סטריפ עליון 3

חווית הטור ב BIKEPANEL עם רן מרגליות – בחסות אפקטיב – Cycling for Peace – מערך ניהול פיננסי עסקי מתקדם לחברות

“כמה שלבים ינצח פטר סאגן?! וכמה קאבנדיש? מי יקח את החולצה המנוקדת? ומי יהיה הרוכב הראשון אחרי קונטדור ופרום (או פרום וקונטדור, או אולי מישהו אחר בכלל יעמוד בראש הפודיום..?!?) . אין דרך קלה לעשות זאת. עוד לפני שניגשתי אל המקלדת, ידעתי שעומדת בפניי משימה מאתגרת במיוחד. 

החלטנו ב BIKEPANEL  לסקר את הטור דה פראנס וחברת “אפקטיב מנהלי כספים והשקעות” אשר תומכת בפרויקטים מיוחדים בענף כבר מספר שנים נרתמה לסייע לנו, ועלי הוטלה משימת הדיווח. אין זה סוד שיש לי חיבה מיוחדת למירוץ הזה. במשך 10 שנים, השקעתי את כל כולי בניסיון להגשים חלום ילדות – להיות הרוכב הישראלי הראשון שיזכה להתחרות בו. לפני שנה וחצי לקחתי הפסקה מרכיבה תחרותית ויחד אתה גם הפסקה מהחלום. גיליתי צדדים חדשים בחיים ובעיקר למדתי שהרבה יותר קל לדבר על הטור מאשר אשכרה לנסות לרכב אותו… כל מי שראה או שמע אי פעם על הטור, מבין שמדובר באירוע בסדרי גודל חריגים ושקצרה הידיעה (והמילים והסבלנות שלכם) כדי לגעת בכל אחד מהמרכיבים בו: המסלול, הרוכבים, האוהדים, התקשורת, הלוגיסטיקה האינסופית, הקרנבל האדיר… על כל אחד מהם אפשר לכתוב ספרים. אלא שסחבק, מה לעשות – מתחבר יותר מכל לצד הספורטיבי של הסיפור ולכן הכתבה הזאת תתמקד בעיקר בו.

מקווה שעל אף שציוני הדרך הגאוגרפיים נזנחו פה מעט, הכתבה הזאת תפתח לכם את התיאבון לקראת הטור המרגש שצפוי לנו.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 19

דידי, אחד מסמלי הטור האלמותיים

טור דה פראנס 2014 – מי ינצח השנה?

בשבועות האחרונים אני נשאל הרבה מי לדעתי ינצח את הטור השנה. אני מוצא את עצמי משיב בחזרה: “קונטדור”, ומיד מוסיף שזה כנראה יהיה צמוד מאוד. ושהוא גם יצטרך הרבה מזל. אלא שהניחוש הזה, שמבוסס על שילוב בין משאלת לב להתרשמות הכללית שלי מרמת המוכנות של מגוון המתמודדים על התואר, היא אינה מדע מדויק וכל מי שאי פעם התחרה במירוץ אופניים יודע שאי אפשר אף פעם, באמת לחזות מראש את התוצאה הסופית. ספורט, במהות שלו הוא בלתי צפוי מפתיע ודרמטי, אולם הטור, באינטנסיביות האדירה שלו מקצין את הכל והופך כל תחזית שהיא, לניחוש פראי בלבד. העובדה כי ברגע אחד של חוסר תשומת לב, יכולה להפוך (והלכה למעשה גם הופכת) דבוקת הרוכבים לערימה שברירית של עור, עצמות וקרבון, שמה הכל בפרופורציות ומזכירה כי מלבד רגליים חזקות וקבוצה יציבה ותומכת, צריך כל אחד מהפייבוריטים בטור גם כמות לא מבוטלת של מזל.

אך אם בכל זאת, אנחנו מעוניינים להיות פזיזים ולהמר (כי ת’כלס, זה כל הכיף), נראה כי קרב הענקים בין כריס פרום (האלוף היוצא) ואלברטו קונטדור (אלוף העבר כפול 2 או 3, תלוי את מי שואלים) הוא זה שיספק את מרב הדרמה.  יתרה מכך – לא פחות מעניינות מהדרמה הצפויה במהלך המירוץ עצמו, הן הדרמות המתחוללות בשבועות האחרונים, הרבה לפני שנשמעה שריקת הזינוק.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 9

קונטדור ופרום: הדו קרב הגדול – גם ב 2014!

