בבוקר שבת סתווי ב-2014 רכב חגי רודריג, טריאתלט בן 34 מרעננה, בסוף דבוקת רוכבים שהתאמנה לטריאתלון. על כביש 4 ליד צומת פרדסיה הגיח מאחוריו רכב נהוג על ידי חייל בן 19 שחזר מבילוי וישן לסירוגין רק 4 שעות בסופ”ש.

על פי כתב האישום שהוגש, הנהג סטה לנתיב השמאלי, חתך במהירות לימני ואז עלה על השוליים ופגע בחגי – ככל הנראה נרדם. חגי נפגע באורח אנוש וצוות מד”א שהגיע למקום קבע את מותו. הוא הותיר אישה בהיריון וילדה בת ארבע, הורים, אחים וחברים המומים. לזכרו הם קבעו את מירוץ קיסריה שמושך מדי שנה משתתפים רבים.

מאת: גיא שחר
image1

חגי רודריג, התצלום באדיבות המשפחה

הצעה פשוטה

בחודשים הקשים אחרי מותו של חגי, ניסה אחיו הבוגר, שי רודריג, לחשוב על דרכים למנוע עוד אסונות כאלו. הוא החליט לבקש מחברת Waze להוסיף לאפליקצית הניווט שלה התראה לנהגים על רוכבי אופניים בדרך.

הרעיון היה מבריק בפשוטו: רוכבי כביש יפעילו על הסמארטפון שלהם יישומון  קטן שיודיע לWaze על מיקומם באופן דינמי והנהגים יקבלו התראה מוקדמת על נוכחותם. מספיק כדי להתעורר ולחפש את הרוכבים בצד הכביש. וייז מתחזקת תיבת הצעות הפתוחה למשתמשים והן מדורגות לפי מספר התומכים בהן. שי העלה שם את ההצעה וחיכה לתגובה.

למחרת שיתפה אחותו רוויטל, את ההצעה בפייסבוק. במספר מילים היא סיפרה על חגי וביקשה להצביע בעד ההצעה. הפוסט הפך ויראלי ועשרות אלפים הוסיפו את תמיכתם בהצעה. כבר שנתיים שהפוסט צף שוב ושוב מחדש ברשתות החברתיות ובכל פעם הוא מגייס עוד גל של תומכים.

וההצעה? היא עדיין שם, שנתיים אחרי, הרחק בראש הרשימה, יש לה כבר למעלה מ-73,000 תומכים. וביניהם גם נהגים רבים שנלחצים מנוכחות הרוכבים בכבישים ורוצים אזהרה.

הייתי שמח לומר שWaze אימצה את ההצעה, אבל האמת היא שלא. נציג החברה דיבר עם שי רודריג והסביר לו אישית את הסיבה לאי ההיענות להצעה, אולם לא השיבה באתר ההצעות. לדבריהם, בדיון שנוצר שם, הסבירו משתמשים אחרים את הבעייתיות ביישום ההצעה. בשלב מסויים, כשתשומת הלב שככה, הם הסירו את ההצעה מן התיבה ורק טלפון אישי שהרים שי החזיר אותה לשם.

image3

צילום מסך מאתר וייז בסוף מאי

לא בפעם הראשונה

זו לא הייתה הפעם הראשונה שרעיון התראת האופניים עלה. חפירה בפורומים הישנים של Waze מעלה שהוא עולה באופן מחזורי, צובר תמיכה מסיבית, מגיע לראש דף ההצעות, ואז לרוב פשוט מוסר מהדף.

רוכב וסטראטאפיסט בשם רז מלחי פיתח יישום התראה לרוכבים בשם Cyclebe כבר ב-2012. חברת IGO וחברות הסלולר הישראליות התלהבו ושילבו את ההתראות שלו באפליקציות ניווט הרכב שלהן. אבל באותו זמן כבר שלטה Waze בשוק הניווט בישראל, והשימוש באפליקציות דעך. למרות שמלחי הציע לWaze לשלב את ההתראות שלו בחינם, הוא נתקל בסירוב. אפילו לא הזמינו אותו לפגישה. בהעדר שוק, CycleBe נסגרה. מלחי המשיך הלאה ופיתח את אפליקציית הרכיבה Twenty Peaks.

ולא רק בישראל, משתמשי ווייז ברחבי העולם, למשל קבוצת הסטודנטים שהפיקה את סרטון הדמה הזה, מעוניינות בהתראה:

ההזדמנות שמוחמצת

לWaze יש פלח שוק עצום בישראל. על פי גלובס  2.9 מיליון נהגים משתמשים באפליקציה מדי חודש, וזה מתוך כ-4 מיליון בעלי רישיון נהיגה בישראל, שרק 3 מיליון מהם נוהגים דרך קבע. במכוניות חדשות רבות כיום ווייז מגיעה מובנית במערכת המדיה, כך שלחברה יש מונופול אפקטיבי בשוק.

מאז הועלתה ההצעה לראשונה נהרגו בישראל כמה וכמה רוכבי אופניים. יש לנו נתונים על כ- 15 רוכבי ספורט שנהרגו על אותו כביש 4 מקולל שגבה את חייו של חגי (מאז הכתבה התווסף רוכב נוסף לרשימה העצובה). יתכן ששימוש בהתראה בWaze היה מציל לפחות כמה מהם.

נכון, זה לא פתרון קסם – יש עוד הרבה מה לעשות כדי להוריד את הסטטיסטיקה העגומה הזו. אבל הפתרונות האלו דורשים מיליונים בהשקעות תשתית, אכיפה וחינוך. הצעד המתבקש הזה של Waze, שנראה כל כך פשוט ומיידי, מכווץ את הלב שהוא נחסם.

חפירה טכנית

לכאורה, התראת הרוכבים היא עניין פשוט: הרוכב נכנס לWaze ב”מצב אופניים” או מדליק יישומון חיצוני. היישום עוקב אחרי התקדמותו בעזרת ה-GPS המובנה בסמארטפון ושולח ברציפות את מיקומו המשתנה לשרת ווייז. השרת מעדכן ברציפות את היישום של הנהג על נוכחות הרוכב ומזהיר אותו כמה שניות לפני שייתקל בו.

בפועל, פיתוח כזה מציב אתגרים טכנולוגיים משמעותיים ויקרים למימוש בפני ווייז והחברה חוששת שהם יפגעו בשימושיות של האפליקציה בכך שיגבירו את  צריכת החשמל והתקשורת הסלולרית שלה. להבנתנו עדכון האפליקציה בנתונים הנאספים מהשרת מתבצע כיום רק כל כשתי דקות. זו תדירות שמספיקה לדיווח על מפגע סטטי כמו פקק או שוטר. כשמדובר בשני כלי רכב המתקרבים האחד אל השני במהירות יחסית של עשרות קמ”ש, תדירות עדכון איטית תפספס את המפגש המדויק. הטעות תהיה גדולה יותר אם רוכב האופניים יעצור, יאיץ או יפנה לתוך הדרך בה נוסע הרכב.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בהתחשב בכך, שלוש אפשרויות פתוחות בפני ווייז:

  1. הגישה הכוחנית (brute force aproach):  עדכון רציף יותר של מיקום הנהג והרוכב – זה יעמיס על התקשורת ועל האלגוריתמים בשרתים של החברה ויגבה מהמשתמשים מחיר בעלות התקשורת ובזמן סוללה.
  2. הגישה האדפטיבית: העדכון של הרוכבים יכול להיות רציף יותר משל הנהגים (הם מועטים יותר, המסך שלהם כבוי והם יסכימו לסבול עוד צריכת סוללה בשביל הבטיחות). האפליקציה תוכל להאיץ את קצב העדכון של מיקום הנהג לפני המפגש הצפוי ולהעריך לפי מהירויות הנסיעה איפה הוא עתיד להתרחש. זו אפשרות שדורשת פיתוח משמעותי והקצאת משאבים לפילוט מצד וייז.
  3. גישת ה”לצאת ידי חובה”: Waze יכולים הסתפק בהודעה כללית לנהג, למשל בכניסה לכבישים מועדים לרכיבה בשבת בבוקר – “במקטע שלפניך יש רוכבי אופניים בשולי הכביש” מבלי להתחייב למקומם המדויק. לא בטוח שזה יעזור הרבה לרוכבים, אבל לפחות זה יראה טוב תדמיתית.

image4

אז למה בעצם וייז לא עושה את זה?

בשיחות עם מלחי ורודריג הוסבר להם שהחברה אכן לא ערוכה להתמודד עם התראות דינמיות. מצד אחד, אדם מהיישוב יוכל לטעון של-Waze יש כיסים עמוקים ועשרות מהנדסי תוכנה. היא נרכשה כזכור על ידי Google (ששמה הרשמי היום אלפאבית) שיש לה נכסים בשווי 160 מיליארד דולר. היא מתמודדת תדיר עם משימות תכנותיות מורכבות לא פחות – והיא יכולה לעשות את זה אם תרצה. מצד שני, כל מי שמכיר  ניהול ה Roadmap בחברות היי-טק גדולות, יודע שהפער בין הכנסות החברה האם (אלפאבית) לבין התקציב הניתן לפיתוח בחטיבה אחת כמו Waze מחייב תמיד לתעדף רק את הפיתוחים החשובים ביותר.
מזווית הראייה של Waze – לשנות את הארכיטקטורה, להסתכן בערעור יציבות המוצר שנצרך על ידי מליונים, ובפגיעה בזמן הסוללה שלהם, וכל זה עבור כמות קטנה של רוכבים, ועם סיכוי גבוה שהנהגים יכבו את ההתראות האלה ממילא, הוא לא צעד כלכלי.

תגובת Waze

דיברנו עם חברת Waze והיא שיתפה איתנו פעולה בהבאת ההסברים והתגובה לקהל הרוכבים הישראלי:

“בחברת Waze עובדים לא מעטים אשר אף הם רוכבי שטח וכביש ולרבים נוספים ישנם חברים וקרובי משפחה אשר רוכבים אף הם. לפיכך, העדר התמיכה ברעיון המוצע אינו נובע מחוסר עניין או אכפתיות, אלא מכך שאין לו היתכנות ותאימות למערכת הקיימת. ההשקעה הרבה הנדרשת לשם תמיכה בכך, מחייבת שינוי מהותי ומקיף של מרבית רכיבי המערכת, לטובת רעיון אשר יעילותו וישימותו בפועל, מוטלת בספק גם על ידי רוכבים לא מעטים.

לגופו של עניין, המערכת תומכת אך ורק בהתראות על אירועים סטטיים אשר אינם משנים את מיקומם ובאופן דומה מכשיר הקצה מועדכן, מדי מספר דקות, במיקום מושהה וחלקי של משתמשים אחרים. כך שמיקום רוכבי אופניים במכשיר הקצה, יהיה תיאורטי בלבד, בלתי מדוייק בסטיה של קילומטרים ולמעשה לא יעזור אלא יהווה מטרד של התראות שווא אשר יכובו על ידי הנהגים.

התראות אשר יש בהם פוטנציאל ממשי להצלת חיים (כגון התראות על אזורים מסוכנים בארץ ובעולם) נוספו זה מכבר למערכת, ואילו התראות נוספות דומות (כגון התראה על אזורי בתי ספר, חציית פסי רכבת בלא מחסום וכדומה) מתוכננות לפיתוח. ייתכן שבהן תשולב גם התראה אזורית על ריכוזי קבועים של רוכבי אופניים.

גם בימים אלה שוקדת חברת וויז, להלחם ולהפחית את פקקי התנועה, ומשקיעה מאמצים רבים בקידום הנסיעות השיתופיות מרובות הנוסעים לשם שיפור המצב התעבורתי והורדת עומסי התנועה.

למען הסר ספק, חברת וויז יצרה קשר ישיר, רשמי ואישי כבר לפני כשנתיים, לכשעלה הנושא לראשונה, עם שי רודריג ובו הוסברה אותה אי התאמתה של מערכת וויז כפתרון לנושא. לא נעשה כול ניסיון להסתיר או להחביא את הנושא ועובדה שהוא נדון בחופשיות באתר ובפייסבוק של החברה.”

image2

(נתוני 2016. ב 2017 נוסף עוד רוכב להרוגי כביש 4)

השורה התחתונה

לפעמים צעד שנראה פשוט ליישום מבחוץ מתברר למעשה כמסובך. יצירתיות טכנולוגית שאפשרית במסגרת סטארט-אפ קטן, הופכת לאתגר משמעותי בחברה שיש לה מיליוני משתמשים. קשה, עם זאת זה לא בלתי אפשרי. בבדיקת תזמון בWazers אחרים אכן נצפה עיכוב של עד 2 דקות – כלומר לפחות בארכיטקטורה הנוכחית לא ניתן ליישם התראה דינמית בצורה אפקטיבית, אולם אני מאמין במשפט If there’s a will, there’s a way. כשמדובר בהצלת חיי אדם, צריך לפעמים לחשוב מעבר להכנסות, ולהשקיע מאמץ מיוחד. ייתכן שהחברה אפילו תקצור מכך רווחים, לפחות בשדה התדמיתי.

עד לבקשתנו ווייז נקטה במדיניות תקשורתית של התעלמות מהנושא ברמה הציבורית- אנשיה הסבירו את שיקוליהם בשיחות פרטיות עם יזמים והחברה לא עסקה בדו-שיח של ממש עם הציבור הגדול שביקש ממנה להתחשב בו. אני מקווה שאם הלחץ הציבורי ימשיך החברה תשקול את התנהגותה מחדש ותבצע לכל הפחות פיילוט שיבדוק את התכנות הרעיון. אחרי הכול, המוטו של וייז הוא Outsmarting traffic together. והמוטו של אלפאבית הוא Do the right thing.

גיא שחר, המכונה פדלאון, הוא מטייל אופניים וממפה. התחיל לרכוב בשטח בשנות התשעים על זוג משומש שניתן כפרס בהגרלה של קוקה-קולה והיום רוכב על קניון ספקטרל. אוהב להוביל שניים-שלושה חברים הרחק מההמון, לגלות שבילי אופניים חדשים ולמפות אותם לשימוש כללי. שונא לחזור בדרך בה הגיע. בזמן שנותר לו הוא פרופסור לביולוגיה במכון ויצמן.