אתם יכולים להחזיק באופניים של עשרות אלפי שקלים, מיטב הטכנולוגיה, אבל אם האוכף גבוה מדי או נמוך מדי, נוח לא יהיה לכם, מהירים לא תהיו, ותסתכנו בפציעות.

כיוון גובה הכיסא הוא הדבר הראשון שצריך לכוון באופניים – וממנו נגזרות הרבה מהמידות האחרות בהם. הגובה האידאלי ייצר מיקום שישלב בין תפוקת כח אופטימלית לנוחות. אוכף הממוקם לא טוב יפריע לכם להנות מהרכיבה שלכם. תתקשו יותר להתמיד ברכיבה לאורך זמן ולמרחקים משמעותיים ולא תפיקו את הכוח המקסימלי שתוכלו להפיק, לו הגובה היה נכון. במקרים מסוימים אתם מקרבים את עצמכם לפציעה. זו כבר יכולה להיות תקלה משמעותית יותר שתוריד אתכם מהתחביב האהוב שלכם לזמן ארוך. כדאי להשקיע בכיוון נכון של גובה האוכף!

מאת: אורן גונן, סטודיו FitZone להתאמת אופניים

טעויות נפוצות בכיוון גובה הכיסא

גובה הכיסא מושפע כמובן מהמידות שלכם, אבל הגובה אינו מדד חשוב לעניין הזה, אלא אורך הרגליים (או הגובה מהרצפה עד למפשעה). כמו כן רמות הגמישות שלכם, לצד סגנון הרכיבה.

רמת הגמישות של שריר הירך האחורי יכולה להכתיב הגבהה שונה לשני רוכבים בעלי מידות זהות, וכך גם רמת השימוש בתנועת מפרק הקרסול בתוך הפידול (אצבעות ביחס לעקב – האם תמיד נמוכות, שוות או משנות יחס בין נמוך לגבוה בתוך הסיבוב).

רואים לא מעט רוכבים שלא מכוונים נכון ומציבים כיסא גבוה מדי, או נמוך מדי…  הצבה נמוכה מדי מאפיינת יותר רוכבי אופני הרים, שאין להם מוט דרופר מתכוונן, המנסים לשים את האוכף נמוך יותר ממה שהם צריכים כדי לשפר שליטה. הצבה גבוהה מדי מאפיינת יותר רוכבים שרוצים להפיק יותר כח ומהירות, וחושבים בטעות שכמה שיותר גבוה ופידול עם רגל מתוחה זה יהיה יותר יעיל. הם כמובן רק מפסידים כוח תוך כדי נדנוד אגן, העדר הפעלת מפרק הקרסול, ובאובדן תפוקה כאשר הרגל מתיישרת מעבר לנקודת התפוקה האופטימלית שלה ומתקשה להשלים את הסיבוב במהירות ויעילות לאחר מכן.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

ראשית – סדרו את זווית כיסא האופניים 

כיסא אופניים צריך להיות אופקי עם פלס. אם החלק הקדמי נוטה למטה, הרוכב מחליק קדימה ואז יש עומס על הידיים (וסיכון גדול יותר לנימול ובעיות אחרות), ומיקום לא נכון של הברכיים ביחס לפדלים. אם החלק הקדמי למעלה מחליקים אחורה, נוצר אפקט של הגבהת יתר של האוכף וגם פה מיקום הרגליים ביחס לפדלים אינו אופטימלי, או שיש עומס על המפשעה.

חשוב להכיר את המבנה הספציפי של האוכף: יש אוכפים בעלי עקומה, יש ישרים, יש כאלה שיש להם התרוממות מסוימת בחלק האחורי… למשל, בפיזיק אליינטה המקומר, ממליצה החברה לפלס את החלק הקדמי בלבד, בעוד שהחלק האחורי מתרומם מעט ויהיה גבוה יותר מהקדמי, אבל כלל האצבע הוא אוכף מפולס.

איך מפלסים: הכי טוב עם פלס שמונח מקצהו האחורי אל חוטמו הקדמי של האוכף. אם אין לכם פלס, שימו ספר עם כריכה קשה על האוכף ונסו לוודא ששני צדיו נמצאים בגובה שווה לרצפה (אגב, גם כוס מים שקופה שפס אופקי עובר בה ומונחת על הספר הזה – יכולה להפוך לפלס תוצרת בית…)

image04

3 שיטות לכיוון גובה כיסא אופניים – מהיר, סביר ומקצועני

אפשר לחלק את ההתיחסות לכיוון גובה האוכף לשלושה צרכים, או רמות איכות – מקצוענית, סבירה, ומהירה.

