הטור דה פראנס במהדורתו ה 100 הגיע לסיומו. נראה כאילו עצמת החגיגה גדלה כל שנה. כן ארמסטרונג, לא ארמסטרונג, יש או אין חומרים אסורים, הטור ממשיך ומתעצם, מליונים עוברים לגור בהרים במהלך יולי והוא הרבה יותר מעוד מרוץ אופניים. עשרות סיפורים יצרו את הפסיפס המרהיב של טור 2013.

המנצח – כריס פרום

זה היה הטור של כריס פרום וזה היה ברור משלב ההרים הראשון. נהוג לומר, שבכדי לנצח את הטור צריך התקפה אחת בהרים ונגד שעון אחד טוב. בשאר הימים אפשר לרכוב הגנתי ולשמור על היתרון. כך רכב וניצח בראדלי וויגינס בשנה שעברה. כך ניצחו גם אוונס וארמסטרונג (בחלק מנצחונותיו). אבל לא פרום:

הוא רכב כמו אלוף אמיתי בכל ימי הטור – שקול ונחוש, חזק וממוקד, ויותר מכל – אגרסיבי, תוקף גם 8 ו 12 ק”מ לסיום, גם כשלא חייב, לא מפחד ולא מאבד את הראש ביום היחיד שקבוצתו לא היתה לצידו. כמעט מושלם. סה״כ שלושה נצחונות, בשתי פסגות ובנגד שעון הררי, ושליטה מלאה במרוץ. פרום כיבד את החולצה הצהובה בכל יום שבו היתה על גופו הרזה להחריד ואין ספק שהוא רוכב הטורים הגדולים הטוב ביותר כיום.

fr1

צילום: סקוט מיטשל, www.teamsky.com

החשוד – כריס פרום

ההסטוריה הקרובה והמרה של ענף האופניים מעוררת חשד מיידי בכל פעם שאנו רואים ביצועים יוצאי דופן והפרש גדול מהמתחרים. יחד עם זאת יש לזכור שלושה דברים לפחות:

  • מבט על גופו הכל כך רזה של פרום, מלמד על ההקרבה והמחויבות של פרום לניצחון. זה לא רק חומרים אסורים (כן או לא) – התזונה, המשקל, הכח המנטלי, לקיחת הסיכונים במורדות רטובים, המנהיגות השקטה והספורטיבית – כל אלה אינם תלויים ואינם ניתנים לשיפור עי משפרי ביצועים.
  • הבדיקות השתכללו בשנים האחרונות ויחד עם הדרכון הביולוגי, שעוקב אחר שינויים בגופם של הרוכבים לאורך כל העונה, מקשים מאד על מי שרוצה לרמות. כריס פרום נבדק 19 פעמים בטור. זה בערך כמות הפעמים שטניסאים נבדקים בעשור… (אבל הי, גם ארמסטרונג נהנה להכריז שהוא הנבדק ביותר שיש)/
  • כל הבדיקות והניתוחים שפרום עובר מראים עד היום שהוא רוכב ׳נקי׳. במהלך השבוע השלישי נתנה קבוצת סקאיי למומחה מטעם העיתון הצרפתי ל׳אקיפ את נתוני הביצועים של פרום מ 18 קטעים שונים לאורך השנה וחצי האחרונות. המומחה קבע כי אין רמה חריגה במה שפרום עשה בטור.

ימים יגידו…

fr2

צילום: סקוט מיטשל, www.teamsky.com

חולצה ירוקה וווילי באלפ דואז – קבלו את פיטר סאגאן

כריסטופר פרום היה המועמד הבולט לזכיה בטור והערכנו כי ינצח יחסית ללא תחרות ממשית. כך אכן היה. הקרב המעניין היה אמור להיות על החולצה הירוקה. לצערנו, גם כאן היתה הכרעה חד משמעית כבר משלב מוקדם.

