סידרנו לעצמנו מתנה חדשה לכבוד יום ההולדת הראשון של BIKEPANEL: אתר חדש דנדש ומרגש. היה מעניין איתך, אתר BIKEPANEL הראשון, אבל אנחנו רוצים להמשיך לרכוב עם המחליף המשודרג, המשופר, המתוקתק והמעוצב שלנו ולא איתך. הגיע זמנך אתר יקר, וכמו האופניים הקודמים שלנו אותם אהבנו עד מאוד אנחנו נפרדים גם ממך באהבה ובהוקרה, בשמחה ובצפייה לבאות עם האתר החדש. היית מעולה ומתאים לזמנך אבל  כן, שידרגנו. אנחנו רוצים אותך סקסי יותר, עם הרבה יותר פיצ’רים ואפשרויות לצמוח אליהן, ובעיקר הרבה יותר חברתי ומפרגן לקוראים המשתפים ומגיבים, לפאנליסטים, לספונסרים, ולמה שמעניין אותנו על אופניים. כמו האופניים הקודמים שלנו גם איתך עשינו קילומטרז’ מכובד: שנה בדיוק ש BIKEPANEL נמצא באוויר.   וואו – ואיזה שנה זו הייתה!

ההתחלה הייתה תוצר של משהו מצער דווקא: סגירת אתר בייקזון. אתר התוכן שהקימו נימרוד כהן, איל ענבר והראל שטילרמן, ושאליהם הצטרפו עוד רבים וטובים ובינם גיאחה ככותב ובוחן אופניים מתנדב. בייקזון קם מתוך רצון לבסס אלטרנטיבה רעננה למגזיני האופניים המזדקנים בישראל: אינטרנט במקום פרינט ואחלה גרוב. הוא הצליח להיות כמעט כל מה שרצה להיות – חוץ מלהיות עסק שראוי להשקיע את השעות הרבות בו למטרה כלכלית. מחוברים הייטב למשווקים והיבואנים הגדולים בישראל, הצליחו אנשי בייקזון ליצור תוכן מעניין, מעוטר בבאנרים ופרסומות, ומבלי להרגיז אף אחד כמעט בדרך –  משימה בלתי אפשרית שמחייבת כישורי רכיבה טכנית ופוליטית עילית. זה עזר מאוד לקבל אופניים וציוד לבדיקה מהיבואנים, אבל תקציבי פרסום משמעותיים לא התקבלו מהם. התמיכה שניתנה מצד אחד בצורה של השקעה בכתבות מבחן, חשיפת מוצרים וסיוע בכך למכירות המשווקים, לא חזרה מהצד השני במטבע משמעותי מספק של תמיכה הדדית. המסקנה הכואבת היתה דומה לזו שאליה הגיעו הרבה גורמים אחרים בתוכן הישראלי: מתוכן ופרסום בשוק האופניים לא יבוא מודל עסקי רציני. מקסימום קצת פיצוחים, ותפאורת רקע ל… עוד חנות אינטרנט…

BIKEPANEL קם על רקע הלקחים של BikeZone, ועל כן השאלות ששאלנו את עצמנו לפני הקמתו: מדוע להכנס לתחום שברור שאינו כלכלי? מה צריך להיות “קו המערכת”? הצבע והטעם של האתר? האם לשים בו באנרים? מהו הקול הייחודי ש BIKEPANEL אמור להביא? אולם השאלה הבסיסית והחשובה ביותר היא למה לעשות את זה לעזאזל? זו היתה התלבטות לא קלה שנמשכה חודשים וחלק ממנה היה הפחד מהכשלון. הפחד שלא יהיו קוראים, שלא יהיו כותבים, ומצד שני שכמות העבודה והאנרגיה שנצטרך להשקיע בזה פשוט לא הגיוניים לעומת התועלת הצפויה. ומהי אותה תועלת בכלל? איך מגדירים אותה? שהרי פרנסה, כבר הוכיחה בייקזון – לא תהייה. פתרון הבעיה וההחלטה להשיק הגיע כשהבנו שכסף הוא לא המטרה שלנו. אנחנו כולנו עובדים בעבודות אחרות ועושים את האתר הזה בשביל הכיף ועל בסיס התנדבותי. החסויות שגייסנו רק מסייעות לנו לעשות את זה בצורה מקצועית יותר, להשקיע בתשתיות האתר ובעיצובו – למשל – באתר החדש שלפניכם.

