הילדים זה הכל בשבילנו. אין שום דבר בעולם שחשוב כמותם, וכשהם נכנסים לרכיבה או לטריאתלון ההורים הרוכבים מאושרים, גאים, מתמוגגים. אבל תמיד יש את השאלה הזו שהורים מתלבטים בה מהי ההשקעה הסבירה שיש להשקיע בציוד של הילדים? האם עלינו להתייחס לציוד של הילדים בצורה דומה לצורה שאנחנו מתייחסים לציוד שלנו?

אחרי שראינו כמה זוגות אופני הרים ואופני כביש מרמות גבוהות יותר בכמה חנויות לאחרונה, יצאנו לברר מה קורה בגזרת האופניים הממותגים לילדים. כמה זה עולה ומה הגישות השונות לאבזור ילדים.

VIRB Picture

קבוצות הילדים של ספורטים מתאמנת בבייקפארק מודיעין – קבוצות הילדים הן מחוללות השינוי העיקריות ברמת האבזור לקטנים

פריחת חוגי הרכיבה מייצרת מגמה חדשה

רוב ההורים פותרים את השאלה הזו בצורה פשוטה: הם יקנו לילדים את האופניים המקובלים לגילם ולא ישקיעו מעבר לכך, אפילו אם הם הורים רוכבים, פשוט כי הצרכים של הילדים הם פשוטים יחסית, ובתלות בגילאים – באמת אין סיבה דרמטית להשקיע המון בשביל לעשות לופים במישור שבגינה הציבורית. אבל הדברים מתחילים להשתנות במקומות בהם יש בתי ספר או קבוצות ילדים מקצועיות יותר, או כשההורים לוקחים את הילדים לרכיבות שטח אמיתיות. בשנים האחרונות יש מהפכה דרמטית בתחום הזה: “אופניים לכולם” מסייעים לפתיחת עוד ועוד קבוצות ילדים ברחבי הארץ, ובתי הספר למדריכי רכיבה השונים משחררים ללא הפסקה עוד ועוד מדריכים עד גילאי נוער, שהדבר הראשון שיעשו הוא לפתוח קבוצת ילדים.

הטריאתלון הולך ומעמיק בקבוצות הגיל הנמוכות אף הוא. ספורט שהיה בעבר ספורט בוגר בלבד – הקצה של הקושי והסמל למחויבות קיצונית לאימונים, מחלחל מטה מההורים אל ילדיהם. המגמה הזו מגדילה את הביקוש למוצרים איכותיים יותר לילדים ומציגה בפנינו קטגוריה חדשה: אופניים קלים יותר, איכותיים יותר וממותגים הרבה יותר – גם לילדים. הצצנו בכמה חנויות ודיברנו עם כמה אנשים על המגמה והתופעה, והבאנו שלוש דוגמאות לתחום המתפתח הזה.

1-אלעד ניסימוב

אלעד ניסימוב, מנצל יום גשום להדרכה עיונית בקבוצת הטריאתלון של עצמה

אלעד ניסימוב, פאנליסט ומאמן קבוצות ילדים בקבוצת עוצמה מספר על שתי אסכולות:

“מבחינת ציוד אני רואה אצלי הכל אבל יש מגמה ברורה – זה תלוי בעיקר בקבוצה ובכמה זמן היא פועלת: יש לי קבוצה שהחלה לא מזמן בשוהם וקבוצה ותיקה של שנתיים בבית חשמונאי. כשאתה מסתכל בקבוצות מתחילות, אתה רואה שהמודעות בהן לסוג האופניים היא לא כזו גדולה, למשל ילדים שבאים לחוג טריאתלון עם אופני הרים. בבדיקה של האופניים אתה מגלה מצב לא טוב: נדרש כיוון, סידור, והתחזוקה חסרה. ההורים בכלל אינם מודעים לכלי שעליו הילדים שלהם רוכבים. יש שם שני הורים בקבוצה שהם רוכבים בעצמם, ואז רואים מיד את ההבדל: שני הילדים עם אופני כביש…”

