הרבה מאיתנו הרוכבים נתקלנו לא אחת בסרטונים של דני מקאסקיל וחבורתו.  מעבר ל FLOW המגניב של הטכניקות המצולמות, והביצוע המוקפד והחינני והקליל, קיימים הבדלים משמעותיים בסוג האופניים שעליהם דני וחבורתו רוכבים, ביחס לאופני טריאל טהור. למעשה יש פה שני ז’אנרים של טריאל, דומים אך שונים זה מזה.

מאת: עודד מלר
תמונות: רד בול, אינספיירבייקס

כבר במבט ראשון אפשר לראות מספר הבדלים ויזואליים מהותיים: אופני סטריט מתהדרים באוכף, הכידון – לא מוטה קדימה כמו באופני טריאל, ובכלל – הם משדרים ווייב של אופני BMX. אכן חלק מהטכניקות של סטריט טריאל משלבות בין טכניקות טריאל וטכניקות מעולם ה BMX.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

היבטים טכניים של אופני טריאל טהור

  • אופני טריאל טהור מתאפיינים עפ”י רב בגודל גלגל 20 אינץ’ או 26 אינץ’.
  • בסיס הגלגלים הינו 1010 מ”מ ו – 1095 מ”מ בהתאמה.
  • תומכות שרשרת: 370 מ”מ – 390 מ”מ.
  • גובה ציר מרכזי: 80 – 90 מ”מ באופני 20 אינץ, 65 – 70 מ”מ באופני 26 אינץ’.
  • משקל: בין 7 – 10 ק”ג.
  • מאפיינים נוספים: אין אוכף או מוט אוכף.

טריאל

היבטים טכניים של אופני סטריט:

  • יגיעו עפ”י רב עם גלגלי 24. ניתן להשיג גם עם גלגלי 26.
  • בסיס גלגלים: 970 מ”מ – 1020 מ”מ.
  • תומכות שרשרת: 350 מ”מ – 380 מ”מ.
  • גובה ציר מרכזי: 15- 25 מ”מ.
  • משקל: 10 – 12 ק”ג.
  • מאפיינים נוספים: מגיעים עם אוכף ומוט אוכף.
ערוץ הטלגרם שלנו פה:https://t.me/BIKEPANEL

רעידת אדמה בסנטה קרוז

האמת היא שסביר מאוד להניח שאם התנסיתם בטריאל, שהוא הבסיס לרכיבת סטריט, ועכשיו חפצה נפשכם לרכוש אופני סטריט, תתקלו באתגר: אופני סטריט כבדות בצורה משמעותית מאופני טריאל. 10-12 ק”ג ומעלה, מול ממוצע של 8 ק”ג. יחד עם זאת השילוב של אופני BMX וטריאל די הצליח בעולם, והראייה היא הפופולריות הרבה לה זוכים דני מקאסקיל וחבריו. הפופולריות הזו היא שהביאה שהביאה יותר ויותר חברות לייצר של שילדות סטריט, לרבות חברת סנטה קרוז – שאף תפסה את מקומה של חברת INSPIRED בחסות שלה על מקאסקיל ותכננה וייצרה עבורו אופני סטריט 24″ מקרבון. ושלא תטעו, זאת היתה רעידת אדמה אמיתית. דני מקאסקיל היה הפנים של חברת אינספיירד, ואינספיירד הם הפנים של סטריט טריאל.

את האופניים שסנטה קרוז ייצרו עבורו לא ניתן להשיג בשום מקום. הוא רוכב על האבטיפוס, וסנטה קרוז בחרה שלא להעביר את הדגם הזה לפס הייצור, מסיבות השמורות איתה.

בתחום הטריאל הטהור ניתן להבחין בניצנים של שלדות קרבון. מספר קטן של יצרנים מייצרים ומשווקים דגמי קרבון. אולם בתחום הסטריט טריאל, למעט סנטה קרוז והדגם המיוחד שהיא פיתחה וייצרה עבור דני מקאסקיל, לא תתקלו בשלדות קרבון.  

המכונה של הבאני

עכשיו, קחו ציר מרכזי נמוך, בסיס גלגלים קצר, תומכות שרשרת קצרות, זוית ראש חדה, גלגלים שמנמנים מלאים באוויר וכידון עם רייז מכובד  – וקיבלתם מכונת באני הופ משומנת.

כמה משומנת? אם באופני טריאל תחרותיים נצטרך להיעזר בטכניקת פדל קיק כדי לעלות על מכשול, אז בסטריט – הקיק לא מספיק. מה שכן, בגלל יחסי ההעברה בין גלגלי השניים, באופני סטריט סיבוב הקראנק נותן לנו מהירות גבוהה יותר, ולכן קל יהיה יותר לטפס עם באני הופ.

וזה לא רק נגמר שם – מנואל, ווילי’ס ומנואל הפוך, הם רק חלק קטן מהכיף שמצפה לרוכבים על אופני סטריט. יש משהו אומנותי בזרימה של סטריט טריאל. ביצוע נכון נראה כמו ריקוד על האלמנטים.

ובינתיים בטריאל הטהור

לאופני טריאל טהור, או תחרותי –  יחסי העברה נמוכים יותר, ציר BB גבוה יותר והם גם בעלי משקל נמוך יותר. כל אלה באים להבטיח אופנים תגובתיים מאוד. ניתן לבצע מגוון טכניקות סטריט גם עם אופנים כאלה, אם כי ההבדל העיקרי בין שני הסוגים נעוץ בייעוד – שכן עם אופני טריאל טהור תוכלו גם להתנסות בטיפוס על סלעים, קורות עץ, ומגוון אלמנטים לא אורבניים כמו למשל להצטרף לסשן סלעים בבן שמן.

יחד עם זאת – למרות לא מעט פארקים לרוכבים ופאמפטרקס שקמו בישראל, לא נמצאה עדיין הרשות שתרים מתחם לרכיבת טריאל בארץ. ובהיעדר מתחמים כאלה, תמצאו את רוב הרוכבים דווקא באזורים אורבניים במרכז הערים. בעולם, למקרה שתהיתם, מתחמים ציבוריים ופרטיים כאלה קיימים כבר מעל עשור. בספרד לבדה כמעט בכל חודש מתקיימת תחרות טריאל, בעונה. חלקן אגב, פתוחות גם למשתתפים מחוץ לספרד.

לא רק דני מקאסקיל

לצד דני מקאסקיל, שכולנו מכירים, קמו מספר רוכבים שלא נופלים ממנו ברמת הביצועים והמקצועיות יוצאת הדופן שלו. חלקם אפילו מופיעים איתו בהופעות שלו ברחבי העולם. רוכבים כגון אלי קלארקסון, דנקן שואו ופביו וויבמר, לא אחת מותחים את הגבולות של הסטריט טריאל, ומצלמים סרטונים לא פחות ממדהימים.

כמעט בכל סצינה שתראו בסרטים של דני מקאסקיל וחבורתו קיים שילוב מוטרף אך מוקפד של 2-3 טכניקות שונות: שילוב של קפיצת באני הופ לגלגל אחורי, המשך במניואל, עצירה ואז קפיצה ב 180 מעלות לפינה של האלמנט לפני הקפיצה למטה בעוד 180 מעלות באוויר – טכניקה שנקראת tyre tap.