יש לנו מטרות חשובות הרבה יותר:

1. חיזוק האהבה לאופניים

ברמה האישית כרוכבים וגם מול הקהילה. אנחנו כולנו אנשים מבוגרים, עם קריירות, משפחות, עיסוקים, ומעט מאוד זמן פנוי, אבל המשותף לכל הפאנליסטים הוא האהבה האדירה לאופניים. בני הזוג שלנו יגידו אובססיה – אנחנו קוראים לזה אהבה. לאופניים ולכתיבה. אצל כולנו הכתיבה מעשירה את החוויה ומחזקת את הקשר שלנו עם הרכיבה. כתיבה על אופניים הופכת את הרכיבה על אופניים לרכיבה מודעת יותר, חושבת יותר, רגישה יותר ומרגישה. כשאתה צריך לנסח את מה שאתה מרגיש כשאתה רוכב אתה קודם כל חייב לשים לב לכך, ולכן הכתיבה מעשירה עבורינו את הרכיבה והיא משפרת אותה. היא גורמת לנו להיות מחויבים לרכיבה ולא לוותר עליה כשקצת קשה. הכתיבה על אופניים היא סוג של קעקוע שצרוב בנו: היא שם, תמיד, והיא הצהרה והזדמנות לאותת לעצמך ולאחרים מה אתה מרגיש על האופניים. וכשאתה כזה, האוונגליזם נמצא פסע קטן ממך ואתה רוצה שכולם יהנו.

2. חשיפת גורמי “הנשמה” של הענף

אם עד היום ראיתם בעיקר כתבות שמחזקות את החזקים הרי שב BIKEPANEL אתם רואים הרבה כתבות על יבואנים קטנים, מכונאים עצמאיים, ועל רוכבים מחויבים ושרוטים כמוכם שהפכו לבעלי עסקים בענף. אנשים שבאים אלינו מאהבה אותנטית לתחום ולא רק ל”עסקים”. דוגמאות לא חסר: הכתבותת על יובל שוסטר ועל ניל אובריאן ב”סדרת המאסטרים” (אנחנו עוד מקווים להמשיך ולרומם בה את האנשים שמטפלים לנו באופניים האהובים שלנו עם כתבות המשך לסדרה), כתבת “הישראלים” על היצרנים המקומיים, הכתבה על אופני ארי – בונה השלדות הייחודי והמקסים באיזור החורשן, החיבור ל”זוהר ומיגל” שסגרו ועבר המרה לחיבור לזוהר רובין מ”רובילייף-GSG”, החיבור ל”תלת אופן” בזיכרון בסידרת “החנות” של יואב מאור ועוד ועוד.

3. קידום רכיבת הכביש

ענף הכביש הוא ענף מוכה. מגזיני הפרינט כמעט ולא עוסקים בו, ובצדק מבחינתם משום שקהל המטרה המתעניין בו קטן בהרבה מקהל המטרה של אופני ההרים. התחרויות והאיגוד בישראל בקשיים ובקושי מצליחים לייצר ליגה ותחרויות בהעדר תקציבים. איומים קשים על עצם האפשרות לרכוב מתרגשים על הרוכבים שהופכים קורבנות נענשים על כך שאחרים פוגעים והורגים בהם. BIKEPANEL מביא את תרבות רכיבת הכביש המקסימה והעשירה אל הפרונט: עסקנו לא מעט ונמשיך לעסוק עוד הרבה בבטיחות בענף. חקרנו את הסטטיסטיקה של תאונות האופניים, הוצאנו לאחרונה חליפת רכיבה זוהרת ומשפרת ניראות, ועוד. מבחני אופני כביש, סיקור תחרויות ותרבות הכביש בעולם, קידום אירועי גראן פונדו – הבסיס העדכני והחשוב ביותר ברכיבת הכביש לחובבים ועוד. רכיבת כביש היא עולם עשיר ומרתק עמוס בתרבות והיסטוריה ואנחנו מחוברים אליה בנימי נשמתנו.

