בהמשך לכתבה הקודמת שבה סקרנו את האפליקציות המובילות עבור רוכבי אופניים, נתמקד הפעם באפליקציה בשם TwoNav של חברת CompeGPS הספרדית שפועלת כבר שנים רבות בתחום של אפליקציות ניווט למגוון של פלטפורמות ומכשירים. האפליקציה הותאמה לישראל על ידי גיא גרינוולד- רוכב אופניים ישראלי, כלומר מופעלת בעברית ויש לה מפות של ישראל.

TwoNav היא אפליקצית ניווט כללית שמאפשרת עבודה בפרופילים שונים כמו טיול, ריצה, אופניים, מכונית, סקי ועוד. בדקנו את האפליקציה בגירסה העברית שלה לאנדרואיד עם מפות שביל-נט המצוינות. 

תאור היצרן

המפתח של הגרסא הישראלית, גיא גרינוולד מדגיש כמה מיתרונותיה: “…מגוון המפות הרחב ביותר בעולם לטיולי שטח, ניווט עירוני בכיסוי עולמי (למעט ישראל…), יכולות תכנון וניווט מתקדמות, מענה לספורטאים (כולל חיבור לסנסורים כגון מד דופק, מתחרה וירטואלי…), ומענה לכל סוגי הפעילויות (טיולים, אופניים, סקי, שיט, מכונית…) באמצעות פרופילים מוכנים מראש ואפשרות להתאים אישית כמעט כל דבר (כיצד מחושב הניווט, אילו שדות מידע רואים, מה מופיע בסרגל הכלים ועוד), התראות על סטיה מהמסלול, מעבר דופק וכל מה שנרצה. כחלק מהתכנה החינמית ניתן אפילו לשתף מיקום ולשלוח מסלולים ונק’ עניין בין חברים.”

“…את המפות של ישראל ניתן לרכוש רק באתר הישראלי TwoNav.co.il כדי לאפשר למשתמש לבצע התקנה בכל מערכות ההפעלה שיש בשוק – חלונות/מקינטוש/אנדרואיד/iOS/מכשירי ניווט מוקשחים ועוד. מודל הרשיונות הזה הוא ייחודי ל TwoNav. מצד אחד יש בו חסרון שכן ההתקנה הראשונית של המפות איננה סטנדרטית דרך Google Play, אבל מצד שני אתה פתוח לכל מערכות ההפעלה – ניתן לתכנן (במחשב ביתי) לנווט בשטח עם אנדרואיד (או כל מערכת הפעלה אחרת). המודל מאפשר אפילו לעבור מאייפון  לאנדרואיד מבלי לשלם שוב על המפות כמו בשאר האפליקציות שיש בשוק.”

1-TwoNav

אפליקצית TwoNav במצב הקלטה חופשית ובמצב של רכיבה לפי מסלול

 

רכישה והתקנה

TwoNav ניתנת להורדה מ-Google Play (חנות האפליקציות של אנדרואיד) בשתי גירסאות: הגירסה החינמית שבה רבות מהתכונות חסומות וגירסת הפרימיום שעולה 23.80 ש”ח. את המפות ניתן לרכוש כאמור באתר www.twonav.co.il. המחיר של מפות שביל-נט בכיסוי ארצי הוא 470 ש”ח. באתר ניתן גם לרכוש חבילה הכוללת 3 רשיונות + מפות. האפליקציה למכשיר הנייד מסתנכרנת מול אפליקציה ל-PC בשם LAND שבה ניתן לראות את המפות ולתכנן את המסלולים או ליבא אותם ממקורות שונים. הסינכרון בין תוכנת LAND לטלפון מתבצעת כשהמכשיר מחובר בכבל USB. אני נתקלתי בקצת קשיים בחיבור הראשוני למכשיר הטלפון, אבל ייתכן שזה נובע מהתקנה לא סטנדרטית.

1-TwoNav1

חלון הנתונים והמצפן במהלך רכיבה

בשטח

לאחר שהאפליקציה והמפות הותקנו בהצלחה, יצאתי לשטח כדי לבדוק את TwoNav. כשמפעילים את האפליקציה ניתן לבחור במספר אפשרויות שימוש כמו ניווט למקום מסויים, מעקב אחרי מסלול, אימון, או הקלטה חופשית. בעזרת המפות המפורטות של שביל-נט ניתן לאתר בקלות את כל השבילים בשטח ויש גם סימון של סינגלים רבים. מפות אחרות בהן אפשר להשתמש בישראל, הן מפות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, מפות גוגל ו-Open Street Maps. כמובן שקיימות מפות רבות נוספות למשתמשים בחו”ל. למי שיש מפות שונות יוכל בקלות לעבור ביניהן גם תוך כדי הקלטת מסלול.

בזמן הרכיבה ניתן כמובן לראות את המסלול הנוכחי על גבי המפה ונתונים כמו זמן, מרחק, מהירות, גובה, טיפוס מצטבר, קואורדינטות, מצפן ועוד. אם רוצים לרכוב לפי מסלול שהוגדר מראש אז ניתן לבחור מסלול שהוקלט בעבר או להוריד מסלול מהרשת, או לאלתר ולתכנן מסלול חדש עם התוכנה ומפות שבילנט במקרה הצורך.

האפליקציה מתחברת למגוון שירותים כמו EveryTrail, GPSies ו-TraceGPS, מהם ניתן להוריד מסלולים שמשתמשים שונים הקליטו באיזור בו אתם נמצאים כרגע. זאת אופציה מעניינת, בעיקר אם רוצים להתנסות במסלולים חדשים. במצב כזה של רכיבה לאורך מסלול, ניתן לראות את ההתקדמות על גבי המסלול המתוכנן ומקבלים התראה ויזואלית וקולית (צפצוף עצבני) אם סוטים ממנו.

“מי שישקיע מעט יוכל לסמן על גבי המסלול את הנקודות החשובות (כגון נקודות ברבור, נקודות שרוצים לעצור בהן), ובזמן הניווט יקבל הוראות ניווט לנקודות הללו (כגון מרחק שנשאר, צפצוף בהתקרבות לנקודה ועוד), ובעצם מקבלים כאן את חלומו הרטוב של כל נווט שטח – להסתכל כמה שפחות במכשיר, ולקבל הוראות ניווט קוליות. ” מוסיף גרינוולד.

בכל שלב ניתן לראות כמה זמן משוער, מרחק וטיפוס נשארו עד לסיום, מה שיכול להיות קצת מייאש לרוכבים עייפים ומשמח לחובבי המסלולים המאתגרים… בסיום המסלול ניתן לראות את הנתונים הסופיים והכוללים של הרכיבה, כמו זמן, מרחק, טיפוס מצטבר, צריכת קלוריות, גרף גבהים וכו’. קובץ המסלול נשמר בטלפון וניתן גם לשתף בפייסבוק. אפשרויות נוספות לשיתוף המסלול הן דרך GPX-view, MyTwoNav.com או GPSies.

 

1-TwoNav2

התראה על סטייה מהמסלול וסיכום הנתונים בסיום הרכיבה

בבית

לצד התכונה החיובית מאוד של התוכנה ואחת מיתרונותיה לעומת אפליקצית מובייל אחרות – יכולת עבודה מהמחשב הבייתי, חסרה לנו האפשרות המודרנית יותר של שימוש בממשק Online ב Web. כדי לצפות במסלולים במחשב הביתי צריך להתקין את תוכנת LAND על המחשב. כאשר מחברים את הטלפון עם כבל USB ניתן לראות המסלולים שהוקלטו בטלפון על גבי תצוגת מפה עם כל הנתונים שלהם. תוכנת LAND כוללת כלים רבים שאפשרים לערוך את המסלולים על-ידי הוספת, שינוי, מחיקת נקודות וכו’. בדומה לאפליקצית TwoNav, גם כאן ניתן להוריד מסלולים ממקורות שונים. התוכנה גם מאפשרת ניהול ויבוא של מפות, הגדרת נקודות ציון ועוד. לא ביצעתי סקירה מקיפה של התוכנה, אבל זה נראה כלי מקצועי ושימושי למתכנני מסלולים.

1-7

הצגת מסלול בתוכנת LAND

 

התרשמות כללית וסיכום

TwoNav היא כאמור, אפליקצית ניווט שנותנת מגוון של יכולות בתחום הזה, כולל עבודה עם מפות שונות, הקלטה וטעינה של מסלולים, חיפוש לפי כתובת, נקודות עניין או קואורדינטות, קביעת יעד לניווט וכו’. בקטגורית הניווט זו אפליקציה מובילה עם יכולות תיכנון מסלולים ותכונות מתקדמות, אבל עבור רוכב האופניים הממוצע ייתכן שמדובר באפליקציה מסובכת מדי. ממשק המשתמש קצת מסורבל לטעמי ולא מספיק אינטואיטיבי. יש תפריטים שונים ולוקח זמן ללמוד איך לנווט בתוך האפליקציה כדי להגיע לכל תפריט.

לטעמי האפליקציה אינה עובדת בצורה מייטבית על האנדרואיד. החוויה, המראה וההתנהגות לא נראים טבעיים. לדוגמא, כדי לכבות את האפליקציה צריך ממש להתאמץ… גם העיבוד של המפות טעון שיפור. למרות שבדקתי את האפליקציה על אחד ממכשירי האנדרואיד החזקים שקיימים היום בשוק: OnePlus One (שווה להכיר, למי שלא שמע על המכשיר הסיני החדש יחסית שהתברג לצמרת הסמארטפונים העולמית),

יתרון משמעותי של שימוש בטעינת המפות אל המכשיר הוא חוסר התלות ברשת כאשר מנווטים בשטח. לדברי גרינוולד היכולת להציג מפות בנפח ופירוט משמעותיים כאלה היא חוזקה משמעותית של התוכנה – ומשתמשים שמתעסקים ומנווטים רבות נפעמים מהתכונה הזו. הצד השני של שיטת העבודה הזו היא שהטעינה של המפות איטית למדי והרבה פעמים רואים שטחים מטושטשים או אפורים, בעיקר כשעושים Zoom out.

 

2-8

גרף גבהים

האפליקציה מומלצת לרוכבים שצריכים לנווט בשטח או רוצים להכיר מסלולים חדשים, אבל דרוש שיפור של חווית המשתמש באנדרואיד. לתוכנת LAND שמותקנת על ה-PC ומסתנכרת עם האפליקציה יש תכונות חזקות – למשל העברת קבצים גדולים כמפות אל המכשיר, אבל היה מועיל אם מתפתחי האפליקציה היו מוסיפים מודל ענן ותוכנה כשירות (SaaS). התוכן האפשרי באפליקציה הזו – מפות הניווט של שביל נט הוא אדיר ומהווה יתרון ביחס לאפליקציות אחרות, אולם יש לה הרבה לאן להשתפר במונחי ידידותיות בהתקנה ובשימוש.

מאת: יועד גידרון

יועד גידרון, סטארטאפיסט עם אי אלו שנות נסיון במובייל, שמייצג את סקטור רוכבי סוף השבוע. לא מתייחס לרכיבה יותר מדי ברצינות, נהנה מהטבע באיזור רמות מנשה וסובל בעליות.