הכנה בעין הסערה:

אם עד לשבוע שעבר, נראה היה כי היתרון העומד לזכות אלברטו קונטדור בכל הקשור להכנה לקראת הטור, הוא ה”שקט התעשייתי” והלחץ הקטן יחסית לזה שהאלוף היוצא נתון אליו, הרי שבימים האחרונים נטרפו הקלפים גם בקבוצתו של קונטדור: הקבוצה, אשר עברה בשנה האחרונה מספר תהפוכות, המשמעותית ביותר היתה “העברת מקל” הבעלות עליה ממייסד הקבוצה ומי שעדיין מנהל אותה בפועל – ביארן ריס, לידי האוליגרך הרוסי השנוי במחלוקת אולג טינקוף, מתמודדת בימים האחרונים עם אתגרים מסוגים שונים. על פני השטח, מנסים חברי הקבוצה (וגם מצליחים) להראות כי משקעי השנה שעברה, הטענות והפרובוקציות שדאג להפיץ אולג טינקוף במהלך הטור דאשתקד כלפי קונטדור (אז הוא היה “רק” ספונסר משנה של הקבוצה) הם כבר הרבה מאחור. ואכן – הקבוצה סיכמה את החצי הראשון של העונה עם מספר מכובד של הצלחות – ביניהם נצחונות של קונטדור במירוצי קטעים – כמו הטירנו אדריאטיקו והטור של הבאסקים ולאחרונה גם מספר ביצועים מרשימים בדופינה ליברה (מרוץ ההכנה לטור).

גם רוכבי הקבוצה הבכירים: מייקל רוג’רס וניקולה רוש, רשמו לזכותם כמה נצחונות משמעותיים לאחרונה (רוג’רס ב-2 קטעים בג’ירו ורוש ב-Route du Sud) והם מגיעים בכושר שיא – כדי לעזור לאלברטו בטור. אלא שהדרמה שהתחוללה בתוך הקבוצה בימים האחרונים, צפויה “לטלטל” את הספינה: רומאן קרוזינגר, מי שנחשב ליד ימינו של קונטדור במאבק מול פרום בהרים, לא יוכל לזנק לטור, בעקבות חקירה שנפתחה נגדו במסגרת תוכנית ה”פספורט הביולוגי”. הטענה, כי בשנים 2011-2012 (בזמן שרכב ב-Astana) נמצאו בדמו ערכי דם חריגים אשר מעלים חשד לשימוש בסמים, היא הסיבה שבגללה לא יוכל לזנק. השאלה המתבקשת – מדוע דווקא עכשיו “צצו” אותם ערכי דם ותיקים, לא זוכה לתשובה מהירה מצד ה-UCI ועל אף שהתגלה כי הליך הבירור נמשך זמן רב, השאלה מדוע דווקא כעת “יוצאים השלדים מהארון” נותרה ללא מענה…

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 7

“When it rains, it pours” אומרים והדרמה ב-Tinkoff-Saxo לא מסתיימת כאן. לאחר ההודעה שרומאן קרוזינגר לא ישתתף בטור, כתב רפא מאייקה (המטפס הפולני הצעיר והמוכשר של טינקוף-סקסו) כי הוא קיבל הודעה מהנהלת הקבוצה שהוא נבחר להתחרות בטור. בניגוד לתגובה המאושרת – אשר היה כותב כל רוכב צעיר אחר ברחבי העולם שהיה מקבל הודעה כזאת, מאייקה לא שמח במיוחד.

“טרם התאוששתי מהג’ירו דה איטליה” הוא כתב (מאייקה סיים במקום ה-6 כללי בגי’רו אחרי שרכב בקדמת המירוץ במשך השבועיים הראשונים והוביל את דירוג הרוכב הצעיר הטוב ביותר במשך ימים רבים), והוסיף: “כמעט ולא התאמנתי מאז ואני ממש לא בשיאי. נדמה שהבריאות הפיזית שלי לא מעניינת את הקבוצה. אני בסך הכל בן 24 ובתחילת הקריירה שלי ולעשות 2 גראן טורים ברצף זו אינה משימה של מה בכך. מה גם שהטור הוא רמה אחרת מכל מירוץ אחר… גם השלבים השטוחים הם קשים בצורה קיצונית”.