המסקנה ברורה: “כשההורים רוכבים רמת המודעות לאיכות ולהתאמת האופניים לשימוש גם של הילדים גבוהה. זה בא מהבית אומר ניסימוב.  “מבחינת אימון – הוא מתבצע בצורה דומה, ואפשר להכין ילדים בשלבים הראשונים לרכיבת כביש גם עם אופני ההרים, אבל לאט לאט ככל שעוברים החודשים, וברגע שמתחילים להשתתף בטריתלון אחד או שניים עם אופני הרים, ורואים הרבה ילדים אחרים עם אופני כביש, אז זה מתחיל להשתנות.  ההורים רוצים שהילד ינצח או לפחות יהיה שווה בן שווים ואז הם מתחילים להשקיע. הקבוצה בבית חשמונאי השתתפה בהרבה טריאתלונים וההורים עברו כבר את תהליך הלמידה הזה. פה מתוך 40-50 ילדים שהחלו עם אופני הרים, כבר 22 מהם עם אופני כביש. בתוך שנה וחצי כ 50% עברו תהליך למידה שגרם להם לעבור לאופני כביש. מה גם שהרבה מההורים שם (5-10 הורים) רוכבים איתי בקבוצה ומודעים להבדל בין רכיבה בכביש על אופני הרים למול אופני כביש.

עוד היבטים: “גיל הילד והגובה שלו. יש ילדים שעד גיל 10-11 יהיה קשה למצוא להם אופניים. גם אופני 24 לא יתאימו לפעמים. רואים שיש ילדים שנלחמים בברקסים באופני כביש וצריך להרכיב להם ידיות כידון עליונות כמו בסייקלוקרוס. יש סיבה לכך שזה שם – לילדים קשה ללחוץ על ברקסים רגילים!”. יש אצלי בקבוצה ילד אחד בלבד שרוכב על אופני קרבון, קליטים, נעליים, בסכומים של כ 10,000 ש”ח – נכון זה הרבה, אבל האמת היא שרואים שהילד השתפר עם הציוד, וכשיש לו ציוד טוב הוא רוכב יותר מהר ומשתפר.”

 

1-022

שילדים של אחרים יגיעו אחרונים… Ridley כביש לילדים מהירים

 

“לא נורא מתוקי שהגעת אחרון עם אופני ההרים, העיקר זה ההשתתפות…” – כביש וטריאתלון

אופני כביש לילדים היו מאז ומעולם, אולם בכמויות מאוד קטנות, אצל יבואנים בודדים בלבד בארץ ודי קשה להשיג אותם. בעבר היו Felt שהביאו איזה דגם שהיה נפוץ אצל הרבה ילדים. לספשלייזד יש שלדות קטנות מאוד המיועדות לנשים או בוגרים נמוכים אבל עם גלגלי 700, וכנראה שיש עוד. הצצנו בטרק ישראל וברוקנרוד יבואנית רידלי. מה יש על האופניים האלה בד”כ, וכמה הם עולים:

טרק מציעה את האופניים בסכום המכובד של 4400 ש”ח, ומתארת אותם במילים: “ה-TREK KRX הם אופני הכביש האידיאלים עבור ילדכם, הטריאתלט או רוכב הכביש המתחיל. עם שלדה קלה ונוחה, 18 הילוכים עם יחסי העברה יעודיים לילדים, ותוספת של ידיות מעצור על הכידון, זו הדרך הבטוחה והנוחה לגידול האלוף הבא!”. והם ממשיכים ולוחצים על הנקודה הכואבת – בעיית המידה מצד הבעיות והמיצוב החברתי של הילד מצד התמיכה ההורית: “כמה פעמים ראיתם את הילד שלכם רוכב על אופני כביש שאינם במידה ובפרופורציות המתאימות? ה-KRX של TREK הם הדבר האמיתי! אופני כביש איכותיים במידה נכונה לילדים, עם גלגלי “26 ומפרט חלקים איכותי, שיגרמו לחברים לקנא”.

1-2015-02-05 11.36.18

האבזור ב Trek מותאם לילדים ומגיע עם ידיות מעצור נוספות שמאוד מקלות עליהן בעצירה

 

האופניים, עשויים אלומיניום (בניגוד לפלדה הכבדה של רוב מוצרי הילדים האחרים) ומגיעים עם גלגלי 26″ – אותו גודל שמזכיר לנו את קטגורית השטח ההולכת ונעלמת, אבל שיש לה הרבה הצדקה במידות הקטנות יותר. על ההילוכים שימנו סורה, וחלקים שונים מרמות בסיסיות למדי.

התוספת של המעצורים על החלק העליון של הכידון חשובה ובהחלט תסייע לילדים לעצור כפי שהם רגילים ולא רק מהדרופים.

נקודה שכדאי לחשוב עליה: ברגע שקנית אופני ילדים – מידות מיוחדות של פנימיות, גלגלים וכו’ מחברות אותך ליבואן ואתה צריך לרכוש חלפים יקרים בד”כ ושקשה להשיגם.

1-אופני ילדים טריאתלון1

רוקנ’רוד תומכת במספר רב של קבוצות ילדים ולכן נחשפת בצורה אינטנסיבית לצרכים של קהל המטרה הזה הן דרך המאמנים והן דרך הילדים וההורים. היא הביאה כמה זוגות אופני ילדים כדי לבדוק את השוק ואם הביקוש יהיה ברור יובאו עוד כאלה. אסף ורניק, מנהל המוצרים ברוקנרוד מספר: “כיוון שהספורט עדיין מתפתח וקיים ריבוי של קבוצות ילדים ונוער, אנחנו משתדלים לתת מענה לכל צורך שלהם, הרבה ילדים החלו דרכם ברכיבה לאחר שראו דוגמה אישית מהוריהם ויגדלו להיות רוכבים משפיעים ומשמעותיים להמשך התפתחותו של הענף. דוגמה טובה לצורך שכזה היא העובדה שמאמנים של קבוצות ילדים העלו בפנינו את המחסור באופני כביש לטריאתלון לילדים. הקשבנו והבאנו במשלוח מצומצם זוג אופני כביש לילדים של  RIDLEY שנקראים Kids Race 26: השלדה הינה שלדת אלומיניום, מערכות ההילוכים הם מערכות שימנו מסדרת CLARIS. אחד היתרונות הבולטים במערכת זו הוא בכך שהידיות של סדרה זו מותאמות לכפות ידיים קטנות (נשים וילדים) והן קרובות יותר לכידון ולא דורשות מהילדים למתוח את כפות הידיים על מנת להגיע לידיות ולהאט. הבלמים הינם בלמי מיני V, המאפשרים גם הם יכולת האטה טובה בהפעלת כח מועט ביחס לידיות של בוגרים. יתרון נוסף הוא בכך שניתן להרכיב זוג צמיגי סייקלו קרוס ולגלות את הספורט המדהים הזה כבר מגיל צעיר בלי להזדקק לזוג אופניים נוסף.”

לגבי המחיר – התלבטות ידועה ביחס לאופני ילדים, הוא מוסיף: “היינו אגרסיביים בתמחור האופניים וקבענו את מחירם על 3,690 ₪  (אופניים דומים נמכרים היום בכ4,500 ₪) והבאנו את הבשורה באופן נוח יותר להורים שעד כה לא קיבלו מענה”.

1-024

אופני שטח – גם פה רואים מגמה

רוב הילדים צריכים אופני הרים, ורוב ההורים שרוכבים – רוכבים בשטח. יש בכך הזדמנות אדירה לבונדינג מדהים בין הורים לילדים, אבל כשבאים לממש את הפוטנציאל, מגלים שבשטח אמיתי אופני המדבקה של ילדים רבים, על שלדות וחלקי הפלדה הכבדים שלהם, פשוט לא מספיקים.

רועי שבילי מנהל מותג אופני KTM בישראל מסביר: רוב רובם של אופני הרים לילדים בגודל שילדה 20-24 אינץ’ נמכרים בישראל תחת מיתוג פרטי (“private label”, או בסלנג המקומי: אופני מדבקה) המיוצרים בסין עבור יבואנים מקומיים במפרט כמעט גנרי ולפעמים אף מוצלח למדי, כולל שילדות אלומניום וחלקים סבירים למעט הבולם הקידמי (שלמען האמת אף פעם לא עובד באמת). רמת המחירים לאופניים אלו שאינם ממותגים, במפרט חלקים חצי מקצועי כבר חוצה את קו ה 1000 ש”ח בממוצע.

אופניים ממותגים שמחירם נע בין 1500-2000 ש”ח בממוצע, ורמת החלקים והמפרט שהם מציעים יכללו שילדת אלומניום, סטם וכידון אלומניום, מוט כיסא, אוכף, חישוקים וצמיגים ברמת איכות גבוהה ומקצועית הפכו עם הזמן למראה שכיח במחוזותינו. הביקוש לאופניים כאלו עולה מידי שנה וקהל הלקוחות מתרחב: “הורים רוכבים” שהרכיבה הינה חלק מהותי מתרבות הפנאי שלהם, או הורים שמשקיעים בזמן איכות עם הילדים ברכיבה משותפת, ומחפשים מוצר איכותי בעל עמידות גבוהה, נוחות והתאמה מקסימלית  לילד/ה. בקבוצה הזו יש כמובן גם את הלקוחות בעלי האמצעים שמעוניים לרכוש את המוצר הטוב ביותר, וכן הורים לילדים רוכבים במרווח גילאים קרוב המאפשר העברת האופניים מילד לילד ומחפשים מוצר איכותי ועמיד לשנים רבות.”

 

1-20150204_162338

אפק שבילי: Ripping on KTM!

 

KTM bike Industries מייצרים אופני הרים במידות שילדה קטנות החל מקוטר גלגל 20 אינץ’ ועד 26 אינץ’ (בגודל שילדה 13) במגוון רחב של מוצרים. לארץ בחרנו לייבא את  דגמי הפרימיום בעיקר משיקולי מיתוג וניראות, במפרט מצויין וביחס עלות תמורה גבוה בקוטר גלגל 20 , 24  ו 26 אינץ’. במחיר הגבוה בכמה מאות שקלים מאופני מיתוג פרטי תוכל לרכוש עבור הילד\ה אופני הרים מקצועיים לחלוטין כולל בולם קידמי “אמיתי” ועובד, ידיות ברקס ניתנות לכיוון (חשוב מאוד לאפשר אחיזה נכונה בידית הברקס), חישוקים כפולים, צמיגי שטח אוחזים ובשרניים, מערכות הילוכים והינע Shimano, חלקי קוקפיט מאלומיניום וכמובן בעלי ניראות גבוהה, צביעה איכותית וסטייל שלפעמים גם הוא מרכיב לא פחות חשוב בבחירת האופניים”.

גם מההסברים של אסף ורניק מרוקנרוד אפשר ללמוד לא מעט על השיקולים שמניעים את בחירות החלקים באופני ילדים: “דגמי הילדים של Bergamont שמגיעים אלינו בחודש מרץ מביאים איתם עיצוב חד ובולט, בדיוק כפי שילדים אוהבים. דגמי ה TEAM JUNIOR 20 וה TEAM JUNIOR 24, מגיעים עם שלדות אלומיניום ובולמי זעזועים עם אפשרות לכוון עומס קפיץ, על מנת לאפשר ספיגת זעזועים במשקל ילדים. האוכפים מרופדים בצורה מתאימה, קרניים בצידי הכידון, ידיות מעצור מתכווננות לטובת אצבעות קצרות. דגם ה24 מקבל מערכת 21 הילוכים. דגם ה20 מקבל שלדת אלומיניום מונמכת לטובת מרווח עמידה נוח לילד הקטן ומערכת 7 הילוכים.

