ילדים תמיד חולמים על מטה קסמים שיהפוך אותם לגיבורי על באבחת קסם. הרוקי מאונטיין האלה לא צריכים מטה קסם כדי להשתנות – שני מפתחות אלן מספיקים. קיבלנו אופניים שגרסת האלומיניום הפשוטה יותר שלהם כבר היתה אצלנו במבחן – אבל הפעם הגיע גרסת הקרבון המסקרנת, כי היא באה עם פטנט ה Ride9 של רוקי מאונטיין – שיטה שמאפשרת לכם לשנות את הגיאומטריה של האופניים ולהתאים אותם לסגנון הרכיבה שלכם.

מאת: גיאחה

  • Rocky Mountain Thenderbolt 750 MSL
  • מחיר לחברי מועדון (בתכלס, כל מי שקונה אופניים יעשה חברות): 19,342
  • משקל: 12.9 קילו רטוב (כולל פדלים, חומר וכלוב בקבוק אחד)
  • יבואן ומשווק: רוזן ומינץ. עמוד המוצר באתר רוזן ומינץ.


1-020

 

רוקי מאונטיין – נעים להכיר. וגם את Randy Mcinnis – מנהל המכירות הבינ”ל שלה

רנדי הוא מנהל המכירות הבינ”ל של רוקי מאונטיין והוא ביקר בארץ לכמה ימים. במהלך המבחן הזה נפגשנו איתו לשיחה. האיש מסתובב בעולם 200 ימים בשנה. נאלץ לסבול רכיבות באירועי אופנים כייפיים ומגניבים בכל העולם עם המפיצים שלו, ועושה רושם של אחד שיודע להנות מהחיים ומהעבודה שלו. הוא אחד הותיקים ברוקי מאונטיין וזו היתה הזדמנות טובה לשוחח על מלא דברים הקשורים בתעשייה הזו ובחברה.

כשראינו את המוצרים של קולנגו לכביש גם הם בחנות של רוזן ומינץ בנתניה שם נפגשנו, הוא מצא דמיון מסוים בין המותגים: “שניהם לא מותגים לכולם אלא מותגים של רמת אמצע ומעלה מבחינת מחירים, שמתחרים בשחקנים גדולים בהרבה. מותגים לרוכבים מעורבים (Enthusiast brands) – אבל יש לנו את המקום שלנו בשוק: אנחנו מותג אופני הרים טהור. אחת השיחות הפנימיות שלנו בהקשר של מה אנחנו רוצים להיות – אנחנו רוצים להיות אחד משלושת המותגים שרוכב הרים רציני, שמחפש מוצר איכותי (mid to premium) אני לפחות צריך לשקול בקנייה.”

האם יש להם את האמצעים לעשות את זה? זה סיפור יקר להיות בטופ אוף מיינד של כל הרוכבים. רנדי טוען שבהיותם enthusiast brand – יש להם נקודת פתיחה טובה, ושהם לא מחפשים להיות הכי גדולים.

רוקי מאונטיין היא חברה שבניגוד לחברות הגדולות לא תמצאו כמעט רוכבים שלא אוהבים אותם. “היינו  מהראשונים שהציגו שיכוך כפול ב 1993, והיינו מיוחדים גם אז כי הציגו שיכוך כפול ב XC בניגוד למה שהיה מקובל אז”. הם הראשונים לקחת חסות על קבוצת פרירייד – כבר ב 1998: כש Wade Simmons, Brett Tippie and Richie Schley קיבלו מהם מימון שנחשב מטורף בתעשייה: לממן קבוצה שכל מטרתה לא היתה לנצח מירוצים אלא פשוט להצטלם ולייצג (עוד לפני עידן היוטיוב…). היינו מהראשונים לאמץ שאימצנו את האלומיניום בצפון אמריקה (במעבר מכרומולי).

 

FroRiders

 

המתלה שלהם חוצה כמה מוצרים – והוא פיתוח עצמאי שלהם: Smooth Link – שהוא מבוסס על 4 צירים. הם גאים מאוד על הפטנטים והאופטימיזציה שהם עושים בעצמם על המתלה.

