הנה עוד מסלול שמתחיל מבית השיטה (כמו מסלול הגילבוע) ולוקח אותנו לכמות דומה של גובה מצטבר ונופים דרמטיים. המסלול הזה יביא אתכם לשלוש (וחצי) עליות שמאוד מומלץ לבקר בהן לפני חום יולי-אוגוסט: כוכב הירדן, פוריה הישנה, שרונה, והתבור.
Dfsmnvms_442d2v5tzgv_b
אם תעשו אותו במלואו בפעם אחת, תקבלו דיווש תובעני של 2000 מטרים מצטברים על-פני  118 ק”מ! לעומת זאת, אפשר לעשות אותו בצורה מודולרית – כלומר לוותר או להוסיף עליות (ומרחק) לפי רמת הכושר שלכם, ולחזור אליו יותר מפעם אחת כשבכל פעם מגוונים לעליה אחרת.
שתי העליות היותר קשות: כוכב הירדן והתבור, הן בכניסה לכביש ללא מוצא – כלומר נכנסים אליהן, מטפסים, וחוזרים לציר השלדי של ההקפה. שתיהן מאוד דומות במתאר: כ- 6 ק”מ אורכן, וצוברים בהן כ-500 מטרים אנכיים.

מתחילים מבית השיטה  ורוכבים מזרחה

על העליות שבמסלול:
כוכב הירדן – עלייה לשרידי מבצר צלבני עתיק המשקיף מגובה של 550 מטר מעל עמק הירדן. שפוע של כ- 8% ומפנה מזרחי חשוף לחלוטין לשמש הבוקר מבטיחים סיוט קטן למי שיתעקש לרכב לשם בשעות הצהריים ובקיץ עקב החום הרב. מי שיטפס לשם מוקדם מספיק ירוויח נוף מרשים מאוד וגובה מצטבר עם כבוד, שמבינים אותו באמת רק כאשר יורדים למטה חזרה.
עולים לכוכב הירדן

פוריה הישנה – לא הרבה מכירים (ועל כן עושים את הטעות ומטפסים מהעליה המשעממת ועמוסת המכוניות שמתחילה במושבה כינרת…), אבל זו עלייה שנמצאת בחמישיה הפותחת שלי על שום נוף הכינרת הנשקף ממנה, העדר המוחלט של המכוניות , והסרפנטינות… הו הסרפנטינות אהובותינו. זו מהעליות הבודדות בארץ שאפשר לספור בה כ-4 כאלה. עוד תכונה בולטת שלה הוא השיפוע המתון והקבוע (כ- 5%) שמאפשר גם למי שלא נולד לטיפוס לשרוד אותה בכבוד יחסי.
העליה הישנה לפוריה: זווית מתונה, סרפנטינות מרווחות, וכביש נידח

העלייה לשרונה – חצי עלייה. כלומר עלייה לכל דבר אבל לא באיכות ובאורך של שלוש העליות האחרות. מתחילה בעמק יבנאל וראויה לתזכורת בעיקר בזכות הקיר הקצר והכואב לקראת סופה.
התבור – האלפ-דואז של ישראל. עליה מדהימה ביופיה – סלולה בצפיפות בתוך הר ייחודי זרוע חורש טבעי, ובה כעשר סרפנטינות מהז'אנר האלפיניסטי הצפוף – זה שגורם לאלה של פוריה הישנה להסמיק מקנאה ולרוכבים שרוצים לחתוך את הסיבוב להתקל בקירות קטנים בסיבובים. ביקור חובה לכל רוכב כביש בישראל!

הכי אלפ-דואז בישראל: התבור

ההמלצה שלי היא לעשות את ההקפה בכיוון נגד השעון (ההנמקה בהמשך):
1. מתחילים בבית השיטה.
2. פונים מזרחה על כביש 71 לכיוון בית שאן עד כביש בית שאן – צמח.
3. פונים שמאלה (צפונה) לכביש 90 לכיוון צמח ועד לתחתית העליה לכוכב הירדן.
4. אופציה 1: העלייה לכוכב הירדן – כניסה לכביש ללא מוצא (717) הלוך לעלייה וחזור לכביש 90.
5. בצמח: פונים שמאלה (המשך כביש 90) לכיוון טבריה. ממשיכים כ- 3 ק”מ אחרי המושבה כנרת עד הפנייה לעלייה הישנה לפוריה ויער שוויץ (כביש 7677)
6. פונים שמאלה לעלייה הישנה לפוריה (כביש 7677) ומתחילים לטפס עד הישוב פוריה. מוצאים את היציאה מהישוב לכביש  768.
7. ב- 768 שמאלה ומערבה עד לכיכר למטה. יש שם שתי תחנות דלק. מומלץ לעצור לקפה, מיים וחטיף.
8. בכיכר פונים ימינה לכביש 767 מערבה לכיוון יבנאל, שרונה, ובהמשך כפר תבור. בתוך יבנאל יש פנייה ימינה אולם זה המשכו של הכביש ה”ראשי” ויש שילוט. מיד ביציאה מיבנאל מתחילה “חצי העלייה” לשרונה.
9. מגיעים לכפר תבור ולצומת T עם כביש 65 הראשי לכיוון עפולה. על הכביש העמוס הזה נרכב קטעי גישור קצרים ליד התבור.
10 אופציה 2: התבור. שתי כניסות אליו – דרך הכפרים שיבלי או דבוריה. השתמשו בשילוט המקומי המורה בדיוק כיצד מגיעים להר ולמנזר שבראשו. אני בד”כ מעדיף להתחיל בשבלי ולחזור מדבוריה.
11. חוזרים לכביש הראשי לכיוון עפולה ורוכבים עליו כ-2 ק”מ עד הפנייה שמאלה לכביש 716 לכיוון תמרה על שיפולי גבעת המורה.
12. כביש 716 כבר יביא אתכם חזרה לעמק יזרעאל ואל מפגש עם צומת T עם כביש 71 בו התחלנו את הרכיבה.
13. פונים שמאלה לכביש 71 וגולשים מזרחה חזרה למכוניות.
תבור

סרפנטינה טיפוסית בתבור

למה מומלץ לרכוב נגד כיוון השעון?
הסיבה הראשונה היא שהטמפרטורות בעמק הירדן יכולות להיות מאוד גבוהות, ומאוד מומלץ להגיע לעלייה לכוכב הירדן כאשר עוד קריר ומוקדם. כשעשינו את ההקפה עם השעון גילינו שהטמפרטורה שם בד”כ גבוהה מזו שבתבור אליו ניתן להגיע מאוחר יותר. בתבור גם אפשר למלא מיים ולנוח מעט בצל ממש ליד הכניסה למנזר.
הסיבה השנייה היא שאם תעשו את זה עם סיבוב השעון תגיעו לירידה מפוריה במקום לעליה לפוריה, וזה אומר שירדתם במקום לטפס באחת העליות היותר מוצלחות בסביבה.
סיבה שלישית היא שמשטר הרוחות בעמק יזרעאל הוא קבוע למדי: כל אחה”צ נושבת רוח מערבית חזקה שאתם לא רוצים לעבוד כנגדה כל העלייה מעמק הירדן חזרה לבית השיטה כשאתם כבר אחרי כ- 100 ק”מ לא קלים…
גרף
סיכום
מהרו וצאו למסלול זה לפני שיהיה חם מדי! עדיף לחלוטין בשבת (בימי חול הכבישים מסוכנים יחסית ומרובי משאיות).
ציון המסלול:     **** (ארבעה כוכבים. כוכב אחד פחות עקב התנועה וההתאמה לשבת בעיקר).
אזור:               גליל תחתון מזרחי
נפח התנועה:    בינוני
מרחק:             100-115 ק”מ (תלוי בקומבינציה שתבחרו בה)
גובה מצטבר:    1000-2000 מטר (תלוי בקומבינציה שתבחרו בה)
קושי פיזי:         קשה עד אתגרי (אתגרי היא דרגת הקושי הגבוהה ביותר עמה אנו מציינים מסלולים עם מעל 2000 מטר מצטברים)
זמן לרכיבה:      כ- 5-6 שעות.
מילוי מים:         תחנת דלק פוריה.
עונה מומלצת:   חורף, עונות מעבר.