אם פרום הוא רוכב הגרנד טור הטוב ביותר כרגע, פיטר סאגאן, הסלובקי המעולה של קבוצת קאנונדייל הוא הרוכב המגוון ביותר. סאגאן יודע לנצח בספרינט כמעט כמו קאבנדיש, יודע לטפס כמעט כמו הטובים ביותר (בעיקר כשהוא צריך) וניחן בשליטה וטכניקה מושלמים (הוא בכלל החל את הקריירה שלו כרוכב אופני הרים). מגוון היכולות הללו איפשר לו להגיע למקבץ איכותי מאד של תוצאות בטור – ניצחון, 4 פעמים מקום שני, פעמיים מקום שלישי ומקום רביעי ונקודות ספרינט גם במאוצי הביניים. נקודות ספרינט בטור, גם כשיריביו כשלו בעליות שלפני הספרינט ולהכריע את תחרות החולצה הירוקה בקלות יחסית.

מעבר לכך, סאגאן הוא הצגה של אופניים וכיף. הסתבכות של ילד בצביטת נערת הפודיום (והתנצלות שבאה כמובן אח”כ), סרטוני פרסומת משעשעים לקנונדייל… לא פלא שהולך ומתפתח פה סיפור אהבה ורומן עם הקהל, שמראה את החיבה אל הכוכב המוכשר והאקסטרוורטי החדש של הענף באלפ דואז, ומקבל אהבה חזרה מהרוכב:

השלב הטוב ביותר – שלב 13

שלב 13 בטור ה 100 היה אחד ממרוצי האופניים הגדולים שנראו. באנלוגיה ניתן להשוות את השלב ל 5-0 המיתולוגי של בארסה על ריאל מדריד בקלאסיקו. בתוכניה, שלב 13 היה אמור להיות שלב מישורי רגיל עם סיום בספרינט. בפועל קיבלנו סימפוניה למתח וכאב ב 3 פרקים ומרוץ מרתק המתנהל תחת הגורם המשמעותי ביותר במרוצי אופניים מלבד תוואי המסלול – הרוח. רוח צד הקשתה על הקבוצות כבר בהתחלה. אומגה, קבוצתו של מארק קאבנדיש, מלך הספרינטים שהפסיד יום קודם למרסל קיטל – הטוען לכתר, האיצה בקדמת הדבוקה ונוצר פיצול ראשון. קיטל לא שרד את הפיצול ולא יחזור לדבוקה הראשונה. יריב פחות לאומגה בספרינט.

אלחנדרו וולורדה, שהתחיל את היום במקום השני, סבל מתקלה טכנית בגלגל האחורי ועצר לתיקון. קבוצת בלקין שרוכביה דורגו 3 ו 5, עלתה לקדמת הדבוקה, הגבירה את הקצב (במהלך גבולי מבחינה ספורטיבית) ויחד עם אומגה השאירה את וולורדה מאחור. כל קבוצתו של וולורדה למעט רוכב בודד ניסתה לעזור לו אך 12 השניות הפכו ל 10 דקות לאחר שכילו כוחם ולא הצליחו לחבור חזרה לקבוצה הראשונה. וולורדה צנח מהמקום השני למקום ה 20. 30 ק”מ לסיום, ביצעה קבוצתו של קונטדור, סקסו-טינקוף, את המהלך הקבוצתי של הטור. הם זיהו חוסר עירנות רגעי של פרום. עלו כולם לפנים ויצרו פיצול שלישי שהשאיר את פרום כדקה מאחור. קאבנדיש ניצח את השלב מתוך 14 רוכבים שהצליחו לזהות את כל המהלכים בזמן ולהגיב. שלב אדיר. מרוצי אופניים במיטבם. רוח, קבוצתיות, תעוזה וטקטיקה. תענוג.