ביחס למדינות אחרות אם מנרמלים את כמות המכירות שלהם לגודל האוכלוסיה (פר קפיטא) – ישראל כנראה באיזור החמישי – לא רע ומעיד על כך שרוזן ומינץ עשו עבודה טובה ושהישראלים אוהבים את Rocky Mountain. אחד הדברים שמאפיינים את הקונה של Rocky Mountain לדבריו הוא הרצון לרכוב על מותג ייחודי- כאלה שאינם רוצים לרכוב על אחד מהמותגים הגדולים ביותר.

מהזווית הבינ”ל שלו הוא רואה דברים נוספים שמעניין לשמוע: “יש לכם פה יותר רכיבת שבילים מאשר מרתון לעומת מקומות אחרים. הייתי בדרום אפריקה – גודל האוכלוסיה שם שמתעניין באופניים די דומה או קצת יותר גדול מישראל, והיו שם שלושה אירועי מרתון של שלושה ימים כל אחד –  שנרשמו אליהם 600-700 איש! השוק הדרום אפריקאי הוא כולו סביב מירוצי מרתון”. שמעתי ויכולתי רק לקנא.

“בישראל אין ספק שאימוץ ה 29 הוא מהיר יחסית למקומות אחרים בעולם. הצרכנים פה לא מפחדים מאופניים אמיתיים (תרגום: מוציאים הרבה כסף על אופניים. ג.ח.). הרוכבים פה מושפעים יותר מהרכיבה בצפון אמריקה מאשר באירופה, והחשיבות של רוכבי האינדורו והשבילים גדולה יותר – וזה בהחלט שם את רוקי מאונטיין בעמדה מצוינת בשוק הישראלי – יש לנו את המוצרים המתאימים עבורכם” הוא אומר.

השיחה המשיכה ל Sherpa החדשים – אופני הבייקפאקינג החדשים שלהם עם שיכוך כפול וגלגלי מידת 27.5+ ועל דברים נוספים. אבל נחזור ל Thunderbolt: רנדי אומר שזה מה שפעם פשוט היה מקבל את הכינוי “אופני הרים”, ומתכוון לכך שאלה אופני ההרים שמכוונים להיות ה One Bike של רוב הרוכבים.

2-041

מקנדה לנתניה – רנדי מקיניס – מנהל המכירות הבינ”ל של רוקי מאונטיין מראה את הת’נדרבולט עם ה Ride9

Ride9 – מטה הקסמים לשינוי הגיאומטריה!

אם עד היום כיוון אופניים היה בעיקר פונקציה של סטם, כידון, מוט אוכף (בהנחה שהמידה נכונה), הרי שיש כמה זוגות אופניים בעולם שמנסים לאפשר לרוכב לקסטם אותם להעדפותיו באמצעות גיאומטריה משתנה. רוקי מאונטיין המציאו את שיטת ה Ride9 שלהם שמאפשרת לרוכב לשנות את גיאומטרית האופניים באמצעות שינוי מיקום ציר העיגון הקדמי של הבולם.

השיטה מתבססת על הברגת הציר הזה בתוך שני מרובעי מתכת אותם ניתן להוציא, לשנות את מיקום החור דרכו עובר הציר, לסגור שנית ובכך לשנות את המיקום של הציר לפי אחת מ- 9 נקודות.

בציור הבא ממחישים את 9 הנקודות האלה והשפעתן על הגיאומטריה (במבט על האופניים כך שהגלגל האחורי בצד שמאל והקדמי מימין). נקודה 1 היא נקודת המוצא – הנייטרלית והיא זו שאם תקנו את גרסת האלומיניום ללא ה Ride9 בה נמצא הציר. מפה אפשר להתחיל לשחק: הזזת הציר קדימה לכיוון הכידון (ימינה בתמונה) תוריד את הציר המרכזי, תקטין את זווית צינור הראש, ותשנה את ציר האוכף כך שהמשקל שלכם יוסט מעט לאחור – כלומר תשנה את האופניים לכיוון גיואמטרית שבילים.

הסטה של הציר לכיוון הגלגל האחורי תעשה ההפך: מנח הגוף על האופנים עובר קדימה (זווית תלולה על הפדלים), ציר מרכזי עולה, זווית צינור ראש גדלה – לכאורה תנועה לכיוון XC או מרתון.

