הטיפ הראשון של דן לימד אותנו איך בודקים את מצב השרשרת בבית – הוא היה טיפ למתקדמים בעיקר. הפעם – אנחנו לא מזניחים את הרוכבים החדשים עם הטיפ הראשון כמעט שצריך ללמוד כשיוצאים לרכוב. מי לא מכיר את הצליל הפתאומי הזה, אותו שחרור אויר רעשני שנשמע לא מעט בפלטון השבת, הרעש המרגיז מוביל לחיפוש מיידי: למי? איפה? למה? יש פה פנצ’ר. בעסה…

 ראשית, עלינו לנקוט בכל הפעולות הדרושות על מנת לבצע את ההחלפה באופן הבטיחותי והזהיר ביותר. יש נטייה מסוכנת להפוך מצבי החלפת פנימית לסוג של התברברות על השול, אוכלים שותים, הימנעו מכך! חפשו מקום בו אפשר לצאת מסביבת הכביש לחלוטין אל השדה שליד או בתחנת אוטובוס, ואל תישארו בשוליים. לחבורת ממתינים בשוליים יש נטייה בלתי מודעת להתקרב לכביש, להניח שהנהגים רואים אותם, ולא כך הדבר.

 תיקון פנצ’ר שלב אחרי שלב:

1. פרוק הגלגל הסורר. כדי להוציא את הגלגל בקלות יבצע הרוכב החלפת הילוכים לגלגל השיניים הקטן ביותר בקסטה. יש לשחרר את הסוגר בבלמים בשימאנו או את הפין בידית בהילוכי של קמפניולו, פעולה שתרחיק את רפידות המעצורים מהגלגל ותקל על הוצאתו.

2. משאירים את הסוגר המהיר בגלגל, בהמשך נראה למה.

3. סיבוב קל של הגלגל לזיהוי מקום הפנצ’ר, בד”כ ניתן לראות את המקום ואת הגורם.

4. חליצת הצמיג: להתחיל מול  הונטיל. שימוש בשתי כפות חליצה (רצוי מניילון או פלסטיק) יקל על הפעולה. ראו תמונות 1 ו 2:

_-1
5. שליפת הפנימית תוך שאתם מנסים להשאירה במצב קרוב ככל האפשר למיקום הקודם שלה – כשהייתה בתוך הצמיג והחישוק – זה יקל עליכם אח”כ באיתור נקודת הפנצ’ר בצמיג לפי מיקומו בפנימית. ניפוח קל למציאת המיקום של הפנצ’ר ראה תמונה מס’ 3.
6. בהתאם למיקום החור בפנימית מוצאים את המקום הבעייתי בצמיג, ע”י הצבת הפנימית מול החור של הונטיל. מטרת הבדיקה הזו היא לוודא שהגוף הזר סולק ואינו נמצא עוד נעוץ בצמיג, דבר שיגרום לפנצ’ר מיידי נוסך.
7. עם משאבה מתאימה מבצעים ניפוח קל מאד של הפנימית החליפית כדי לספק לה מעט נפח שימנע צביטות ופיתולים בהרכבה.
8. החדרת צוואר הונטיל למקומו – לא למשוך אותו.
9. החזרה של הצמיג על החישוק. פה אני מעדיף להתחיל מאזור הונטיל ובאופן מקביל יד ימין ויד שמאל מעלות את השפה של הצמיג לתוך החישוק. אפשר להשתמש בכפות אך להיזהר מלצבוט את הפנימית.            
10. ניפוח חלקי של כ 60 פי אס אי לוודא שהצמיג עלה כולו באופן אחיד על החישוק תוך תיקון עם הידיים. ניתן להישען על הגלגל עם משקל הגוף ע”י אחיזה בפין השחרור המהיר תוך גלגול של מס’ מטרים על הכביש. מה שאנחנו רוצים לוודא פה הוא שאין חלק של הפנימית שנתפס בין החישוק לצמיג ומציץ החוצה, וששפתי הצמיג לכל אורכם ממוקמים במקומם המיועד בחישוק באופן אחיד.
11. הברגת האום הסוגר, ניפוח ללחץ מלא  וסגירת המכסה למי שרוצה. החזרת הגלגל למקומו וסגירה של השחרור המהיר באופן מהודק. לא שוכחים לסגור את הידית בשימאנו או את הפין בקמפניולו.
12. איסוף הפנימית המפונצ’רת. אין להשאיר לכלוך בצד הדרך!

—————————————————————————————————-
רוצים עוד טיפים? תנו לנו לייק ב Facebook (בקישור זה), ונעדכן אתכם על טיפים חדשים מדן תורגמן ב BIKEPANEL!

—————————————————————————————————- 

הערות:

ניפוח ללחץ המתאים (תלוי במשקל הרוכב, החישוק, בגלגל הקדמי או האחורי ועוד) בבוקר לפני הרכיבה, הוא הדבר היחיד המשמעותי שניתן לבצע כדי להימנע מפנצ’רים.

כאשר משתמשים במשאבת כביש המתלבשת ישירות על ראש הונטיל, יש להקפיד לאחוז את ראש המשאבה יחד עם החישוק כדי למנוע תלתולים וקריעה של צוואר הונטיל מהפנימית


במשך אורך חיו של הצמיג, נניח 3000 ק”מ, יש להצליב הצמיגים בין הגלגלים הקדמי והאחורי במחצית מאורך החיים – 1500 ק”מ. הצמיג האחורי נוטה להישחק בקצב מהיר ביחס לקדמי ונוטה “להתיישר”. ההחלפה תאריך את אורך החיים של הסט ותספק עמידות מה בפני פנצ’רים שבד”כ קורים בגלגל האחורי.
סדרה של פנצ’רים תעיד על כך שהצמיגים סיימו את חייהם, אפילו ולא ניכרים בהם סימני בלאי בסוליה. היובש הוא אחד האויבים העיקריים שלנו ותורם רבות לפנצ’רים. בהחלפת סט צמיגים חדשים רצוי להחליף גם את הפנימיות, שוב, בגלל התייבשות של הגומי.

שימוש במכלי לחץ אמנם מקצר את התהליך וחוסך הרבה אנרגיה אך אינו מומלץ לרוכבים מתחילים, היות והכל
מתרחש מהר וללא יכולת תיקון אם מתגלה בעיה בישיבת הצמיג על החישוק. בד”כ כמות המכלים מוגבלת.

המהדרים, נוטים לשחרר מעט לחץ מהצמיגים בסיום הרכיבה, כדי לאפשר להם ולחישוק מנוחה מהעומס הקבוע. גם ככה לקראת הניפוח הבא, יש לרוקן קצת לחץ כדי לשחרר את השסתום, לא?

מידי פעם ובמיוחד בחורף, יש לבצע בדיקה ויזואלית קפדנית ולחלוץ שברי זכוכית קטנים, סיכות וחלקי מתכת שננעצו בצמיג וממתינים לרגע הכושר להרוס לנו את החוויה. יש לחלוץ אותם בזהירות עם כלי כהה.
כמובן, שריכוז ברכיבה והימנעות מגינות זכוכית, בורות, אבנים ועוד, יאריכו את החיים של הצמיגים ולנו יישאר רק ליהנות.

מאת: דן תורגמן