מאוחר יותר, מחק מאייקה את ההודעה, ופרסם נוסח “דיפלומטי יותר” בו הוא הודיע כי לאחר שחשב על כך הוא גאה ושמח להיות חלק מהקבוצה שמתחרה בטור ויעשה כל שביכולתו כדי לסייע לאלברטו קונטדור לנצח.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 3

הם גם אנושיים…

מבולבלים? גם אנחנו.

בלי ספק סיטואציה בעייתית משהו, אולם הדבר אשר בולט בה יותר מכל (בעיני) הוא המסר הסמוי המשתקף מתוכן ההודעה: בעוד שבימים עברו, לא היה טוויטר ופייסבוק כדי לדווח לכל העולם ואשתו את אשר עובר לך בראש, סביר בהחלט להניח כי ההצהרה של ראפה מאייקה כי הקבוצה אשר שולחת אותו להתחרות בטור לא מתחשבת במצב הבריאותי שלו, לא הייתה כלל נשמעת. פשוט מפני שהיא הייתה “נפתרת” בדרכים המקובלות דאז (הווה אומר – סמים משפרי ביצועים). הצהרות כמו של מאייקה- כי הקבוצה אינה “דואגת לבריאותו” הם דבר חדש למדי. על אף שאיני יודע זאת בוודאות, אני נוטה להאמין כי בימים עברו איש לא היה מתייחס במיוחד לעובדה כי על רוכב צעיר לעשות 2 גרנד טורים ברצף. זה אמנם דורש הערכות מסוימת ומצב בראותי מעולה אך במצב דומה – לפני 10 שנים, רוכבים “מצאו פתרונות” שאפשרו להם להתאושש במהירות הבזק לקראת עוד גראן טור. ההודעה של מאייקה אם כך, מראה בעיני על השינוי שהענף עובר: לא עוד רוכבים “סופרמנים” שמסוגלים לזנק בכל יום נתון לגראן טור ולנצח מבלי שתכננו זאת, אלא קבוצת רוכבים אנושיים שמודים כי קשה להם ומתמודדים עם תמורות רבות במצבם הפיזי לאורך העונה. בכל אופן, מעניין יהיה לראות לאן הרגליים של מאייקה יקחו אותו בטור הנוכחי.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 16

אלא שגם במחנה של SKY – שמחה והמולה:

 Dave Brailsford, מנהל קבוצת Sky אוהב סדר, וודאות ושקט תעשייתי. וזה בדיוק מה שאין לו לקראת הטור דה פראנס הקרוב… 2 המהדורות האחרונות של הטור דה פראנס, נוצחו על ידי שני רוכבי שונים – מקבוצת Sky: בראדלי וויגיניס (ב-2012) וכריס פרום (ב-2013). היריבות בין השניים והויכוח האינסופי האם כריס פרום צריך היה לחכות לוויגינס בעלייה ל- La Toussuire בטור של 2012, נטחן עד דק ברחבי המדיה. מיותר לציין שאהבה גדולה לא שוררת בין השניים – ואף אחד מהם או בסביבבתם לא טורח להסתיר זאת. לפני כחודשיים ניצתה מחדש הלהבה – באמצעות האוטוביוגרפיה שפרסם כריס פרום, ששפכה אור על הפרטים המדוייקים של היריבות ביניהם. זה עורר הרבה עניין במדיה וגרם להרבה כאב ראש לבריילספורד – שדאג שהרוכבים שלו יבינו שעדיף שלא יכבסו את הכביסה המלוכלכת בחוץ אם הם לא רוצים למצוא את עצמם נטולי חוזה.

בכלל – נראה שכקבוצה שמקבלת חסות ממליארדר (ג’יימס מורדוך) שבבעלותו מספר גופי מדיה (חלק מהם מופיעים גם על בגדי הקבוצה: Sky, 21st Century), הקבוצה לא עושה מספיק כדי לדאוג שהתדמית התקשורתית שלה תשאר טובה. הדוגמא המוחשית ביותר לכך, היא שכאשר וויגינס עצמו בחר להודיע לעולם שהוא לא ירכב בטור הקרוב – בעקבות הסכסוך עם כריס פרום וההשפעה שלו על בחירת ההרכב (מי אמר “דם רע”?), הוא עשה זאת בתוכנית אירוח של ה-BBC – שהיא המתחרה הגדולה ביותר של רשת SKY…

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 16

המכונה של סקיי – השנה צריך להוסיף מעט שמן…

דייב בריילספורד בתגובה, הודיע שאם למישהו נדמה שפרום הוא זה שבוחר את ההרכב לטור, הרי שיש לו טעות, ושהוא עצמו היחיד שמקבל את ההחלטה הזאת – בהתאם להמלצות הצוות המקצועי. אם במורכבות הדיפלומטית הזו היו מסתכמות הבעיות של Sky, לא היינו טורחים לבקר אותם, אולם נראה שזה הוא רק קצה הקרחון. לא די בכך שחובת ההוכחה היא עליהם אלא גם העובדה כי הטור יוזנק מאנגליה (כולל 3 שלבים ברחבי הממלכה) מוסיפה מחויבות לקבוצה אשר תרצה לשאת בגאון את גאוות הקהל הבריטי  מבית. הבעיות האמיתיות של הקבוצה טמונות ברוכבים שלהם.

על אף שבמירוץ הדופינה ליברה – נראה היה כי מדובר באחת הקבוצות החזקות ביותר (אם להתעלם לרגע מההתפרקות של פרום בשני השלבים האחרונים), הרי שבחירת ההרכב לטור, הינה רחוקה מהאידיאל שהקבוצה הייתה רוצה. סרג’יו הנאו – אחד המטפסים הטובים של הקבוצה, אשר נחשד בשימוש בחומרים אסורים בעקבות ערכי דם חריגים, הורשה לחזור להתחרות ועשה זאת מייד בטור של שוויץ – רק כדי להתרסק במהלך הכרת המסלול לשלב הנג”ש ולשבור את הברך (כן. זה רע כמו שזה נשמע). לצד העדרותו של Henao, תמוהה מעט העובדה כי Sky בחרו שלא לקחת לטור את Peter Kennaugh אשר ניצח בסוף השבוע האחרון את אליפות אנגליה והיה אחד המטפסים האמינים ביותר בהרכב שלהם אשתקד. מי שכן יהיה בהרכב של Sky לטור, הוא ריצ’י פורט שחוזר לעצמו אחרי מחלה ופציעות ויצטרך להוכיח שיש לו ברגליים את מה שהיה לו בשנה שעברה.

Cycling : 99th Tour de France 2012 / Stage 16

טור 2012 – צמד האוהבים שנה קודם

גם מי שלא יהיה משפיע כמעט כמו מי שכן יהיה

בהמשך ישיר לפסקה האחרונה, מסתמן שחלק לא מבוטל מהדרמה אשר תתחולל במירוץ, תלויה דווקא באלו אשר לא יהיו בו.

בריטים – לא צריך להרחיב יותר מידי על מנת להסביר עד כמה העובדה כי הטור מתחיל באנגליה, מגדילה את האטרקטיביות שלו בעיני הבריטים באשר הם. בכלל, נראה שהאומה אשר הנפיקה את המנצחים של שתי המהדורות האחרונות של הטור הפכה ל”מיני-בלגיה” והטירוף שם סביב ענף הרכיבה חוגג. דווקא בגלל זה, מפתיעה העובדה כי חלק משמעותי מהרוכבים הבריטיים הבכירים כלל לא יעמדו על קו הזינוק בשלב הראשון של הטור ב-Leeds אנגליה.

דיוויד מילאר – אחד הרוכבים הותיקים והמנוסים בעולם, הודיע זה מכבר כי זו היא העונה האחרונה בה הוא מתחרה כמקצוען, ושהוא מתכנן לרכב את הטור הנוכחי כסיבוב פרידה איכותי מעולם הרכיבה המקצועני. הוא אפילו הפיק סרט תיעודי על עצמו במימון אישי וגם סדרת נעליים בעיצוב מיוחד עם חברת Fizik – עבור כל אחד מהמירוצים בהם הוא ישתתף בפעם האחרונה בהחלט, אלא שלמנהלי קבוצת Garmin Sharp היו תוכניות אחרות.

