגות הנצחון ולספרינט של שאנז אליזה.

שלב 19 נראה מכריע יותר כי הוא מסתיים בעליה, ושלב 20 מזמין התקפות התאבדות כי הוא מסתיים בירידה, שלפניה הז’וּ-פלאן האימתני ששבר אפילו את לאנס והמזונות שלו בשנת 2000. אם ההפרשים לאחר הנג”ש יהיו קטנים מספיק אלו יהיו שלבים מרתקים, אבל גם אם לא – הדרוג בעשיריה הראשונה לא פחות חשוב ויגרור הרבה מאבקי יוקרה על המיקום הסופי.  

19

Stage 19

20

שלב 20

אם הגעתם עד לכאן אתם כבר יודעים שיש למה לחכות.

אם אתם עוקבים אחרי הטור כבר שנים אתם יודעים שכל מה שנכתב ופורשן לפני הטור הופך לא מעודכן עם ההתקפה הראשונה, התאונה הראשונה או סתם תקלה טכנית ברגע הלא נכון.

השנה אנחנו מקוים לטור יותר מעניין וסוללת הכוכבים שמגיעה תעשה הכל כדי שזה יקרה.

אנחנו נעקוב אחרי הטור בפייסבוק של בייקפאנל ועם סיכומים ותמונות באתר.

ויו לה טור!

כתב: יניב שור
Pictures credit: Tour de Suisse \ Nick Soland