לא כך ציפו המארגנים האיטלקיים להגיע למהדורת המאה של הג’ירו: הצרות התחילו עם הפציעה של פאביו ארו שמונעת את העימות החזיתי המעניין של ניבאלי נגד ארו ואת המסיבה שתוכננה לכבוד ארו בסרדיניה. אחר כך הגיעה התאונה הקטלנית בה נהרג מיקלי סקרפוני, רק שבוע אחרי שהוכרז כמחליף של ארו באסטנה.

למרות נקודת הפתיחה הקשה, הג’ירו לא מאכזב אף פעם והוא לדעתי הגראנדטור הכי מעניין בשנה – לא ממוסחר מדי ועם ניחוח אטלקי קלאסי. השנה מסלול המירוץ תוכנן בקפידה וכולל ביקורים במקומות שהג’ירו בדרך כלל לא מגיע אליהם, ואנחנו ב BIKEPANEL נדווח מהשטח בשבוע השלישי של הג’ירו – יש למה לחכות!

כתב: יניב שור
תמונות: RCS SPORT @ANSAגביע הג'ירוהג’ירו – תגובה איטלקית הולמת לטור דה-פראנס

יותר ממאה שנה עברו מאז הג’ירו הראשון בשנת 1909, שנהגה בתגובה לטור-דה-פראנס. עם כמה שנות הפסקה בעקבות מלחמות העולם, הגיע מהדורת המאה לשנת 2017. המסלול השנה תוכנן לכלול לא רק את האזורים הקלאסיים של הג’ירו אלא גם את סרדיניה (מקום הולדתו של פאביו ארו) וסיציליה (מקום הולדתו של ניבאלי).  אחר כך יעבור מדרום המדינה לצפונה ובכך ישלים טור אמיתי של איטליה.

בשנים האחרונות יש מגמה להוציא את הג’ירו מגבולות איטליה כחלק מההתמודדות השיווקית של RCS מארגני הג’ירו עם ASO מארגני הטור והוואלטה, אבל עם כל הכבוד לשיווק, מהדורת המאה תישאר בגבולות איטליה. 

המסלול של הג’ירו מאוזן מאוד: קטעי הרים יש, אבל לא מטורפים כמו בוואלטה. נג”ש די ארוך בשני קטעים שונים והרבה קטעי מעבר שבג’ירו, כפי שלמדנו בשנים קודמות, הופכים פתאום למאבק על הדירוג הכללי. המסלול הזה משך אליו כמות נכבדה של רוכבים מצוינים, ומהדורת המאה עמוסת מתמודדים ברמה שלא ראינו בעשור האחרון. בשבוע הבא זה יתחיל מחדש, המאבק על החולצה הוורודה, הנופים, האוהדים, והמירוץ שבכל שנה מוכיח שיש דברים שעוד לא ראינו.

המתמודדים על הפודיום

ניירו קינטנה – מנצח ג’ירו 2014 והרוכב הכי חזק בעולם אחרי כריס פרום, מגיע לג’ירו כדי לעמוד בראש הפודיום. כל תוצאה אחרת היא אכזבה מבחינתו. לאחר שנתיים של טור-וואלטה החליט קינטנה לרכב השנה ג’ירו-טור ולבדוק האם זה מה שהוא צריך כדי לנצח את פרום סוף סוף. מוביסטאר מהמרים כאן, אבל העובדה היא שקינטנה היה חלש מפרום בטור, וחזק מפרום בשתי מהדורות הוואלטה האחרונות וזו נקודה למחשבה. יכול להיות שהג’ירו יכין את קינטנה טוב יותר לטור? זהו לא רק הימור אלא גם שינוי כיוון משמעותי שכן קינטנה הגיע לטור בשנה שעברה עם מעט ימי מירוץ והתמקד במחנה אימונים אישי בהרים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מבחינה קבוצתית, קינטנה בגיל האידיאלי ויש לרשותו קבוצה פשוט מעולה. במירוצי השלבים ובארדנים הראתה מוביסטאר שהיא קבוצה בוגרת יותר מבשנים קודמות. אמנם ברוב המקרים זה היה בסיוע לוולוורדה, אבל קינטנה צפוי להינות מאותה רמה של מיקוד. למעשה, מוביסטאר נראית כמו הקבוצה היחידה שיודעת לתפקד ברמה של סקיי במירוצי שלבים (בזמן שקוויקסטפ היא רמה משל עצמה בחד יומי).