במהלך של הרגע האחרון, הם החליטו כי על אף הנסיון האדיר של מילאר (הכולל את 8 המהדורות האחרונות של הטור – מאז חזר בשנת 2006 מההשעיה על השימוש בסמים), הוא אינו כשיר מספיק כדי לתמוך ברוכב המוביל שלהם -(Andrew Talanski). זו היא סיטואציה שוברת לב במיוחד עבור הרוכב הבריטי אשר היה שותף להקמת קבוצת Garmin-Sharp ואשר אחותו – Fran Millar משמשת כמנהלת מחלקת החסויות בקבוצה הביתית היריבה (SKY – אשר בא הוא לא יכול לרכב עקב העובדה כי הם מסרבים להחתים רוכבים או אנשים צוות בעל עבר של שימוש בחומרים אסורים). לצד מילאר יש עוד מספר לא מבוטל של בריטים אשר לא נבחרו להתחרות בטור ביניהם:

  • אלכס דווסט מקבוצת Movistar
  • בן סוויפט מ-SKY
  • פטר קנאוג מ-SKY
  • וכן Sir. ברדלי וויגינס – גם הוא מקבוצת SKY

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 13

לצד הבריטים, מספר רוכבים משמעותיים נוספים יבלטו בהיעדרם הם:

  • נאסר בואהני מ-FDJ.fr (בעקבות מלחמות חוזה ואגו פנימיות בתוך הקבוצה)
  • טיילור פיני (בגלל רגל שבורה) וקאדל אוונס (בעקבות אגו שבור, גיל וכושר) שניהם מקבוצת -BMC
  • נאירו קינטנה (מ-Movistar).  שעדיין מתאושש מהג’ירו
  • טום דניאלסון (שרחוק מכושר שיא) וטיילר פארר (שלא הצליח להרוויח לעצמו מקום בהרכב של הטור). שניהם מקבוצת Garmin-Sharp.
  • ואחרון חביב (נכון למועד כתיבת שורות, בתקווה שלא יהיו עוד): Daryl Impey, מקבוצת Orica-GreenEdge שלבש בשנה שעברה את החולצה הצהובה ליום אחד נמצא חיובי בבדיקת סמים מחודש ועל כן לא יוכל להתחרות עד אשר יספק הסבר מספק לעובדה כי החומר היה בגופו.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 7

לצד מי שלא יהיה, חשוב לשים לב לאלו שכן יהיו, ויש לא מעט רוכבים שבהחלט שווה לשים אליהם לב:

  • Sylvain Chavanel (IAM Cycling) – ירד לדרג הפרו-קונטיננטל ובמידה רבה – הרוויח לקבוצתו החדשה מקום בטור. צפוי לתקוף. והרבה.
  • Leopold Konig (NetApp-Endura) – על אף היותו אלמוני למדי – צפוי לפרוץ במהרה לאור הזרקורים. אל תתפלאו אם תראו אותו מתחרה על חולצת הנקודות בשלבים ההרריים.
  • Jan Barta (NetApp-Endura) – אנדרדוג אך אף בריחה אינה שלמה בלעדיו. רוכב חזק וקשוח מהסוג שכבר לא רואים.
  • Adam Hansen – כנראה הרוכב עם הכידון הצר ביותר בדבוקה (או שסתם “צמחו” לו כתפיים רחבות מידי?!) יזנק ביום שבת לגראן טור ה-9 ברצף (!!!) שלו, ולפחות נכון לעכשיו, לא נראה שהמאמץ נותן בו את אותותיו. את תפקידו בקבוצה כשומר הראש של גרייפל ויורגן ואן דן ברוק הוא מבצע בנאמנות ומחכה ליום בו יקבל אור ירוק ממנהלי הקבוצה על מנת שיוכל לקפוץ על בריחה כזו או אחרת ולנסות את מזלו.
  • Ben King – באופן אישי, הרוכב שהכי הייתי רוצה לראות מצליח בטור הזה. אלוף ארה”ב בעברו בכל הקטגוריות, קיבל הזדמנות פז מקבוצתו החדשה אחרי מספר שנים בהם נדרש לעבוד עבור רוכבים לא מוצלחים במיוחד ב-Leopard וב-Radioshack. על אף הבייבי-פייס וחוסר הנסיון, הוא אחד הרוכבים הקשוחים בענף ויכול להפתיע מאוד בשלבים ההרריים.
    • רוכב אחד אחרון וחביב שאף מירוץ בצרפת אינו שלם בלעדיו: Thomas Voeckler – האיש והלשון המשתרבבת. הוא כבר ידע ימים טובים יותר אבל כנראה שכמו בכל שנה בחודש יולי – הוא יגיח משום מקום בכושר שיא ויצא למרדף עיקש אחרי נקודות מלך ההרים וחולצות מנוקדות בסגנון הרכיבה התיאטרלי האופייני שלו. עקרות הבית הצרפתיות בתגובה: “Allez Thomas Allez!”

