הכל היה רגוע ומחויך במסיבות העתונאים המקדימות עם כל הקבוצות ואפשר לספור לא מעט כיסאות חסרים. אבל 10 דקות לפני הכניסה של כריס פרום לחדר, המקום מתמלא, המתח עולה. דקה אחר דקה מרגישים וייב אנרגטי שלילי כאילו מרעיד את הרצפה של וולדורף אסטוריה בירושלים. כמו גל של צונאמי שעומד להגיע ולשטוף את העיירה, רק שאין מה לעשות, וכולם מחכים שיכנס. 

גם ממרחק של שלושה מטרים במסיבת העיתונאים קשה לגבש דעה לגבי כריס פרום. הנוכחות שלו בגי׳רו היא שערורייה, אבל השערורייה היא גם של סקיי ושל ה-UCI שמורחים את התהליך. כריס פרום מצדו נראה בטוח לגמרי בחפותו, ועונה בחביבות סבלנית לשאלות הנוקבות שמוטחות בו.
אנחנו יושבים מטר מולו, והחביבות הזו לא מסתירה את האווירה המתוחה שבחדר וסביב הקבוצה: יש וויכוח גדול וכעס- האם היה צריך להגיע? מדוע הגיע כשעננה כזו עומדת מעל לראשו? זה לא עניין פרטי שלו זה עניין שישפיע בגדול על כל ענף האופניים העולמי. לא סתם הגיע Sky בהרכב מלא, והתייצבה לצד כריס פרום: הם הגיעו לחדר העיתונאים כיחידת קומנדו המוכנה למלחמה. מנפנפים אצבע משולשת לכולם ואומרים- אנחנו כאן, בין אם אתם אוהבים את זה או לא. הוותיקים יכולים להיזכר בתחושה הזו כשאפפה קבוצה מלוכדת אחרת, סביב מנצח סדרתי אחר. איך זה נגמר אז, כולם זוכרים. איך זה יגמר הפעם? כרגע לפחות, אין לדעת.

כתב: יניב שור
צלם: ג׳יאחה

כריס פרום

“מזמינים אותנו ויש מו”מ על התנאים”

סקיי הגיעו למסיבת העיתונאים במלון וולדורף אסטוריה שבלב ירושלים בהרכב מלא, בזמן שחלק מהקבוצות אחרות שלחו רק את המוביל. המהלך הזה שנועד לשדר גיבוש ועמידה מאחורי פרום לא ממש נראה טוב על הבמה. אל הרוכבים האחרים, שיושבים בפנים חתומות וריקות מהבעה אף אחד לא מפנה חצי מבט. מדובר ברוכבים עם רקורד מרשים כמו וואט פולס, סרג׳יו הנו, וסילי קריינקה ודוד דה-לה קרוז – כמה זמן הם עוד יסכימו להיות סטטיסטים במופע של כריס פרום?

דייב בריילספורד, המאמן שכל כך מזוהה עם מה שסקיי מייצגת, משדר לחץ על גבול חוסר הנימוס. התשובות שלו קצרות ונאמרות כאילו בלי כוונה ממרחק גדול מדי מהמיקרופון. הוא לא מתכוון לספק הסברים למישהו, והוא לא חביב בכלל. מה יקרה אם פרום יושעה? הוא לא מוכן לדבר על ״מה יקרה אם״. עיתונאי אחד שמעיר לו על כך שהוא לא מתייחס לשאלות מקבל מבט נוקב של אזהרה “זה לא מכבד את האירוע הזה שנדון בדבר הזה” הוא אומר. כל העסק נראה לא טוב, לא נשמע טוב, ולא משדר שום דבר מחווית הכיף שאופניים וג’ירו אמורים לשדר.

סקיי

הבוס: דייב בריילספורד

למה כריס פרום עושה פתאום ג’ירו?

פרום הוא רוכב שכמו ארמסטרונג לקח את הטור כמרוץ יחיד עיקרי בד”כ ומתמקד בו כל השנה. הוואלטה בו הוא נתפס היה החריג. נשאלת השאלה מדוע? מה קרה פתאום שהשנה כריס פרום נמצא בג’ירו? במהלך ההכנות לג׳ירו פורסם ״על ידי מקורות זרים״ כי סקיי קיבלו כ-2 מיליון יורו תמורת ההשתתפות שלהם, בתנאי שפרום יהיה בהרכב. בהמשך מועלת האפשרות כי סקיי לא יכולים לשחרר את כריס פרום מהמירוץ לאחר שקיבלו את הכסף.

שאלה בנושא מופנית לדייב בריילספורד והוא עונה ״אנחנו מקבלים כסף ומנהלים משא ומתן על כל מרוץ״. מה אפשר להבין מכך שהוא לא מכחיש? הרי אם זה לא נכון, הכי פשוט להגיד ״לא קיבלנו”. 

כריס פרום מצידו טוען שההחלטה על ההשתתפות במרוץ התקבלה כבר בחורף האחרון. הסאב טקסט של דבריו מרגיש כמו אמירה כזו “הכל רגיל, קבענו בעיתוי הרגיל את המסגרת הסטנדרטית של תכנון העונה והשנה במקרה הג’ירו נכנס לתוכניות שלנו”. אבל המציאות לא יכולה להתנתק מהסיטואציה: הדבר האחרון שהטור דה פראנס ו ASO רוצים זה עוד מנצח סדרתי 4 פעמים שיכתים אותו שוב. אם פרום ימצא אשם בחקירה הזו, ויפסל מלהשתתף בטור, הג’ירו הוא ההזדמנות האחרונה שלו להתחרות. אבל יש בעיה- הודעה על פסילתו תפסול כנראה גם את תוצאתו בגי’רו הזה.

לסיטואציה הזאת תהיה השפעה על סקיי בג׳ירו. הקבוצה בלחץ, המוביל בחקירות, הרוכבים האחרים נראים מנותקים. לי זה נראה כמו תחילת הסוף. קבוצה שהתחילה ברעש גדול של ניקיון ועם כסף גדול שמנופף בכך, נראית אחרי כמה שנים כמו בדיחה עצובה שמסוכסכת עם הקבוצות האחרות ועם ה-UCI. באופן אירוני, הכסף הגדול שהם שופכים עכשיו כדי להגן על כריס פרום גורם לתהליך להתעכב, מה שלא מפריע לפרום להתלונן על התארכות התהליך.

דייב בריילספורד

המסר מוכר: לא יהיה כלום כי אין כלום

״אני מגיע לגי׳רו בידיעה שלא עשיתי שום דבר אסור. אני מבין את התסכול של הרוכבים האחרים אבל מדובר בתהליך שהיה אמור להיות חשאי. עכשיו שהוא נחשף, אין כל כך מה לעשות, צריך לסיים אותו. ובינתיים אני רוכב, כי לא עשיתי שום דבר ואין סיבה שאפסיק״.

הכתבים מקשים על כריס פרום. האם זה מקרה קונטאדור שחוזר על עצמו ואם כן, למה שרוכב חשוד יורשה לרכב גראנדטור, ינצח ויפסל? איך אתה מתייחס לאמירה של דמולן לפיה הוא לא היה מזנק לו היה במקומך? פרום בשלו, לא יהיה כלום, כי אין כלום. כשהכתבים מבינים שהם לא הולכים לקבל את מבוקשם, הם עוברים לנושאים אחרים וכריס פרום מתייחס בחביבות אופיינית.

כריס פרום: “יש עתיד לרכיבה בישראל”

״היום הראשון בישראל היה פנטסטי. שונה מכל מה ששמענו לפני שהגענו ולחששות שהובעו על ידי גורמים שונים. רכבנו מוקדם יותר עם רוכבים ישראליים צעירים ואני חושב שיש עתיד לרכיבה בישראל. לא ביצענו רכיבה על המסלולים, ובכלל בג׳ירו הזה עוברים גם בישראל, גם באיים, בדרום איטליה ובצפונה – לא ניתן לבחון את כל המסלול. את הנקודות החשובות כן תרגלנו, וחלק מהעליות האחרות אני מכיר מהעבר. בשלבים המתקיימים בישראל נצטרך להיות יותר ערניים, הסימונים כאן שונים והשילוט שונה ונצטרך להתרגל לזה.

באופן כללי, יש לי מוטיווציה אדירה בקשר לג׳ירו, הקבוצה הראשונה שלי הייתה איטלקית ומאוד רציתי לחזור ולרכב את המרוץ הזה. השנה המסלול מאוד מגוון, גם הרים, גם נג״ש, גם קטעי מעבר. המירוץ לא יוכרע על אף אחד מהדיסיפלינות האלו, אלא על השילוב ביניהן. זאת גם הסיבה שהקבוצה שלנו מעורבת, גם מטפסים וגם רוכבים שיכולים לתמוך בי בקטעי המעבר ובהרים הנמוכים יותר. העובדה שזה גראנדטור שלישי ברצף מוסיפה למוטיווציה והופכת את הג׳ירו לאתגרי במיוחד. יש כאן אפשרות לנצחון של 3 גראנדטורים בשנה – טור – וואלטה – גי׳רו (גם אם לא באותה עונה). אני מרגיש מוכן למירוץ, הכנה שהסתיימה בטור דה אלפס לפני שבוע בו הרגשתי שאני מוכן ובכושר טוב. התכנית שלי היא להיות גם בטור השנה.״

האם אתה חושב שזהו המירוץ האחרון שלך כמקצוען?

השאלה שנורת לחלל האוויר מחזירה את מסיבת העיתונאים לאחור. שאלה בוטה, שמניחה שפרום יקבל עונש השעייה לכל החיים. אפשרות לא רלוונטית, ולכן השאלה מוציאה את פרום מעט משלוותו: ״לא. לא. לא. אני כאן כדי לבלות את שלושת השבועות הקרובים במירוץ ולנסות לעשות הכי טוב שאני יכול. אני לא חושב על זה בכלל. זה לא חשוב כרגע. התהליך יסתיים כשהוא יסתיים וכולכם תוכלו לראות למה אני חושב שלא עשיתי שום דבר אסור״.

מסיבת העיתונאים מתפזרת. פרום מתבקש להתייצב שוב, הפעם מול מצלמות הטלוויזיה של הרשתות השונות. שוב הוא יהיה תחת אש ויחזור על אותם משפטים. שוב הרוכבים האחרים יוצאים אל מחוץ לאולם, לגמרי מחוץ למשחק התקשורתי.
איך כל זה יסתיים? בהנחה שלא תתקבל פתאום הודעה בנושא שתכריע לכאן או לכאן, עדיף לכולם שפרום פשוט לא יהיה בתמונת המועמדים לניצחון. התמודדות אמיתית שלו על הפודיום לעומק המירוץ, לא כל שכן זכייה, תשפיע לרעה על כל הענף. האם סקיי תאמץ את הקו הזה? בקרוב נדע.

כתבו: יניב שור, גיאחה
צלם: ג׳יאחה