ההשפעה היא לא רק על הגיאומטריה אלא גם על תפקוד הבולם: שינויי הנקודות אליהן מעוגן הבולם משפיעות גם על השיכוך – ומאפשרות לרוכבים שמתעניינים ברגישות בתחילת המהלך לכוון את האופניים לטעמם, או בניגוד לאלה – לרוכבים שרגישים יותר לסוף המהלך והצורך לספוג עומסי שיכוך גדולים יותר לכוון לקפיצות ולעשות פיין טיון ל Bottom out.

דמיינו את הגלגל הקדמי מימין והאחורי משמאל. הנקודות הבאות מתארות את מיקומי הציר האפשריים והשפעתם:

ride9slides

התנגדויות לגישת שינוי הגיאומטריה

יש גם התנגדויות לעניין הזה: הטענה העיקרית היא שכשאתה נותן לרוכב לא מקצועי את האפשרות לטעות, אפשר להניח שיטעה… קשה להתווכח עם זה: רוכבים חסרי נסיון יכולים בקלות למצוא את עצמם בתנוחה לא מתאימה לצרכים שלהם, ואפילו לא לדעת שהם לא ממצים את יכולות האופניים או שהאופניים לא כוונו בצורה שמתאימה לסגנונם, מבנה גופם וצרכיהם.

טענה נוספת אומרת שכאשר אתם משנים רק חלק מהמשתנים בגיאומטריה ולא מתאימים את כל הפרמטרים בתוכה, אתם לא מייצרים כמה זוגות אופניים בזוג אחד, אלא זוג אחד מוצלח (גיאומטריית המקור) ועליו מוסיפים כמה זוגות גרועים (הסטייה מהמקור). הטענה אומרת שעדיף שבעל הידע – מתכנן האופניים יעצב שיווי משקל מייטבי בין משתני הגיאומטריה (לדוגמא – ההתאמת בסיס הגלגלים לזוויות ולאורכים האחרים), ובאמצעות פיצול המוצרים – אופניים לרכיבת שבילים שהם זוג אחר מאופניים ל XC או מרתון. למשל – במעבר ב Ride9 ממצב שבילים למצב מרתון גם גדל גובה הציר המרכזי – שבראייה של תכנון אופטימלי זו לאו דווקא השפעה שהמתכנן היה בוחר בה, אלא תוצר לוואי.

עוד התנגדות מדברת על עולם התחזוקה – יכול להיות שהכוונה המקורית היא שהמשתמש יתאים לעצמו את האופניים פעם אחת, ימצא את ה Sweet Spot שלו, וישכח מזה. אבל עד שתגיעו אליה תחליפו כנראה ולו כדי להתנסות, כמה וכמה פעמים. לפיכך יש פה עוד נקודת כשל עדינה יחסית ואמינה פחות מחיבור ללא קסטומיזציה ושינויים, הברגות וכו’. גן יש פה חלקים שיכולים ללכת די בקלות לאיבוד אם הם נופלים לכם לקרקע בהחלפת מיקום בשטח, ואם לא איבדתם אותם, יכנס חול ולכלוך להברגות.

מעבר ללוק היפה של השלדה, שיש לה את המראה המאוד אופייני של רוקי מאונטיין, יש פה חשיבה על הקרבון ואיכותו (“SMOOTHWALL™ CARBON”), על אמינות הצירים ואיכותים – צירים מוגדלים, פיות גירוז לתחזוקה, פטנטים לאמינות חיבור המשולש האחורי (PIPELOCK™ COLLET) ועוד…

1-029

ברכיבה – לשימושי XC ומרתון

תשמעו – אלה לא אופני מרתון. לא פייר לשפוט אותם ככאלה. נאמר כבר בשורה הראשונה פה – דלגו לחלק ה Fun, סינגלים וג’ננה אם אתם רוצים להבין למה האופניים האלה באמת מתאימים ואיפה החיוך התפשט לי על הפרצוף.

