אנו בתקופה הזויה ומגניבה בענף עם המצאת גלגלי ה”פלוס” והאפשרות לבחור בגלגלי +27.5 או 29 על אותה השלדה הוא עניין מאוד טרנדי כרגע בענף. הפעם מבחן לאופניי ה Niner JET 9 RDO עם גלגלי “29.

לפני תחילת מבחן זה היה לי ניסיון בעיקר על אופניי 29 קצרי מהלך (100מ”מ) וכמובן אופניי 27.5 בשלל מידות ואורכי בולמים. אני שמח לבשר שבזמן המבחן על האופניים האלה הספקתי לרכוב על עוד שני זוגות בקטגוריה, ועכשיו אני בטוח שהזוג הבא שלי הם אופניי 120מ”מ על גלגלי 29… פשוט כיף!

מאת: תום בר
צילום: יוג’ין לויט

image04RDO במבחן:

  • דגם: Niner Jet 9 RDO שלדת קרבון, גלגלי “29 (עם אפשרות הסבה ל +27.5)
  • מתלה: 120מ”מ מאחור, ומזלג 130מ”מ מלפנים
  • משקל:  13,700 גרם (עם פדלים, טיובלס ומתקן בקבוק).
  • מחיר בחנות: 25,890 ש”ח. מחיר באתר היבואן:  21,890ש”ח.
  • יבואן: או.אר סייקלינג. שיווק ברשת Recycles

ואם על ניינר תרצו לדעת עוד? יוג’ין לויט ה-צלם וה-בוחן שלנו במגזין ביקר לא מזמן במפעל Niner – היכנסו לכאן לראות ב 360 מעלות, לקרוא ולקנא. את ניינר אפשר לרכוש ב Recycles – בסוג של שיווק ישיר. כשלקוח מעוניין באופניים הוא רוכש את האופניים מאתר האינטרנט של ריסייקלס ומקבל את האופניים בסניף הקרוב לביתו. כמובן עם השירות, המידע, הידע, הכיוונים והאחריות. אני חושב ומאמין שזו שיטה נהדרת שמורידה את עניין המשא ומתן המיותר שעושים בחנויות, כשתגיעו לאסוף האופניים תדעו מה אתם מקבלים ותוכלו להתעסק בעיקר ולא בזוטות. תתחדשו. כדי להתחיל את המבחן קפצתי דילגתי לאסוף את האופניים המדוברים מחנות “Recycles תלת-אופן” שבזיכרון יעקב ויצאתי עם השד הצהוב:

image03

הניינר Jet 9 RDO הצהובים – 29 בשבילים

מתלה ה CVA של החברה – מדהים!

ה Jet 9 RDO הם אופניי שבילים (Trail) עם מהלך מתלה של 120מ”מ מאחור בתצורת מתלה ה CVA ומזלג עם מהלך של 130מ”מ.

“מתלה זה ממקם את הציר הווירטואלי, הנוצר בין שתי חוליות הנדנדה, לפני גלגלי השיניים הקדמיים, ובכך מייעל את ההתנגדות לתנועות הדיווש, ללא קשר לפלטה עליה נמצאת השרשרת. מתלה ה-CVA דומה דמיון עז למתלה ה DW, אשר אנחנו מאוד אוהבים, והוא נחשב בעיני רבים כאחד מהמתלים המדויקים והמוצלחים ביותר שיש. Niner לגמרי בולטים למול התחרות שלהם עם יתרון בסעיף המתלה בזכות הפיתוח הזה שלהם שנותן איזון מעולה בין יעילות דיווש לאקטיביות בשיכוך.” (מקור: כתבה קודמת בבייקפאנל – גם אם אנסה לא אצליח לנסח את זה טוב יותר, תודה רדליך).

אז מה מרגישים תכלס בשטח? איך המתלה הזה עובד? אני שמח לבשר שהמתלה עובד מדהים; מצד אחד מגהץ ומשטח את ה”קטנות” ומצד שני פרוגרסיבי ומרגיש בלתי נגמר למרות מהלך של 120מ”מ בלבד. במהירות גבוהה ועם דרופים לפלאט לא הצלחתי להוציא “קלאנק” מהמתלה\אופניים, וניסיתי.
דבר נוסף ומאוד בולט, האופניים האלה והמתלה במיוחד, מרגישים מאוד צפויים! התחושה היא שאתה תקבל את מה שאתה משקיע, משמע פרוגרסיבי. ככל שטענתי את הבולם (סגרתי אותו כהכנה לקפיצה) כך הוא נפתח ונתן לי לזנק קדימה ובעיקר למעלה, בצורה מאוד מבוקרת ונשלטת, דבר נהדר לשלל רוכבים.

image07שלדה, מספרים וגאומטריה

רואים ומרגישים שהושקעה מחשבה רבה בתכנון האופניים ולפי מראית העין מדובר בשלדה אמינה ועמידה. מאוד התרשמתי מרמת הגימור, ברגי האלומיניום הסקסיים למתקן הבקבוק ובמיוחד ממיסבי המתלה גדולי המידה ומברגי אלן 8 ו 10 המחברים הכל יחדיו.
דבר הבולט לעין הוא צורת השלדה החדשה: צינור מוט האוכף יושב בזווית לתוך המשולש הקדמי, כך בעצם אפשר לקצר את תומכות השרשרת. הגאומטריה עדכנית, כמו זווית ראש קרבית ותומכות שרשרת קצרצרות.

כבר מהתחלה התלבטתי על המידה. אופני ה Large נראו לי ענקיים ומאוד מאסיביים.  משקל האופניים במידה זו כולל פדלים ומתקן בקבוק הוא 13.7 ק”ג – סביר למידה, לקטגוריה ולרמת המחיר והמכלולים – אך עדיין הייתי שמח למשקל נמוך יותר.

על הנייר המספרים מראים שהאופניים האלה מעודכנים לטרנד הנוכחי (מידה לארג’):

  • זווית ראש קרבית 67.5 מעלות, זווית מוט אוכף 74.5 מעלות.
  • אורך תומכות שרשרת 435 מ”מ, בסיס גלגלים 1179 מ”מ.
  • Reach קצרצר (ומפתיע) 445 מ”מ.
  • בנוסף האופניים מציגים את כל פלאי הטכנולוגיה העדכניים; רוחב ציר אחורי בשלדה ובמזלג בסטנדרט  ה BOOST, חיווט פנימי, הד-טיוב בקוטר משתנה (1.5 אינצ’ ל 8\1.1 אינצ’), תושבת בתקן ISCG-05 להתקנת Chain guide (מותחן שרשרת), ולשמחתי ציר מרכזי בהברגה ולא עם מיסבים פנימיים.

גאומטריית האופניים האלה דומים מאוד לשאר האופניים שרכבתי עליהם אך עם בסיס גלגלים מעט יותר קצר ו Reach הרבה יותר קצר.

image05האבזור בחבילה

רמת האבזור בחברת Niner מקוטלגת לפי כוכבים, כאשר ב 2 כוכבים רמת החלקים היא הנמוכה ביותר וב 5 כוכבים רמת החלקים היא הגבוהה ביותר. האופניים שעל הפרק הם 2.5 כוכבים, זאת אומרת שהאבזור הוא של 2 כוכבים אך סט הגלגלים והשיפטר הוא של 3 כוכבים.

ה Jet 9 RDO הגיעו מזוודים בקסטה ומעביר הילוכים מסדרת SLX ושיפטר XT. הקראנק והפלטה (32 שיניים) מבית RaceFace מסדרת ה Affect – אפשר לראות יותר ויותר חברות עושות את השילוב הזה ואין מבסוט ממני, זה פשוט עובד מעולה! העברה חלקה וכמעט ואין נפילות שרשרת מיותרות.

גם הבלמים הגיעו ברמת SLX עם רוטור 180מ”מ מקדימה ו 160מ”מ מאחורה, עבדו מעולה, מדוייק וסיפקו כוח עצירה רב. מבחינתי טובים מהרמה מעל (XT סדרה 8000).

במחלקת הגלגלים אפשר למצוא סט נהדר של חברת Stans NO Tubes עם נאבות NEO וחישוקי ZTR ARCH MK3 ברוחב פנימי מכובד של 26מ”מ. סט חזק, עמיד ואיכותי עם קשיחות צידית נהדרת ושילוב טוב עם השלדה הזו. משקל סט הגלגלים הוא 1770 גרם.

הצמיגים ב-Jet 9 RDO הם של חברת Maxxis מדגם Ardent וברוחב 2.4 מקדימה ו 2.2 מאחורה, טיובלס כמובן.

בולמי הזעזועים המגיעים על האופניים הם של חברת RockShox כאשר מלפנים מורכב ה Pike RC Solo עם מהלך של 130מ”מ ומאחור Monarch RL Debonair עם מהלך מתלה של 120מ”מ. מדובר בבולמים פשוטים יחסית של החברה אשר עובדים בסה”כ טוב ונאמנה. הייתי שמח לדגמים שמעל עם יותר אפשרויות כיוונון – בסופו של דבר זו שאלה של תקציב ועלות-תועלת.

image01מוט האוכף של חברת KS בדגם DropZone R הבסיסי, אין לי תלונות – עבד מעולה לאורך כל המבחן, לא הראה סימנים של חופש, אך יש לי פה ריג’קט: קצת פוגם שכבל מוט האוכף חיצוני, ועוד כזה שמתחבר מתחת לאוכף עצמו כך שבזמן פעולת מוט האוכף גם הכבל עולה ויורד.

האופן הצהוב הגיע עם כידון ברוחב 760 מ”מ וסטם באורך 70מ”מ – שניהם של חברת RaceFace, חיש מהר החלפתי את הסטם ל 50מ”מ והייתי שמח לכידון רחב יותר (780-800) ולקצר בהתאמה לרוכב.

ה-Jet 9 RDO (במידה לארג’) שוקלים 13.7ק”ג, כבד מהמצופה וממה שהייתי רוצה.

image06רכיבה ראשונית ופרדוקס המידות

את הרכיבה הראשונה על הצהוב הגדול עשיתי בדרך הסוכר, לקח לי מעט זמן להתרגל לגודל האופניים בכלל ולגודל הגלגלים בפרט – במקומות בהם אני רגיל לקפצץ ולדלג האופניים פשוט גילחו את תוואי הקרקע. מצד אחד אפשר “לעבוד” פחות ופשוט לעמוד בעמידה ניטרלית ומשוחררת ולתת לאופניים לדהור קדימה, מצד שני ועקב הגלגלים גדולי המידה יש להשקיע כוח גדול יותר בסיבובים, מנואלים, באני-הופים וכדומה – עניין של תרגול והתרגלות.

מאוד התלבטתי בעניין המידה –  האם אני מדיום או לארג’ באופניים אלה? מכיוון שגובהי הוא 180ס”מ אני ממש בין המידות ולפי הטבלה של Niner אני אמור לרכוב על מדיום. כשלקחתי מידה לארג’ כיוונתי את האופניים שיהיה לי נוח, סטם 50מ”מ, אוכף מעט קדימה על המסילה (ברך עדיין מעל ציר פדל), כידון מוטה בעדינות אליי.

הרגשתי קושי להתרגל לישיבה על האופניים האלה, הם הרגישו לי מאוד “ארוכים” למרות ה REACH הקצרצר, הרגשתי “פרוס” על האופניים בישיבה, ובעליות הרגשתי את הפיצוי על ידי העברת משקל רב לכיוון הגלגל הקדמי וישיבה בחלק הקדמי של האוכף.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

באמצע המבחן החלטתי לנסות את האופניים האלה גם במידה מדיום, טלפון זריז ליבואן (ערן גיל-בר) ואופניי המדיום חיכו לי בחנות “תלת אופן”, עופר וצוות העובדים המסור סידרו לי את האופניים, החליפו לי פדלים ומה שצריך ויצאתי לדרך. בעת הבדיקה והכיוון המקדים לרכיבה ראיתי שמוט האוכף לא מספיק ארוך עבורי והוא בולט כ 4 ס”מ מעל המינימום גובה המומלץ, המשכתי בזהירות יתרה. לאחר 2-3 רכיבות על המדיום כבר לא היה ספק שאני זקוק ותפור למידה לארג’ ב Jet 9. החלפתי חזרה ללארג’ והמשכתי את המבחן והרכיבות על הצהוב הגדול.

כחלק מעבודתי כמדריך רכיבה אני נתקל רבות בשאלות ותהיות בנושא מידת האופניים והתאמתם לרוכב, בעיה במיוחד לרוכבים שגובהם בין שתי מידות. כמובן שהעניין הוא תלוי דגם, ותלוי פיזור האורך בין פלג גוף עליון לתחתון. לי יש רגליים ארוכות יחסית, לכן ארכוב על לארג’, רוכב באותו גובה כמוני עם Inseam קצר יותר אולי יצטרך מידה מדיום.
ההמלצה הכללית לרוכבי התפר היא לקחת את המידה הגדולה באופניי XC\מרתון ואת המידה הקטנה באופניי AM. השורה התחתונה שלי – פשוט לנסות לרכוב על שתי המידות הרלוונטיות עבורכם וכך להחליט. בנוסף אפשר ללכת למדידה והתאמת אופניים לרוכב אצל אחד מהמודדים בארץ, לא מזמן סיקרתי שניים מהם – אורן גונן ועמוס וולף, תוכלו למצוא את הכתבות בפרופיל שלי באתר.

image02פידולים ועליות

בחודש שרכבתי על האופניים הללו הספקתי לרכוב בסינגלים רבים ובתוואים שונים, על יבש מאוד ועל הכי רטוב שיש, במישורים, עליות וירידות מהנות.

במישור ובעליות הרגשתי את משקל האופניים ואת הכוח הנוסף שיש להשקיע על מנת להגיע למעלה הגבעה, מעייף משהו אך עם זאת מחזק.
לקח לי זמן להתרגל למנח הישיבה על הJet, זו גם הסיבה שהחלפתי מידה באמצע המבחן, למרות שהמספרים מראים Reach קצרצר עדיין הרגשתי מאוד “פרוס” על האופניים, אבל לא הרגשתי שום חוסר נעימות או כאב בזמן פידול.

המתלה התנהג בנימוס גם תחת פידול חזק ובעליות טכניות הראה אחיזה משובחת אל הקרקע דבר העוזר מאוד להגיע לישורת בסוף העלייה עדיין רכוב על האופניים. נעלתי את הבולמים (בעיקר האחורי) רק בקטעי כביש\דרך עפר מנהלתית. הרגשתי “בובינג” קל מאוד רק בפידול חזק תחת עומס, בעיקר בפידול “לא עגול”. אני סקרן כיצד פלטה אובלית תרגיש כאן (ובכלל).

הייתי שמח לקבל בולמים ברמה יותר טובה על האופניים האלה המספקים גם מצב שלישי ולא רק “פתוח” ו”נעול”.

נקודת זכות גדולה נוספת היא המרחק בין הקרקע לקראנק\ציר מרכזי. בפידול על סלעים במישור ועלייה וגם בעליות מדרגה לא הצלחתי לגעת עם הקראנק בקרקע, יש פה “מרווח גחון” מעולה.

RDO – Here We Go

כרוכב, אני מעדיף אופניים קצרים ומאוד תזזיתיים, כאלה שקל להזיז מצד לצד. במורד הייתי מופתע מהאיזון בין היציבות הנהדרת והביטחון הגדול שהאופניים מספקים לבין הזריזות, החדות והדיוק. ברגע שמתרגלים לתזמון ולגודל הגלגלים אפשר להתחיל “להרביץ”.

מרכז הכובד של השלדה הוא נמוך, בסיס הגלגלים ארוך (אך לא מדי) והגלגלים הגדולים האלה מספקים אחיזה נהדרת ומהירות גלגול טובה כל עוד אתה בדרך למטה. לטעמי צמיגי המקסיס מדגם Ardent שהגיעו על האופניים הם שידוך נהדר עם מהירות גלגול טובה ואחיזה נהדרת בכל תוואי ודרך.

אין ספק שהאופניים האלה גרמו לי לביטחון רב גם כשרכבתי מהר יותר ממה שאני רגיל. לקראת סוף המבחן כבר הרגשתי מחובר לאופניים, ידעתי שתהיה לי אחיזה גם בתוואי שטח בעייתי, שהגלגלים הגדולים יעברו כל אלמנט ושהמתלה יהיה צפוי בכל מהירות.

RDO

Jet 9 RDO בפעולה

בסוף של יום אחרי הכול נאמר שלום ובינתיים

ה Jet 9 RDO עושים הרבה ונכון. אי אפשר ממש לטעות עם האופניים האלה; שלדה יוקרתית אשר תסובב ראשים – מעוצבת ואיכותית, מתלה נהדר וחלקים טובים.

הצהוב הגדול לא ייקח אתכם הכי מהר למעלה, ואם הגעתם מגלגלים קטנים יותר אולי תצטרכו להתרגל ולשנות טיפה את הטכניקה\תזמון שלכם, אבל ברגע שמתרגלים באמת שקשה לחזור לגלגלים קטנים יותר.

האופניים האלה גרמו לי לרצות לרכוב עליהם יותר, לקחת אותם לקצה, להגיע למעלה ולחפש קווים מגניבים וחדשים בדרך למטה. הם יציבים, מקנים בטחון רב וצפויים. בני-לוויה נהדר לרוכבים המחפשים אופניים שעושים את הרוב בחבילת אבזור טובה ואמינה.

בהחלט אשמח לבחון בעתיד את הרמה היותר גבוהה של דגם זה (4 או 5 כוכבים) לצורך השוואה, אני מאמין שאותם האופניים עם חלקים ובולמים טובים יותר ובמשקל קל יותר יכולים להיות משהו אחר לגמרי. ורק לטובה.

בנימת סיום, למרות כל השינויים בענף שיכולים לפגוע בלקוח הקצה עם כל הסטנדרטים החדשים וגדלי הגלגלים השונים (מה שהופך די מהר אופניים מעודכנים לישנים ו”לא רלוונטיים”) – כיף לראות שרוב השינויים, ובעיקר בגאומטריות, עושים הבדל ממשי ברכיבה עצמה.

מאת: תום בר
צילום: יוג’ין לויט

תום בר: מדריך אופניים מוסמך, בוגר קורס PMBI שלב 1 ו 2 מויסלר, קנדה. מאסטר ברכיבת טריאל ושטח, בעלי BikeControl – הדרכות טכניקה ומופעים (ניתן להזמין הדרכות רכיבה טכניות, חוגי ילדים, מופעי אופניים ולהטוטנות ועוד). אפשר למצוא אותו בעיקר ביער עופר במקומו הטבעי – על האופניים, עם או בלי מושב…