ג’ינו ברטאלי, נולד בפירנצה בשנת 1914, היה רוכב כביש, אלוף  ג’ירו ד’איטליה שלוש פעמים (בשנת 1936, 1937 ו -1946) וסטייג’ים בטור דה פראנס ,פעמיים (ב -1938 ו -1948). בשל ההישגים הספורטיבים המרשימים שלו, הוא הפך לגיבור הלאומי הפופולרי ביותר באיטליה ומחוצה לה באותה תקופה. החל מספטמבר 1943, לקח ברטלי חלק חשוב בפעולות להצלת יהודים כחלק מרשת יהודית-נוצרית בפירנצה, פרי יוזמתו של הרב נתן קאסוטו – רבה של קהילת יהודי פירנצה, ובשיתוף פעולה מלא של חסיד אומות העולם הקרדינל אליה דלה-קוסטה – הארכיבישוף של פירנצה. גם לאחר שנעצר הרב קאסוטו בידי הגרמנים ושולח להשמדה, המשיכה הרשת לפעול.

 

כשהוא רכוב על אופניו, שימש ג’ינו ברטלי כבלדר עבור הרשת והעביר מסמכים מזויפים ותעודות ברחבי פירנצה ומחוצה לה – כל זאת תוך סיכון חייו.

 

Capture

 

בשנים 1945-1943, בזמן מלחמת העולם השנייה, שימש ברטאלי כשליח של מחתרת אסיזי שפעלה באזור טוסקנה להסתרת פליטים יהודים במנזרים, והברחתם לדרום איטליה שנשלטה בידי בעלות הברית. במסגרת אימוניו הספורטיביים, רכב ברטלי על אופניו והגיע לכל מקום מבלי לעורר חשד. הוא ניצל את המוניטין שיצאו לו וסמך על כך שהמשטרה המקומית לא תעז לעצור אותו.

כאשר נודע על קיום קבוצת פליטים במנזר מסוים, נהג ברטלי לצאת לכיוון המנזר במסגרת אימוניו כשהוא לבוש בחולצה הנושאת את שמו במטרה שהדבר יסייע לזהותו כרוכב הנודע. הוא אסף צילומים של הפליטים מהמנזרים והביא אותם למעבדה באסיזי לשם שילובם בתעודת זהות מזויפות, והעביר באופן דומה את התעודות המוכנות לפליטים שבמנזרים. כל זאת, תחת עיניהן הפקוחות של משמרות המשטרה הפשיסטית הגלויה והסמויה והצבא הגרמני.

המסמכים הוחבאו בשלדת האופניים, באוכף האופניים ובספר התפילות שנשא ברטולי שהיה קאתולי אדוק. החיפושים, שנעשו לעתים בכליו במחסומי הדרכים, לא העלו דבר. בפעם אחת הוא נקרא לחקירה בווילה, שהייתה ידועה כמפקדה של המשטרה הפשיסטית, בה בוצעו עינויים והוצאות להורג. בחקירתו הוזהר שלא לקיים קשר עם המחתרת. לאחר חקירה זו שלח ברטאלי את בני משפחתו למחבוא והמשיך בפעולותיו במחתרת. הוא אף מסר מידע על היערכות המשמרות הגרמנים לאורך דרך המילוט היחידה שנותרה לדרום, אך בסופו של דבר, נתפסו המבריחים שהשתמשו בה והדרך נסגרה. בעקבות דיווחיו החליטה המחתרת להפסיק את ניסיונות משלוח הפליטים לדרום המדינה.

 

לאחרונה הוכר ג’ינו ברטלי על-ידי יד ושם כחסיד אומות העולם.

 

בפירנצה שבאיטליה ישנה כיכר על שמו ולזכרו.

לזיכרו ולזכרם של הנרצחים היהודים ואלו שסייעו ליהודים בתקופת השואה.

 

 

ועוד סרט שמראה אותו, ממעט הקטעים שקיימים:

 

 

מקור מידע – יד ושם.
יזם וכתב -שלומי דויטש