אליפות העולם 2016 שמתקיימת השבוע בדוחה, קאטר, תתקשה להתעלות לרמת העניין והסיקור התקשורתי שליוו את האליפות בארה”ב בשנה שעברה. נכון, החשיפה לארצות חדשות וליבשות אחרות היא חשובה, אבל לקאטר יש רק מסורת קצרה של אירוח מירוצי אופנים ובעיקר כבישים רחבים ושטוחים – כאן בעיקר הכסף מדבר. במירוץ עצמו נשים, גברים, נג”ש, U23 וג’וניורס – כל הקטגוריות המחלקות תואר “אלוף העולם” של UCI. המירוץ המעניין ביותר יהיה כרגיל מרוץ העילית גברים שם ינסו כולם למנוע מפטר סגאן תואר שני רצוף. הנה מעט על המסלול ועל הישראלים שהולכים לייצג אותנו בקטגוריות השונות.

כתב: יניב שור
תמונות: RCS SPORT@ANSA, ASO, מוטי פישביין – סייקלינג אקדמי, איל דולין 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

 

ששה רוכבים ישראלים ייצגו אותנו במהלך הימים הקרובים בדוחה – ארבעה גברים ושתי נשים. נכון שדרוג טוב באליפות העולם לא יהיה בקרוב ואנחנו עדיין עם הפנים להצלחות קטנות, אך רק לפני חודשיים ראינו דוגמה נפלאה להצלחות קטנות באולימפיאדה עם שני ושלומי ואנחנו מוכנים לעוד!

לישראל אין ייצוג בקטגוריית עילית גברים ולמעשה אין רוכב בגילאים המתאימים שרוכב באופן מסודר בקבוצה ומגיע להישגים הרלוונטיים. הייצוג שלנו הוא בעיקר בקטגוריית U23 גברים ונשים מה שאולי מרמז על מה שהאופטימיים שבינינו יכולים לצפות בעתיד. לפני שנצלול אל הרוכבים והרוכבות עצמן/ם, הנה מעט פרטים על המסלול והמתחרים על הזהב.

סאגן - נצחון של אלוף עולם מכהן יהיה קשה מאוד אפילו לתותח ולרוכב מספר אחת של 2016

סגאן – נצחון של אלוף עולם מכהן יהיה קשה מאוד אפילו לתותח ולרוכב מספר אחת של 2016

המסלול

המסלול מתחיל ונגמר בדוחה, שמארחת גם את הטור של קאטר בשנים האחרונות. חלקים מהמסלול היו חלק מהמירוץ גם בתחילת השנה וכמה מהרוכבים אפילו הגיעו במיוחד כדי לנסות את המסלול המיועד. הרוכבים צפויים להתחיל בסיבוב של 150 ק”מ אל תוך המדבר ואחר כך להיכנס לשבעה לופים של 15 ק”מ בעיר עצמה, מסלול שטוח עם קטע פאבה קצר – סה”כ כמעט 260 ק”מ. מירוץ הנשים והצעירים קצר יותר וכולל 130-160 ק”מ.

המסלול בתוך העיר טכני מאוד עם המון ככרות וחשוף לרוחות. לאחר טור קאטר האחרון בתחילת 2016, הגדירו אותו כמה מהרוכבים “קריטריום”. ספרינט המוני בהחלט אפשרי ואפילו צפוי, אבל גם בריחה חזקה והתקפה בקטעים הטכניים עשויה לפצל את הדבוקה וליצור סלקציה של רוכבים יותר קלאסיים.

עבור הרוכבים שלנו זה מסלול מצוין להפתעה קטנה בדמות השתלבות בבריחה מוקדמת או לפחות סיום מכובד עם הפלטון. המירוץ עשוי להפוך לקשה מאוד אם הפלטון יתפצל בשלב מוקדם. במקרה כזה הגרופטו צריך לעבוד חזק כדי להישאר במגבלות הזמן ולא תמיד יש מספיק רוכבים שרוצים ו/או יכולים להישאר בזמן סביר מהמובילים.

ב-UCI לא היו ממש מרוצים מהמסלול השטוח ונעשו כמה ניסיונות לשנות אותו, כולל רעיון הזוי של גבעה מלאכותית שנפל אפילו בקאטר העשירה. בסופו של דבר הזמן לא התיר שינויים רבים ונשארנו עם מסלול מדברי, רחב, טכני וסחוף רוחות – שונה מאוד ממה שראינו בשנים האחרונות באליפויות עולם.

באופן מסורתי אליפות העולם לא סובלת מרמה טקטית גבוהה מדיי. הרוכבים שלא רגילים למסגרות הלאומיות לא לגמרי עובדים ביחד ויש לכך דוגמאות רבות. גם נצחונו של פטר סגאן בשנה שעברה שייך חלקית לנבחרת האוסטרלית שאיבדה את הטקטיקה בקילומטרים האחרונים ואפשרה לסגאן לרכב לפני הפלטון לניצחון בסולו.

מה שנכון בעילית, נכון עוד יותר בקרב הרוכבים הצעירים של ה-U23 שם מראש יש פחות טקטיקה ויותר נותנים בראש. המירוץ הזה יכול להיות ממש “מבולגן” ורוכב עם חוש ריח טוב לבריחות יכול לנצל את זה ולהגיע במיקום טוב.

2

המועמדים לניצחון

כן, Sagan, Saganועוד פעם Sagan. אחרי שנה רצופה באכזבות ב-2015 הוא לקח את אליפות העולם ומאז הוא לא סתם מנצח, הוא שולט. בטור דה פראנס הוא רכב ברמה הכי גבוהה שאפשר ורשם על שמו גם מונומנט ראשון בפלאנדרס. גם כשהפסיד זה היה נראה כמו נצחון שהעניק לאחרים. באליפות אירופה שהתקיימה בחודש שעבר Sagan ניצח בספרינט שהיה נראה קל בצורה מפחידה – הוא פשוט השאיר מאחור את האחרים ללא קרב. כשהוא בכושר מצוין ובמסלול שמתאים לו יהיה קשה למנוע ממנו תואר שני ברצף אבל זה אפשרי. הוא מגיע ללא תמיכה והוא יותר מסומן ממה שהיה איי פעם. יש הרבה אריות שרק מחכים למיקום לא טוב שלו או למעידה קטנה.

 

שם נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא פרננדו גביריה הקולומביאני. השנה הזו היטיבה במיוחד עם הרוכבים מדרום אמריקה וגביריה הוא ללא ספק כוכב עולה. בתחילת השנה הפך למתמודד מפתיע במילאן סן-רמו וכמעט הצליח בכך. השבוע כבר ניצח את פריז טור בצורה שמזכירה רק את פביאן קאנצ’לרה – פשוט ברח לפלטון שהיה בדרך לספרינט המוני. המסלול מתאים לו כמו כפפה וסגאן יצטרך להשגיח עליו.

סאגן בפריז-רובה 2016: נתן כבוד לחולצת הקשת ב-2016

פיטר סגאן בפריז-רובה 2016: נתן כבוד לחולצת הקשת ב-2016

בנבחרת הצרפתית חבורה של אריות ובראשם ארנו דמאר ונאסר בוהאני. באופן תמוה השאירו הצרפתים בבית את הספרינטר המוכשר בריאן קוקארד, אבל גם בלעדיו יש להם נבחרת מצוינת. דמאר ובוהאני ינסו להישען על העומק של הנבחרת הצרפתית ולחפות על נחיתות קטנה שלהם מול הספרינטרים הגדולים באמת.

ארנו דמאר מנצח את מילאן סן רמו. מימינו מציץ גביריה המפתיע

ארנו דמאר מנצח את מילאן סן רמו. מימינו מציץ גביריה המפתיע

אצל האוסטרלים שנשארו עם חצי תאוותם בידם בשנה שעברה, ערימה של כשרון קצת צעיר אבל מבטיח: קאלב אוון הספרינטר הצעיר, אדם הנסן, הנריך האוסלר, מייקל מאתיוס ומארק רנשואו שמוביל בדרך כלל את קאוונדיש – אם רק יצליחו להרכיב רכבת יציבה בקילומטרים האחרונים יהיה לנו מנצח מאוד מפתיע.

בנבחרת הגרמנית גם ג’ון דגנקולב, גם מרסל קיטל וגם גרייפל – מי צריך יותר מזה. הספרינטרים האדירים האלו ייהנו מהובלה של טוני מרטין שלא הבריק השנה אבל מחזיק עדיין במנוע הדיזל הכי חזק בדבוקה.

קיטל מנצח את השלב השני בג'ירו - הוא רק אחד משלושה ספרינטרים אדירים בנבחרת הגרמנית

קיטל מנצח את השלב השני בג’ירו – הוא רק אחד משלושה ספרינטרים אדירים בנבחרת הגרמנית

נבחרת בריטית מעולה ומאוד איכותית תריץ את מארק קוואנדיש שהוכיח השנה שבספרינט “אמתי” אין לו מתחרים. הבעיה תהיה שכולם ינסו רק למנוע ממנו את הספרינט הטהור ואת הרכבת שמכינים רק לו. בפלטון שמלא בכל כך הרבה ספרינטרים מעולים יהיה קשה מאוד לבריטים שלא מאומנים להוביל את “קאוו” ולהגיע אתו עד הסוף.

