אומרים לנו הרבה פעמים שהגזמנו עם המבחנים האלה לאופניים של 20,000 ש”ח ומעלה, ושצריכים מבחנים למוצרים רבי המכר באמת – אלה שאוכלוסיה גדולה יחסית יכולה להרשות לעצמה לרכוש אותם. אז אנחנו מקשיבים, ויצאנו לבחון שלושה זוגות אופניים במחירים של 8000-9000 ש”ח. היו שם מרידה אלה שבמבחן, לצד Giant Stance הדומות להם מאוד באפיון ובמחיר, ולצד ה BH Lynx 4.8 היקרים מעט יותר וגם בעלי גלגלי 29, אז אנחנו מתיחסים אליהם בנפרד.

נאמר כבר בהתחלה – התוצאות מצוינות ומראות שאופניים – זה כיף. שציוד יקר לא בהכרח קונה אושר, ושכשאתם מפדלים, נהנים, מטיילים ורוכבים עם חברים, קילו לכאן או לכאן לא באמת משנים אם אתם לא מתחרים. החוויה היתה מתגמלת ומוצלחת מאוד בכל הזוגות שנבחנו!

מאת: גיאחה בסיוע מאור רביב ועופר עברי
צילם: עופר עברי

image02

מרידה OneTwenty דגם 7.6

הזוג השני שבדקנו בתחום השיכוך הכפול, גלגלי 27.5 ומחיר של כ8200 ש”ח הם המרידה onetwenty שמגיעים עם חבילת אבזור מרשימה יחסית למחיר (שיורד עוד די הרבה לחברי מועדון), וניתן לרוכשם ברשת חנויות רוזן ומינץ.

  • דגם: Merida OneTwenty דגם 7.6
  • מחיר: 8200 (ו7200 לחברי מועדון)
  • משקל: 14.3 רטוב (עם מחזיק בקבוק ופדלים XT)
  • שיווק: רשת רוזן ומינץ

image07

אבזור ותמורה טובים

מרידה הם אופניים שמספקים הרבה יותר בחבילה. כל המפרט שלהם מספק תמורה טובה – ההילוכים מסדרה אחת גבוהה יותר מאשר ה Giant Stance, משקל הגלגלים נמוך יותר וציריהם מודרניים יותר.  הדבר היחיד שקשור לאבזורים שמצאנו שהוא בר שיפור הוא האוכף, שהיה לא מפנק, והגריפים. ברמת השלדה משום מה מיקמו את הברגות הבקבוק גבוה מדי, מה שמשאיר מקום לבקבוק בינוני.

  • בולם זעזועים קדמי: Rock Shox Sektor Silver TK 130 Tapered Remote
  • בולם זעזועים אחורי: Rock Shox Monarch RL 120 mm
  • הילוכים: 20
  • מעביר אחורי: Shimano SLX SGS Shadow+
  • מעביר קדמי: Shimano Deore double side swing
  • שיפטרים: Shimano Deore-i
  • קראנק: Shimano M627 29″ :38-24 / 27.5″ :38-24 BSA
  • מעצורים: Shimano M506 180 cen
  • צמיגים: Maxxis Ardent 2.25 fold TR  בקטרים 27.5″ ו 29″ בהתאמה.
  • חישוק: Merida BIG.NINE/BIG.SEVEN comp D  בהתאמה.
  • צירי גלגל: Formula Centerlock-15 / Formula Centerlock-12
  • סטם: MERIDA pro OS 5
  • כידון: MERIDA pro OS 740 R12
  • מוט אוכף: MERIDA pro H SB0 31.6
  • אוכף: Merida Sport Pro

image08

 

 

 

שלדה, סקסאפיל ועיצוב

במבט מהצד, מדובר בשלדה שנראית טוב. מרידה היא יצרנית שלדות שהיא אחת הגדולות בעולם, ויש סיכוי שרבות מהשלדות שאתם מכירים אצל מותגים אחרים מיוצרים אצלם. יש להם נסיון באלומיניום והשלדה נראית איכותית ויפה. הצביעה בשחור מט עם פס אדום אטרקטיבית. עיצוב הצינורות עדין ויפה. יש להם עיצוב עדין ולא מוחצן מדי – קווים נעימים וצינורות דקים יחסית. “שלדת PROLITE 6066 Triple Butted מוחלקת ריתוכים . מרווח בוץ משופר במתלה האחורי” כפי שמציין אתר היבואן.

