בחלק הראשון הזכיר לנו ירנין פלד לא לשכוח את הגומי… אבל יש עוד הרבה דברים שאפשר ללמוד על הנושא הזה. הפעם נצלול עוד קצת אל מעמקי הצמיג:

הגיע הזמן להחליף צמיג. אתה ניגש לחנות ומבקש את אותו צמיג שיש לך כיום על הגלגלים. תרשה לי לשאול, למה אותו? מה מייחד את הצמיג הזה מלבד העובדה שהוא כבר מלווה אותך שנה שנתיים? היתכן שמאז שרכשת את האופניים, לא נתת דעתך כלל לצמיגים המורכבים על הגלגלים ומכיוון שכך למה לשנות? תראה, בהחלט יתכן שאתה עושה את הדבר הנכון ורוכש את אותו הציוד באותה החנות כבר שנים, ואלה הצמיגים המתאימים לך. מצד שני, אולי החלפת לצמיגים עמידים במיוחד כדי למנוע כל אפשרות לפנצ’רים, ובמחיר זול, מבלי להיות מודע לכך שהבחירה הזו גורמת לך לוותר על הרבה תכונות חשובות אחרות של צמיגים טובים? תן לנו לנסות ולשכנע אותך לשקול את הנושא שוב ולחפש את הצמיג המתאים לך יותר. אנסה להסביר מה עושה צמיג טוב לאחד כזה. אילו תכונות כדאי לחפש בצמיג הבא שלך וכיצד למצוא אותן.

נתחיל בהגדרה – מהו צמיג טוב?

שתי התכונות החשובות ביותר שהרוכב הרציני יחפש בצמיג טוב הן: התנגדות גלגול נמוכה ואחיזת כביש גבוהה. אנו בטוחים יותר כי הצמיג לא מחליק על הכביש, וחסכוניים יותר באנרגיה, כי פחות אנרגיה הולכת לאיבוד בצורת חום תודות להתנגדות גלגול נמוכה. לשתי תכונות אלו נוסיף שתי תכונות חשובות, אבל במדה פחותה: עמידות ומחיר. לצערינו הרב, שתי הבקשות האחרונות עומדות בניגוד מושלם לשתי התכונות הראשונות.

 

יצרני הצמיגים מציעים לנו צמיגים שונים שמספקים כל אחד תמהיל שונה של התכונות האלה ובכך עונים על צרכים שונים של רוכבים. לדוגמא: צמיג תחרות אינו חייב להיות אמין כצמיג יומיומי, וצמיג לערים (אספלט שבור, מדרכות..) חייב להיות עמיד בהרבה מצמיג לרכיבה בינעירונית. נכנס עוד קצת לעומקו של הצמיג כדי להכיר את מרכיביו.

אפשר לחלק את הצמיג לארבעה חלקים:

1. שני פסים הקפיים – Bead

2. בד/מעטפת

3. שכבת הגנה

4. גומי


BEAD – שתי רצועות העשויות חומר מורכב, הרוב כיום עשוי קוולר ו/או ארמיד אבל יש גם העשויות מסיבי קרבון כדי להוריד עוד במשקל הצמיג. רצועות אלו אמורות למנוע את היקף הצמיג מלהתרחב, ליצור את נקודת האחיזה של הצמיג אל החישוק וכן לשמש בסיס אליו יחובר הבד. בעבר ועדיין בצמיגים בעלי תג מחיר נמוך ניתן למצוא פסי מתכת.

 

בד/מעטפת – זה החלק החשוב ביותר בצמיג. הוא מקנה לצמיג את צורתו וגמישותו. גמישות הצמיג היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר לנו כרוכבים. גמישות זו מקנה אחיזה טובה יותר, התנגדות גילגול נמוכה יותר ונוחות רכיבה טובה יותר. הגמישות הזו היא הדבר אחריו רודפים יצרני הצמיגים כדי לספק לנו הרוכבים צמיגים טובים יותר. הבד הוא למעשה אריג אבל שלא כמו אריג שתי וערב, אריג זה עשוי שכבות של סיבים המונחים האחת על השנייה כשהסיבים בניצב האחת לשנייה. גמישות הבד נקבעת ע”פ עובי הסיבים וה TPI – כמות הסיבים לאינצ’. ככל שמספר הסיבים גבוה יותר, הסיב דק יותר וכך הצמיג יהיה יותר גמיש וקל. זה המקום לציין את הקשר של עובי הסיב לעמידות. ככל שהסיב עבה יותר,ה TPI נמוך יותר, הוא יהיה עמיד יותר בפני חתכים ושאר מפגעים. בעבר הסיבים היו עשויים מכותנה. כיום רוב הצמיגים עשויים מסוגי ניילון שונים. ניתן עדיין למצוא צמיגים עם בד כותנה ואפילו משי אבל אלו ימצאו בצמיגי תחרות יקרים בראש פירמידת הצמיגים של החברה המייצרת.

 

שכבת ההגנה כדי לספק לצמיג עמידות גבוהה יותר. לכל יצרן יש כמה סוגים של שכבות הגנה. כל שיכבה כזו נוספת לצמיג ומורידה מגמישותו ברמה זו או אחרת. כמובן שהמטרה היא לפגוע בצורה המינימלית ביותר בגמישות הצמיג וזה עולה לנו הרוכבים כסף. ככול שאיכות שכבת ההגנה גבוהה יותר כך עלות הצמיג הסופי תהיה גבוהה יותר.  איכות שכבת ההגנה נמדדת בשני המאפיינים החשובים ביותר, עמידות וגמישות. שכבות ההגנה, הן למעשה סוג בד עמיד במיוחד. האיכותיות יותר יהיו גמישות מאוד כדי לא לפגוע בגמישות הגלגל ועמידות ביותר כדי לספק את ההגנה שלשמה היא נמצאת שם מלכתחילה.

יש חברות שיוסיפו יותר משכבת הגנה אחת כדי לענות על דרישות הרוכבים ליותר הגנה, זאת תוך ניסיון לפגוע כמה שפחות בגמישות הצמיג.  למשל בדוגמא המצורפת ניתן לראות שיכבה אחת המקיפה את כל הצמיג והשניה נמצאת רק באיזור המועד ביותר לפגיעות. בצורה זו היצרן (קוניטננטל בדוגמא זו) מוסיף הגנה ברמה גבוהה יותר עם פגיע מינימלית בגמישות הצמיג:


Road_gatorskin_hardshell_ty

 

הגומי – הגומי נועד כדי להגן על הבד ושכבות ההגנה שמתחתיו. הוא החומר הבא במגע ישיר עם הכביש/הדרך. ניתן למצוא גומי מסוגים שונים ודרגות גמישות שונות. ככול שהגומי גמיש יותר הוא יתבלה מהר יותר ויהיה יותר פגיע, אבל ייתן לנו התנגדות גלגול נמוכה יותר ואחיזת כביש גבוהה יותר. לכן חברות רבות מייצרות צמידים עם יותר מתרכובת גומי אחת. במרכז גומי עמיד יותר לבלאי נמוך וגומי רך יותר לשיפור אחיזה בסיבובים בצדדים. יש חברות שאפילו ישתמשו בשלושה סוגי גומי שונים ובשכבות:  שכבה עליונה גומי עמיד יותר, מתחתיו גומי רך וגמיש יותר ובצדדים שוב גומי רך יותר. כך מנסה היצרן ליצור צמיג עמיד אך בה בעת בעל תכונות גילגול ואחיזה גבוהות הודות לפגיע מינימלית בגמישות הצמיג.

 

חזרה אליך: אם אתה לא רוכב בתנאים קיצוניים אין צורך ללכת לקיצוניות של רמות ההגנה. הבחירה בצמיגים עמידים במיוחד תהיה בחירה נכונה בעיקר למי שרוכב גם בתוך ערים ועל דרכים גרועות ממש. שם אין הרבה משמעות לרכות וגמישות הצמיג מעצם תוואי הדרך, אבל כן יש משמעות לעמידות הצמיג מפני פגיעות הדרך והשחיקה.

 

צמיג עם הגנה סבירה ואיכות רכיבה גבוהה תהיה למעשה הבחירה הנכונה לרוב הרוכבים. צמיג טוב ייתן לך איכות רכיבה גבוהה, מהירות, ובטיחות עדיפים ועדיין ישמור על עמידות מספקת.כבישי ארץ זבת במצב די טוב ועם שמירה בסיסית ניתן ליהנות מאיכות רכיבה טובה מאוד וממספר מועט ביותר של פנצ’רים. למעשה בחירה נבונה יכולה להיות רכישת 2 זוגות צמיגים: זוג לעונה היבשה וזוג לעונה הגשומה. אני אישית מעדיף לרכוש זוג צמיגים אחד המיועד לכל העונות ברמה הגבוהה – זה עולה לי קצת יותר, אבל הרווח הוא עמידות נהדרת עם פשרה מעטה מאוד על נוחות ואיכות.

 

ועוד טיפ אחרון: בדיקה וניכוי הצמיג מכל מיני מרעין ובישין לאחר כל רכיבה ואף בהפסקות במהלך הרכיבה יכולה להאריך את חייו ולהפחית את כמות הפאנצ’רים שלכם באופן משמעותי.

 

———————————————————————————–

לא רוצים לפספס את הכתבה הבאה של ירנין? תנו לבייקפאנל  Likeב Facebook (בקישור זה) וקבלו עדכון בעת פרסום כתבות חדשות!

———————————————————————————–

 

מאת ירנין פלד