טרק משיקה אמונדה חדשים מאלומיניום והיה לי המזל להיות אחד הראשונים בעולם שהתנסו בהם- עם עוד קבוצה של עיתונאים ויאנס ווכט באזור Waterloo – בביקור במשרדי Trek בארה”ב. הנה הרשמים מהמוצר החדש שמוכיח שהמרחק בין חווית האלומיניום לקרבון יכול להיות קטן מאוד. (לקריאת הכתבה על השקת  טרק מדון באותו ביקור לחצו פה)

כתב וצילם: גיא חלמיש

Emonda

מדינת וויסקונסין ומופע שנות ה70

וויסקונסין היא לא רק המקום בו מתרחשת עלילת סדרת הטלוויזיה האלמותית  “מופע שנות ה70”, עם ה nerd והאמא השיכורה, הג’ינג’ית הגבוהה והכוכב הגדול שיצא ממנה- אשטון קוצ’ר הוא קלסו האגדי. היא גם המקום בו נמצאת Trek ובה ביקרתי וגיליתי מדוע החברה הזו – חברת האופניים הגדולה ביותר בארה”ב (כן ספשלייזד במקום השני) מייצרת הצלחה מרשימה כל כך בשנים האחרונות.

Trek

וויסקונסין היא חלק מה Mid West – אחד האזורים המשעממים ביותר לרכיבה בארה”ב. יש שם אזורים עם מעט עליות קצת יותר רולינג הילס, אבל הרוב מישורי מאוד. ירוק ויפה אמנם, מיוער פה ושם, ומונוטוני למדי.

wisconsin

יש חיים מחוץ לקרבון

“אם זו שיחה על להיות בוגר- אני לא רוצה שום קשר לזה!” (קלסו, מופע שנות ה 70)

הקרבון השתלט לנו על החיים. כבר שכחנו שאפשר לעשות אופניים טובים מאוד גם מאלומיניום ושהקנייה האוטומטית שלנו את הסיפור של הקרבון היא… אוטומטית. אבל יש חיים מחוץ לקרבון והם אפילו ממשיכים להתפתח ולהתקדם. האלומיניום מאפשר לייצר שלדה זולה בהרבה מהקרבון והשאלה היא – איך תהייה חווית הרכיבה עליו ביחס לקרבון?

טרק

אני לא אשאיר אתכם בלי תשובות- כששמו על השלדה הזו של הטרק אמונדה את גלגלי הקצה החדשים של בונטרגר, ואת הדורה אייס (המכני), זו היתה חוויה מצוינת. לו הייתם שמים כל אחד מהעיתונאים שרכבו שם על האופניים בלי יכולת לבדוק האם זו שלדת הקרבון או האלומיניום, כנראה שאף אחד מהם לא היה יכול לזהות את זה בטעימה עיוורת. עד כדי כך מוצלחת שלדת ה Trek אמונדה ALR.

Emonda ALR

מדוע לקנות אלומיניום ומהם ההיבטים ששווה לדון בהם ביחס שבין אלומיניום לקרבון? בעיקר מחיר, עיצוב, משקל, קשיחות צדית ונוחות ברכיבה. נעבור עליהם אחד אחד:

אמונדה

מחיר

“הנה משהו שלא ידעתי- הם ממספרים כל עמוד!” (קלסו, מופע שנות ה70- מגלה ספר לראשונה)

אלומיניום הוא חומר שקל יותר וזול יותר לייצר אותו מקרבון. לכן שלדות אלומיניום זולות בהרבה, מה שמאפשר גם לבנות אופניים במחירים נגישים. זה הופך את האלומיניום לחומר מושלם לאופני כניסה ולרוכבים שלא רוצים להגרר להוצאות המטורפות שהתחביב הזה יכול לשאוב מאיתנו.

 בעת כתיבת הכתבה, נכון להיום, דגם של 2017/2018 אמונדה ALR 5 עולה (מחירון) 7950 ש”ח עם מערכת 105.

Trek

עיצוב

“אתה יודע מה הבעיה שלך? אני נראה טוב מדי!” (קלסו, מופע שנות ה 70)

אופניים זה תחביב לנשמה, אמוציונאלי והעיצוב של אופניים הוא מאוד חשוב. האלמנט המעניין פה הוא בעיקר בצביעה. טרק עושים הרבה מאוד שימוש השנה בצבעים מתכתיים שיש להם תכונות החזרי אור והחלפת צבעים ואיזה סוג של נצנוץ. אתה מסתכל מכיוון אחד על האופניים והם נראים סגולים, ומכיוון אחר שבירת האור השונה נותנת מראה ירקרק.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מבחינת המראה ופרופילי הצינורות, האמונדה של טרק באלומיניום נראית כמעט אותו הדבר כמו זו שעשויה קרבון: מינימליסטית וקלאסית. אלה אופניים שאינם מוחצנים במראה שלהם ואין להם הפרעות אישיות שמייצרות מוקד עניין ועיצוב ייחודי. זה בולט במיוחד כשרואים אותם ליד המדון החדשים שהם פצצת כריזמה ייחודית וקיצונית. יהיו כאלה שיגידו שזה מתון מדי ויהיו אחרים שיגידו שככה צריכים להיראות אופניים.  

את הפרופילים מעצבים בהידרופורמינג – זו שיטה שבה לוקחים צינור עם עגול, שמים אותו בתוך תבנית בצורת הפרופיל בו מעוניינים, ו”מנפחים” בחום ונוזל את הצינור העגול בלחץ אדיר והוא מגיב כמו בלון שנדבק לדפנות התבנית ומקבל את צורתה. זה מאפשר לייצר את אופני האלומיניום שייראו כמעט כמו קרבון – עם פרופילי צינורות מתוחכמים.

קרבון

גם הריתוכים ממולאים ומוחלקים והמעברים נקיים ויפים כך שבמבט ממרחק לא מזוין לא תדעו בכלל שזה לא קרבון. עדיין הדמיון הזה אפשרי יותר בטרק אמונדה והרבה פחות במדון- שכן במדון האווירודינמית יש שימוש מהותי בפיסול בקרבון, וגם בפונקציונליות הייחודית שנגזרת מהאיזוספיד בקרבון – דברים שקשה לשכפל לאלומיניום. הטרק אמונדה הקלאסית יותר מאפשרת את הרבה יותר דמיון בין שתי הגרסאות.

אלומיניום

משקל

“להסתכל על זה כל היום בלי לגעת בזה? אפילו אני לא מסוגל לעשות את זה!” (קלסו, מופע שנות ה70- מדבר לעצמו מול המראה).

עם השנים אופטימיזציות הקשיחות והמשקל הגיעו גם לאלומיניום ואפשר לייצר שלדה קלה למדי. נכון שכשרוצים להגיע אל הקצה, במחירים הגבוהים, לקרבון יש יתרון גדול, אבל גם בקרבון בשלדות מהסדרות הפשוטות יותר, המשקלים כבר אינם קלים בהכרח משלדת אלומיניום שתוכננה היטב. השלדה של האמונדה ALR הזו שוקלת 1100 גרם, שזה דומה לאמונדה SL, אומר לי מנהל מוצרי הכביש בטרק, ומעל זה- זה כבר תלוי באבזור שתשימו עליהם.

אלומיניום או קרבון

קשיחות צדית ותגובתיות

“אני לא רוצה למצמץ כדי לא להפסיד אפילו שניה מהמתיקות שלך” (קלסו, מופע שנות ה70).

קשה לאמר משהו כללי על אלומיניום בהקשר הזה היות וכל שלדה וקשיחותה ותגובותיה אבל על השלדה של האמונדה הזו אפשר בהחלט: רכבנו ברולינג הילס על גבול המישור, ובכל נקודה שנעמדתי בה על הרגליים- לספרינט או איזה קיר קטן, התגובתיות היתה מצוינת. קשיחות צדית טובה מאוד שמאפשרת רכיבה תחרותית לגמרי.

Emonda

נוחות

“אני כמו קטשופ – אני טוב על כל דבר!” (קלסו, מופע שנות ה 70).

בהיבט הזה יש התקדמות משמעותית ושונה מעידן האלומיניום בעבר, שכן המעבר למעצורי דיסק, אפשר חישוקים רחבים והתקנת צמיגי 25, 28 ואף 30. אלה מאפשרים לחץ אוויר נמוך שמייצר נוחות מופלגת. לא ראיתי שום הבדל בחווית הרכיבה מאופני קרבון מהבחינה הזו – רכבתי עם לחץ האוויר שאני בד”כ שם (85-90 PSI) וזו היתה חווית הרכיבה שאני רגיל אליה על אופני הקרבון-קצה שלי.

אמונדה

טרק אמונדה אלומיניום- סיכום

“סרטי אימה מדליקים בחורות טוב יותר מפורנו” (קלסו, מופע שנות ה70).

ומה מדליק רוכבי אופניים? הבעיה הגדולה של האלומיניום היא בעיקר הסקסאפיל שלו, כי כאופניים, אם אתם באים נקיים ממטעני סטייל ותדמית, אפשר לקבל מהאלומיניום מוצר מעולה ממש. יותר מכך: כאשר היום מבחינה פונקציונאלית התפקוד של ה Shimano 105 הוא זהה לגמרי לזה של הדורה אייס (אבל המשקל והחומרים שונים), אזי אפשר לקבל חווית רכיבה מאוד דומה במעבר בין אופני כניסה לאופני הקצה. איפה בכל זאת יהיו ההבדלים? בהשפעת הגלגלים ובמשקל הכולל, שנובע ממשקל חבילת האבזור. קונה חכם – יקנה את האופניים במחיר טוב, וישאיר איזה סכום קטן לשדרוג לגלגלים מאוד קלים אם חשובה לו התחרותיות והתגובתיות, והוא יקבל אופניים מצוינים במחיר של כמה אלפים בודדים.

כתב וצילם: גיא חלמיש