אתחיל בווידוי קטן. יש לי מקום חם בלב לאופני חברת GT. לא יודע להסביר זאת- משהו שקשור לעבר שלהם, לאנדרדוגיות שלהם, לבחירה לעשות דברים אחרת. מצורת שלדות הזנב הקשיח שלהם, ועד מתלה ה-I-DRIVE יוצא הדופן… יש לי חולשה לאאוטסיידרים, כנראה. החברה, אשר החלה דרכה אי שם ב-1972, בייצור אופני BMX איכותיים, נכנסה לתחום אופני ההרים המשגשג בשנת 1987, ומאז מייצרת אופני הרים מכל הסוגים, עם התמחות בתחום השיכוך המלא. החבר’ה של GT שמים דגש על תמיכה וקידום תחום האקסטרים והדאון היל, ותומכים ברוכבי על אגרסיביים ומוכשרים במשך שנים ארוכות, במטרה לשמר את תדמית ה”ילד הרע”…

קיבלנו למבחן את דגם ה-SENSOR המחודש, אשר הפך עורו, עם גלגלי 27.5″ ומתלה חדש וייחודי, כצפוי מחברת GT. האופניים מוגדרים כאופני שבילים, עם מהלך של 130 מילימטרים, אך החברה ממצבת את האופניים על הגבול האגרסיבי של רכיבת השבילים. יצאתי לבדוק הכצעקתה.

  • יבואן: רוזן ומינץ
  • מחיר: 15,699 (13,850 לחברי מועדון)
  • משקל- 14.6 עם דוושות XTR

1-061

 

במבט ראשון

האופניים האלו סופר מרשימים במראה שלהם, בעיני. צביעה זועקת אך יפה, קווים מעוגלים ותכליתיים ושלדה אשר נראה כי תעמוד גם בנפילה מהצוק הגבוה ביותר ברד בול רמפייג’. הקווים המעוגלים יוצרים אשליה שמדובר באופני קרבון, ורק מבט מקרוב על הריתוכים מגלה שבגרסת האלומיניום עסקינן.

השנה עבר דגם הסנסור מספר שינויים, מלבד המעבר לצו האופנה- 27.5. גיאומטריית השלדה השתנתה מעט- עם דגש על צינור עליון ארוך, היוצר בסיס גלגלים ארוך יותר, תוך שימוש בסטם קצר. אה-לה מונדרקר, רק לא בקיצוניות.

בנוסף, הוצג מתלה חדש לגמרי, העושה שימוש ברעיון ה-I-DRIVE המוכר של GT, רק לוקח אותו צעד אחד קדימה. המהנדסים קוראים לזה PATH LINK, ומטרתו היא לייצר מתלה בעל ציר ראשי גבוה (הממוקם הרבה מעל הציר המרכזי), על כל יתרונותיו: גלגול טוב יותר מעל מכשולים ורגישות גבוהה,  אשר מצליח להימנע מהחסרונות של הציר הגבוה, ובעיקרם השינויים הנוצרים באורך השרשרת בעת פעולת המתלה, שידועים כיוצרים של ה”בובינג” הידוע לשמצה.

1-Merida GT Hanoch4

לטובת כך יצרו מהנדסי GT חוליית חיבור, היושבת נמוך מאוד בשלדה, נעה על ציר מגודל ומחוזק, ולה מספר תפקידים: בחלקה העליון היא דוחסת את הבולם האחורי, במרכזה היא מאכלסת את הציר המרכזי של האופניים, ובחלקה התחתון נמצא צירו התחתון של המתלה האחורי, המחובר לתומכות השרשרת. נשמע מסובך, אבל פועל בפשטות:

כאשר המתלה נדחס, החוליה, אשר דוחסת את הבולם האחורי, מניעה לאחור את הציר המרכזי ואת תומכות השרשרת. בכך היא מונעת את התקצרות השרשרת תחת דיווש, וכתוצאה- את הבובינג המעצבן ואת ה-Pedal Feedback- תופעה נוספת המוכרת לרעה באופני ציר יחיד וגבוה.

יופי. סיימנו עם החלק העיוני. עכשיו לחבילת החלקים.

