היא כנראה תשפיע על יותר רוכבי כביש בישראל מכל מערכת אחרת. מבחן למערכת ההילוכים החשובה ביותר לאופני כביש של שימנו: אולטגרה שנת 2014 השניה מלמעלה, והנפוצה מאוד. 

6 בבוקר. רוכב על הרידלי Helium SL לרגלי הכרמל. מתחיל בישורת מתחנת הדלק לכיון בית אורן. קומפקט, אז המישור מזמין מעבר לגלגל השיניים הגדול. דחיפה קצרה של המעביר השמאלי והופ, במהירות ומיידיות השרשרת על הגדול. שקט מוחלט מהמערכות. מתחיל לטפס את בית-אורן על מכונת החלומות במשקל 750 גרם שהתחברתי אליה כאילו היתה שלי כבר שנים. השקט מאיזור גלגלי השיניים מטעה עם הכניסה לעליה: אני עדיין על הפלטה אבל כבר במחצית הפנימית של הקסטה. יורד מהפלטה: נגיעה קצרה וזה עובר. שקט, מיידי. תנועות בלתי פוסקות של ההילוכים בין ישיבה לעמידה בעלייה: שניים למעלה, שניים למטה. המערכת מתפקדת כמו חלום.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

עומד לרדת לנשר. מהאנטנה ועד לפנייה ימינה תמיד תופסים מהירות בזמן קצר במיוחד רק כדי לגלות את הפניה מגיעה הרבה יותר מהר ממה שתכננת. לא צריך למהר אל הברקסים: אפשר להמשיך לצבור מהירות. הרבה יותר קרוב לפנייה ממה שאני רגיל אני מתחיל ללחוץ – המעצורים מגיבים מיד. הקשיחות של הקוקפיט (כידון אלומיניום עבה) משרה בטחון, אבל מה שמאפשר לי את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר – זו מערכת המעצורים החדשה, שלא יאמן כמה מדויקת, מגיבה בהדרגתיות מושלמת לסחיטת הידית המתגברת, ומביאה אותי בשליטה מלאה למהירות המתאימה לי בשביל ההשכבה בסיבוב.

זו לא הדורה אייס של 2014 – זו האולטגרה 6800! זו גרסת ה 11 ההילוכים המכנית שמושקת לאולטגרה ב 2014. קיבלנו את המערכת להתרשמות, ולעזאזל שימנו האלה: מאלצים אותי לחלק מחמאות באמצעות מוצרים מצוינים. איפה, איפה אני אשחרר חמוציות, פולניות, וחוסר שביעות רצון רוטנת? כנראה שלא פה הפעם…

_____ _____

סחיטה קלה של ידית הקרבון, וזה עוצר עם פידבק ודיוק מעולים (צילום: יוג’ין לויט)

כשאני ברכיבה, מה שבעיקר עובר לי בראש הוא חוסר שביעות הרצון שלפתע מחלחלת אלי כשאני מבין עד כמה גדול הפער בין המערכת שעל האופנים הפרטיים שלי – דורה אייס בת שלוש בלבד, שלמרות שהיא מתוחזקת כמו שעון שוויצרי, נמצאת בכמה דרגות מתחת לאולטגרה החדשה. איך זה שהעברת ההילוכים, תנועה בין פלטה לגלגל השיניים הקטן, והעצירה, כל כך טובות יותר ממה שיש אצלי, והרי יש לי מדבקה של דורה אייס לעזאזל! (אתם מוזמנים לדמיין קולות בכיינות ברקע קריאת הכתבה).

מערכת האולטגרה 11 החדשה שאני מתנסה בה היא זו שרק לפני חודשים ספורים נחשפה לעיתונות העולמית, ועדיין אינה בחנויות. זו המערכת היחידה בארץ, פרגון של DAA יבואנית שימנו לבייקפאנל, והיא הורכבה על אופני החלומות של רידלי: ההליום SL. השלדה מתאימה לי בול: המידות מכוונות פרפקט. התנאים אופטימליים לבחון מקרוב את בשורת 11 ההילוכים לעם הזו. כמו שעושה שימנו פעמים רבות – הטכנולוגיות שבאו מהדורה אייס ירדו לאולטגרה, שהיא המערכת החשובה והנמכרת ביותר של שימנו. ההבדלים המשמעותיים בינה לבין הדורה אייס 9000 הם חומרי גלם (ולכן משקל), ואחריות: דורה אייס מקבלת 3 שנים, ואולטגרה מקבלת שנתיים.

האבולוציה של שימנו לא פחות ממדהימה. הם ממשיכים ומשפרים וזה תהליך שלא נפסק. הפעם זו קפיצת מדרגה משמעותית ולא שינוי קטן!

טבלת משקל והשוואה לאולטגרה 10, ולדורה אייס 9000:

*יתכנו הבדלים קטנים במספרים ממקורות שונים: מדדנו את האולטגרה 2014 בפועל, ומספרי המערכות של 2013 נלקחו מהקטלוג של שימנו.