4. פלורליזם וגיוון

אנחנו רוצים לראות המון ביטויים של אהבת אופניים בישראל. אנחנו אוהבים מגוון וגיוון. אנחנו אוהבים אופניים מכל מיני סוגים ובכל צורה. כחלק מכך השתתפנו במאמץ לקדם את עולם ה Cyclocross ותמכנו בחשיפה וקידום התחרויות הקטנות שהרימו נימרוד כהן, אוזון 11, דרור פקאץ, וויקטור קיטאייב. למעשה – עצם המהות של מה ש BIKEPANEL מייצג הוא הפלורליזם והגיוון – בכך שאנחנו פאנל – פסיפס של נקודות מבט מגוונות על הענף. אנחנו מאפשרים גם ליותם קאופמן להביא את הזווית המיוחדת שלו ברכיבה במסלולים מרתקים בשטחים (למרות הקושי בכך עבור חלק מהפאנליסטים), וגם מנסים להביא קולות אחרים מהרכיבה העירונית, הלא ספורטיבית, ומעולמות תוכן מגוונים – עזרא שהרבני שמבלא באפיקים הארוכים ועוד ועוד. הביאו לנו ביטויים שונים של אופניים ואנחנו שם!

5. כתיבה חופשית וביקורתית על אופניים

אולי התחום הקשה והבעייתי ביותר בכתיבה בביצה קטנה וצפופה שבה כולם חברים של כולם, או רוכבים זה עם זה, חייבים או לא חייבים זה לזה, קשורים בעבותות של יחסים ואינטרסים. BIKEPANEL שראתה כיצד הממלכתיות והזהירות של BikeZone לא תרמה לו רבות החל את דרכו בגישה שונה, ישירה, ביקורתית ולאו דווקא מפרגנת – כתבות על הדינמיקה המסחרית בענף שאומרות הכל: הייבוא המקביל והאינטרנט, על אופניים בשיווק ישיר מהיצרנים לרוכבים, “וולגי נגד ספשלייזד” שהביאה סקופ עולמי, ועוד. אמירה ברורה במבחני אופניים – גם במחיר התנגדויות משמעותיות והחרמות של יבואנים. שפה ברורה ולא חנוטה. אנחנו כותבים כמו שאנחנו מדברים ואנחנו כותבים את מה שאנחנו חושבים. יש לזה מחיר שאנחנו מוכנים לשלם – יש גורמים שלא אוהבים אותנו ולא משתפים פעולה. מצד שני יש גם רווח אדיר: הקוראים שלנו יודעים שרק ב BIKEPANEL הם יקבלו את הדברים כהוויתם, שמבחנים יהיו מבחני אמת, ושכשאנחנו ביקורתיים יש לזה סיבה טובה כנראה, וכשאנחנו מפרגנים – גם כן…