ההולנדים, הבלגים, הנורווגים והאיטלקים מביאים רוכבים מעולים אבל ללא התאמה של 100% למסלול כזה. ביום נתון יש בנבחרות האלו שמות גדולים שיכולים לנצח: ניזולו, ויויאני, טום דמולן, טרפסטרה, ואן אברמט, יאספר סטויבן, טום בונן ואדוואלד באוסן האגן – רוכבים שכבר נמצאים בהיכל התהילה וימלאו את הפלטון בכשרון. איכות כזו בפלטון נותנת לנו מושג על רמת העניין של המירוץ הזה ועל רמת הקושי שלו.

הנבחרת הספרדית מגיעה חלש וללא וולוורדה. בשוויץ תם עידן וקאנצ’לרה לא מתחרה.

5-001

פביאן קאנצ’לרה מנצח את הסטרדה ביאנקה בעונת הפרישה שלו השנה – תום עידן בסבב העולמי

המשתתפים הישראליים ומעט ממה שעשו השנה:

מטבע הדברים הנסיעה לדוחה היא לא דבר פשוט. קאטר היא מדינה שלא מקיימת קשרים קבועים וגלויים עם ישראל. בעבר היו ספורטאים שהתחרו בקאטר בתחומים אחרים וגם השנה הישראלים יוכלו בסופו של דבר לטוס ולהתחרות, אך מדובר במאמץ תאום לא פשוט שכולל מעורבות של גורמי בטחון ישראלים כמצופה במצבים כאלו ובחברי נבחרת לאומית. אנחנו נשתדל להתרכז בספורט…

פז בש – עילית נשים

הרוכבת היחידה בגיל המתאים לעילית הייתה השנה בעין הסערה מסביב לטור ערד והבחירה בשני בלוך לאולימפיאדה. אחר כך נגררה היריבות הזו לאליפות ישראל ונטרלה את שתיהן. פז התחרתה בהמשך העונה באירופה ביחד עם רוכבות אחרות בנבחרת. פז כבר השתתפה באליפות העולם ומגיעה עם פחות לחץ אבל עם הרבה מה להוכיח. תוצאה טובה שלה במירוץ הזה עשויה להיות דובדבן בעונה קשה ומעט כפוית טובה לרוכבת הזו.

עומר שפירא הייתה אמורה להשתתף ב-U23 נשים, אך נאלצה להעדר מהתחרות בגלל פציעה. עומר עשתה קפיצה מאוד משמעותית ב-2016 ואנחנו מקווים שתתאושש במהירות ותחזור לדבוקה.

פז, עומר ורותם בפודיום של אורים

פז, עומר ורותם בפודיום של אורים.

 

רותם גפינוביץ’ – נשים

רותם גפינוביץ’ (24) מסיימת את 2016 בכושר מצוין ולאחרונה פורסם כי רותם שרכבה עד השנה ב-IGP תרכב בשנה הבאה בקבוצת אופני הכביש המקצוענית ההולנדית לנשים Fortitude. מדובר על הקבוצה שבה רוכבת מארינה ווס הנפלאה, אלופה אולימפית מלונדון 2012 אלופת העולם לשעבר ומאדריכלות הניצחון ההולנדי בריו 2016. זוהי הזדמנות מצוינת עבור רותם ויש למה לצפות.

לרותם יש סיכוי טוב לעשות תוצאה מרשימה בדוחה. המסלול מתאים לה ובמהלך העונה הראתה כמה פעמים שהיא מסוגלת להחזיק ברמות הגבוהות ביותר. עכשיו ניתן בהחלט לצפות ולראות את הפוטנציאל הזה מתממש.

עומר גולדשטיין – U23 גברים, אביב יחזקאל – U23 גברים, גיא שגיב – U23 גברים

שלושת הרוכבים של אקדמי מגיעים למירוץ רק שנה אחרי שבפעם הראשונה רוכב שלנו סיים את המירוץ במסגרת הזמן. פתאום השנה זה נראה לנו טרוויאלי אבל זה לא. עצם ההגעה וההשתתפות הלגיטימית היא הישג, כשם שהיה באולימפיאדה.

אביב הוא אלוף ישראל בנג”ש וכמעט עשה גם את הדאבל. הוא מצדיק את הפוטנציאל שבזכותו עבר השנה לאקדמי והוא בדיוק הרוכב שיכול להשתחל לבריחה השנייה של היום ולמצוא עצמו במיקום מצוין לקראת החלק האחרון של המירוץ. נחזיק אצבעות.

אביב יחזקאל – נתן הכל בשביל חולצה אלוף ישראל השנה (צילם: מוטי פישביין, סייקלינג אקדמי)

אביב יחזקאל – נתן הכל בשביל חולצה אלוף ישראל השנה (צילם: מוטי פישביין, סייקלינג אקדמי)

המסלול פחות מתאים לגיא שגיב ולעומר אבל אי אפשר להגזים ב”ראש” שיש לשניים האלו. שגיב כבר תאר איך נתן הכל בנג”ש (ראו בהמשך) ואין לנו ספק שאם רק תהיה הזדמנות הם יהיו שם. חולצות המגן דוד מכניסות לתחרות מתח לא שייך, אבל גם נותנות איזו אקסטרה מוטיוואציה להראות לכולם שאנחנו על המפה, לא רק בכדורסל אלא גם באופנים.

שגיב הוא אלוף ישראל בפעם השנייה השנה ורוכב באקדמי כבר שנתיים. אם השלישייה הזו תצליח לשמור אחד על השני נראה תוצאה יפה בסיום.

סגן אלוף ישראל סער הרשלר יתחרה בג’וניורס. אלוף ישראל ג’וניורס גיא ווינברג לא יתחרה מסיבות טכניות.

גיא שגיב – אלוף ישראל 2016 – פעם שנייה ברציפות! (צילם: איל דולין)

גיא שגיב – אלוף ישראל 2016 – פעם שנייה ברציפות! (צילם: איל דולין)

 

סייקלינג אקדמי התחרו בנג”ש הקבוצתי ביום ראשון האחרון!

סייקלינג אקדמי הוזמנו לתחרות הנג”ש הקבוצתי שהיא התחרות היחידה בארוע הזה שנרכבת במסגרת קבוצתית ולא לאומית. קבוצות ה-World Tour החזקות לא ממש מתלהבות להשתתף בארוע הזה שמגיע מאוחר מדיי בעונה מבחינתן. קבוצות שנג”ש קבוצתי לא חזק אצלן ממש לא מעוניינות להגיע כדי לפגר משמעותית אחרי BMC, MOVISTAR, SKY וקבוצות חזקות אחרות. המצב הזה הופך את התחרות לפחות אטרקטיבית ופותח מקום לקבוצות מדרג שני ושלישי כמו האקדמי.

הסגל של אקדמי לנג”ש הקבוצתי כלל שני רוכבים ישראלים:

  • Aviv Yecheskel: Israel TT Champ
  • Guy sagiv : Israel road champ
  • Guillaume Boivin . Canada
  • Mihkel Räim : Estonia road champ
  • Dan Craven: Namibia road champ
  • Daniel Turek ; Czech republic

אקדמי שלא הצטיינה בנג”ש קבוצתי לאורך העונה נתנה הופעה מרשימה מאוד וסיימה במקום 12 כאשר מקדימה אותה רק קבוצה אחת מהדרג שלה. נג”ש הוא תחום קשה שדורש אימון רב ורוכבים מתאימים ומתואמים ביניהם. מה שנראה פשוט כמו לעבור סיבוב 90 מעלות או כיכר הוא במציאות רצח של האטה והאצה כדי לשמור על הנחש המושלם של הנג”ש. הרוכבים נמדדים בזמן המשותף ולכן נאלצים לרכוב בקצב הקבוצתי עד הסוף – מדובר על מאמץ אדיר במשך כמעט שעה. לאור זאת התוצאה של אקדמי מאוד מרשימה ומדובר בהופעה מכובדת בכל קנה מידה.

במירוץ כולו ניצחה אטיקס קוויקסטפ שהייתה מהירה במעט מ-BMC האלופה המכהנת. הרוכבים נאלצו להתמודד לא רק עם הנג”ש אלא גם עם החום הלא אופייני לאירופה.

תמיד חזקים בנג"ש, אבל הפעם אטיקס-קוויקסטפ היו חזקים יותר - BMC עושים TTT בטור

תמיד חזקים בנג”ש, אבל הפעם אטיקס-קוויקסטפ היו חזקים יותר – BMC עושים TTT בטור

איפה רואים?

ל-UCI יש ערוץ ביו-טיוב שמשדר את כל האירועים. הערוץ סגור לצפייה בישראל אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לצפות 😉

מקור קבוע לשידורים ברשת הוא http://www.steephill.tv/road-cycling-world-championships/ שם רשימת השידורים מתעדכנת על בסיס יומי.

בשעת כתיבת שורות אלו לא ברור אם הערוצים הישראליים (בתשלום או לא) משדרים את המירוצים. נעקוב ונעדכן בפייסבוק של בייפאנל!

כתב: יניב שור
תמונות: RCS SPORT@ANSA, ASO, מוטי פישביין – סייקלינג אקדמי, איל דולין