1. השיטה המהירה – שימושית עבור התאמות מהירות של גובה האוכף על ידי מדריכי טיולי אופניים לקבוצה שמגיעה אליהם, או התאמות מהירות בחנות אופניים כשאתם רוצים לבדוק בזריזות כמה דגמים. השיטה המהירה היא להציב את האוכף בגובה המותניים, או בגובה החגורה, וזה אמור להביא אתכם במהירות לגובה הרכיבה המתאים לכם, פחות או יותר… חשוב לזכור שזה לא כיוון מקצועי אלא התאמה רגעית ומהירה.

2. השיטה הסבירה – יכולה להביא אתכם למקום לא רע בכלל מבחינת הדיוק וההתאמה. גובה האוכף אמור להיות בנעילה כמעט מקסימלית של הברך – אבל לפני הנעילה עצמה. כדי שזה יקרה, שימו את האופניים על טריינר, ושימו את העקב על הפדל בשעה שש (הכי למטה) – הברך צריכה להיות נעולה. אם היא מכופפת מעט תעלו את גובה האוכף ואם לא הגעתם (ללא הסטה של האגן) – תורידו את גובה האוכף.
חשוב לראות שהברך לא ננעלת. במצב כזה האוכף גבוה מדי ואנחנו יוצרים לחץ על הברך.
ברכיבה: רצוי שרוכב אחר יסתכל מאחור על האגן ולראות שהוא ממוקם יציב – לא זז ולא מתנדנד ימינה שמאלה כדי לפצות על הגבהת יתר.
מאחר והשיטה הזו לא לוקחת בחשבון את אורך הירך והשוק, ואת מיקום הקליט, אלא רק את אורך הרגל כולה, ולרוכבים שונים יכולים להיות יחסים שונים בין האורכים האלה – שיגרמו למיקום ברך שונה, המדידה הזו אינה מספקת. יש צורך להשלים אותה עם בדיקה של מיקום הברך ביחס לפדל: החלק הקדמי של הברך (הפיקה) צריך להיות בדיוק מעל ציר הפדל. ניתן לראות את זה באמצעות חבר שעומד מהצד, או להיות מעט יותר מדויקים באמצעות הורדת אנך – חוט עם משקולת מהברך לכיוון הרצפה. לאחר מכן עשו כיוון נוסף של מיקום האוכף במישור האופקי (אחורה \ קדימה) כך שהברך תתמקם בצורה נכונה. לשינוי הזה שוב יכולה להיות השפעה על הגובה הנכון של האוכף.

עוד אופציה סבירה היא השיטה של לה-מונד שהמציא שיטה מספרית כמותית – מודדים את אורך הרגל הפנימי (inseam) שהוא המרחק בין הרצפה למפשעה, ומכפילים אותו ב  0.883. לפי השיטה הזו זה גובה האוכף שלכם במדידה מהציר המרכזי ועד לחלק העליון של האוכף), אבל שוב- זה טוב רק ככלי ראשוני ולאחריו צריך לבצע התאמות נוספות כיוון שלאנשים שונים יחסים שונים בין חלקי הגוף השונים, הם משתמשים בקראנקים באורכים שונים וכו’, ולכן מידות גוף שונות, ואופניים שונים לא מתאימים להכפלה במספר אחד קבוע…

006

3. הכיוון מקצועני – באמצעות הצבת נקודות מדידה על המפרקים, המחשב יודע לזהות בדיוק את המיקום שלהם, את הזוויות הנוצרות, ולתת למכוון מקצועי מידע מדויק. יש פה הרבה משתנים ואין מספר קבוע לכל הרוכבים, כלומר אין זוויות מומלצות לגובה או אורך מפרקים מסוים, מאחר וזה תלוי בגמישות הרוכב וסגנון הרכיבה שלו. המחשב הוא לא כלי שנותן מה לעשות אלא רק מספק את המספרים והזוויות. כששריר הירך האחורי גמיש יותר, ניתן להגביה מעט יותר את האוכף ולייצר מומנט חזק יותר. כשהגמישות נמוכה יותר צריך להוריד מעט את האוכף כדי למנוע כאבים וקשיים. את הניואנסים האלה לא תגלו במדידה ביתית, ולכן תתקשו להגיע לרמת הדיוק שהמדידה המקצועית נותנת. 

הרבה אנשים מתקשרים אלי ושואלים אותי מה זווית הברך שצריכה להיות- אבל אין שום דרך לרוכב למדוד את הזווית הזו ולכן זה לא כל כך רלוונטי עבורם. כמו כן מדובר בטווחים של מיקומים נכונים שאת המיקום הספציפי בתוכם צריך לקבוע לרוכב הספציפי לפי כל שאר התכונות שלו.