6. יצירת תוכן מעניין על אופניים

בלי פרסומות מהסוג הישן והמעצבן, ועם גישה חסרת פשרות לגילוי נאות ופרסום – בניגוד לנהוג בהמון מגיזינים ועיתונים בעולם ובארץ שבהם לא ברור מהו תוכן מערכת ומהו תוכן שיווקי טהור, אנחנו מביאים גישה חד משמעית לעניין: תוכן שיווקי טהור יסומן כ”כתבות חסות”. התכנים הקשורים בנותני החסות שלנו תמיד ילוו בגילוי נאות ברור, ויהיה קל מאוד למיין ולראות מהם הכתבות הקשורות בנותני חסות באתר – כל שצריך לעשות הוא להכנס לערוץ התוכן שלהם. אם נבחן או נספר על מוצר של מפרסם או ספונסר שלנו (מצב שאי אפשר להמנע ממנו – וקיים בכל מגזין אופניים אחר בארץ ובעולם) אנחנו לעולם נצהיר על היחסים עם אותו נותן חסות. זה סטנדרט גבוה מהמקובל שכן בד”כ מגזינים לא מצהירים בכתבותיהם שמדובר במוצרים שמיובאים על ידי מפרסמים שלהם. במקביל – אנחנו מדגישים – גם לנותן החסות וגם לקוראים שלנו – הביקורת שלנו על המוצרים או השירותים אמור תיאמר, ובצורה ברורה, ישירה ובלי שטויות! נותני חסויות שאינם מסוגלים לעמוד בכך פשוט אינם עובדים איתנו. אלה שכן עובדים איתנו יש להם כנראה מוצרים מעולים, והם חזקים מספיק ובטוחים במוצרים שלהם בשביל לעמוד בכך.

תודה מיוחדת לספונסרים!

נותני החסות הביעו אמון גדול באתר: Rudy Project היתה הראשונה לזהות את הפוטנציאל בגישה הרעננה והייחודית של BIKEPANEL, ואז הצטרפו אליה ספונסרים נוספים: משלחות ומדיטרנו – אנשי Gran Fondo Israel וכמובן צמיגי Michelin בייבוא של קוגול יוניטרייד ורובילייף- GSG שעובד איתנו על חליפות הרכיבה הזוהרות שלנו. 4 ספונסרים שבזכותם הושק האתר החדש ובזכותם נוכל להמשיך ולהשקיע בו לטובת הרוכבים שמקבלים תוכן מעניין – חינם! הוא חינם עבורכם ברמה כזו כי הספונסרים מאפשרים את זה – אז חופשי ובלי להתבייש תעדיפו את המוצרים שלהם, ותרשמו לאירועי הרכיבה שלהם, ובכך תתמכו גם ב BIKEPANEL ותכירו להם תודה על התוכן המעניין שאתם קוראים.

האם הצלחנו? האם היה כדאי?

האמת היא שלא תיארנו לעצמנו כמה מדהים יהיה המסע הזה ומה יהיו תוצאותיו. הפאנליסטים שחברו יחדיו כדי לייצר את התוכן המעניין הזה היא משהו מיוחד במינו: רוכבים ואנשים מעניינים ומוכשרים שכל אחד מהם מביא קול ייחודי ומרתק וזווית אחרת על אופניים. אנחנו כבר יותר מעשרה כותבים באתר, ומדי פעם מצטרף פאנליסט חדש נוסף – רק בשיטה של חבר מביא חבר או המלצות מאנשים שאנחנו סומכים עליהם, וכך הולכת וצומחת קבוצת כותבים כוכבים שיש לה מה להגיד על אופניים:

בנוסף לחבורה שבפרונט יש עוד כמה חברים מאחורי הקלעים שעוזרים ונרתמים מדי פעם כשאנחנו מבקשים – חלקם מעדיפים להשאר בעילום שם אז נודה לכל החבורה שלצדנו שאינה פאנליסטית קטגורית, ובלי להזכיר שמות… הם כבר יודעים.

ברור שיש מקומות שבהם אנחנו צריכים להשתפר: חסר לנו פאנליסט תותח אמיתי ומעניין בתחום האקסטרים – פרירייד ואול מאונטיין. מישהו שיכתוב בקלות, בידענות ומעניין על הסצינה הזו ומוצריה. חסר לנו הרבה תוכן בתחום הקומיוטינג והרכיבה העירונית, ויש עוד היבטים שאפשר לחזק בתוכן.

