את הרעיון לאופניים משלי אני מגלגל הרבה מאוד שנים, אבל כמו הרבה מאוד דברים אחרים, לא ממש עברתי משלב הרעיון לתכנון, כל שכן לביצוע.

אז מה בכל זאת הניע אותי? אירוע הגרבל 100 של Bike-Way וזיו ענפי. או אם נדייק, אי ההשתתפותי בו. דמיינו לכם להגיע לנקודת הזינוק מוכן ומזומן והאופניים שחשבתי שיהיו לי אינם. תאמתי עם זיו שיביא לי זוג אופניים מלקוח. אבל שכחתי להתקשר ערב קודם לוודא שאכן הלקוח מוכן להשאיל לי את האופניים וכך נוצר המצב שאני מגיע אבל האופניים לא. בצער רב נאלצתי לראות את חברי יוצאים לדרך ואני… נשאר מאחור. בדרך חזרה חשבתי לעצמי שאני חייב לארגן לעצמי אופני סייקלוקרוס משלי. מייד אני מתחיל לחשוב איזו שלדה, מערכות, גלגלים? ואז אני נזכר בכתבה מקורי או לא מקורי? וחושב לעצמי שזה יכול להיות כיוון מעניין. הרי לא צריך מותג אלא אופניים שיהיו לכייף ואין כייף גדול יותר מבניית אופניים לעצמי לפי הג׳וג׳ו שלי.

בכתבה הוזכרו שני מפעלים מהם הוזמנו השלדות, Ican ו-HongFu. די מהר אני בודק אילו שלדות וחלקים הם מייצרים ומבקש הצעות מחיר מכל אחד כולל מבחני ריסוק ועמידה בתקנים האירופיים והיפנים. חיפוש קצר באינטרנט מעלה מעלה דיונים וביקורות על השלדות בהן אני מתעניין כולל ביקורות די טובות.

יש עדיין את עיניין הגלגלים, מערכת הילוכים ועוד כמה חלקים המחברים הכל.

4-_DSC7469

גלגלים וצמיגים

כיום ה-UCI מגביל את רוחב הצמיג למקסימום 32מ״מ בתחרויות סייקלוקרוס. מזל שזה לא הקטע שלי ואני חופשי לחרוג מכך. לגרבל עדיף רוחב 35 עד 40 מ״מ. כמובן שעדיף טיובלס. לשיטתי בשטח תמיד עדיף טיובלס בעיקר עבור אפשרות לרכוב עם לחצים נמוכים. הכוונה היא להשתמש באופניים לרכיבות עם חברים, אירועים כמו הגרבל 100 ואולי איזו תחרות סייקלו-קרוס אם אהיה בכושר סביר.

משיחה עם חברים אני מבין שיש יותר מכמה אפשרויות. אני מתחיל לבדוק את ההיצע ומגלה שאני הולך לאיבוד ומחליט ללכת על שני סוגים ובהמשך כשאצבור ניסיון והעדפות אישיות אחליף והרי צמיג זה פריט מתבלה ויוחלף בכל מקרה.

הצמיגים הנבחרים הם: Schwalbe Sammy Slik ברוחב 35 מ״מ לגרבל – משקל נמוך, התנגדות גלגול נמוכה וכתפיים לאחיזה בסיבובים.

Vitoria Cross XG Pro ברוחב 32 מ״מ לתחרויות אם ארגיש חזק… וגם לימים בהם הדרכים יהיו יותר בוציות.

חישוקים: יש חישוקים יעודיים לסייקלו וגם גלגלים אבל למה ללכת על חישוק יעודי אם חישוקי ״29 הם באותו קוטר? משיחה עם זיו ענפי אני מבין שזו החלטה נכונה ללכת על חישוק שטח ״29 שהוא רחב יותר ומאפשר נפח אויר גדול יותר ונוחות גבוהה יותר. חישוק שטח טיובלס מתאים יותר להגדרת הצמיג שיהיה טיובלס ויוצר ממשק טוב יותר עם הצמיג.