  1-167

החבילה

אהיה קצר ותכליתי:

  • מערכות הילוכים- שימאנו SLX, מלבד מעביר אחורי XT.
  • קראנק- רייס פייס EVOLVE שלוש פלטות (!?!?)
  • בלמים- פורמולה T1 עם רוטורים 180 מ”מ.
  • בולם קדמי- FOX 32 FIT, CTD  מסדרת אוולושן, עם ציר 15 מ”מ
  • בולם אחורי- FOX FLOAT CTD BV
  • גלגלים- צירים 15\12 מ”מ של All Terra, על חישוקי WTB ST 123
  • צמיגים- קונטיננטל X-KING 2.2 מאחור ו-2.4 מלפנים.
  • מוט מושב הידראולי: רוקשוקס REVERB עם שליטה מהכידון וחיווט פנימי.
  • מושב: פיזיק טונדרה
  • כידון KORE ברוחב 740 מילימטרים.

 1-Merida GT Hanoch5

קדימה לדרך

כיול המתלים ראשוני נעשה בקלילות, בעזרת מדיד מובנה בשלדה, המראה את המיקום האידיאלי של חץ קטנטן, שמעיד על שקיעה ראשונית נכונה. רכיבה ראשונה, כרגיל, עוברת לה בשבילי השרון הרחבים, כראוי לאופני שבילים, שאמורים להיות “כלבויניקים”- יודעים לעשות הכל מהכל.

המתלה האחורי יעיל מאוד, כמוכר ממתלה ה-I-DRIVE האלמותי, ורק דיווש נמרץ ולא יעיל יוציא אותו משלוותו וידחוס אותו אל תוך מהלכו. אין בעיה לרכוב עם הבולם האחורי על מצב פתוח, גם בשבילים רחבים, וליהנות מספיגה משופרת- ללא איבוד אנרגיה מיותר. נחמד. מעבר למצב T בבולם ה-CTD מקשיח מעט את העניינים, והאופניים מרגישים אף יותר נמרצים, גם אם קופצניים מעט יותר.

לא מדובר באופני מרתון, אך הם עושים את העבודה היטב.

1-142

רוחב הכידון (740 מ”מ) מרגיש מעט צר ביחס לייעוד האופניים, אך על השבילים הרחבים הוא מתפקד היטב. מה שפחות מובן הוא הבחירה בשלושה גלגלי שיניים מלפנים. איזה יצרן, In his right mind, ישווק אופני שבילים יקרים למדי, ובעלי נטיות לצד האגרסיבי של השוק- עם 30 הילוכים? לא רק שאין לזה צידוק מבחינת טווח ופרישת ההילוכים הקיימים לרוכב, אלא שזה גם מגביר את הסיכויים להשתפדות הפלטה הגדולה על סלעים ופוגע בעבירות של האופניים. מעבר לשתי פלטות במעמד הקניה הוא הכרח המציאות היקר יותר, אך גם הורדת הפלטה השלישית והרכבת באש גארד הן אופציה זולה וטובה.

רכיבה בעליות ארוכות או תלולות שולחת את היד אל עבר נעילת הבולמים, ואז האופניים מתגלים כשותפים טובים לדיווש בעמידה, בעזרתו האדיבה של הצינור העליון הארוך. נחמד.

מה שפחות נחמד הוא משקל האופניים הגבוה, המורגש בכל האצה מהמקום ובעליות מכל הסוגים. 14.6 הקילוגרמים של הסנסור פרו הם גבוהים באופן משמעותי מאופניים המקבילים להם במחיר בחברות אחרות. מוט המושב ההידראולי מוסיף משקל, אך הוא אביזר סטנדרטי לרוכבים בסינגלים, והאשם העיקרי בעודף המשקל, הוא ככל הנראה, השלדה המורכבת והמנופחת. האופניים אמנם מדוושים היטב, אך היה נחמד לו שקלו האופניים כקילוגרם פחות.

 1-135

בשדה המרעה הטבעי

מבחן הסינגלים הראשון של האופניים נעשה בשבילים המדורדרים והמסולעים של יער חורשים, ושם החלו האופניים להראות את הצד החזק שלהם. השילוב של צינור עליון ארוך יחסית וסטם קצר, מביא ליציבות כיוונית מעולה, ו-Playfulness כיפי של האופניים. המתלה סופג היטב את הזעזועים, ומרגיש ליניארי מאוד בתחילת המהלך שלו. הוא פשוט מעלים קמטי קרקע תחתיו. גם כאשר יורדים דרופים גדולים, המתלה האחורי לא מוותר, מתקשח מעט, ולא סוגר מהלך. מעולה.

רכיבות נוספות בפארק קנדה המהיר וברחבי בן שמן גילו כי הפניות האופניים נעשות בזריזות, עם היענות מעולה של הגלגלים הקטנים\גדולים, ושהצמיגים הבשרניים אוחזים היטב גם בדרדרת סוף קיץ\תחילת סתיו. מערכות ההילוכים עובדות היטב, כצפוי משימאנו, והבלמים הסופר נושכים של פורמולה עוצרים את הכבודה בקלות.

כיף לחפש קפיצות מזדמנות עם הסנסור, ובחירת קווים אגרסיביים יותר היא בתפריט בכל עת.

1-Merida GT Hanoch6

ישנן מספר בעיות בהן נתקלתי בשטח קצת יותר אגרסיבי. כאשר הקפיצות והדרופים גדלים, הבולם הקדמי מאותת כי זה גדול על צינורות ה-32 מ”מ שלו, ומבקש מהרוכב להרגיע מעט את ההתלהבות. הוא מעט גמיש במישור הלפנים\לאחור, והדבר בולט במיוחד לאור שאר השלדה הבנויה לתלפיות וקשיחה בטירוף.השלדה הנהדרת מרגישה כאילו היתה מסתדרת בקלות (ואף מעדיפה) בולם 34-36 מלפנים, עם מהלך של 150 מילימטרים. (ואכן ישנו דגם שכזה בשנת 2015- דגם הסנסור X).

הבלמים של פורמולה הם חזקים בטירוף, אך מרעישים באופן קבוע, כאילו נשחט תוכי איפשהו ברחבי היער. גם כיוונונים חוזרים ונשנים לא תיקנו את הבעיה. החלפה לשימאנו שקטים ואמינים תפתור את העניין.

רוחב הכידון הרגיש לא מספק בקטעים טכניים אמיתיים, בהתחשב ביכולות הפוטנציאליות של האופניים- החלפה למשהו מעט רחב יותר תשפר את חווית הרוכב, ותחשוף עוד יותר את האופי הנהדר של האופניים.

המשקל הגבוה של האופניים מפריע מעט בעת עליית מכשולים גבוהים ובעת הקפצת האופניים באוויר, באני הופ סטייל.

 154_2

סיכומים ומחשבות

ה-GT סנסור פרו 27.5 הם התלמיד הזה שכולם מכירים בכל כיתה: ההוא הסופר חכם, עם הפוטנציאל הבלתי רגיל, שבוחר להבריז מהשיעורים ולזלזל במורים- ועדיין מוציא ציונים טובים במבחנים.

השלדה היא בלתי רגילה ביכולות שלה, עם מתלה יעיל, רגיש וקשיח צידית. זוויות השלדה מתחננות למזלג אגרסיבי יותר, שיחשוף באחת את הפוטנציאל הטמון בה. החלקים מספקים את הסחורה אך לא בולטים באיכותם. ומעל הכל- התמחור של האופניים הוא מעט גבוה, במיוחד ביחס לתמורה למחיר של המתחרים. כאופני שבילים הם נהדרים, אך לא חפים מחסרונות- כבדים למדי, עם בולם קדמי שהוא מתחת ליכולות השלדה. כאופני אנדורו פוטנציאליים? לאחר החלפת בולם קדמי לאחד אגרסיבי יותר- מדובר בסוס מירוץ טהור גזע.

צילם: גיאחה
בחן: חנוך רדליך

חנוך רדליך – אולטרא-מרתוניסט, bike-packer, ומגוון את זה גם מדי פעם עם AM על הארד-טייל סינגל ספיד… אחרי שנים של כתיבה במגזין MBA הוא אחד מבוחני האופניים המנוסים בישראל. מאמן בכיר של רוכבים בתאגיד הקבוצות בהנהלת חאלד.