לאחר לחץ פיזי מתון ונידנודים בילתי פוסקים של המצפון, החברים ובת-הזוג, קמתם בבוקר והחלטתם שהיום אתם רוכשים את האופניים הראשונים שלכם ותתחילו לרכוב וזה יהיה מדהים, נהדר, חופש, נופים מדהימים, ובנוסף לקילוגרמים שישלו מכם, גם תראו כמו הגרסה הישראלית והגברית (או הנשית) של בר רפאלי. רק שלפני כן אתם חייבים לעבור את השלב הזה של לרכוש את האופניים (שלא לדבר על הקטע הזה עם הפדלים שצריך לסובב עם הרגליים אחרי שקונים את האופניים).

חשוב! לפני שאתם מתחילים בקנייה, כדאי מאוד שתדעו איזה מידה אתם צריכים. כנסו לכתבה קודמת שלי ללמוד עוד קצת על נושא מידת האופניים. ועוד הערה קטנה מקדימה – אי אפשר לכסות בכתבה אחת את כל ההיבטים של הנושא – זו טעימה על קצה המזלג בלבד עם כמה היבטים נבחרים ועיקריים.

2

אתם באים לחנות, המבחר עצום… ממה להתחיל? (חנות סקוט בקיבוץ יגור)

קבעו לעצמכם תקציב!

זה סופר חשוב ויעזור לכם להתמקד רק בדגמים הרלוונטיים לכם. ללא תקציב ברור אתם תמצאו את עצמכם נופלים לבור הכי עמוק בתחום האופניים: אותו דגם שעומד בכניסה לחנות ועולה כמו הרכב שלכם ותחשבו שאתם חייבים כזה לעצמכם. יותר מידי פעמים ראיתי אנשים שלא באו עם תקציב ברור ויצאו עם הוצאה הרבה יותר גדולה מזו שתכננו. התקציב גם יאלץ את כל המייעצים שלכם לעזור לכם עם מה שמתאים לכם ולא למה שהם רוצים להתאים לכם. מאחר ותמיד החבר המייעץ יהיה רוכב עם יותר ניסיון משלכם, שכבר עבר כמה קילומטרים ורוצה לעזור לכם ויאמר שכדאי לכם להוציא עכשיו יותר כסף כי… והרבה סיבות נהדרות ואולי אפילו נכונות אבל כולן אומרות הוצאה גדולה יותר.

תמיד תזכרו שאחרי שרכשתם את האופניים אתם צריכים לרכוש עוד כמה דברים שיעלו גם הם סכום לא מבוטל שנע בין 500 ל… הרבה יותר ש״ח.


יש ערוץ בייקפאנל בטלגרם – תראו אותו פה!


זוג ראשון של אופני כביש

בכביש העסק די פשוט כי אין המורכבות של הגיאומטריה והאפשרויות פחותה בהרבה מזו שבשטח, ולרוב בסכום הכניסה הגיאומטריה כבר תותאם למתחילים. אם שפר עליכם המזל והממון בכיסכם אני ממליץ לכם ללכת על אופניים שהם הדגם הנוח יותר, המיועד לרכיבות ארוכות או כבישים משובשים. אלו אופניים עם גאומטריה נוחה יותר ( כגון צינור ראש ארוך יותר, צינור עליון\רמה קצר יותר ואלמנטים סופגי זעזועים בשלדה) שתאפשר לכם להנות מהרכיבה ומהאופניים כמעט ללא התאמות מיוחדות. דוגמא לדגם כזה שסקרנו את השקתו בבייקפאנל בעבר: הקנונדייל סינאפס. אולם יש לכל חברה דגמים כאלה. רוקנרוד למשל מתארים את דגם הפניקס שלהם לכניסה לעולם הכביש כ”אופני כביש שילדת אלומניום עם גאומטריה יותר נוחה למרחקים ארוכים” ומתמחרים אותו במבצע ב 4,335 ש”ח.