יצרנים מובילים בתחום: INSPIRED

בשנת 2009, כשדני מקאסקיל יצא עם הסרטון הראשון שלו, ועף במעלה הצפיות והציפיות ביוטיוב, האופניים עליהם רכב היו של חברת אינספיירד דגם פורפליי. החברה הבריטית שהייתה די אנונימית עד להופעת הסרטון הזה, הפכה בן לילה ליצרן העיקרי של אופני סטריט טריאל בכל העולם.  נכון להיום, למותג זה 3 דגמי ה – 24 אינץ עיקריים: פורפליי, פלואו וארקייד. הדגם הרביעי נקרא HEX, עם גלגלים מידה 26 אינץ – דגם שמקודם ע”י אלי קלארסון, המופיע כאמור, עם מקאסקיל בהופעותיו ברחבי העולם. דגמי האסנפירד כאמור לא נמכרים באופן מסודר בארץ, ויעלו בין 4000 ל – 10500 ש”ח לפני מע”מ ומשלוח.

 

Ozonys

חברה צרפתית ששנים התמחתה בייצור אופני טריאל קצה, עם שילדות ייחודיות בעלות קומפוננטים איכותיים ויקרים. לאחרונה הוציאה החברה את דגם סטריט הנקרא: קראון. הדגם המהמם הזה, מתאפיין בשילדה בעלת צינורות דקים, עם שילוב של מיטב הטכנולוגיה של אוזוניס, לדוגמא, מותחני השרשרת ושילוב של נאבות וברקסים ברמה הגבוהה ביותר. לצד כל אלה – האופניים שוקלים 11.4 ק”ג, ובעלי זוויות הדומות לכל אופני הסטריט.

מחיר זוג חדש: כ 4650 ש”ח לפני מע”מ ומשלוח. יש רוכב יפני מוכשר בשם טומומי נישיקובו שמקדם את הדגם הזה. ממליץ בחום לראות הסרטון שלו בקישור המצ”ב. אחד הסרטונים היפים והמושקעים שהופקו ע”י רוכב עצמאי.

Czar

תת מותג של חברת ECHO הסינית. מחיר להביא ארצה: סביב ה 4000 ש”ח לא כולל מע”מ ומשלוח. לחברה זו מספר דגמים: כגון דגם איון – שיכול להוות דגם כניסה לעולם הסטריט, בהיותו קל משקל באופן יחסי – סביב ה 10 ק”ג, אבל בעל חסרונות דוגמת מערכת הבלמים המכאנית של חברת AVID. ויש דגם שנקרא ניורון שיהיה יקר בכ – 650 יורו, אבל מגיע עם חלקים ברמה גבוהה יותר.

Jitsie

חברת ג’יטסי הצרפתית, אותה הזכרתי גם בכתבה קודמת, היא מהחברות המוכרות בתחום. בעבר היתה יצרנית חלפים, מיגון וציוד רכיבה לאופנועי טריאל. בתחום טריאל האופניים, היא ייצרה את סדרת וריאל – 20 ו – 26 אינץ.

אנחנו עדים למתיחת מותג וריאל לאחרונה. נוסף על דגמים שונים, אותם סקרתי בכתבה קודמת, ג’יטסי הוציאה דגם חדש ומסקרן, תואם סטריט בשם וריאל 24 היבריד. כשמו כן הוא: אופני 24 אינץ’ עם מוט כיסא ואוכף, הניתנים להסרה מהשלדה – כמיטב המסורת של ג’יטסי. זווית הראש היא 71 מעלות – לעומת 74 באופני סטריט רגילות, והציר המרכזי גבוה יותר מאופני סטריט רגילות, יחד עם משקל של 9.5 ק”ג. עם הסרת מוט הכסא והאוכף, ושינוי קטן בזוית הכידון – וקיבלתם אופני טריאל טהור לכל דבר ועניין.  מעניין יהיה לדעת מה תהיה מידת ההצלחה של הדגם הזה בעולם. מחיר למעוניינים: סביב 4000 שח לא כולל מע”מ ומשלוח.

יש לכם שאלות? הגיבו בעמוד הפייסבוק של בייקפאנל– אשמח לענות ולעזור!


רוצים גם לרוץ? הצטרפו לאתגר הריצה של RUNPANEL