החישוק הנבחר Stan NoTubes – CREST. היה לי סט גלגלי תחרות מבוסס על החישוק הזה ולכן החלטתי שהוא מספיק חזק למרות משקלו הנמוך.

נאבות? פה אני בדילמה. מכיוון שבחרתי במעצורי דיסק השלדה מגיע ברוחב 135 מ״מ – הסטנדרט של אופני שטח כך שהמצאי של הנאבות המתאימות לקסטה עם 11 הלוכים מצטמצם מאוד. ההחלטה ללכת על נאבה שתואמת 11 הילוכים היא מתוך ההבנה שעולם האופניים הולך לשם ואם אני מתכוון לשמור את האופניים כמה שנים או אולי לבנות אותם מראש עם 11 הילוכים.

זה לא שאין אלא שיש פחות ובעיקר את כל החברות הידועות יותר, האיכותיות יותר שהן כמובן גם יקרות יותר.  בסופו של דבר נבחרו נאבות של Novatech – משקל טוב, איכות מיסבים טובה מאוד, מבחר ממש גדול ומחיר טוב.

שפיצים של חברת פילאר 2.0X1.5X2.2 וניפלים מאלומיניום לחיסכון קטן נוסף במשקל באזור הכי חשוב.

3-_DSC7451

חזרה לשלדה

קיבלתי תשובות משתי החברות אליהן פניתי והחלטתי ללכת על הזוג מ-Ican שהגיבו מהר יותר, קיבלו המלצות טובות והתקשורת טובה ביחד עם מחיר טוב.

בחרתי בגימור UD מט שחור ואת הצביעה אני ביצעתי בארץ מכיוון שרציתי יותר שליטה וגם כדי ללמוד. בכלל – בכל בניית האופניים האלו מרכיב הלמידה הוא חלק חשוב לי מאוד.

הלוגו והכיתוב אלו מדבקות שהזמנתי במיוחד. לצביעה עצמה פניתי לאדי שיצבע בשבילי. בדיעבד אני יודע שבעתיד אני אזמין את השלדות צבועות ישר מהחברה לפי עיצוב שלי. ניתן לבקש איזה עיצוב שרוצים. יש לזה מחיר כמובן אבל זול יותר מאשר צביעה בארץ, יכול להיות שהגימור לא יהיה באותה איכות, צריך לבדוק.

הערות והארות בקשר להזמנת השלדה: כדאי להזמין גם מסבי היגוי עם השלדה. אם יש העדפה לסוג ספציפי אז לוודא מראש את המפרט הנחוץ. יש היום כמה וכמה סטנדרטים והם נבדלים לפעמים רק בחצי מ״מ.

 

מערכת הילוכים

החלטתי דבר ראשון עם עצמי על מערכת מכנית בעיקר בגלל המחיר. דחף ראשוני היה ללכת על מערכת של חברת SRAM כי אף פעם לא היו לי אופניים עם מערכת הילוכים שלהם לכביש. בעת כתיבת הכתבה היתה בארץ בעיית יבוא מערכות 11 הלוכים של SRAM ברמות שהן לא RED22.

להביא מחו״ל לא היה כדאי ולכן האפשרות הזו ירדה.

בסופו של יום החלטתי ללכת על מערכת שימנו אולטגרה 6800. מוכר, אמין ונוח לי ביד.

לגבי יחסי העברה – קראנק סייקלו סטנדרטי הוא 48×36 וזה לא נראה לי בשבילי ולאופי הרכיבות שאני מתכנן ואם אני לוקח קראנק קומפאקט רגיל של 50×34 אני מרויח משני הכיוונים ויכול להשתמש בקסטה של 11×25 וליהנות מיחסי העברה קרובים אך עם פער רחב יותר בין שני ההילוכים הקיצוניים.

2-אופנים סיניים ירנין פלד

ואיך עוצרים?

ראשית יש להחליט אם מעצורי דיסק או חישוק.

מעצורי הדיסק לאופני כביש וסייקלו קרוס הם עדיין חדשים. לא העיקרון אלא הביצוע ברמה של יצור סידרתי. עוד בחורף שעבר היה ניתן לראות רוכבים מקצוענים המשתמשים במעצורי קאנטי-ליבר (חישוק).