גם היחסים שלנו עם היבואנים הגדולים היו יכולים להיות טובים יותר ואין ספק שעשינו גם טעויות בהיבט הזה. למרות שאנחנו מתכוונים להמשיך ולכתוב גם תוכן שנוי במחלוקת, השאיפה שלנו היא לעבוד עם כל השחקנים בכבוד הדדי ותוך שהם מכירים בכך שההתנסחות שלנו תהייה שונה לפעמים משלהם. לפעמים נהייה תומכים ומקדמים, ולפעמים ביקורתיים. במהות שלנו תמיד יצירת תוכן מעניין ואמיתי תעמוד לפני כל מטרה אחרת: כסף והכנסות, קונצנזוס ותמיכה, או הרמוניה תמידית עם כולם. המטרה המובילה שלנו תשאר רק כתיבה על מה שמעניין אותנו על אופניים.

מבחינת הצלחה מול הקוראים – זו הגאווה הגדולה מכל: הגענו לכ 20,000 קוראים ייחודיים (שונים זה מזה) שקוראים אותנו היום באופן קבוע! כמות הכניסות לאתר עולה באופן רציף מאז הקמתו והוא ממשיך ומגשג. כל כתבה נצפית כ 4000 עד 8000 כניסות בחודש הראשון לפרסומה וממשיכה לטפס בקביעות בהמשך. זה המון! את הפידבק על ה Reach של BIKEPANEL – והעובדה שהוא מגיע לכל מי שעוסק ברצינות באופניים בישראל אנחנו מקבלים כל הזמן. הצמיחה שלנו חזקה ונמשכת וזה כמעט תמיד מלווה בפרגון תמיכה ואהדה. זה כיף גדול לקבל את תמיכת הקוראים ומחזק ומעודד מאוד להמשיך ולהשקיע בכתיבה עבורכם!


מה נותן לנו האתר החדש?

האתר הקודם היה חדשני לחלוטין בזירה המקומית בגישה הנקייה והמינימליסטית שלו. הוא כולו שידר “מה שמעניין על אופניים” במרכז: בלי באנרים, בלי בזאר טורקי של אלמנטים קופצים וצבעוניים. מיקוד בתוכן ובמהות. המבנה שלו במטריצה אינו מקרי – אם תחשבו על זה – זה “פאנל” של כתבות. על התכונות הנהדרות האלה אנחנו רוצים לשמור גם באתר החדש, ולהוסיף להן. מצד שני זו היתה פלטפורמה חינמית שניתן לבצע בה התאמות מוגבלות בלבד, והתמיכה שלה במגוון פיצ’רים ותוספות היא בסיסית מאוד. היו לו יתרונות גדולים בקלות השימוש, ובשילוב המדיה וריבוי התמונות בכתבות, אבל הוא מנע אפשרויות צמיחה. האתר החדש יושב על שרתים שלנו (בענן), ומתבסס על פלטפורמה גמישה בהרבה. זה מאפשר לשחק עם העיצוב בצורה הרבה יותר חופשית: להוסיף את הפאנליסטים והספונסרים לעמוד הבית, לקבל תפריט ראשי אמיתי בשורת הניווט למעלה, להוסיף פונקציונאליות לתחתית הכתבות (למשל – המלצות על כתבות נוספות), ואולי הכי חשוב- לבסס את מנוע התגובות לכתבות על פייסבוק ובכך לאפשר שיחה פתוחה, חברתית, גלויה ומזמינה עוד ועוד רוכבים להכנס איתנו לשיחה – ובזהות ברורה.  אנחנו מתנצלים מראש אם יהיו תקלות טכניות, דברים לא יעבדו בהתחלה או משהו לא יתפקד – ננסה לייצב את המערכת בתקופה הקרובה ולטייב את התכנים באתר שיתאימו לפלטפורמה החדשה.


ועד אז – מזל טוב לכולם מהפאנליסטים של BIKEPANEL – אנחנו בני שנה!