האב הגאה צילם:

 

נושא חשוב שעולה מהאבזור של אופני הילדים האיכותיים יותר הוא השימוש בידיות הילוכים מתוצרת Shimano בתצורת Revoshift – אלה ידיות בסגנון של גריפשיפט – “כף היד של הילד מסובבת את ידית ההילוכים ומאפשרת העברת הילוכים בהפעלת כח מועט, זאת בניגוד לידיות הילוכים “כמו של הגדולים” אשר קשה לתפעול לילדים עם אצבעות קצרות מסביר ורניק, ורועי שבילי מוסיף היבט נוסף שלמבוגרים רוכבים קל לשכוח ממנו: “מעבר לרמת איכות המקצועית המאפשרת העברת הילוכים קלה ומדוייקת, יש פה היבט בטיחותי כאשר הילד או הילדה אוחזים בכידון אחיזה מלאה. גם ידיות הברקס ניתנות לכיוון לשליטה מקסימלית ויכולת בלימה גבוהה.”

1-20150204_163607

תראו את האושר בפאמפטרק של אופני סיגמא במגידו

 

רועי שבילי מ KTM מזכיר להתמקד גם בנושא המידה: “בבחירת האופנים אנו מדגישים כמובן את נושא ההתאמה המירבית לרוכב –  בעיקר קוטר הגלגל הנכון ע”פ גובה הילד וגילו”.

על עוד התאמה ייחודית שבאה לתת מענה לטווח השימוש הקצר לפעמים של אופניים יקרים לילדים שגדלים במהירות מספר ורניק: “מכיוון שדגמי 20″ מכסים טווח גילאים רחב יחסית (לפעמים מגיל 5-8 שנים), יש אפשרות להרכיב את הדוושות בשני מקומות שונים על זרוע הקרנק וכך להקל על הילדים בהתאמה טובה יותר לאורך רגליהם. לא לטעות, מדובר באופניים לילדים – לא באופני ילדים פשוטים”

“את אפק, הבן שלי שהוא כיום בן 5 התחלתי לעניין ברכיבת אופניים בגיל שנה ו 9 חודשים באמצעות אופני דחיפה מדגם Strider שהיוו בסיס מעולה ללימוד שליטה ויציבות ולא פחות חשוב הנאה וכיף גדול. בגיל שנתיים וחצי אפשרתי לו להתנסות באופניים בקוטר גלגל 14 אינץ’ ללא גלגלי עזר והחיבור היה מיידי!

את המעבר לאופני KTM בעלי קוטר גלגל 20 אינץ’ מקצועיים עשינו לפני 3 חודשים לאחר שימוש באופני אלומניום 16 אינץ ללא הילוכים במשך כשנה, כולל רכיבות ארוכות ולימוד שליטה בפאמפטרק הרצליה. בהחלט ניתן לראות את השינוי: השימוש באופניים מקצועיים טרם רבות לתחושת הביטחון של אפק ברכיבה. משקלם הנמוך של האופניים, היכולת לשלוט בכידון תוך כדי העברת ההילוכים באופן נוח ובטיחותי, הבולם הקדמי  המאפשר שיכוך מהמורות נעים ומדוייק, יכולת העצירה הגבוהה ותחושה הכללית עליה מדווח אפק היא של כיף  והנאה מירבית וכמובן, וזה הכי חשוב בעיני: רצון להמשיך ולרכוב.

 

תמונות: רועי שבילי, גיאחה

מאת: גיא חלמיש

 

BIKESELL 920

לחצו על התמונה למעבר ל BIKESELL- לוח המשומשים החדש של BIKEPANEL!

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים