המהדורה ה-9 של תחרות טור ערד בארגון איגוד האופניים התרחשה בסוף השבוע האחרון בשיתוף פעולה עם גראן פונדו ים המלח אשר מופק ע”י הראל נחמני. 

מטה הטור מוקם במלון ענבר בכניסה לעיר ערד ושם התקיימו תדריכי הקבוצות, טקס הפתיחה, הצגת הקבוצות וטקס הפודיומים של השלב ה1. הטור כולו הוא אירוע מורכב גם ככה ובגלל הדגש על נבחרת הנשים של ישראל באופניים להשיג ניקוד במרוץ הנשים הבינלאומי (סיקור מלא מפי דני אסקרוב) ודרישות המשטרה בוטל אחד השלבים במרוץ (תוכנן לשישי אחה”צ) וכך קיבלנו 3 קטעים במקום 4 שתוכננו בפועל. בהתאם לכך הקריטריום ביום השני הוארך ל-60 ק”מ.

את הטור המלא בקטגוריית עילית ופרו מתחרים רק במסגרת קבוצות של 4-6 אנשים, סה”כ 15 קבוצות נרשמו מהארץ ומחו”ל וראינו בהרבה קבוצות מקומיות שילובים של רוכבים זרים שרצו להגיע ולהתחרות.

לכולם היה ברור שהקבוצה הפייבוריטית היא סייקלינג אקדמי טים והיא באה לתת את הטון ומכוונת לנצחון גם אם הגיעו רק 4 רוכבים וחלקם טסים מיד אחרי לתחרות בקרואטיה. 500 וואט, CCC ושאר הקבוצות לא הגיעו לעשות להם את החיים קלים.

כתב: אור דיין
צילום:  Cycling Academy Team, גראן פונדו ים המלח – איתמר גרינברג. סרט: איגוד האופניים.

 

קטע 1 – העלייה ממצדה לערד

רוב המשתתפים מגיעים בבוקר יום חמישי נכנסים לחדרים במלון או בדירה שהשכירו, אוכלים ומתארגנים לזינוק שנקבע ב 15:45. תדריך מנהלי הקבוצות התקיים ב 11:00 במלון ענבר והשאיר בדיוק מספיק זמן לשים את המספרים על החולצה ולצאת ברכיבה לכיוון הצומת (כביש 3199, ערד) שממנה יורדים לקו הזינוק במצדה. המשטרה סגרה את הכביש החל מ 14:00 ואיפשרה לרוכבים לרדת עם רכבי הליווי של הקבוצות בצורה מנהלתית, כ-20 ק”מ של כביש ישן ומחורץ, חוויה מטלטלת משהו שגבתה גם התרסקות קטנה אצל אחד הנערים. הנופים עוצרי נשימה והרקע של מצדה מהווה קרקע מעוררת השראה לתחרות אופניים וחושף את המתחרים מחו”ל לאחת הנקודות ההיסטוריות בישראל.
2המסלול עצמו הוא במגמת עלייה באורך 19.5 ק”מ ועם טיפוס של 768 מטרים גובה מצטבר, הייתה רוח חזקה מאוד ששיחקה תפקיד משמעותי בתחרות.
הזינוק אמנם נקבע ל 15:45 אבל נדחה מספר דקות ארוכות בשל ויכוח מביך בין שופטי האיגוד למתחרים, עם איומים לביטול התחרות… חבל. הסיבה לדחייה היא ששדרת הזינוק הייתה צרה מאוד וריבוי המתחרים במקצה גרם לכך שחלקם נמצאו בשולי הכביש בניגוד להוראות השופטים. בסופו של דבר יצאנו לדרך והפתיחה הייתה חזקה מאוד מההתחלה.
3כצפוי, סייקלינג אקדמי היו אגרסיביים מאוד בקדמת הדבוקה הם אמנם הגיעו עם 4 רוכבים בלבד אבל חזקים אחד אחד. הם דאגו להכתיב קצב גבוה כשדן קרייבן (דומסטיק וסטייליסט על) מוביל חזק בחלק הראשון וגורם לכל הדבוקה לסבול בהתקפות קצרות. לאחר מספר קילומטרים גיא גבאי וכריס באטלר מצליחים לייצר קבוצת בריחה קטנה עם ים פוליאק, זהר הדרי, והאחים רועי ועומר גולדשטיין. זה לא מחזיק הרבה זמן וחלק מהדבוקה חוזרת ביחד עם הצרפתי החזק, ג’וליאן לה-דון.
4אביב יחזקאל וים פוליאק מCCC התקפיים מאוד והראשון מנסה לברוח, אך בהתקפה הבאה מתנתקים שוב גבאי ובאטלר. הצרפתי לה-דון הוא היחיד שמצליח להחזיק איתם עד הפיניש.
5גבאי מוריד את הגרזן בפעם האחרונה ומנצח את לה-דון הצרפתי בספרינט בעלייה ואת השלב הראשון בטור, מה שמזכה אותו ללבוש את חולצת המוביל הצהובה.

8שלב 2 קריטריום ערד על שם איתמר אליה
הקריטריום המסורתי במרכז העיר ערד מתרחש ליד הקניון ומושך קהל מקומי. ניתן לצפות ברוב ההקפה מנקודה אחת. אורך ההקפה הטכנית יחסית הוא 1.7 ק”מ עם 2 כיכרות ו 2 פניות חדות מאוד, הרוכבים עושים 35 הקפות שהן כ- 59.5 ק”מ אינטנסיביים מאוד. החוק אומר שמי שנעקף בהקפה יורד מהמסלול הצפוף וכך נוצר מצב שעוד לפני סוף המרוץ הורד כמעט חצי מהפלוטון.
מתחילת המירוץ נרקמת לה בריחה חזקה כאשר מיודעינו אלוף נמיביה, דן קרייבן עובד חזק בשביל גיא שגיב הרוכב הפייבוריט של האקדמי לשלב כזה (רוכב טכני עם הרבה כוח וספרינט טוב).

12בבריחה נמצאים גם אביב יחזקאל וים פוליאק, גיא לשם (שהחזיק מספר הקפות ואז נשבר וירד חזרה לפלוטון) עומר גולדשטיין ואופק חסון כאשר האחרון מתרסק לבדו בפניה החדה ימינה (מאחלים לו החלמה מהירה, חשש לקרע בכתף).
מאחורה גיא גבאי המוביל נשאר עם הפלוטון ששומר על קצב גבוה אבל לא ממש מצמצם על הבריחה.

היו מספר התרסקויות נוספות, גם עומר גולדשטיין נוגע בגלגל של יחזקאל מאבד שליטה ומוריד איתו את גיא שגיב.
14כך נוצר מצב שדן קרייבן נשאר לבד עם 2 רוכבי CCC בבריחה.
15דן תוקף 2 הקפות לסיום ומצליח לפתוח פער של כ10 שניות מהשניים, ים עובד חזק בשביל אביב וכשהם יוצאים מהכיכר האחרונה לפיניש בעלייה הקטנה נראה שקרייבן לוקח.
17לאביב היו תכניות אחרות והוא שוב מראה איזה כשרון גדול הוא כאשר הוא יוצא מההובלה של ים ופשוט מטיס את עצמו עם קיק פדל מטורף לנצחון דרמטי בספרינט פיניש על הקו. הפלוטון מגיע אחרי כ-30 שניות כאשר גבאי ולה-דון מסיימים עם אותו זמן, אבל הצרפתי מסיים קצת לפניו בספרינט ומקבל את חולצת המוביל לקראת היום האחרון והמכריע של הטור.

18

שלב 3 גראן פונדו ים המלח (מעלה עקרבים)

חוף הסולריום בים המלח היווה את מתחם הזינוק והסיום המפנק באזור המלונות של עין בוקק, הזינוק נקבע ל 7:15.
בניגוד לשנים עברו, השנה הצליחו המארגנים להכניס את השינוי המבורך בו המרוץ יתחיל מיד בזינוק ולא בעיר אובות בלבד. כך נוצרה תחרות אמיתית לאורך 125 ק”מ וטיפוס של 1,843 מטרים מצטברים. מעלה עקרבים הוא גולת הכותרת במסלול, אחת העליות הקשות בארץ, הכביש המשובש והסרפנטינות האימתניות על רקע המדבר מגבירות את החוויה המאתגרת.

aerial view Of the race

הפלוטון שועט במישורים הארוכים שלפני ואחרי מעלה עקרבים ששוחקים לאט לאט, כל אלה הם חלק מהמקטע התחרות השנה.

דן קרייבן הבלתי נלאה מוביל את כריס באטלר והבריחה השנייה של היום אל תחילת מעלה עקרבים:

27
כריס באטלר מהסייקלינג אקדמי עם המהלך המשמעותי של התחרות, תוקף בתחילת המעלה ומצליח להתנתק מחבריו לבריחה.

28עומר גולדשטיין, דן קרייבן, זהר הדרי וים פוליאק מנסים לרדוף אחרי באטלר אך ללא הצלחה והאמריקאי רק מגדיל את הפער לאורך הטיפוס האכזרי.
29כריס באטלר האמריקאי (סייקלינג אקדמי) זוכה בשלב לאחר התקפה חזקה במעלה עקרבים ורכיבת סולו מרשימה של כ- 50 ק”מ וניצח גם בדירוג הכללי המסכם של הטור. למקום 3 ומכובד מגיע זהר הדרי מ TACC  שמציג כושר מעולה.31גיא שגיב (סייקלינג אקדמי), לוקח את המקום ה2 בשלב. אלוף ישראל שנפצע בקריטריום יום קודם לכן מספר לנו על חווית המרוץ שלו:

“כריס באטלר ודן קרייבן הצטרפו לבריחה בעליה לצומת הערבה, אני וגבאי נשארנו בפלטון. בעליה כריס נתן גז ופתח איזה 3 דקות על הבריחה. כשהפלטון הגיע לעליה הצרפתי (לה-דון, שלבש את חולצת המוביל) הכתיב קצב, שרק גבאי, רועי גולדשטיין ואני הצלחנו להחזיק עד הסוף.

אני וגבאי לא עבדנו איתם במישורים שאחרי המעלה כמובן (כריס ודן מהקבוצה היו מקדימה ולה-דון הצרפתי היה עם החולצה). הם סגרו על הגישור לבד. בגישור היו דן קרייבן, זוהר הדרי, עומר גולדשטיין, איוון (רוכב רוסי מהקבוצה של יורי לוינזון TACC SERPENTIN) ועידו בר (IGPׂ). בצומת הכביש הראשי (לדימונה) התאחדנו. בשלב הזה כריס היה 2 וחצי דקות מקדימה, והנצחון שלו היה די מובטח.

מאחורה התחילו לסגור עלינו קבוצת רוכבים שהתפרקו מאיתנו במעלה (דימה, אביב, רגב וגיא לשם) ואני החלטתי שאני רוצה לפחות את המקום השני בשלב… קצת לפני שהקבוצה מאחורה סגרה אותנו, יצאתי עם עומר גולדשטיין וזוהר הדרי, ועבדנו חזק ומסודר.

כמה דקות אחרי (בצומת צפית) רועי גישר אלינו לבד וברגע שהוא הגיע הפסקתי לעבוד איתם מכיוון שרועי היה 30 שניות אחרי גיא גבאי בדירוג הכללי ו27 שניות אחרי כריס. הם עבדו מאד חזק וממש התקרבנו לכריס, אבל זה היה מאוחר מידי, וכריס ניצח. אני הגעתי ״טרי״ לפיניש ולקחתי את המקום השני…”

32
סייקלינג אקדמי מנצחים את הטור כולו בצורה משכנעת בדירוג הכללי של הקבוצות עם ביצועים מרשימים של כל 4 הרוכבים ובדירוג יחידים (GC) של קטגוריית העילית עם כריס באטלר.

הקבוצה המקצוענית היחידה בישראל יוצאת עכשיו לאירופה לתקופת תחרויות באווירה מנצחת וטובה. רועי גולדשטיין ואביב יחזקאל הצעירים מעלים את רף הציפיות להמשך העונה עם המקומות ה2 וה3 בהתאמה. שניהם רכבו חכם וחזק לאורך כל המרוץ והצליחו לגבור גם על לה-דון הצרפתי ורוכבים חזקים מקומיים.

בגזרת קטגוריית הפרו מנצח אלון להרר מקבוצת WCR, הוא מפגין כושר מעולה ולא קיבל מאבק משמעותי מצד שאר המתחרים, כאשר את ההפרש המשמעותי קבע כבר ביום הראשון והגדיל את הפער מיריביו לאורך הימים. יש לציין כי גיל קיבץ מבוטקייה שהפתיע וניצח את השלב ה-1 בשנה שעברה לא הגיע השנה ואיתו עוד מספר רוכבי פרו בולטים.

פודיום השלב ה3, עין בוקק-מעלה עקרבים-צומת חתרורים

פודיום השלב ה3, עין בוקק-מעלה עקרבים-צומת חתרורים



תוצאות:

שלב 1 – מצדה ערד

  1. גיא גבאי Cycling Academy Team
  2. ג’וליאן לה-דון (צרפת) Team Moselle
  3. כריס באטלר Cycling Academy Team


שלב 2 – קריטריום בערד
1. אביב יחזקאל CCC
2. דן קרייבן Cycling Academy Team
3. ים פוליאק CCC

שלב 3 – גראן פונדו ים המלח (מעלה עקרבים)
1. כריס באטלר Cycling Academy Team
2. גיא שגיב Cycling Academy Team
3. זהר הדרי TACC

הפודיום הכללי של טור ערד 2016

הפודיום הכללי של טור ערד 2016


דירוג סופי של כל הטור GC

עילית
1. כריס באטלר Cycling Academy Team
2. רועי גולדשטיין 500 WATT
3. אביב יחזקאל CCC

פרו
1. אלון להרר WCR
2. בוריס צוקרמן DYNAMO PALMIRA WELTOUR
3. אנדריי ימפולסקי DYNAMO PALMIRA WELTOUR

36


דירוג קבוצות כללי (לפי זמן מצטבר של 3 ראשונים בכל קבוצה בכל שלב):

1. Cycling Academy Team
500 WATT .2
CCC .3

3738

אור דיין, מולטי טאלנט. תל אביבי מלידה, אוהב עליות, מכור לקפה ובעל חיבה מוזרה לשלדות אלומיניום. מנגן על בס בהרכב רוק, מדריך אופניים ומתחרה בכל מרוץ על 2 גלגלים