אני בחרתי במעצורי דיסק ולכן ניצבה בפני השאלה האם ללכת על מעצורים מכניים או הדראוליים? לשתי החברות הגדולות יש גם מערכות שטח ויש להן מערכות ייעודיות לכביש או סייקלוקרוס עם בלמים הידראולים. אני בחרתי במעצורים מכניים בעיקר בשל המראה ומחיר.

הבחירה היא קאליפרים TRP Spyre SLC. הם מגיעים עם בוכנה הזזה משני הצדדים ולא כמו שאר הקאליפרים המכניים  בהם רק בוכנה אחת זזה.

הזמנתי שני קאליפרים עם דיסקים בקוטר 140 מ״מ רק כדי לגלות שהמזלג הקדמי לא מאפשר לי אלא רק 160 מ״מ או גדול יותר… עדיף כך מאשר הפוך.

1-_DSC8243

חלקי שליטה ושאר ירקות

חייב להודות שאני מעט old school בנושא ולכן הסטם והכידון הם מאלומיניום. נופלים, קמים וממשיכים לרכב ולי אין צורך מלחשוש מכידון שבור. הטכנולוגיה התקדמה רבות אבל הראש פחות.

מוט אוכף חייב להיות קרבון לנוחות וכן אני מודע לסטירה בין בחירת המוט אוכף לכידון וסטם.

אוכף בחרתי את ה-PRO Turnix AF – במחיר הזה אני חייב לנסות אותו. למרות שאני חסיד של אוכפי פיזיק מדי פעם אני מנסה עוד דברים. האוכף הזה הוא בעל חריץ ולא מעט ריפוד ביחס למה שאני רגיל, נקווה לטוב.

6-_DSC7476

תמחור:

חשוב ביותר. כמו רכישה של אופניים בחנות, מומלץ לקבוע תקציב ולבנות את האופניים בהתאם לתקציב.

בסופו של דבר התמחור יצא לי מעט יותר מחצי מאופניים זהים בחנות. יש לציין שהמחירים שאני קיבלתי למוצרים שרכשתי בארץ הם לא המחירים הרגילים ואת הגלגלים בניתי בעצמי, כלומר ללא עלות… אני מעריך שמחיר של אופניים כאלו במחירי צרכן רגיל יעלו בערך ⅔ מערכם של אופניים זהים בחנות. כמו כן החישוב שאתם עושים חייב לכלול עלות אמיתית ומלאה כולל מע״מ ושאר עלויות שהדואר גובה.

אם כבר מציינים את הדואר, אלמנט הסבלנות הוא מאוד חשוב מכיוון שיש לאסוף את כל החלקים ודואר ישראל כיום הוא המעקב העיקרי. היו חלקים שלקח להם להגיע אלי כ-6 שבועות, מארה״ב רק בגלל העיכוב בדואר.

עלות כל האופניים כ-10,000 ש״ח. העלות כוללת הכל כולל עמלות הזויות ולא ברורות ומע״מ.

כבר בנית מאז שני זוגות נוספים, האחד שטח זנב קשיח והשני כביש אשר מאוד דומה במפרט לסייקלו ובהם הצלחתי כבר לחסוך כ-2000 ש״ח וזאת רק ע״י התנהלות טובה יותר.

1-_DSC8255

לסיכום

אני לא כותב פה על היבט הרכיבה עצמה בינתיים משום שאין לי ניסיון קודם עם אופני סייקלו, כך שאני לא יכול להשוות את זה לשום אופני סייקלו אחרים אלא רק ליחס שביין אופני כביש ואופני שטח.

מה שבטוח – הסיפוק האישי הוא גדול ומי שיכול שיבנה לעצמו. בין אם השלדה מקרבון, אלומיניום או כל חומר אחר. אופני שטח, סייקלו, כביש או סתם לרכיבה למכולת. עם הלוך אחד, 30 או 3.

צילום: דונדי שוורץ
מאת: ירנין פלד

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים