רואים אותן אצל הרבה מקצוענים: גופיית רשת מתחת לחולצת רכיבה. התיאור של הפריט הזה אצל היצרנים הוא כגופיה לימים חמים… האם יתכן שלמרות שמוסיפים עוד שכבה יהיה נעים יותר לרכב בימים חמים? בשביל מה בכלל צריך את זה ואיך זה אמור להרגיש? הרי חולצות הרכיבה היקרות (מדי?) שלנו מבטיחות לנו הרים וגבעות לגבי יכולות הנידוף שלהן.

לאחרונה הצטרפה Craft לרשימת המותגים המובילים המיובאים באופן סדיר לארץ ואפשר למצוא את מוצריה באוזון 11, רוק אנ-רוד בלטרון ועוד. 

עוד לפני היבוא המסודר לארץ לא התאפקתי ואחרי שהגיע לי פיצוי מעצמי לעצמי, קניתי בלי לחשבן יותר מדי את הגופיה הזו ביקר מדי: כ 50 יורו בחנות עירונית אירופאית פלצנית. ישראל חן היבואן מוסר שהעלות אמורה להיות בכל העולם נמוכה יותר ובארץ – כ 190 שקלים. יצאתי פראייר.

הגופיה עשויה רשת מתוחכמת בעלת חורים גדולים יחסית, דקיקה, קלה ואלסטית במיוחד. היא נצמדת לגוף ומהווה שכבה מפרידה בין חולצת הרכיבה לגופכם. 

אני קניתי גופיה ללא שרוולים, שעשויה רשת של ממש אבל יש גם כאלה עם שרוולים ורמות שונות של צפיפות. היא בעלת גמישות רבה וניתן, וצריך לרכוש אותה במידה צמודה מאוד. הגמישות והעדינות שלה יבטיחו שלא תרגישו חוסר נוחות למרות שהיא מאוד צמודה. המשקל שלה אפסי. זו באמת חתיכת בד כמעט בלתי מורגשת. מרגישה קצת כמו רשת של תחבושות…

תכנון הבד מיועד להבטיח שהרטיבות תורחק מהגוף, לא תצטבר ועל כן תתנדף מהר יותר. היצרנים עושים את זה לא רק באמצעות אריגת הרשת הנראית לעין, אלא גם באמצעות מבנה הסיבים שעושים בהם שימוש: החוטיםסיבים האלה: אם תסתכלו בהם במיקרוסקופ תראו שהם לא עגולים כמו חוט קלאסי אלא שטוחים, וכל צד שטוח כזה הוא למעשה אינו שטוח אלא גלי – קצת כמו מבנה של ראדיאטור. זה אמור להפחית את המגע של הבד עם העור, ולאפשר לחום להתפזר מהר יותר ובקלות רבה יותר.

לא נמתח אתכם ונענה כבר מייד – מהמבחן ארוך הטווח שעשיתי למוצר הזה הגעתי למסקנה שכשהיצרנים של המוצר הזה אומרים “גופיית קיץ” הם לא מתכוונים לקיץ הישראלי כנראה שמאופין ברמות לחות גבוהות במיוחד באיזורים רבים…

הגופיה הזו אולי מתאימה לקיץ האירופאי שבמקרים רבים דומה יותר לעונות המעבר או לימים החמים בחורף בישראל. רק כדי לוודא את זה עשיתי ניסוי והפעם הראשונה שיצא לי לרכב עם הגופייה הזו היתה ברכיבת שטח ביום קיץ אמיתי בסינגל של בית קשת. כדי לטבל את המבחן ברמת דרישות גבוהה במיוחד רכבתי עם תיק גב – שבימים כאלה בד”כ מותיר שלולית זיעה רטובה ומעצבנת על החולצה שלי. התחושה היתה מעט מוזרה – כי בחום הזה ללבוש עוד שכבה אחת מרצוני החופשי זה מוזר. השיפור העיקרי מגיע מכיוון היובש על העור: אחרי שעתיים של רכיבה הרגשתי יבש מתמיד. אמנם במישוש של החולצה מתחת לתיק הגב שלי הרגשתי את הרטיבות, אולם הגופיה אכן הרחיקה את הרטיבות הזו מהגוף.

מצד שני יש כנראה גבול עליון לטמפרטורות שבהן זה נדרש, ובעיקר ללחות שבה זה עדיין אפקטיבי ולכן בטמפרטורות המאוד קיצוניות של ישראל, חולצת קייץ איכותית, צמודה ומנדפת הייטב תעשה את העבודה טוב יותר. גם משום שהרשת הדקיקה הזו מונעת ממשבי רוח מזדמנים לספק לכם רגע מתוק של נחת כאשר אלה חודרים אל מתחת לחולצה…

הסיבה העיקרית לכך היא שהקיץ הישראלי הוא מאוד מאוד לח, ויש גבול עד כמה הרשת הזו יכולה לנדף את הלחות והרטיבות הקבועה שעל העור שלנו כשהסביבה שלה גם לחה. מי שגר באיזורים היבשים יותר יכול להגדיל את טווח הטמפרטורות האפקטיבי של הפטנט הזה. 

כלל האצבע שמציעים ב Craft עצמה להחלטה מתי להשתמש בשכבת בסיס ומתי לא – הוא “חוק ה 85% לחות” – שאומר שכשרמת הלחות עולה מעל הסף הזה, אין טעם בשכבת בסיס.  

למרות כל אלה, למעט שיא הקיץ – בעונות המעבר או בימים חמים של חורף, זה מוצר שאני משתמש בו באופן קבוע. בימי החורף היותר חמים עדיין קריר בבוקר. אם משרע הטמפרטורות במהלך הרכיבה נע בין 14-24 מעלות בערך (והלחות אינה עוברת את ה 85%), אזי הגופייה הזו מושלמת. כשקר ביציאה לרכיבה היא מונעת כניסה מקפיאה של רוח אל מתחת לחולצה ומוסיפה עוד היבט קל של חימום, אולם היא לא מעיקה בכלל כאשר השמש עולה ומחממת קצת יותר, וגם מספקת את ההבטחה הנכספת לגוף יבש יותר – מה שאמור להשפיע גם על הביצועים, וכמובן שמשפיע גם על הנוחות. מצאתי את “חוק ה 85% לחות”, בשילוב עם טמפרטורה צפויה, ככלי יעיל מאוד להחלטה האם להשתמש בשכבת הבסיס או לא.  

יש עוד היבט מעניין שרוכבים מקצוענים שמים אליו לב: הגנה על העור. רכיבה עם גופייה כזו מתחת לחולצה נחשבת למקלה במקרה נפילה והחלקה על האספלט: החולצה החיצונית שנקרעת, מקבלת עוד שכבה פנימית דקה ומחליקה עליה ביתר קלות, בצורה כזו אפילו העדינות של הרשת עדיפה מהעדינות של העור ומפחיתה, אולי, את רמת השפשוף שסופג הרוכב.

שורה תחתונה:

מוצר שאולי מתוייג כמוצר “קיץ” אבל הוא מתאים יותר לקיץ האירופאי היבש – לא הישראלי. זה לא מוצר לימים חמים כמו שאנחנו בפלסטינה הקדושה מבינים את המושג הזה. מצד שני הגופיה הזו פשוט מעולה כשכבה ראשונה לימי אביב וסתיו קרירים ולא לחים במיוחד, בהם מתחילים את היום עם טמפרטורות נמוכות (אך לא קפואות) וחולצה קצרה, אולם מזיעים הייטב לאחר תחילת הרכיבה. בתנאים האלה היא מצטיינת. הגופיה של Craft בהחלט הפכה להיות פריט מועדף מאוד עלי, ואני ממליץ עליו בחום… אהה…בקור….אהה… בנידוף!

כתב: גיא חלמיש