1-Yarnin-20121005064311010

ירנין פלד על אופני הכביש שלו (בקצת יותר מסכום של אופני כניסה)

שטח

פה אנו כבר במצב יותר מורכב, כי יש יותר סוגים  ומגוון. האפשרות להתבלבל מגדלי הגלגלים (יש שלושה: 26″, 27.5″ ו 29), סוגי השיכוך (זנב קשיח או שיכוך כפול), סוגי האבזורים השונים (אינסוף…) היא גדולה. כזוג ראשון מומלץ לרכוש אופני “זנב קשיח” –  ללא שיכוך אחורי וכך לנצל את הסכום הראשוני לטובת שילדה ואבזור טובים יותר. הסיבות שלדעתי עדיף אופניים עם שיכוך קדמי בלבד הן שרוב השטחים והמקומות שתרכבו בהם בתחילת הדרך יהיו קלים יחסית טכנית. הסיבה השנייה היא שיפור היכולות הטכניות שלכם ורכיבה נכונה יותר. בולם אחורי יאפשר לכם לעבור מכשולים באופן וצורה שתגרום לכם לבסס הרגלי רכיבה פחות טובים, ותמצאו את עצמכם עם יכולת טכנית ירודה ובסיס רעוע יותר מאשר אם תתחילו עם אופני זנב קשיח.

בעולם הזנב הקשיח, למידות מדיום ומעלה מומלץ לבחור אופניים עם גלגלי 29. במידות סמול ומטה – אפשר בהחלט ללכת על 27.5 או על 26. הבוחרים ב 26 יתקלו במגוון אדיר של אפשרויות בלוחות היד השנייה השונים לאופניים ובמחירים אטרקטיביים. כדאי לוודא ששתי הפנימיות שבגלגלים מכילות חומר נגד פאנצ’רים אחרת סיכויי השלמת הרכיבה שלכם כבר ברכיבה הראשונה קטנים באופן אקספוננציאלי.

1-054

לרכוש במעמד הרכישה של האופניים

  1. קסדה – אל תעזבו את החנות ללא קסדה! זה חוק יהרג ובל יעבור. אני לא רוצה שבית לוינשטיין יהפוך לאופציית מגורים לכם ולבני משפחתכם.
  2. תיק אוכף עם פנימית ספייר (עם חומר נגד פאנצ’רים), כפות חליצה לצמיג, ואולר כלים.
  3. משאבה.
  4. מכנסי רכיבה. אל תזלזלו בפריט הזה הוא יכול להיות ההבדל בין רכיבה שניה והלאה ובין לזרוק את האופניים למחסן אחרי רכיבה אחת בלבד.
  5. מתקן בקבוק + בקבוק. את זה לרוב תקבלו על חשבון חנות האופניים עם הקנייה.
  6. כפפות רכיבה

בהמשך יהיו עוד הרבה דברים שתרצו או תשקלו לרכוש, אל דאגה. זה כבר עניין לכתבה הבאה.

פדלים ונעלים?

האם כן או לא לרכוש פדלים עם קליטים ונעליים לזוג האופניים הראשון שלכם? לטעמי כן! נכון שזה מפחיד בהתחלה אבל שווה את זה ולאחר תירגול ראשוני בחנות ולאחר מכן באופן עצמאי בבית ובשטח תגלו שזה פשוט ונוח. נעלי אופניים נועדו גם לשמור על השרירים והגידים הדי עדינים בכף הרגל. בכביש זה ממש מתבקש לרכוש פדלים ונעליים במעמד הקניה של האופניים. בשטח זה מפחיד יותר אבל מצד שני נותן יותר יציבות בעת הרכיבה.

1-Giro נעליים

נעליים עם קליטים? ירנין פלד ממליץ דווקא לשקול בשלב מוקדם יחסית בקריירת הרכיבה שלכם

המלצה חמה: ללכת למכוון אופניים

מעבר להתאמה הבסיסית שעשו לכם בחנות, מכוון אופניים יתאים לכם את האופניים באופן הרבה יותר נכון.     זה לא משנה אם אתם ״רק״ רוכבי סופ״ש, התאמת אופניים זו כנראה ההשקעה הטובה ביותר שאי פעם תעשו בתחום האופניים. מכוון אופניים מקצועי מתחשב בכל כך הרבה גורמים כמו פציעות עבר שלכם, גמישות, מצב גופני, מטרת הרכיבה, אופי הרכיבה ועוד.

במידה ותתמידו ברכיבה ותשתפרו, יכול מאוד להיות שתחזרו למכוון לאחר שנה או שנתיים כדי שיתאים את האופניים למצב המשתנה. יש לזכור שכיוון אופניים הוא לא זבנג וגמרנו אלא תהליך שמלווה ע״י המכוון שאצלו התחלתם ויכול להיות שתחזרו להתאמות ושינויים קטנים עד להתאמה אופטימלית.

1-Giant התאמת אופניים

מומלץ לגשת לאחד ממכווני האופניים המקצועיים בארץ. בתמונה: אורן גונן  

מאת: ירנין פלד