ביום שבת זה קורה – הגי’רו ד’איטלה מזנק ופותח את עונת הגרנד טורים של 2019. המירוץ במהדורתו ה-102 יוצא מבולוניה למסלול מפרך בן 3,578.8 ק”מ על פני שלושה שבועות ומזמין אליו את מיטב הרוכבים המעוניינים להוסיף את שמם ל”גביע האינסופי” הספירלי – אשר כולל את שמותיהם של זוכי הג’ירו לתולדותיו.

מאת: אורן ארד

ג’ירו ד’איטליה חביב ישראל

שנה אחרי הפתיחה הבלתי נשכחת בישראל, אשר לא השאירה ישראלי אחד שאינו מכיר את הגי’רו ד’איטליה, ואחרי הזכייה המדהימה של כריס פרום ברומא, המירוץ השנה נשאר בתחומי מולדתו. הוא מתחיל ומסתיים בקטעי נג”ש ותוכנן לאפשר הזדמנויות רבות גם לספרינטרים, גם למומחי הבריחה וכמובן למתמודדי הדירוג הכללי.

השנה האקדמי משתתפת גם בג’ירו וגם בטור קליפורניה, כחלק מהקמפיין שלה לקבל כרטיס כניסה לטור דה פראנס 2020. היא שולחת נציג ישראלי אחד בדמותו של גיא ניב אשר פרש מהמירוץ בשנה שעברה עקב מחלה, הבטיח בראיון לבייקפאנל שיחזור לג’ירו והסייקלינג אקדמי עוזרת לו לקיים- הוא חוזר השנה כדי לסגור מעגל. נאחל לו שיצליח להשלים את המירוץ הפעם בבריאות טובה נעקוב אחריו בשביל להבין אם מטרתו במירוץ היא רק לשרוד אותו או שגם יצליח לקחת חלק במהלכי הקבוצה, ככל שיתקיימו.

ג'ירו ד'איטליה

ג’ירו ד’איטליה – חביב הישראלים (צילום: גיא חלמיש)

מסלול  ג’ירו ד’איטליה 2019

בניגוד למקבילו הצרפתי אשר מתאפיין במסלול יותר תבניתי ועקבי לאורך השנים,  ג’ירו ד’איטליה בדרך כלל מציג מסלולים מגוונים ולא צפויים אשר מעמידים במבחן את כל סוגי הרוכבים. השנה מארגני  הג’ירו ד’איטליה הכינו מסלול לא טיפוסי המזכיר יותר מבנה של טור-דה-פראנס – לטוב ולרע. חציו הראשון מוקדש יותר לספרינטרים כאשר ההרים הגבוהים ומכריעי המירוץ נכנסים רק בחצי השני. התוצאה המיידית היא הפיכת הג’ירו, אשר בדרך כלל לא חביב על הספרינטרים ליעד אטרקטיבי ביותר לרוכבים המהירים בעולם.

המירוץ מוזנק מבולוניה עם נג”ש קצר בן 8 ק”מ אשר יאפשר לסדר את טבלת הדירוג הכללי כבר ביום הראשון וייתכן שירחיק את המָגלִיה רוזה – חולצת המוביל הורודה – מהישג ידם של הספרינטרים. הם יאלצו להסתפק במאבק על המָגלִיה צ’יקְלַימנוֹ – חולצת הניקוד הסגולה במהלך קרבות הפינישים המהירים הצפויים ברוב חציו הראשון של המירוץ.

בשלב 9, לפני יום המנוחה הראשון יתקיים נג”ש שני מתוך שלושה סה”כ. המסלול בן 34.8 ק”מ חציו מישורי ואז מתחיל לעלות ולעלות עד שמסתיים בראש גבעה שאפילו קיבלה דירוג הרים 2. שלב זה יהדק טיפה את הדירוג הכללי אם יהיו בה תמורות במהלך השבוע הראשון – לדוגמא אם החולצה הורודה תעבור לידי בורחים שהצליחו לנצח באחד השלבים המתגלגלים בשבוע הראשון.

לאחר יום המנוחה יהיו יומיים שטוחים לחלוטין. רק אחריהם נגיע להרים הגבוהים בסדרה של שלבים מרוכזים וקשים כאשר הצ’ימה-קוֹפי – הפסגה הגבוהה ביותר הוא בשלב 16 – יום מפרך בן 226 ק”מ ויותר מ-5000 מטרים של טיפוס.

אחרי שבוע אחרון הכולל בין השאר 9 הרים בדירוג 2, 8 הרים בדירוג 1 וצ’ימה קופי אחד הרוכבים יגיעו לנג”ש מסכם בורונה, אם יהיו עוד פערים שניתנים לגישור על ידי רוכבי הדירוג הכללי אשר חזקים בנג”ש אנו עלולים עוד לראות מהפך של הרגע האחרון.

המתחרים

לאורך השנים ידע הג׳ירו לספק לנו מנצחים לא צפויים, לכן אפילו שמרמפת הנג”ש בורונה ירדו כמה מהשמות הגדולים באופניים כיום, ירדו גם רוכבים פחות צפויים לניצחון אבל אין לדעת, וזה אחד הדברים היפים במירוץ הזה. אך בכל זאת בחרנו חלק מהמתחרים הבולטים יותר על הדירוג הכללי להתייחסות.

סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט)

עדיין לא ברור מה בדיוק קרה בשנה שעברה כאשר סיימון ייטס היה בדרכו לזכייה ודאית בדירוג הכללי והכל קרס. הקבוצה שלו תפקדה מדהים, והוא היה החזק ביותר בין המתמודדים והפגין את עליונותו יום ביומו כאשר הוא משאיר מאחוריו את טום דומולן ואת כריס פרום. אנחנו יודעים כיצד זה הסתיים עבורו באיטליה אבל מאז הוא הספיק לפצות את עצמו כאשר ניצח את הוואלטה באותה השנה. אבל עדיין יש לבריטי עניינים לא סגורים בארץ המגף אז הוא חוזר כדי לסגור אותם. השנה ראינו אותו בשלושה מירוצי שלבים שם הראה כושר סולידי אך לא בולט. ההישג המשמעותי ביותר שלו היה בפריז-ניס, שם לקח את הניצחון ראשון בקריירה בנג”ש, אשר מעיד שהוא מתכונן היטב לג’ירו הזה.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

טום דומולן (סן ווב)

המנצח משנת 2017 הראה כושר מעולה ועקבי לאורך עונת 2018. אמנם לא ניצח את הג’ירו ולא את הטור אבל השיג מקום שני בשניהם (וניצח את נג”ש ירושלים – הנקודה הישראלית תמיד הכי חשובה). בתור נג”שיסט המסלול השנה מתאים ככפפה לדומולן עם 3 קטעי נג”ש אשר יאפשרו לו להשיג יתרון גם בהתחלה, גם באמצע בשלב 9 וגם בשלב האחרון יוכל להחזיר לעצמו כמה שניות אם יהיה בכך צורך. בדומה לשנה שעברה כאשר ההולנדי התייצב לג’ירו עם כמות ימי מירוץ צנועה, גם השנה לא ראינו אותו הרבה, וכשכן התחרה הוא לא בלט במיוחד. דומולן מבלה בשבועות האחרונים באימוני גובה כהכנה לג’ירו אבל מעיד על עצמו שהוא מרגיש פחות טוב מאשר בשנים הקודמות. כנות יתר? הטעיית היריבים? נגלה בקרוב.

מדד TSS

דמולן בירושלים

וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה)

אלוף הגי’רו פעמיים (2013, 2016) רוצה עוד חולצה ורודה. האיטלקי, זוכה כל שלושת הגרנד טורים יודע בדיוק מה דרוש לו כדי לזכות במירוץ הבית שלו בפעם השלישית. ניסיון יש לו למפרע. תמיכה מהקהל המקומי כנ”ל. קבוצה חזקה בהחלט, כאשר רוב העוזרים שלו נודדים איתו מקבוצה לקבוצה (ועתידים להמשיך איתו גם כשיעבור לטרק-סגפרדו בשנה הבאה). וכושר גבוה כמובן. ניבאלי, אשר בין כישרונותיו הרבים לא ניתן יהיה למנות צניעות, מעיד על עצמו שהמספרים שהוא מפיק בשלב זה של העונה הם מהגבוהים שאי פעם ידע. אכן ראינו אותו יוזם, אגרסיבי וחזק בטור של האלפים השנה. ניבאלי אמנם תקף ללא הרף והראה כושר מעולה, עם זאת לא הצליח לנער מעליו שני רוכבים צעירים ויחסית אלמונים מסקיי אשר לא רק נתנו מענה לכל התקפותיו, הם גם הצליחו להשיג את המקום הראשון והשני בדירוג הכללי, משאירים לו את המדרגה השלישית.

פּרִימוֹס רוֹגלִיץ’ (יאמבו ויסמה)

תופעה! קופץ הסקי האולימפי לשעבר אשר שינה קריירה הפך לאחד הרוכבים הטובים בעולם. בטור-דה-פראנס בשנה שעברה היה חזק יותר בכמה מהשמות הגדולים בעולם כולל דומולן וכריס פרום והגיע לפריז במקום הרביעי. השנה התייצב לשלושה מרוצי שלבים: טור האמירויות, טיראנו אדריאטיקו והטור של רומנדי – בשלושתם ניצח תוך שהוא מראה יכולות מאוד מרשימות בהרים, בספרינטים של מטפסים, הפגין וירטואוזיות מעוררת כבוד בירידות וגם הצטיין נגד השעון. הדבר היחיד שחסר לו כרגע הוא יותר ניסיון בגרנד טורים, אבל על פי מה שראינו עד כה השנה, הוא אחד המועמדים הבולטים ביותר לנצח את הג’ירו.

 

מומלץ: לחצו פה לקבל את ערוץ BIKEPANEL בטלגרם! 

 

 

 

קבוצת אינֵאוֹס?

הלא היא סקיי בשמה החדש, תכננו לשלוח להובלת הג’ירו את בן הטיפוחים הצעיר שלה אֵגָן בֵּרנָל. הקולומביאני מגלם בעיני דייב בריילספורד והנהגת הקבוצה רוכב גרנד טורים אולטימטיבי בעל כישרון מולד ונתונים פיזיים מדהימים (מספרים על VO2MAX חריג עד נדיר בתחום של גרג לה-מונד). לצערם הוא לא יתחיל את הג’ירו עקב עצם בריח שבורה כתוצאה מתאונת אימונים השבוע. נכון לזמן כתיבת שורות אלו לא ברור מי יחליף אותו. שני סוסי הטורים של הקבוצה גריינט תומס וכריס פרום מתוכננים להתחרות על הניצחון בצרפת ואף אחד מהם לא צפוי להסכים לשנות את תוכניותיו בשלב זה של העונה. הם גם לא בכושר להתחיל את הג’ירו, הם בונים להגיע לשיא כושרם בתחילת יולי. ייתכן שאינאוס תטיל על פַּבֵל סיבָקוֹב וטאו גֵגוֹנהָרט, זוכי המקום הראשון והשני בטור של האלפים להוביל את הקבוצה אבל לנצח את הג’ירו זה קצת מעל לכוחם. נציין שמלבד שנה שעברה בה ניצח כריס פרום, סקיי מעולם לא היתה פקטור בג’ירו אז לא הרבה ישתנה במובן זה.

כריס פרום – אינאוס – לא יהיה השנה בג’ירו

הסייקלינג אקדמי

כאמור בפתיחה- השנה יהיה זה גיא ניב שייצג את הישראלים ב Israel Cycling Academy ויחזור אל ג’ירו ד’איטליה כדי לנסות ולהשלימו.

אחרי הופעת בכורה מרשימה בפתיחת הג’ירו בשנה שעברה בישראל, קבוצת ישראל סייקלינג אקדמי הוזמנה שוב לקחת חלק בגרנד טור האיטלקי וזו תהיה לה ההופעה שניה בגרנד טור בכלל. בתור קבוצה מדרג שני לא מצופה ממנה להגיע להישגים משמעותיים באחד הדירוגים העיקריים של התחרות כולה אבל בהחלט מצפים שהיא תראה את נוכחותה בעיקר בשליחת נציגים לבריחות. בשנה שעברה האקדמי כיכבה בשתי הבריחות הארוכות בין חיפה לתל אביב ובין באר שבע לאילת אבל אחרי שהמירוץ עבר לאדמת איטליה כבר לא ממש ראינו את החולצה הנאה של הקבוצה הישראלית בבריחות. נקווה שהשנה נראה אותם יותר.

גיא ניב

גיא ניב

הישג משמעותי יותר יהיה כמובן ניצחון בסטייג’. בשנה שעברה הגיע רובן פלאזה למקום שני בקו אחרי קרב מטפסים מרהיב בשלב 18 שהסתיים מעל הפְרַטוֹנֵבוֹסוֹ, אחרי שהיה שותף בבריחה שקיבלה מרווח משחק של יותר מ-10 דקות מפלוטון הפייבוריטים. זה היה ההישג הכי משמעותי שלהם במירוץ. השנה פלאזה הותיק ינסה לשפר תוצאה זו ולקחת סטייג’.

האופציה הנוספת של האקדמי השנה היא בדמותו של הספרינטר דוידֶה צ’ימולאי. אמנם השנה נראה כמה מהספרינטרים הטובים בעולם מתחרים נגדו כגון אליה ויויאני (דקוֹנינק קוויק סטפ), קיילבּ יוּאֵן (לוטו סודאל), פרנָנדוֹ גָבִירִיה (UAE) וארנוֹ דְמָאר (גרופמה FDJ) אבל הוא לא ממש רחוק מהם ביכולותיו ובהחלט מסוגל להתמודד בספרינט עם טובי המאיצים. אין ספק שבמהדורה זו של המירוץ ניתנו הזדמנויות רבות לספרינטרים לבלוט ועל מנת לנצח יצטרך צ’ימולאי האיטלקי לקבל תמיכה יוצאת דופן מקבוצתו בצורת רכבת ספרינט מול מיטב הקבוצות, או שיצליח, כמו חלק מעמיתיו לפעמים, לנצל רכבות אחרות ולגנוב את הניצחון.

סילבן אדמס

סילבן אדמס וגיא ניב

ג’ירו ד’איטליה בטלוויזיה

הג’ירו משודר אופן קבע ביורוספורט עם צוות הקריינים והפרשנים הנהדרים בהנהגת קרלטון קירבי ושון קלי החל מיום שבת 11/05/2019 בשעה 17:40 לשידור מלא של כל סטייג’ מהזינוק ועד הפודיום.

אנחנו נוסיף את מחשבותינו כאן כל כמה ימים: