אני רוצה להכניס אתכם לעולם שלי: רוכב שטח שהגיע לסוף הסינגל, אבל מצא עניין במשהו יותר קטן – שהוא בעצם עולם שלם וגדול- טריאל!

מאת: עודד מלר
צילום: יוג’ין לויט

טריאל- האתגר שאחרי הסינגל

בעבר הלא רחוק, מצוייד באופני שבילים, מצאתי את עצמי לא אחת רוכב בקטעים היותר טכניים בסינגלים בארץ (ביליתי הרבה בבן שמן, עופר, כרמי יוסף וכד’). בהיותי מודע ליכולות שלי, שלא לומר הססן, לא הכל זרם בקלות. קרו “תקלות” – כמו אצל כולנו. שם החלקה, פה over the bar…  אחרי ש’השארתי’ כתף בכרמל, החלטתי להוריד הילוך ולתת לצעירים בגיל וברוח לתת בראש. אבל משהו המשיך לדגדג בקצה האצבע שלוחצת על הברקס.

אני ברוחי איש טכני מאוד. וככזה, אחרי שנחשפתי לסרטונים של דני מקאסקיל,  מהר מאוד סימנתי את האתגר הבא.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הרבה לפני דני מקאסקיל

מאיפה זה בא? ברצלונה, 1980. Pier pi, אלוף תחרויות בטריאל אופנועים, והבעלים של קבוצת אופנועי טריאל קטנה הנקראת Monty, מוצא פתרון לבנו הקטן בן ה 12- לאחר שזה רכב על אופנוע ונפל. הפתרון: אופנוע טריאל בלי מנוע  – ובספרדית: Trialsin. הבן – OT שמו, לומד מהאלופים של הטריאל אופנועים טכניקה, ובגדול מקדם את הענף הזה – קפיצה אדירה קדימה. שנתיים אחרי – בגיל 14, OT מתחיל להתחרות בתחרויות ואפילו לנצח בהם.

לימים אופני מונטי יתפסו תאוצה רבה בספרד, לאור פרסומת של האופנים ששודרה בקולנועים לפני הסרט המצליח ET. מהר מאוד התפתחו שתי קטגוריות עיקריות: אופני 20 אינץ, ואופני 26 אינץ. איגוד האופניים UCI התחיל לקיים תחרויות טריאל כבר משנת 2009, כאשר חלק מהאלופים שזכו אז בתחרויות – עדיין מתחרים גם היום!

אתר אימוני טריאל בכל גן ציבורי

בעולם שלי, בכל גן ציבורי טמון אתר אימונים עם מגוון אלמנטים. בהליכות בפארקים ציבוריים, חורשות ויערות, ואפילו בעבודה – כשמסתכלים על מערום של משטחים…תמיד תראו אותי מסתכל לצדדים בחיפוש אחרי האלמנט הבא. זה נוח מאוד והופך את הרכיבה הזאת לזמינה וקרובה לבית.

תנו לי לספר לכם על איך נראה אימון טריאל

בזכות העובדה שאין הרבה רוכבים בארץ, אנחנו קהילה קטנה יחסית. כולם פחות או יותר מכירים את כולם- וטריאל רוכבים ביחד. כמעט בכל שישי בצהריים יש חבורת רוכבים שנפגשת לאימון לפני השקיעה. היתרון של ה”ביחד” הזה הוא שכל אחד תורם מהידע שלו לגבי טכניקה כזו או אחרת. וזה גם גם ממש כיף, ברמה החברתית.

אחד מאלופי בריטניה בטריאל, כריס אקריג, כתב פעם שרכיבת טריאל היא קשה בעיקר בגלל שאי אפשר לעשות “חצי עבודה”. רוכבי טריאל צריכים להיות אנשים חושבים, כי מה שנראה זורם וחלק וממש פשוט – בפועל מורכב מרצף טכניקות מתוכננות ומבוצעות לעילא. ולכן גם נושא התרגול של הטכניקות הוא ראשון במעלה. לדעתי קשה ללמוד רק מסרטוני Youtube. אבל הם בהחלט תרמו הרבה להבנת התרגיל. למי מכם שירצה להתנסות באופן אישי, לאחר צפייה בסרטונים, אני ממליץ בחום להצטרף לרכיבה. תוכלו ליצור איתי קשר בפייסבוק. קצרה היריעה מלפרט את כל הטכניקות שאנחנו עושים בהן שימוש, אבל קבלו 4 בסיסיות מהן גם דני התחיל.

הראשון והבסיסי: TRACKSTAND

  • התיאוריה – עמידה במקום, בלי להוריד רגליים מהפדלים. שיפור שיווי משקל, ולבסוף גם שיפור השליטה באופניים.
  • בסיס- עמידת מוצא (פדלים מקבילים לקרקע), חזה מעל הסטם, ברקסים לחוצים, כידון מוטה ימינה או שמאלה – תלוי איזו רגל היא החזקה שלכם.
  • התרגיל- להרגיש את נקודת האמצע של האופניים ע”י שינוי מרכז הכובד – כתפיים, אגן. שינויים קטנים כאלה – יסייעו לכם לעמוד בלי ליפול או להוריד רגל.
  • למתקדמים- עמידה על משטח לא שטוח כמו סלעים, עמידה בעליה או עמידה בלי ללחוץ על הברקס.

