זה די נדיר שנתקלים במוצר שתוקף אתכם מכיוון בלתי צפוי לחלוטין. מצר שהחדשנות והייחוד שלו כל כך בולטים ומגניבים שאתם נעצרים לשנייה, ואומרים וואו. כזה הוא גגון ואקום SeaSucker Talon, המיובא על ידי easuckerIsrael.com ומחירו 1450 שקלים. קיבלנו אחד כזה למבחן והתוצאות – מעורבות… לצד הפליאה יש היבטים שכדאי לשים אליהם לב. 

חדשנות

אתם יודעים, רוב המוצרים דומים אחד לשני. מאוד דומים. המיינסטרים של הצרכנות מכתיב את זה, וגם ההגיון המעשי והתפקודי שגורם לכך שבסוף, יש כנראה מרחב אפשרויות סביר לפתרונות סביבנו. אבל פעם בכמה זמן מבליח לו איזה מוצר שגורם לך להעריך באמת את כושר ההמצאה האנושי: על המקוריות, החדשנות, והוספת הערך שלא היה שם קודם, ואת האפקט הזה, מסתבר שאפשר לייצר אפילו בקטגוריה בעלת סקסאפיל של גגון – כמו למשל, בגגון…

1-גגון ואקום

חרדה

ערך עוצמתי דרמטי נוסף שנלווה למוצר הזה הוא: חרדה. לא סתם חרדה, אלא חרדה חזקה. לחץ. פחד. כאבים בחזה… קשה לי לנשום. לא סתם, הגזמה, אבל אי אפשר להתחמק מהעובדה שיש משהו מאוד מלחיץ במוצר הזה, ושהחרדה שהוא מייצר היא חלק מהותי ממנו. לשים את האופניים על גג האוטו כאשר כל מה שמחבר אותם אליו הם רק 4 גומיות וואקום, זה מאוד מלחיץ, ואם זה לא עובד זה גם יכול להיות מסוכן לא רק לאופניים, שאם יעופו הלך עליהם, אלא גם לגרום לתאונה מאחור. החרדה היא האסון של המוצר הזה, וגם אגרוף המחץ שלו. בזכותה ובגללה, אי אפשר להתעלם ממנו. בגלל החרדה הוא הופך להיות מוצר מרתק ומסקרן במיוחד, למרות ששוב, מדובר בגגון.

1-גגון ואקום1

תיאור המוצר

SeaSucker Talon תוכנן לשמש כגגון לזוג אופניים יחיד, על בסיס הצמדתו בוואקום לגג הרכב, או השמשה. הוא בנוי משני חלקים – להצמדת החלק הקדמי והאחורי. ההצמדה נעשית באמצעות שלוש פטמות וואקום בקוטר של 6 אינץ’, שיש לידן משאבת יניקת אוויר אותה מפמפמים עד להצמדה מלאה. האינדיקציה לסיום השאיבה היא שקיעת כפתור הפמפום שבסיסו צבוע בצבע אחר מקצהו, עד העלמות הצבע אל תוך היחידה. היצרן ממליץ לבדוק את זה מדי פעם תוך כדי שימוש ולוודא שהלחצן שקוע עד הסוף ולא רואים את אותו סמן צבע שמעיד שהוואקום נחלש או התבטל.

הטאלון יכול לשמש גם לרכב האצ’בק או לסדאן (5 או 4 דלתות, ואגב הוא גם מתאים לטנדרים שרוצים נקודת עיגון של האופניים לשמשה האחורית והנחתם עם הגלגל האחורי על משטח הטעינה). יש לו מחבר מהיר למזלג האופנים במקום הגלגל הקדמי. הוא עשוי מחומר הקרוי HDPE  שיש לו גמישות מסוימת, המאפשרת לו להצמד למשטחים שאינם ישרים לחלוטין.

ניתן להזמין גגונים לציר 9 מ”מ (כביש, ואופני הרים ותיקים), או 15מ”מ ו – 20מ”מ (הרים).

חומרי המוצר מעידים שהוואקום יכול להחזיק עד כ 4 שעות או יותר, אז כדאי לקחת גם את הזמן בחשבון. ע”פ היצרן יחידת וואקום אחת יכולה להחזיק משקל של עד 90 ק”ג, אולם הוא מציין שמשקל האופניים המקסימלי לכל יחידה כזו הוא כ 20 ק”ג (45 פאונד), ומזהיר שמהירויות הנסיעה לא יעלו על 85mph כלומר: 136 קמ”ש.

בנוסף הוא ממליץ להחזיק עוד יחידת “ספייר” ברכב למקרה שאחת היחידות מתקלקלת ומדגיש לשים לב לאינדיקצית עוצמת הוואקום במשאבות – אסור שלחצני הוואקום יצאו החוצה לכיוון נקודת המוצא של ההתקנה.

1-006

התקנה ופירוק

יש כמה פעולות בכל התקנה, והן לוקחות כחמש דקות מהירות וקלות:

  1. מנקים קלות עם מים ומטלית את איזור העיגון, ורצוי גם להרטיב ולנקות מעט את גומיות הוואקום
  2. מוציאים את הגגון מתא המטען ומניחים אותו על הגג במקום העיגון
  3. מפמפמים את 3 ידיות יניקת האוויר של החלק הקדמי כמה פעמים. הואקום נוצר מהר, והגגון נתפס.
  4. לוקחים את האופניים, מורידים גלגל ומחברים לציר הקדמי שבגגון.
  5. לוקחים את נקודת העיגון האחורית, הבודדת, מניחים מתחת לגלגל ומפמפמים להצמדתה בוואקום
  6. קושרים את הגלגל האחורי באמצעות הסקוצ’

זהו, אתם מוכנים לנסיעה. אני מניח שלפני שתצאו תנערו קלות את האופניים כדי להרגיש את עוצמת ההצמדה.

בפירוק סדר הפעולות הפוך. בסופו תעשו מעשה שיחזיר לכם שוב את סף החרדה לרמות גבוהות: תנתקו את הואקומים מהגג. הפעולה הזו נעשית כל כך בקלות שהיא גורמת ללחץ, כיוון שקל מאוד לדמיין את זה קורה לבד, כשהאופניים שלכם על הגג, במהירות 136 קמ”ש בכביש 6 בשעות הבוקר. כל מה שצריך לעשות הוא להזיז קלות את סף הגומי מהגג ולאפשר לאוויר להכנס פנימה, וזה נפתח מייד. אפס כח, אפס מאמץ. תנועה קטנה עם קצה הזרת, ומה שהחזיק את אופניכם היקרים פשוט ניתק ללא שום התנגדות או שלבים.

 

1-2014-02-28 06.43.11

 

בשימוש – יש הרבה יתרונות

זה מוצר שגורם לכל גגון קיים להיראות אנכרוניסטי. הוא משנה את הנגישות של גגונים למי שלא אוהב גגונים קבועים שתקועים על הרכב שלו: אני עדיין מעדיף את פירוק הגלגל הקדמי, והכנסת האופניים אל הרכב אבל הבעיה מתחילה כשיש כסאות ילדים ברכב, כשרוצים להעביר אופני 29 גדולים יותר – סטנדרט שלא לקח בחשבון את הרכב המשפחתי הישראלי הטיפוסי (ומצריך פירוק שני גלגלים וסיכוי טוב יותר ללחיצה בטעות על אחת מידיות הברקס ללא הגלגל במקומו ועם דיסקים זו בעיה), או כשנוסעים יותר מרוכב אחד באוטו. כל אלה גורמים לי היום להתקרב יותר ויותר אל הפתרון, ולהעריך את החדשנות שהוא מביא אל עולם הגגונים.

1-011

 

הדבר הראשון שצריך להתייחס אליו פה הוא דווקא החסר: כעת, בשימוש בגגון הזה, אתם נהנים מרכב נקי מהגיבנת הזו המסמלת רכבים של רוכבים. יש לכם גגון באוטו, למרות שאין עליו גגון: לתיק ציוד הרכיבה הקבוע והמאובזר שלכם, זה שאתם זורקים לרכב ובו כל הדברים לרכיבה, התווספה שקית נוספת ובה עוד כמה אלמנטים שהם הגגון. זה יתרון: הרכב יפה יותר, אין בעיה להכניס אותו לשטיפה פעם בכמה זמן ללא פירוקים והתקנות, אין רעשי רוח שמייצרים הגגונים הקבועים, ולא צריך לדאוג שמישהו יגנוב לכם את הגגון היקר או את המסילות.

זה גם אומר שאתם לא צריכים להיות מוטרדים מהתאמת דגם הגגון לדגם הרכב שלכם יותר כיוון שהמוצר הוואקומי נהנה מיתרון האוניברסליות, ולכן גם תוכלו לקחת אותו איתכם לרכבים של חברים בתורנות ההסעה לרכיבה.

 

1-019

 אבל התגלו גם בעיות

חוץ מהחרדה, ומגבלות היצרן על מהירות הנסיעה גילינו בעיות באמינות המוצר.

לא תוכלו לטוס בכביש 6 להקלקה המוקדמת שקבעתם עם החברים הדייקנים שלכם אחרי קימה איטית – דומה שחיוב רוכבים לשים גגונים כאלה יהיה אפקטיבי פי אלף מכל ניידות ומצלמות המהירות, עד כדי כך שאם היינו משרד התחבורה\משטרת התנועה היינו קונים לכל הרוכבים את הגגון הזה ומגדירים אותו כצורה היחידה היחידה המותרת להובלת אופניים…

הבעיה הגדולה ביותר מבחינתי, ואני חייב לאמר המצערת – היא אמינות לקויה של המוצר, לפחות ביחידות שהגיעו לידי: היחידה הראשונה שהגיע למבחן הגיע עם משאבה תקולה שפשוט סרבה לשאוב. אוקיי, קורה. הספק ראה את התקלה ואכן העביר אלי יחידה נוספת. אחרי כמה שימושים במוצר רציתי להשתמש בו שוב – ניגשתי לתא המטען וגיליתי שבאחת המשאבות התפרקה לה הידית (בעצמה, בעודה באחסון ברכב, למזלי לא בנסיעה עם האופניים על הגג…), מה שביטל את האפשרות להשתמש בה, ולצערי הספק לא חזר לפניותי זמן רב. האזהרות של היצרנים על הפתקית שהגיע עם המוצר להחזיק עוד יחידת וואקום כגיבוי ברכב, ביחד עם ההמלצות להציץ בכפתורי המשאבה ואינדיקצית הצבע שבהם מדי פעם בנסיעה, מעידים שלא כדאי להיות שאננים בקשר למוצר הזה.

סיכום – רוצה להשתתף בניסוי?

החסרון העיקרי כבר נדון פה למעלה- זה מוצר שמייצר לכם חרדה, ואי אפשר לברוח מכך. היצרן מדגיש הרבה היבטים הקשורים לבטחון בהוראותיו: לבחון אותו תוך כדי שימוש, להתקין עם ניקוי ומים, ולשים לב שלא התפתחו בגומי סדקים או נדבקו לכלוכים. בעיות אמינות במבחן העידו שיש לו כנראה סיבה טובה להדגיש את ההיבטים האלה. אם זה עובד, זה אדיר: קטן ומתאחסן בקלות. לא מטריד כשהוא לא על הגג, ומהיר להתקנה. זה לא זול, אבל מאוד נוח, וכל עוד זה מחזיק את האופניים כמו שצריך, ולא מתקלקל – זה מוצר חדשני ומגניב… טפו טפו טפו עין עין עין…

בחן וצילם: גיא חלמיש