שלב 18 – גם הגדולים טועים

בכדורגל, במשחק בו אין טעויות, יהיו כנראה מעט שערים וההנאה תהיה קטנה יותר. זה גם הסיפור של שלב 18 בטור. שלב 18 הוגדר כשלב המלכותי בטור ה 100. עם שני טיפוסים לפיסגה המיתולוגית ביותר בטור דה פראנס – האלפ דואז, זה היה השלב היוקרתי ביותר. השלב עצמו היה מרתק. אך היה מעניין לראות את הגדולים ביותר מאבדים את הראש וטועים טקטית:

  • שני קילומטרים לסיום נתפס הרוכב האמריקאי הצעיר והמצוין טיג׳יי ואן גרדרן עי כריסטוף ריבלון הצרפתי. ריבלון המשיך וניצח את השלב. וואן גרדרן סיים שני. ואן גרדרן תקף בתחילת הטיפוס האחרון, מוקדם הרבה יותר ממה שהיה צריך ושילם על כך במקום ובמזומן.
  • באותו שלב, אלברטו קונטדור ורומן קרויזיגר, מדורגים 2-3 תקפו יחדיו בירידה שלפני העליה האחרונה. בעליה שניהם סבלו והפסידו זמן. קונטדור סיכן את מקומו השני וקרוזיגר איבד את מקומו השלישי. למה?
  • באותה עליה אחרונה, כשאין לו שום צורך בכך, תקף פרום 12 ק”מ לסיום. מספר קילומטרים מאוחר יותר סבל פרום מחוסר במזון (בונק, בשפת הרוכבים, תחושת חולשה עקב מחסור במזון, סוכרים או אנרגיה) וביקש מפורט, בן קבוצתו שיביא לו אוכל. הוא שילם על כך באובדן זמן ליריביו ובקנס של 20 שניות עקב לקיחת מזון אחרי המקום האחרון בו זה מותר. בטור אחר, מהלך כזה יכול לעלות הרבה יותר.

מעניין לראות את מיטב הרוכבים והמוחות של עולם האופניים מבצעים טעויות שכאלו. הלחץ בטור עושה את שלו.

ועוד כמה דברים

  • נצחון בדרוג הכללי לרוכבים עד 25 (חולצה לבנה), מלך ההרים, נצחון בשלב 20 ומקום שנ כלליי לניירו קווינטאנה המצוין ממוביסטאר – נעקוב אחרי הקולומביאני הזעיר ונראה לאן הוא מתפתח. דובר ספרדית אחר: קונטדור, יצטרך להשלים הרבה עבודה ב 2014.
  • קאדל אוונס הענק, אלוף עולם באופני הרים, אופני כביש ומנצח טור 2011, נראה לקראת סיום הקריירה כרוכב פרו טור.
  • נמשיך לנסות ולהבין מי יותר מהיר – מארק קאבנדיש או מרסל קיטל? ונסתקרן האם יהיה זה בכלל אנדרה גרייפל או פיטר סאגאן שיצליחו להפוך להיות הספרינטר הטוב בעולם?
  • האם אנדרו טאלאנסקי או ואן גרדרן הם האמריקאים הבולטים החדשים? והאם זה בולט מספיק בשביל להחשב בולט בכלל?
  • מתי נראה את ניבאלי מנצח הג’ירו ואולי הרוכב היחיד שיכול לאיים היום על פרום, מתחרה ראש בראש עם פרום?
  • חגיגת הנצחון המקורית – הנה המנהל הספורטיבי של אומגה, מקבל בבגרות ובשלווה את נצחונו של אחד הרוכבים הצעירים בקבוצה

  • ערוץ הספורט, התחיל חזק עכשיו צריך להגביר – נכון שהיה נחמד לקבל אופניים בשפע ובעברית? קצת גשם, קרירות ונופים ביולי ההביל שלנו…רוצים עוד ! זה ספורט שיש בו הרבה יותר מטור דה פראנס. עכשיו כשכולם מכירים את הרוכבים ואת הסיפורים, זה הזמן.

לכתבות נוספות מטור 2013 ב BIKEPANEL: 

תודה שהייתם איתנו בטור 2013!

דני אסקרוב