האופניים יצאו מהחנות על נקודה 5 ב Ride9. זה יצר תנוחה קדמית מדי כאילו אלה אופני טריאתלון עם זווית צינור כסא תלולה. היה לי צפוף וקרוב מדי לכידון שלפתע הרגיש צר במיוחד… התחושה הצפופה בטופ טיוב לא תאמה את מה שייעוד המרתון וה XC אמור לספק, והתלילות של הציר הקדמי הרגישה מיושנת גם ביחס לשימושי XC מודרניים והטיפול במדרגות ואלמנטים טכניים לא היה קל.

השינוי בגיאומטריה לא משפיע רק על הגיאומטריה. מאחר והשינוי מתבצע באמצעות שינוי נקודת העיגון של הבולם ההקדמי, הרי שישנה פה השפעה גם על השיכוך. זו לא הרכיבה הראשונה שלי עם מתלה 4 הצירים של רוקי, ואני מכיר אותו כמתלה שיכול להיות Plush בהחלט, אולם ברכיבה הראשונה שלי איתו כשהגיאומטריה לא התאימה, גם החוויה של המתלה היתה גרועה, קשה ולא מפנקת. נזקקתי למטה הקסם…

העברתי את האוכף אחורה על המסילות ואת ציר הבולם לנקודה הנייטרלית שלו ב Ride9. אנחת רווחה: הגיאומטריה חזרה להיות מוצלחת, חווית השיכוך השתפרה בהרבה, וכעת אפשר להנות כמו שצריך מהרכיבה.

ברכיבות הבאות המשכתי ובדקתי את המצבים השונים, לפי המלצת היצרן – אלה המתאימים לרוכבים קלי משקל יחסית – כלומר מיקום עליון יחסית של הציר, ונעתי לאורכם על הטווח שבין קרוס קאנטרי ויעילות לבין שבילים ורכיבה אגרסיבית.

unnamed

גיליתי שעבור רכיבת מרתון ו XC המצב הנייטרלי הוא המוצלח ביותר לטעמי – כיום מקובל לעשות שימוש בזוויות ראש מתונות יחסית (69 מעלות או בסביבה) גם לשימושים האלה, והקיצור של ה Reach (המרחק בין הציר התחתון למפגש צינור עליון וצינור הראש) גם הוא לא עשה טוב לחווית XC\מרתון. גם הגבהת הציר המרכזי לא עזרה לי במיוחד בירידות ארוכות ומהירות בדרכי 4*4 (אופייניות למרתון) ובטח שלא בסיבובים מהירים וברכיבה טכנית בסינגלים – למעט הפחתת הפגיעה בסלעים עם הפדל. מהחוויה שלי, הטענה של רוקי מאונטיין לשיפור בהתאמה ל XC ומרתון באמצעות הסטה מנקודה 1 לנקודות אחוריות יותר ( 5-7) לא התבררה כמועילה עבורי.

המתלה מצוין. הוא אקטיבי במידה, ואינו סובל מבובינג כמעט בכלל. במובן הזה יש פה התאמה מעולה לשימושי מרתון ו XC כי רוקי מאונטיין הצליחו לייצר מתלה משובח שמעביר את האנרגיה שלכם בצורה יעילה בלי נדנודים מיותרים בעליות.

מעבר לגיאומטריה, גלגלי ה 27.5, הבחירה בצמיגי ה Ardent (המצוינים לשימושי שבילים) ומשקל החבילה הכללי הגבוה גרמו לי לחוש שטענת הורסטיליות של האופניים האלה למרתון אינה תופסת מים. במשקל כזה לא תהייה תחרותי באפיק ישראל, ועם גלגלי 27.5 תקנא כנראה ברוכבי ה 29 בואוליה דזרט צ’לנג’.

בשורה תחתונה בפרק ה XC \ מרתון – כל הסימנים מראים שמדובר הרבה יותר באופני שבילים, כייף, סינגלים זורמים יותר או פחות- אופני טיולים שמייצרים חווית רכיבה נעימה מאוד ושאפשר גם לטפס איתם מצוין, אבל פחות מתאימים לייעוד תחרותי של XC או מרתון…

1-052

ברכיבה לשימושי רכיבת סינגלים, שבילים ו Fun

מד הטרפת עלה גבוה אל האיזור האדום. הסיבה העיקרית היא גלגלי ה 27.5. אז נכון שה 26 נרצח ללא רחמים, אבל הם עשו זאת רק כדי להשחיל לנו את אחיו הכמעט תאום: ה 27.5.  קוטר הגלגל הזה מסייע לשמור את הגחלת של חווית הרכיבה, את הדבר החשוב באמת – הוא ה “Feel”.

אמרו בבייקראדר שה 27.5 ב x.1235% איטי יותר מ 26 ומ 29… שיגידו… כי מי ששם את חווית הרכיבה במקום הראשון ואת המהירות האוביקטיבית במקום השני, ורוצה להנות באמת מהרכיבה, זה הגלגל בשבילו, ואלה האופניים בשבילו. בתכלס אני רוצה להנות מהרכיבה ו 80% מהזמן שלי באופני הרים הם בסינגלים. אני חד משמעית נהנה יותר בסינגלים עם ה 27.5 מאשר עם ה 29.

הזזתי את מטה הקסם אל נקודה 1 וממנה ביצעתי גיחות קצרות אל נקודות ה Ride9 הרלבנטיות לרכיבת שבילים (3,2,9 בעיקר).

ה Thunderbolt הם אחלה של אופני שבילים! הם זריזים בסוויצבקים, בעלי מתלה אקטיבי יחסית ומסייע בגינות סלעים. הם קלים להקפצת גלגל קדמי, תגובה מהירה על פני תהום של ווילי דרופ, או שעשועים אחרים.

unnamed (3)

פה גם גיליתי שאני מוצא את ההצדקה ל Ride9. בהחלט לא ברמה שמצדיקה את כל 9 הנקודות שלו, אבל כן מאפשרת לי לעשות Fine Tune קטן: עבור רכיבת סינגלים מצאתי נקודה מתוקה חדשה ועדיפה מבחינתי על נקודה 1. נקודה 9 – אני אוהב אותך! עוד סלאק למזלג (זווית מתונה יותר), עוד נגיעה קטנה של הורדת הציר המרכזי, וקיבלתי גיאומטריית שבילים מגניבה, שעוזרת לי להשכיב בסיבובים, להרגיש בשליטה טובה יותר באוויר, ולפחוד פחות מהנחיתות וממדרגות סלע.

ה 120 עם 27.5 הם כל מה שיצטרכו 80% מהרוכבים בסינגלים המוכרים. אפשר לטעמי  לשים את קו פרשת המים ע”פ גובה הקפיצות שלכם: אם אתם קופצים והרבה, גם מגבהים של מעל 60-70 ס”מ, אולי כדאי לשקול מהלכים ארוכים יותר. אם חצי מטר מספק אתכם בשביל להרגיש באוויר, ואתם רוצים אופניים מאוזנים שיאפשרו לכם לרכוב יום שלם, לטפס עליות, לטייל טיולים, וגם לרכוב טכני ומהר כלפי מטה, הפורמט הזה של אופני שבילים צנועי מהלך הוא מצוין, וה Rocky Mountain Thenderbolt 750 MSL הוא אקזמפלר מוצלח ומומלץ שלו!

unnamed (2)

אבחנות ותמורה למחיר

כדי לרכוב על רוקי מאונטיין Thunderbolt 750 MSL מקרבון יש לשחרר תקציב מכובד יחסית. מה שתקבלו פה זו שלדה נהדרת ואיכותית מאוד. משמח לקבל מוט אוכף מתכוונן (באמצעות מתג מהכידון) שבהחלט אפשר לי לממש את הטיפים שלמדתי בהדרכה הטכנית טוב יותר: הוא מקל על הסטת כל הגוף אל מעל לפדל, ומחוץ לאופניים בסיבובים, אבל זה עוד משהו להתעסק איתו.

עוד דברים טובים שתקבלו פה הוא את האוכף מדגם WTB Volt Race שהיה נוח מאוד, ואת מתג שלושת המצבים האהוב עלי לנעילה של הבולם מהכידון, אם כי המיקום שלו התגלה כצפוף מאוד לעומת ידית העברת ההילוכים וטיפה הקשה על הגישה אליה. מאחר וכבר התרגלתי באופניי הפרטיים לנעילה כפולה (שאין פה בחבילה המקורית) אני בהחלט תומך בשדרוגון קטן של נעילה כפולה – תוספת מפצל כבל, כבל ומנגנון נעילה שיעלו כ 250 ש”ח.

עם צמד ה Ardent שהפכו לטיובלס באדיבות רוזן ומינץ סניף מישגב, התווספה להנאה דרגת בטחון נוספת שהתאימה ליובש והדרדרת ההולכים ומתגברים והתאימה גם לייעוד – סינגלים וכיף. המעצורים מוכחים ומצוינים – SLX ופשרה מסוימת נצפתה בהילוכים ובמעביר קדמי מדרג SRAM X7, כמו גם בקראנק של Race Face.

האופניים האלה מגיעים עם בולמי ה Fox Evolution – דגמי הכניסה של Fox שהם פחות רגישים מהבולמים המתקדמים שלהם, ובמחיר של 20,000 ש”ח אפשר לצפות לרמת הביניים (Fox Performance), לפחות במזלג. יעילות דיווש היתה לעומת זאת ברמה מצוינת לא רק במצב הנעול מאחור – גם במצב ה Trail האמצעי, וזו קיבלה תמיכה משמחת ממתג הנעילה מהכידון.

בשורה תחתונה במחיר כזה, קרוב ל 20,000 ש”ח, ניתן לצפות לאבזור טוב יותר על האופניים ויחס משקל-מחיר עדיף.

unnamed (1)

סיכום – האם אתם צריכים את Ride9? אולי…

זו דוגמא מעולה לאופניים יפהפיים (אני ממש אוהב את המראה שלהם ובכלל את העיצוב האופייני לרוקי מאונטיין), עם סטייל וגרוב מעולה מאחלה של מותג.

לא מצאתי בגרסת הקרבון בעלת ה Ride9 שינוי מהותי למסקנות שעמרי הגיע אליהן בגרסת האלומיניום חסרת ה Ride9: ה Thunderbolt פונים לכיוון השבילים והסינגלים ולא לכיוון מרתון. הם אופניים שאני אמליץ עליהם בשמחה לכל רוכב לא תחרותי שמחפש את הכלי המגוון יחסית – מרכיבות סינגלים קצרות של אמצע השבוע, ועד טיולים ארוכים יותר של סופ”ש. עם 120 מ”מ וגלגלי 27.5 הם מספקים טווח שימושיות רחב מאוד, והרבה כיף. המתלה שלהם מעולה, ללא בובינג, הגיאומטריה מעולה. יש מה לשפר בגזרת האבזור והבולמים וביחס של אלה למחיר.

מבחינת ה Ride9 – בעיני זו אחלה אופציה, ועובדה שהיא הוכיחה את עצמה: אם אלה היו האופניים שלי, הייתי בוחר נקודה אחרת מעט מנקודה 1 – כנראה את נקודה 2 או 9: נהנה עד הסוף ממוצר כייפי ושלם הנוטה יותר מהמקור לכיוון אופני שבילים\סינגלים במקום לנסות לבלוע את כל האופציות בזוג אחד.

אז נכון, צודקים המבקרים שאומרים שיש גבול עד לאן אפשר למתוח את שינויי הגיאומטריה מעבר לנקודת המוצא. נקודת המוצא היא באמת הכי טובה להכי הרבה רוכבים. גם רוקי מאונטיין לא טוענים שכל 9 הנקודות יתאימו לכם – ושרוב הרוכבים פשוט ימצאו בסוף נקודה אחת וישארו איתה. לי זה נתן עוד טאצ’ קטן של שיפור ביחס למה שרציתי מהאופניים האלה, ולכן אי אפשר לשלול את הטענה שיתכן שגם אצל רוכבים אחרים, בעלי העדפות שונות ממני, תהייה נקודה אחת מתאימה יותר מברירת המחדל עבורם.

אם אתם אוהבים משחקי גיאומטריה, אוהבים את תהליכי הניסוי והטעייה האלה – תאהבו את השעשוע החדש שמספק לכם ה Ride9, ומה כבר יכול להיות? מקסימום תחזרו לנקודה 1 המקורית המצוינת והמאוזנת. מבחינתי זה היה כיף גדול לשחק עם זה.

400-600

לחץ למעבר ללוח המשומשים של BIKEPANEL – כי במשומשים נמצאים באמת הדילים הכי טובים שאפשר למצוא…