על מדידה ומשתנים נוספים

לאחר שמצאתם את גובה האוכף הנכון עבורכם, רשמו את זה. המדידה מתבצעת בד”כ מהציר המרכזי אל החלק העליון של האוכף (שוב – באמצעות הנחת ספר או פלס עליו ומדידה לחלק התחתון שלו). אבל יש משתנים נוספים שחשוב לדעת כיוון שכל שינוי בהם יכול להשפיע על גובה ומיקום האוכף ולכן רוכבים שונים בעלי Inseam זהה יצטרכו לפעמים גובה שונה של האוכף:

  • מיקום הקליט בנעל – אורכי כף רגל שונים, ומיקומי קליט שונים מצריכים התאמות שונות למיקום האוכף.
  • אורך זרוע הפדל – ישנם אורכים שונים בקפיצות של 2.5 מ”מ לזוגות שונים – 170מ”מ, 172.5, 175 מ”מ וכו’. אם אתם שוקלים לרכוש אופניים שימו לב למידת אורך הקראנק – גם הוא ישפיע על המיקום שלכם. אם מדדתם בשיטת ה Inseam והכפלת המספר – לא לקחתם בחשבון את אורך הקראנק למשל…
  • הסטה של מוט האוכף והאוכף – מוטות אוכף שונים הם בעלי Setback\הסטה שונה, ועל המסילות שלהם אפשר למקם את האוכף בצורה שונה קדימה ואחורה (בהנחת פילוס תקין).
  • סגנון רכיבה – אם אתם רוכבים בתנוחה קדמית יחסית, מתוחה וארוכה על האופניים אולי תצטרכו להסיט את האוכף קדימה מעט (אופייני גם לנג”ש). אם אתם רוכבים בצורה נינוחה וזקופה יותר – אולי תרצו להסיטו מעט אחורה. אנחנו מדברים פה על שינויים של מילימטרים בודדים ביחס לכיוון הגס הראשוני – כיוונים זה עניין אנין ועדין…
  • סגנון רכיבה בפידול – עקב למטה או אצבעות למטה ישפיעו על גובה האוכף אלה שרוכבים עם עקב מוביל יצטרכו אוכף נמוך יותר.
אורן גונן מודד את הגמישות של תום בר לכיוון מקצועני

אורן גונן מודד את הגמישות של תום בר לכיוון מקצועני

ניסוי וטעיה, וכיוונון עדין נוסף (Finetune)

גם לאחר שפילסתם, מדדתם, כיוונתם וסידרתם את האוכף לגובה הנכון, תמשיכו להיות קשובים לגוף שלכם ולרכיבה. האם זה נוח גם בעליה וגם במישורים? האם התנועה מהאוכף לעמידה וחזרה נוחה לכם? האם אתם מרגישים שאתם ממוקמים נכון בציר האופקי – או שצריך להזיז את האוכף קדימה מעט, או אחורה מעט?

הגוף שלכם אינו סטטי – אחוז השומן שלכם יכול להשתנות מתקופה לתקופה, הגמישות יכולה להשתפר אם תעבדו עליה, והכושר שלכם יכול להשתפר – ועמו איכות הפידול והסגנון. נסו לשים לב האם נדרשים שינויים קטנטנים לגובה האוכף שיתאימו לשינויים האלה.

לא מזיק בכלל לנסות מדי פעם שינויים קטנטנים בהתאם לתחושה הזו – כל מה שזה דורש זה מפתח אלן קטן, ומעט רגישות תחושתית להשפעות של זה על הרכיבה. חשוב להקפיד על ביצוע שינויים קטנטנים ביותר בכל פעם – לאחר שאוכף מוקם כראוי, אנחנו מדברים במילימטרים: שני מילימטרים של שינוי בגובה למעלה או למטה, קדימה או אחורה יכולים ללמד אתכם המון.

לעתים – שינוי אחד כזה ירגיש טוב יותר מהמצב הקודם, אבל יגרור תגובת שרשרת לשינוי נוסף במשהו אחר. לדוגמא: העלאת גובה האוכף במילימטר או שניים תרגיש לכם טובה יותר, אולם תצריך הסטה קדימה של האוכף במילימטר או שניים. אף פעם אל תעשו יותר משינוי אחד לפני קבלת משוב לעצמכם ברכיבה מהשפעתו, וחזרו לנקודת ההתחלה במידה והשינוי דרדר את המצב.

מאת: אורן גונן, סטודיו FitZone להתאמת אופניים
סייע בהכנת הכתבה: גיאחה