מבחינת סקסאפיל הם נפגעים מעט מהתדמית של מרידה כיצרן value for money. וזה דווקא יתרון רבותי – אתם מקבלים פה בחבילה, בתמורה, ובמאמץ לגרום לכם לקנות אותם – יותר! יש כאלה שיסכימו להתפשר על האבזור תמורת מיתוג השלדה, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר באופניים מאוד יפים המאובזרים בצורה מוצלחת (על כך בהמשך).

השלדה בנויה על בסיס אותה הקונבנציה המאוד טיפוסית של צינור עליון מקומר מעט באיזור מרווח המפשעה, משולש אחורי צפוף יחסית המתממשק באמצעות נדנדה באמצע מוט האוכף. למרידה מתלה ציר יחיד רב מיסבים שהורגשו באקטיביות משמעותית ברכיבה.

image00

אבזור ותמורה

נאמר את המסקנה מרשימת המפרט ישר בהתחלה: מדובר במפרט מעולה למחיר, ודרגה אחת אם לא שתיים מעל לדגם המקביל שבחנו באותו הזמן. ההבדל הדרמטי והמשמעותי ביותר הוא בגלגלים – שם 600 גרם תמימים של מאסה מסתובבת נחסכו במרידה לעומת הדגם המקביל להם ב 27.5 במבחן, אולם נחיתה מקפיצה הותירה אותם עם שמיניות.

image05

יש פה בולמי זעזועים מבית Rock Shox המספקים 130 מ”מ של שיכוך מלפנים ומאחור. לבולם הקדמי יש נעילה מהכידון, שפסקה לעבוד במבחן בנקודה כלשהי אבל מדובר בטיפול פשוט מאוד כנראה של מתיחת כבל החיבור לחוגה העליונה במזלג. הבולם האחורי עם נעילה מוכרת בהסטת מתג רבע סיבוב, לא הרמטית לגמרי – מה שמגן על הבולם במקרה ששוכחים לפתוח והוא נטרק – זה מתאים ונכון לקטגורית האופניים האלה להפעיל את הגישה הזו (הם לא מיועדים לרייסרים בתחרויות ממש שרוצים נעילה מלאה).

image10

הגלגלים ממותגי מרידה הגיעו עם צירי 12 ו 15 (בניגוד למתחרה עם ציר 9 מיושן מאחור). מערכת הגלגלים  שקלה משקל אטרקטיבי יחסית למחיר האופניים של 5.2 ק”ג ((הכל כולל הכל – צמיגים, צירים, קסטה, חומר, וכו’) והדבר הורגש לטובה במבחן ביחס למתחרה. הצמיגים במבחן היו צמיגי מקסיס ארדנט ברי טיובלס. אלה הצמיגים המגיעים עם החבילה בפועל וזה מצוין, אוחז נפלא ומתאים לאופניים כמו צמיג לחישוק.

במעצורי הדיסק ההידראוליים של Shimano הופעלו באמצעות ידיות מודרניות וקצרות, עם כיפוף בולט במרכזן (אנחנו מציינים את זה כי המתחרה הציג ידיות מיושנות ופחות אגרונומיות מהמרידה) והן התיישבו על כידון רחב ונוח של 740 מ”מ של מרידה – כמו שאר חלקי האלומיניום כגון סטם ומוט אוכף.

האוכף – מקרה קשה – היינו שלושה שרכבנו עם האופניים האלה וכולנו היינו בוחרים להחליפו בחנות לו היינו הקונים. כמו כן לאחר שסידרנו את הזווית שלו ואת הגובה (האופניים הגיעו ללא קוויק רליס למוט האוכף משום מה) החלו רעשים רבים מהאיזור שלא פסקו כל המבחן.

image01

פאן ושעשועים

פרק הפאן והשעשועים הוא המקום בו אנחנו מנסים להעביר לכם את התרשמותינו מתפקוד האופניים בסינגלים. איך הם ברכיבה טכנית, בסיבובים, במתחמי סלעים, ובכל מה שהיער יתקיף אותם בו. ובכן המרידה סיפקו תחושה טובה באופן כללי, נעימה, מתאימה למגוון גדול של רוכבים (מתחילים ומתקדמים).

המתלה שלהם מאופין באקטיביות רגישה, והוא עוקב אחרי פני השטח בצורה טובה מאוד, ובמובן הזה הם בהחלט יכולים להחשב כאופניים מפנקים. אבל יש לכך חסרונות (נפרט בפרק הרייסריות).

אלה אופני 27.5 – כלומר אופניים בעלי גלגלים קטנים מעט מה-29 שוודאי תתלבטו לגביהם. אני יכול לאמר שפה דווקא עובדת היותם עם גלגלי ה 27.5 הצילה את האופניים לטעמי. הגיאומטריה והחוויה של ה OneTwenty היא של רכיבה יציבה יחסית ולא תזזיתית. לו היו כאן גלגלי 29 הם היו מאבדים מהחיות והכיף שלהם. החיבור של שלדה יציבה יחסית וארוכה לגלגלי ה 27.5 יצר איזון ששניים משלושת הבוחנים שלנו אהבו. אלה שבאים יותר מרכיבת שבילים (מאור ועופר) העדיפו את הגיאומטריה של המרידה ואילו רוכב ה XC (גיאחה) העדיף את התזזיתיות והתגובתיות של Giant Stance.

הכידון רחב וטוב, אבל האופניים הגיעו עם סטם ארוך של 90 שפגם קצת בחווית ההיגוי – אם יתאים לכם 70 זה יהיה עדיף לשליטה וזריזות ההיגוי.

image04

מאור רביב מספר מדוע העדיף את המרידה:

בשונה מגיאחה סגנון הרכיבה שלי הוא אנדורו/אול מאונטיין אגרסיבי ולכן כאשר אני בוחר אופניים שעליהם ארצה לרכב אסתכל בעיקר על המרכיבים שיהפכו את הירידה מההר למהנה ומהירה יותר, וכאלה היו המרידה. כאשר נפרק זאת לגורמים נמצא אופניים די דומים מרחוק אך במבט קרוב מאוד שונים. שני זוגות האופניים הם בעלי מתלה ציר יחיד, אבל למרות ששני הזוגות חולקים את אותו מתלה, במרידה המתלה הגיע בתצורה של מתלה צף. ההשפעה העיקרית של המתלה הייתה אקטיביות ורגישות גבוהה יותר מה שהפך את החוויה בירידה למהנה יותר. כחובב מהירות בסיס הגלגלים הארוך הקנה ביטחון בדהירה מטה ולמרות אורכן הארוך (אולי אפילו ארוך מדי) של תמוכות השרשרת, האופניים תמרנו בפניות מהירות בצורה מספקת למדי. בסוויצ׳בקים צפופים המרידה יתקשו אל מול הג׳יאנט אך עדיין משלימים את המשימה ברמה סבירה.

רמת האיבזור של המרידה גם כן שיפרה את חווית הרכיבה. אז נכון, רכיבים יוקרתיים יותר מורידים את משקל האופניים אך מעבר לכך הם גם מתפקדים טוב יותר. הבלמים במרידה נתנו לי יותר ביטחון להגביר את המהירות משום שכח העצירה שלהם היה כזה שיחלץ אותי מטעויות. אולי אם פאקטור הטיפוס היה משמעותי עבורי כנראה שהמוח היה נוטה לכיוון ה Giant Stance אך כך או כך הלב הטיל הכף לכיוון המרידה.

image03

רייסריות

פה באו לידי ביטוי משקל הגלגלים שתמך רכיבה מהירה ושינויי מהירות תכופים, אולם בסה”כ החוויה לא נוטה לכיוון האנארובי של הרכיבה – המתלה מדגיש אקטיביות ועקיבת גלגל רגישה של הקרקע, כלומר יש נענוע מורגש של המתלה בפידול מה שגונב קצת אנרגיה בתחרות. תוסיפו לכך את העובדה שהנעילה בבולם לא אבסולוטית ותקבלו גם פחות אהדת תחרויות בעליות ומסלולים חלקים יחסית. המזלג מסוג רוק שוקס הגיע עם נעילה מהכידון שחדלה לעבוד – מחלה טיפוסית לנעילות מהכידון.

בסינגלים הם בהחלט יכולים להיות מהירים – פה האקטיביות המורגשת של המתלה מסייעת לכם בחציית אלמנטים מהר ובבטחון רב יותר, וגם הגיאומטריה היחסית יציבה תומכת בכך.

image09

גיאחה מספר על ההעדפה שלו:

ובכן זה מתחיל מהגיאומטריה והתחושה הראשונה שקל לזהות כבר ברכיבה אחת על האופניים: מנח גוף אחורי מול מנף גוף ממורכז, ופה המרידה נטו יותר אל המנח האחורי, בעוד שהג’יאנט אל הממורכז. לכך אפשר להוסיף את המתלה של הסטאנס יעיל יותר לרכיבה עם פידול חזק ומהיר ופחות מתנדנד, ולבסוף את תומכות השרשרת הקצרות יותר ובסיס הגלגלים הקצר יותר בג’יאנט ששיפרו זריזות – כל אלה גרמו לי להרגיש חד ומהיר יותר על Giant Stance ברכיבה, כלומר להתאים יותר לחוויה רייסרית ולמרידה לעומתם להיות מוטים יותר לרכיבת סינגלים מעט יותר טכנית אך פחות מהירה, למרות שבמרידה גלגלים קלים בהרבה. אני חושב שהמרידה מתאימים ליותר אנשים, שבד”כ מחפשים חוויה שתתאים לרכיבה טכנית בסינגלים או נוחה ומפנקת במקומות אחרים. לי, אישית – התאימו יותר האופניים השניים.

image06

לסיכום

הטעמים של הבוחנים במבחן הזה היו מגוונים. גיאחה, יותר רייסר מרוכב אנדורו התחבר יותר לחוויה ההדוקה והזריזה של ה Giant Stance בעוד שמאור – יותר רוכב שבילים ואנדורו מרייסר התחבר יותר למרידה המפנקים והיציבים יותר. מדובר באופניים שנותנים מערכת נעימה ומשככת לרכיבת שבילים – בעלת מתלה אקטיבי שמי שאוהב מתלים קשים או מאוד רגיש לנדנוד אולי יתייגו כאקטיבי מדי, עם אבזור איכותי יחסית למחיר ומערכות ממותגות של שימנו – היינו משדרגים פה רק את האוכף. בסה”כ – זו קנייה בטוחה למי שמחפש אופניים מאוזנים וטובים ללוחמי סוף שבוע ומטיילים על אופניים.

מאת: גיאחה בסיוע מאור רביב ועופר עברי
צילם: עופר עברי

 

 

מבחן כניסה לשיכוך כפול - 7.600 Merida One Twenty
תמורהמשקל גלגליםנוחות
רייסריותפלאוורה
82%Overall Score
סקסאפיל ועיצוב80%
אבזור וחלקים85%
קטעי דיווש ועליות75%
ירידות85%
סיבובים ומשחקים80%
תמורה90%
X פקטור סוביקטיבי 80%