045

טד קינג מקנונדייל הוא לא בן קינג… אבל טד הוא חובב יין, אינטיליגנטי, מקצוען. התרסק בשנה שעברה בפעם הראשונה שלו בטור ונפסל בהחלטה תמוהה מלהמשיך אחרי פיגור של 7 שניות מהסף, שיש טענות שנמדד בכלל בצורה שגויה (צילם: גיאחה)

בגזרת הספרינטים, צפויים כמה מאבקי ענק בשלבי המישורים:

  • מארק קאבנדיש, מרסל קיטל, אנדריי גרייפל ופטר סאגן יהיו שם מקדימה עם ה”רכבות” שלהם וגם – דני ואן פופל, ארנו דמאר וסאשה מודולו צפויים לתת מאבק משמעותי ולנסות לגנוב את ההצגה.
  • מכולם, נראה שקאבנדיש – מתוחזק במארק רנשאו, אלסנדרו פטאקי ומתיאו טרנטין ומארסל קיטל, מגובה בג’ון דגנקולב ובקון דה קורט, מגיעים עם הרכבות החזקות ביותר, אולם בספרינט כמו בספרינט – אף פעם אי אפשר לדעת למה לצפות….

 

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 5

על המסלול:

מדובר באחד המסלולים המיוחדים ביותר שראינו בשנים האחרונות: החל מהפתיחה בממלכה הבריטית, דרך הפאווה הבלגי, העליות של צרפת (וגם קצת ספרד) ועד הנג”ש הבודד, רגע לפני הסיום, אשר יקבע סופית את סדר הדירוג הכללי של הטור. מכיוון שלאף אחד (כמעט) אין זמן לצפות בכל אחד ואחד משלבי הטור, בחרתי מספר שלבים שהצפייה בהם, היא קודש הקודשים:

השלב ה-2 של הטור (יום ראשון ה-6 ליולי) מ-York ל-Sheffield: אם לחלק מכם הבחירה שלי דווקא בשלב ה-2 של הטור כשלב חובה נראית תמוהה, אתם כנראה צודקים. בעוד שהשלב הראשון של הטור צפוי לספק אקשן רב, בעיקר בחלק הראשון (אותו לא משדרים – עד אשר תצא הבריחה של היום) וברבע השעה האחרונה – כאשר כל העולם ואחותו ינסו למנוע מקאבנדיש לקחת את החולצה הצהובה על אדמת ביתו, הרי שהשלב ה-2 של המירוץ צפוי לספק אקשן מסוג שונה. השלב, אשר מוגדר כ”מישורי” על פי המארגנים, הוא הכל מלבד זה. רצף של גבעות תלולות, האחרונה שבהן במרחק 5 ק”מ מקו הסיום, צפויות לעשות שמות בדבוקה. לא מן הנמנע שהמנצח בשלב של היום, יצליח לפתוח פער שיספיק כדי להחזיק את החולצה הצהובה עד סוף השבוע, וזה כשלעצמו – מספיק כדי לעורר סערה בדבוקה. גם עבור הפייבוריטים המתמקדים בצמרת הדירוג הכללי, לא מדובר ב”עוד שלב מישורי” שצריך לעבור, אלא ביום של מלחמה, בו נדרש לשמור על עירנות לכל אורך הדרך.
הימור שלי: סיימון גראנס,פטר סאגן וטום ג’לטה-סלאטגר (איך לעזאזל מאייתים את השם שלו?!) ינסו (ואולי גם יצליחו) לעשות משהו.