אולטגרה 6800 – 2014
(11 הילוכים)

אולטגרה 6700 – 2013
(10 הילוכים)

דורה אייס 9000 – 2013
(11 הילוכים)

שיפטרים

418

447

365

קראנק

785

790

683

ציר מרכזי

69

89

54 (PRESS FIT)

מעביר קדמי

88

89 (מעביר BRZ)

66 (מעביר BRZ)

מעביר אחורי

195

189

158

מעצורים

337

317

297

קסטה

228 (11-25)

209 (11-23)

166 (11-28)

שרשרת

238

267

243

סה”כ למערכת (ללא גלגלים, כבלים, ופדלים)

2358

2397

2032

ההורדה במשקל לעומת דגם ה 10 מהשנה הקודמת לא דרמטית – מדובר בכ 39 גרם, אולם כשלוקחים בחשבון שפה יש גלגל שיניים אחד נוסף זה לא רע. כמו כן אפשר לראות שההפרש מהדורה אייס 9000 (2013) הוא 326 גרם . את ההפרש הזה צריך לשפוט לאור ההפרש במחיר בין שתי הקבוצות וזה יגיע לאלפי שקלים – מדובר בכ 40-50 אחוז בד”כ, שזה לא מעט…

מה חדש באולטגרה 11

ידיות ההילוכים, המעצור והכבלים

מערכת בלימה טובה מאפשרת בטחון לרוכב ואז הוא לא חייב להתחיל את העצירה 400 מטר לפני הפנייה. מודולציה ועצירה מדויקים וטובים יאפשרו לבלום מאוחר יותר לתוך הפנייה וכך  גם פחות לחמם את החישוק ולהסתכן בפיצוץ פנימית.

שימנו שיפרו ושינו את כל האגרונומיה של הידית, כאשר הדגש הפעם היה על קלות ההפעלה של הברקס מלמעלה – המצב שבו אנחנו הרי רוכבים רוב הרכיבה. שימנו הצליחו להפחית את עומס העברת ההילוכים ב 47%, ואני חייב להודות שהרגשתי את זה בצורה ברורה לחלוטין. זה לא איזה ניואנס של פיינשמקרים: התחושה הנפלאה של מערכת העבר של שימנו – הדורה אייס 7800 של פעם חוזרת, וזה מורגש ובולט.

on the hoods

הידיות תוכננו כך שקל יותר להעביר הילוכים מאחיזה בכידון, בין השאר על ידי קיצור משמעותי של מהלך הידית פנימה (צילום: יוג’ין לויט)

 

הידיות עצמן בנויות מקרבון. מי שמוטרד ממרחק הידית מהכידון (בעלי ידיים קטנות) יכול לשלוט בה. בדורה איייס עושים את זה עם רגולטור (בורג קטן) שמאפשר לשנות את המרחק בעד סנטימטר מהלך. באולטגרה 6800 החדש קיימת אותה שיטה המאפשרת כיוון של מרחק הידית מהכידון ב 10 מ”מ, אופציה זו מאפשרת כיוון מדוייק ונוח לכול רוכב. בניגוד למערכת הקודמת 6700 בה היה צורך בספייסר שמגביל את יכולת הכיוון וההתאמה ליד הרוכב. אגב – אם מדברים על המרחק – טיפ קטן: הרבה מכונאים מכוונים בטעות את המעצור כך שמהלך העצירה מתחיל באצבע כמעט ישרה\פשוטה. גל סלבדור, המכונאי הראשי של DAA ומי שמביא הרבה ידע מקצועי מסדנאות החברה בחו”ל להדרכות מכונאים בארץ מסביר שזו טעות: נכון להביא את תחילת העצירה למקום בו האצבע ב 90 מעלות, כלומר כבר סחטה חלק מטווח התנועה של הידית מבלי שהחלה עצירה. הסיבה לכך היא שזה הרבה פחות מעייף ויותר ארגונומי לאורך זמן לאצבעות, ומפחית סיכון שייתפסו השרירים שלהן.

כן! מי שירד ירידה אלפינית של חצי שעה בקור, או אפילו את מעלה עקרבים, על קטעי האספלט המשובש שלו שמייצרים עומס גדול על הידיים בעצירה, יודע על מה מדובר. זה גם מאוד תלוי בכידון  – קומפקטים מביאים את הכידון קרוב יותר אל הידית.

1-065

גם הכבלים – חדשים לגמרי. “האויב הגדול ביותר של מערכת מתפקדת הוא החיכוך בכבלים” אומר גל סלבדור. מרגישים את זה מאוד כשמחליפים לכבלים חדשים: המערכת חוזרת לחיים (קצת פחות בכביש ויותר בהרים כמובן בגלל שבכביש השפעת הלכלוך קטנה יותר).

גלגלי RS 81

גלגלי ה RS-81 מחליפים את סדרת הגלגלים הפופולרית והמוצלחת RS-80, שהיתה בעלת טווח מחיר בינוני בתמורה לאיכות עמידות ורמת ביצועים גבוהה. ניתן לומר שסדרה זו  ממוקמת בין ה DURA ACE  ל ULTEGRA. עד כה לסדרת ה RS-80 היו קיימים 2 פרופילים, 24 מ”מ ו- 50 מ”מ.

ה RS-81 הינם גלגלים התואמים לקסטות 11 הילוכים החדשות, בעלי רוחב נאבה גדול יותר לגלגלים קשיחים יותר, חישוקי קארבון-למינציה (שילוב של חישוק אלומיניום מחוזק בשכבת קארבון) ומיקום שפיצים א-סימטרי לקשיחות גבוהה יותר. לסדרה זו נוסף פרופיל חדש, 35מ”מ, שמצטרף לפרופלים 24מ”מ ו 50מ”מ. הפרופיל החדש נכנס לקטגוריית הספרינטרים ומתאים לתנאי רכיבה מגוונים, מישורים , עליות ונג”ש. כמו בכול הגלגלים של SHIMANO ישנו שימוש במיסבים פתוחים, בניגוד למיסבים סגורים אצל רוב היצרים האחרים בשוק, שיטת המיסבים הפתוחים מקנה עמידות ואריכות חיים גדולה יותר לציר הגלגל, מקנה קשיחות גבוהה יותר ונותנת מענה טוב יותר לעומסים המופעלים על ציר הגלגל בזמן הרכיבה.

חסרונות?

צרות של עשירים מגיעות אל המעמד הבינוני… קניתם 10 הילוכים? אולי אולטגרה אלקטרונית ממש לא מזמן? אז מחזור השדרוגים והעידכונים הפך להיות השנה מהיר מתמיד, ומי שקנה את הקצה האלקטרוני רק לפני זמן קצר מאוד יגלה שהוא כבר נמצא מאחור. בעלי מכני אל תחייכו לעצמכם – מי שקנה מכני 10 נמצא עוד יותר מאחור מהאלקטרוני… נקווה שיהיו חלקי חילוף תקופה ארוכה מספיק.

חובבי ה SRAM תמיד יגידו בפרק הזה שיחס המשקל מחיר שלהם עדיף (ויהיו מוכנים לספוג רמת עידון ובשלות נמוכה בהרבה בתפקוד המערכת), וחובבי הקומפניולו בכלל לא נכנסים להשוואות כאלה כי יש להם סטייל אחר, ולעזאזל העובדה שיש רק מעט מאוד חנויות בארץ עם חלפים ומכונאי שמכיר אותם הייטב…

סיכום

חווית הרכיבה היא הדבר החשוב ביותר, ולא תאמינו כמה משפיע יכולה להיות מערכת מעולה, תקינה, ומתוחזקת על חווית הרכיבה שלכם. מה שממחיש יותר מכל את קפיצת המדרגה של המערכת החשובה ביותר של שימנו ב 2011 היא ההבדל שהרגשתי מהמערכת הקבועה שלי – וזו לא מערכת פשוטה וישנה אלא דורה אייס של לפני שלוש שנים בלבד! שימנו לקחו את הגרופ החשוב ביותר שלהם וביצעו לו שידרוג דרמטי שנותן שיפור בכל חזיתות השימוש: העברה, עצירה, מהירות, שקט, משקל… דווקא הדבר הכי פחות חשוב פה הוא הוספת ההילוך בעיני. לא בגלל שיש לה 11 הילוכים אני ממליץ עליה, אלא בגלל כל התכונות האחרות שלה והמצוינות הכללית. הכי משמחים הם חזרתו של ה “Feel” הרך שאפיין כל כך את שימנו בהעברת הילוכים חמאתית, והשדרוג בחווית הבלימה, שיש לה השפעה גדולה על הבטחון וההנאה ברכיבה.

אתם מקבלים רמת רכיבה שאינה פחותה מזו של מקצועני הטור דה פראנס מלפני שלוש שנים בלבד, במחיר הגיוני יחסית שיתיישב על האופנים של רובינו. לאלה שיש להם תקציב משמעותי יותר לרכישת אופניים, הדילמה האם לרכוש דורה אייס או אולטגרה (מכניים) עוד מתחזקת, כי התפקוד שלהן דומה  מאוד, ואולי את הפרש התקציב (בהנחה שהוא מוקבל) אפשר יהיה להשקיע בהורדתו מהגלגלים. האיכות של האולטגרה הזו היא בשורה מאוד משמחת: המערכת הכי נמכרת והכי חשובה בעולם אופני הכביש, בהחלט לא מערכת לעשירים בלבד, אלא כזו שרוכשים רוכבים מכל הרמות, התקדמה והיא תהייה ב 2014 מאוד מוצלחת וומאוד איכותית.

 

תודה לגל סלבדור מ DAA שסייע בהכנת הכתבה!

תמונות רכיבה: יוג’ין לויט

מאת: גיא חלמיש