טראק סטנד

2. עמידה וקפיצות על גלגל אחורי

 

  • התיאוריה – תרגיל בסיס לרוכבי טריאל, שווה בערכו לעמידת מוצא ברכיבת שטח. עמידה שממנה יוצאים לקפיצות קדימה, למעלה, לצד וכדומה.

 

  • התרגיל- שמים את הגלגל הקדמי על ספסל, מדרגה או כל אלמנט שיגביה את הגלגל הקדמי.
    חשוב להקפיד: ברקסים נעולים. מזיזים את מרכז הכובד מעל הציר האחורי וקופצים קפיצות קטנות במקום. בהתחלה שני הגלגלים יקפצו. אבל ברגע שתעבירו את מרכז הכובד שלכם אל מעל הציר גלגל האחורי, תישארו קופצים רק על האחורי. ברגע שתשלטו בתרגיל הזה, מהר מאוד תעמדו על גלגל אחורי, כשהקדמי שלכם באוויר!
    הערה קטנה – קפיצות קטנות, מגיעות מהרמת העקבים, לא מהברכיים.

  • למתקדמים- נסו לעמוד במקום על גלגל אחורי – בשיווי משקל ובלי תמיכה לגלגל הקדמי.
  • אופציה 2 למתקדמים  שימו את הקדמי על משטח גבוה, ונסו באמצעות קפיצות קטנות לנוע בשליטה קדימה, אחורה ולצדדים. (ברקסים נעולים! גלגל קדמי נשאר קבוע על האלמנט!)

3. עלייה על אלמנט – גלגל קדמי – גלגל אחורי. ROLLING UP.

 

  • התיאוריה- תרגיל פשוט שנועד להעלות אותך עם האופנים על כל אובייקט/אלמנט בתחרות, ביער, ובאימון. את זה הייתי ממליץ לנסות רק אחרי שצברתם קצת ניסיון ברכיבה, ועל מדרגה רחבה או למדרכה מהכביש.

 

  • התרגיל- מתקדמים לאט לכיוון המדרגה. רגל חלשה מובילה. חצי סיבוב קראנק, כדי להרים את הגלגל הקדמי באוויר ולהניח אותו על קצה המדרגה. בשנייה שהגלגל הקדמי נגע במכשול אני מעביר את מרכז הכובד שלי לחצי הקדמי של האופן. העברת המשקל – תרים את הגלגל האחורי ותאזן את האופניים. העברת משקל נעשית ע”י כיפוף המרפקים והעברת עצם החזה מעל הסטם. ברכיים כפופות מעט, אצבעות הרגליים מוטות כלפי מטה.

עליית מדרגה

בסיום העלייה אני לוחץ על הברקס.

הערה חשובה: אין לגעת בברקסים! לחיצה על הברקס או תעצור את מהלך התרגיל, או תשגר אתכם מעל הכידון.

  • למתקדמים– נסו לעשות את הטכניקה הזו על אלמנטים גבוהים יותר…

טריאל

4. הרמת גלגל אחורי בשליטה (Endo)

  • תיאוריה – העברת המשקל לגלגל קדמי, כבסיס לעלייה על מכשול, והעלאת הגלגל האחורי. שם המשחק פה הוא שפת גוף, והעברת מרכז כובד/משקל.
  • התרגיל – התקדמו לאט, פדלים מקבילים לקרקע.

מכופפים ברכיים מעט – לצורך הורדת מרכז  הכובד, ובזמן יישור הברכיים – לוחצים על הברקס הקדמי.

הגלגל האחורי יתחיל לעלות. זאת הנקודה שבה מיישרים זרועות מכופפים ברכיים ומעבירים את מרכז הכובד מעל הגלגל האחורי.

שחרור מבוקר של הברקס יחזיר אתכם חזרה למצב עמידה. המטרה היא להרגיש נוח בזוויות קצת יותר חדות. ככל שתעלו יותר את האחורי וככל שתשלטו על התהליך – מהר מאוד תגיעו לנקודה שבה אתם מאוזנים על הגלגל הקדמי.

שימו לב – לא לבוא במהירות גבוהה מידי, שכן ככל שתגיעו מהר, תצטרכו להעביר מהר יותר את מרכז הכובד אחורה – וזה הבסיס לגלגול מעבר לכידון – מה נקרא over the bar.

  • למתקדמים – ברגע שתתחילו להרגיש יותר בנוח עם הזוויות, נסו למצוא נקודת איזון שבה תצליחו להישאר יותר זמן על הגלגל הקדמי.

מתקדמים 2 – נסו להגיע אל אותה הנקודה בלי תנופה.

 

קצת טריאל בכל אחד

שם המשחק הוא שליטה: שליטה בבסיס – יתן לנו שליטה בטכניקות מתקדמות אחרות. מהר מאוד, אחרי הבסיסים האלה, תרצו גם אתם לנסות דברים מתקדמים יותר. בכל סצנה בסרטונים של דני – יש שילוב של מספר טכניקות. אך עדיין – ברשתות רצים סרטונים שלו מתאמן עם חברים בסקוטלנד, ובהם תמיד תיראו אותו חוזר לבסיס.

כיום דני מקאסקיל וחבורתו – ALI C, דאנקן שואו, ופביו וויבמר מריצים את הופעות ה “דרופ אנד רול”, ברחבי אירופה, לצד הפקת סרטונים מושקעים ויפים. תהנו!