ההימור שלנו: קינטנה תלוי בנג”ש, כי בכל שאר המסלול הוא מסיים ראשון. בשנה שעברה עשה כמה קטעי נג”ש מעולים אבל באחרים הפסיד יותר מדי זמן.

“הכריש” – וינצ’נזו ניבאלי – על הנייר, המתחרה החזק ביותר של קינטנה הוא מנצח השנה שעברה. ניבאלי הוא הרוכב הכי מנוסה ברשימת המועמדים, עם נצחון בכל שלושת הגראנד-טורס. בשנים האחרונות, ניבאלי לא ממש הצליח לאתגר את קינטנה ראש בראש. עבור ניבאלי מדובר גם על מירוץ מאוד אמוציונלי – מהדורת המאה של הג’ירו ומותו של חברו ומי שהוביל אותו לניצחון בשנה שעברה מיקלי סקרפוני. המסלול מתאים לניבאלי והמעבר בסיציליה יהיה חגיגה עבורו.

ניבאלי שעזב את אסטנה אחרי שנה לא קלה עם מעט מאוד פרגון, רוכב בקבוצה החדשה של בחריין-מרידה. לרשותו פועל-על וג’ירואיסט מנוסה מאוד – ג’ובני ויסקונטי.

ההימור שלנו: ניבאלי לא יפספס את ההזדמנות לעמוד על הפודיום במהדורת המאה, אבל כדי שהוא ינצח צריך לקרות משהו דרמטי. היפוך של המוביל, שלג או ירידה בגשם – פתאום יוצא לו ה”כריש” וקורים דברים שאנחנו אוהבים להיזכר בהם.

“הקולב” סטיבן קרויז’ביק – (נקרא כך בזכות הכתפיים הרחבות שלו) אם מסתכלים על יכולת נטו, קרויז’וביק ניצח את גי’רו 2016. נכון שאי אפשר לשחק את המשחק בלי לקחת בחשבון את העייפות ואובדן המיקוד שגרמו לו להתהפך עם חולצת המוביל ולהפסיד לבסוף, אבל במקרה של קרויז’ביק זה מריח כמו תקלה נקודתית, לא תופעה.

קרויז’ביק לא הופיע פתאום ב-2016. כבר ב-2015 היה מהרוכבים היחידים שעמדו בקצב של קונטאדור ופאביו ארו בהרים ושמר מאז על יציבות מרשימה. כשרכב עם חולצת המוביל ב-2016 עשה זאת בקור רוח מופתי ובשלבים מסוימים היה נראה בלתי שביר למרות שעמד מול התקפות לא פשוטות.

ההימור שלנו: קרויז’ביק רוכב של פודיום ויכול להקשות על קינטנה יותר מהאחרים. ברמה הקבוצתית לוטו-יומבו לא חזקה כמו מוביסטאר. תהיה לו תמיכה של יורגן ואן-דה-ברוק במישורים אבל בהרים יש מצב שיישאר לבד. בשנה שעברה זה לא הפריע לו.

“המנוע” טום דמולן –  עוד רחוק מלהגיד את המילה האחרונה שלו בגראנד-טור. יכולות הנג”ש שלו כל כך טובות שהוא יכול בשני קטעי הנג”ש לפתוח מעל דקה על קינטנה ואחרים. בהרים הוא משתפר כל הזמן ויש לו גם יכולת להקשות בקטעי מעבר. בשנתיים האחרונות כל זה לא עבד עד הסוף, והוא פיספס את הפודיום גם בוואלטה וגם בג’ירו (שם גם הטרידה אותו פציעה). דמולן רוכב ב-Sunweb, קבוצה לא מספיק חזקה וממוקדת עבור רוכב שרוצה לנצח גראנדטור.

ההימור שלנו: זמן מסך וכמה ימים בורוד – כן. פודיום עדיין לא, אבל תרשמו שאמרנו לכם שזה עוד יקרה בהמשך.  

yashorגראיינט תומאס – בטים סקיי המצב מורכב. מיקל לנדה עבר לקבוצה מאסטנה אחרי הביצועים המאוד מרשימים שלו ב-2015. רק שמאז זה לא ממש קרה. לנדה לא רע, מצליח להבריק מדי פעם אבל לא מצליח לחזור לרמה אותה הציג באסטנה, כשהיה הפועל של ארו. בסיטואציה שנוצרה, לנדה הוא תכנית ב’ אחרי גראיינט תומאס. תומאס בכושר מצוין כולל ניצחון בטור דה אלפס לפני שבועיים. לנדה יאלץ לרכב בשרות תומאס ולחכות להזדמנות שלו, שלא בטוח שתגיע. Team Sky קיבלו החלטה להתמקד בדרוג הכללי, עד כדי כך שבצעד תמוה מעט מנעו מאיליה ויויאני הספרינטר המצוין להתחרות במירוץ שכל כך חשוב לו.

ההימור שלנו: תומאס יאבק על מקום על הפודיום, לנדה יצטרך לחכות ולהסתפק באחד הקטעים.  

טי-ג’יי ואן גרדרן – את הקטע הבא אפשר לגזור מכמה כתבות בשלוש השנים האחרונות – טי-ג’יי ואן גרדרן מגיע כדי להוכיח שיש לו את זה. אחרי 3 שנים שבהם אנחנו כותבים את אותו הדבר, נראה שזו באמת אחת ההזדמנויות האחרונות עבורו. אפשר להתווכח אם ואן גרדרן סובל מחוסר מזל או שאין לו יכולת לשמור על רצף במשך 3 שבועות. עד עכשיו תמיד היה לו פתאום יום חלש, מחלה, פספוס של מהלך טקטי – מהדורת המאה של הג’ירו היא הזדמנות מצוינת בשביל הרוכב החביב הזה לנער מעליו את תדמית ה”על-יד”. לפני שנה BMC הביאו את ריצ’י פורט בנוסף לואן גרדרן וניסו לעשות משהו עם שני רוכבים שלא מצליחים למצות 100% מהפוטנציאל. הניסוי הזה הביא כמה הישגים יפים במירוצי קטעים קצרים יותר אבל בינתיים לא הביא הישגים משמעותיים בגראנד-טור.

ההימור שלנו – אם הוא יהיה על הפודיום זו תהיה הפתעה נעימה. אם ינצח זו תהיה הפתעה ענקית.

טיבו פינו – אחד הרוכבים הכי מעניינים שמגיעים לג’ירו הוא טיבו פינו. לא בכל יום רוכב צרפתי מחליט שבטור זה לא הולך ועובר לגראנד-טור דווקא בארץ המגף. הטור של 2016 שכנע את פינו שהוא צריך לעשות משהו אחרת. כבר שנתיים הוא בכושר מצוין, אבל חסר לו הגרוש ללירה כדי להתמודד עם פרום וקינטנה בטור.

ב-FDJ לוקחים ברצינות את הג’ירו והביאו לצוות המסייע את רובי מולארד וג’רמי רואה. טיבו פינו הוא רוכב שיודע לעשות בלאגן כשצריך, ולאתגר את ההתנהלות הטקטית הרגילה של המירוץ. אם יכנס טוב לשבוע השלישי זה יהיה כאב ראש לרוכבים האחרים שיצטרכו לוודא שהצרפתי בשליטה.

ההימור שלנו: פינו יכול להיות המקרה הקלאסי של שניים רבים והשלישי לוקח. הוא מהמועמדים היחידים שהפלטון ייתן להם ללכת כדי לראות מה הם יכולים לעשות. בהחלט רוכב שיכול להפתיע בג’ירו ולהפוך את המירוץ למעניין יותר.

באק מולמה – סוגר את רשימת המועמדים באק מולמה מ Trek-Segafredo. מולמה היה בפוזיציה מצוינת לפודיום בטור של 2016 אבל החליק אל תוך השיחים בשלב האחרון וירד עד למקום השמיני שלגמרי לא משקף את ההישג שלו באותה שנה. מולמה מגיע לג’ירו עם בטחון שיש לו את זה והוא מתמודד חזק שאי אפשר לזלזל בו לרגע.

ההימור שלנו: אם המירוץ יתפתח בצורה אגרסיבית בהרים, הפלטון יתפרק לגורמים ומולמה יכול לפרוח. במירוץ טקטי יהיה לו יותר קשה, ואין לו את הניסיון והתמיכה הקבוצתית כדי להצליח.

בהמשך השבוע נביא לכם סקירה על המסלול המעניין שהוכן לג’ירו ה-100 ועל עוד כמה רוכבים שכדאי לשים לב אליהם.

כתב: יניב שור
תמונות: RCS SPORT @ANSA

מנוי (חינם) למגזין הריצה RUNPANEL פה: https://goo.gl/Auzkl9
מנוי (חינם) למגזין האופניים BIKEPANEL פה: https://goo.gl/4tGh4F