השלב ה-5 של הטור (יום רביעי ה-9 ליולי) מ-Ypres ל-Areberg Porte du Hainaut: מהרגע שהחלו לרוץ השמועות על השלב הזה, היה ברור שזה הולך להיות יום שירשם בפנתיאון. בספק מחווה רומנטית, ספק התעללות ברוכבים – בחרו המארגנים במסלול שזכה זה מכבר לתואר “מיני-פריז-רובא” כדי לבחון את יכולות הרוכבים מכל כיוון אפשרי. כאילו לא די בדרמה (ובנפילות ההמוניות) אשר יוצר השבוע הראשון של הטור באופן מסורתי יעברו הרוכבים ב-9 “סקטורים” של פאווה עצבני – בדרך אל קו הסיום המיוחל. לשמחת מרבית הרוכבים, השכילו המארגנים שלא להעביר את המסלול דרך “יער ארנברג” האכזרי, אך סביר להניח שגם בלעדיו, צפוי לנו יום אשר יגבה מספר לא מבוטל של קורבנות. אף על פי שהרוב המוחלט של רוכבי הטור דאגו לערוך הכרת מסלול עם הקטע הזה ולהתכונן עם ציוד ייעודי לפאווה, הרי שהמטפסים ורוכבי הדירוג הכללי יהיו מתוחים מאוד לקראתו וישתדלו לעבור אותו במינימום נזקים. גם במחיר של איבוד זמן.
הימור שלי: פאביאן קאנצ’לרה ירצה להראות שהוא החזק ביותר על הפאווה ולנסות להרוויח את מקסימום הקרדיט האפשרי – בטור נטול “פרולוג” שכזה. מבין רוכבי הדירוג הכללי, מייקל קיאטקובסקי צפוי לבלוט בקדמת המירוץ, בעוד שכריס פרום יזדקק לעזרה מאסיבית מצד קבוצתו כדי לעבור את היום במינימום נזקים.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 18

הבלגן לצד הדרך מצחיק ומהנה כמעט כמו מה שעל המסלול. רק שאיזה אדיוט לא ישפיע על המירוץ…

השלב ה-14 (יום שבת ה-19 ליולי) מ-Grenoble ל-Risoul: במעבר חד קדימה, המירוץ מגיע לעליות הגדולות, ואיתו האקשן. אמנם יכולתי לבחור כמעט כל שלב עליות שמסתיים בפסגה (ויש השנה 5 כאלה) אולם משהו בקומבינציית העליות בשלב הזה פשוט מזמין מלחמה בצמרת הדירוג הכללי. השלב הזה, מתחיל בעלייה ולמעשה – ממשיך כל הדרך למעלה. העלייה המדורגת הראשונה ל-Col du Lautaret אינה מאתגרת במיוחד (34 ק”מ על 3.9% ממוצע) אך האמרה הידועה כי הרוכבים הם אלה שעושים את המירוץ ולא (בהכרח) המסלול תקפה כאן במיוחד. העלייה הבאה של היום ל-Col d’Izoard היא כבר אתגר אמיתי עם 19 ק”מ על 6% שיפוע ממוצע, אולם דווקא העלייה האחרונה של היום לאתר הסקי Risoul היא זאת שצפוייה לספק את עיקר האקשן. שלושה שבועות מחיי ביליתי על פסגת ההר הזה (במחנה אימונים של סקסו-בנק בקיץ 2011) ואם יש דבר אחד שאפשר להגיד עליה, זה שאין בה שנייה להתאושש. עם 12.6 ק”מ על 6.9% שיפוע ממוצע, היא אינה מהתלולות ביותר במרוץ. אולם העייפות המצטברת מהעליות הקודמות עובדה יחד עם השיפוע אשר אינו מתמתן לרגע – צפויים לספק אקשן רב במעלה ההר.
הימור שלי: פרום או קונטדור יתקיפו מאחור אבל את השלב יקח דווקא רוכב צרפתי קל משקל וחדור מוטיבציה שיברח באחת העליות המוקדמות. רומאיין ברדט או קריסטוף ריבלון או אולי פיאר רולאן. כולם באים בחשבון.

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 15

טור 2013. פרום בטיימטריאל על הוונטו.

השלב ה-18 (יום חמישי ה-24 ליולי) מ-Pau ל-Hautacam: השלב האחרון בהרים. ועוד איזה שלב… מארגני הטור הבינו ששלבים קצרים הם מתכון מנצח ו”ארזו” לחבילה קומפקטית את המיטב שיש לפירנאים להציע. השילוב של הטורמלה וההוטאקם בשלב קצר כל כך, מבטיח רייטינג גבוה במיוחד והתקפות מכל מי שרואה את עצמו כפוטנציאל לעשות משהו בצמרת הדירוג, ובעצם – גם מאלו שיודעים שאין להם שום סיכוי לעשות משהו בצמרת הדירוג. זו היא גם הזדמנות אחרונה להרוויח נקודות עבור חולצת המטפסים המנוקדת ושלב קריטי עבור המטפסים הכבדים שחוששים מאי-עמידה במגבלת הזמן, במאבק בדרך לפריז.
הימור אישי: ה-Hautacam בעיני היא אולי העלייה המאתגרת ביותר בפירנאים וככזאת – יש סיכוי יותר מסביר שהרוכב שיחצה ראשון את קו הסיום הוא גם הרוכב שינצח את הטור. פרום וקונטדור צפויים לקרב ענקים כאן. אל תפספסו.

 Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 19

השלב ה-20 (יום שבת ה-26 ליולי) מ-Bergerac ל-Perigueux: אחרי כמעט 3 שבועות של אתגרים מגוונים, המירוץ יגיע לכדי הכרעה בקטע הזה. מדובר בקטע נג”ש ארוך מאוד (53 ק”מ) ושטוח באופן יחסי (פחות מ-500 מטר גובה מצטבר) אשר יכריע סופית את צמרת הדירוג הכללי. בגדול – רוכבים מתחלקים לשניים: אלה ששונאים מירוצי נג”ש, ואלה שיודעים לשכנע את עצמם שהם לא (מאוד) שונאים מירוצי נג”ש. אחרי שלושה שבועות של מירוץ, המבחן הזה הולך לשים תחת זכוכית מגדלת כל אחד מהרוכבים וללא כל צל של ספק – צפוי להדיר שינה מעיניהם של כמה מהמטפסים הקלילים… בנג”שׁ כה ארוך, לנסיון ולעומק תהיה חשיבות יתרה, כמו גם ליכולת ההתאוששות של הרוכבים ממאמץ הימים האחרונים.
הימור שלי (ולא רק שלי): על השלב הזה כתוב “טוני מרטין” בענק ובאותיות קטנות ליד גם קאנצ’לרה (אם הוא עדיין יהיה במירוץ). קונטדור, פרום וכל מי שישאר ממנו זכר יחפרו הכי עמוק שיש וינסו להפוך את הטור הזה לשלהם. לא מקנא בהם…

בשבוע הבא נכנס לעובי הקורה ונלווה את התפתחות הטור בזמן אמת!

תמונות באדיבות: Tim de Waele (מהטופ של צלמי האופניים בעולם!)
מאת: רן מרגליות

_______________________

“Cycling for Peace with Love and Good Energies” הוא פרוייקט שיזמה חברת אפקטיב מנהלי כספים והשקעות ב2011, כאשר הביאה את קבוצת Saxo-Bank לישראל. החברה, תומכת ביוזמות איכותיות בספורט הישראלי, ומאמינה בכוח של הספורט לחבר בין אנשים מכל קצוות החברה.  ההחלטה לתמוך ב”חווית הטור ב BIKEPANEL” נבעה מהרצון לתת לאנשים השראה אמיתית לצאת לכבישים ולשבילים ולעסוק בענף הספורט הנפלא הזה. עוד טרם חתימתו ב Saxo-Bank, נתנה “אפקטיב” חסות לרן מרגליות, כי נתינה ללא תנאי ועבודה קשה הם המפתח להצלחה. רן יביא במהלך שלושת השבועות הקרובים הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של הטור דה פראנס ויחשוף בפני הקוראים מספר סודות “מחדר ההלבשה”… יש למה לחכות!
מאחלים לקוראי האתר “חג טור” שמח והרבה אהבה ואנרגיות טובות!

רן מרגליות- פעם מקצוען בקבוצת הפרו-טור “Saxo-Tinkoff”, היום רוכב על גלי ההצלחה ומתפרנס מתמלוגים על מכירת האוטוביוגרפיה המרגשת שכתב… לא באמת. מאז סאקסו, מתעסק בעיקר באימון אישי ובהדרכה של רוכבים 1X1. ביולי בורח לאולפן ערוץ הספורט ומקשקש שם על הטור דה פראנס. בארץ רוכב בקבוצת HD-Trek. חי לצד שני (המכונה “אירנה”) ואוטוטו ישבור עבורה את הכוס (ואת הכיס).