בכל פעם שרוכב אופניים נפגע מפגיעת רכב עולה מחדש הדיון האם ניתן לרכב בבטחה בכבישי ישראל. תמיד יש את אלה שטוענים שבישראל אסור לרכב בכביש מכיוון שזה מסוכן מדי, ושהנהג הישראלי לא סופר את רוכבי האופניים. לדעתי, הטענה הזאת אינה מבוססת על עובדות, ונובעת בעיקר מהדרמטיזציה שעושה התקשורת לכל אירוע שכזה. בפועל, אם מקפידים על כללי בטיחות בסיסיים ולבישת חליפה עם ניראות גבוהה כמו ה-High Visibility של בונטרגר, הרכיבה בכבישי ישראל יכולה להיות נעימה ובטוחה.

אין תחליף להסתכלות סביב

כללי הבטיחות המדוברים מתייחסים למספר אספקטים של הרכיבה:

  1. איפה רוכבים – בכבישים בהם מתרחשות פחות תאונות.
  2. עם מי רוכבים – קבוצה, רכב ליווי.
  3. איך רוכבים – בשוליים, מימין לפס הצהוב תוך הסתכלות סביב וסימון מכשולים.

אחד מאותם כללי בטיחות, שרוכבים נוטים להזניח הוא הנראות על האופניים. קרה לי יותר מאחת שבדרכי לרכיבה, ביום שישי מוקדם בבוקר כשעדיין חשוך, עקפתי קבוצת רוכבים כשרובם לבושים בשחור, ללא נצנצים וללא מחזירי אור. חשוב לזכור שהאחריות לנראות שלנו מוטלת עלינו הרוכבים. אנחנו לא יכולים לטעון שלא סופרים אותנו אם הנהגים לא רואים אותנו! נצנץ חזק ואפקטיבי, קסדה בולטת וביגוד זוהר הם הבסיס לנראות שלנו על הכביש.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

היה שלום, ספרטקוס

מי שעוקב וודאי יודע ששנת 2016 היתה שנתו האחרונה של פביאן קאנצ׳לרה בפרו פלוטון. קנצ׳לארה, הידוע בכינויו ספרטקוס, היה אחד הרוכבים הבולטים בפלוטון המקצועי והישיגיו הרבים הקנו לו מעמד של גיבור על בקרב אוהדיו. בשנים האחרונות רכב ספרטקוס בקבוצת טרק פקטורי רייסינג – קבוצת הבית של אופני טרק – ומהנדסי טרק ניצלו את ניסיונו העשיר לטובת פיתוח ושכלול מוצרים שונים. בין השאר עזר קאנצ׳לרה בפיתוח אופני הכביש מדגם Domane בעלי השיכוך הכפול, גלגלי כביש בעלי פרופיל רחב ועוד.

ולמה אני מספר לכם את כל זה? בסוף אוקטובר 2016 ספרטקוס השתתף בפעם האחרונה במירוץ מקצועני, היה זה ה – Japan Cup. קאנצ׳לרה וחברי קבוצתו לבשו קיט חדש של טרק שכולו על טהרת הצהוב זוהר – נעליים, גרביים, אופניים, חולצה, שרוולי ידיים וקסדה. אי אפשר היה לפספס את חברי הקבוצה בתוך הפלוטון הגדול. הניראות שלהם היתה מדהימה.

ביגוד זוהר בונטרגר

הביגוד הזוהר של טרק-בונטרגר

בשלוש שנים האחרונות טרק, בשיתוף עם אוניברסיטאות מובילות בארה״ב, ערכה מחקר מקיף בנושא נראות על האופניים מתוך הבנה שנראות היא חלק משמעותי מהבטיחות ברכיבה. לטרק אינטרס מובהק להפוך את הרכיבה לבטוחה יותר כדי להנגיש אותה לאוכלוסיה רחבה יותר ובסופו של יום, למכור יותר זוגות אופניים. תוצאות המחקר הזה הובילו לליין הזוהר של טרק וחברת הבת בונטרגר.

https://www.youtube.com/watch?v=aPzGjZ2HllY

טרק אינה החברה הראשונה שמאמצת את הלוק הזוהר בקבוצתה המקצוענית. עשתה זאת Vini Fantini עוד ב- 2012, ואפילו Saxo-Bank בהבלחה קצרה. ובל נשכח את הקיט הזוהר של בייק פאנל – גם כן כבר ב 2012! אבל טרק, מעצם היותה חברת אופניים ענקית עם מליוני לקוחות בכל העולם, לקחה את זה הכי רחוק מבחינת הנגשת המוצרים לרוכבים חובבים. כמעט כל מוצרי הלבוש של בונטרגר זמינים בצביעת צהוב זוהר – נעליים, קסדות, גרביים, ערדליים, חולצות, מעילים, כפפות ועוד. לאחרונה טרק אף מאפשרים הזמנה של אופני הכביש שלהם בצביעה זוהרת במסגרת Project One.

הליין הזוהר של בונטרגר

קבלתי מבונטרגר למבחן את פרטי הלבוש האלה:

  • שרוולי ידיים – Bontrager Visibility Thermal Arm Warmer (מחיר 220 ש״ח)
  • שרוולי ברכיים – Bontrager Visibility Thermal Knee Warmer (מחיר 240 ש״ח)
  • מעיל רוח –  Bontrager Race Windshell Jacket (מחיר 390 ש״ח)
  • כפפות ארוכות – Bontrager Circuit Windshell Gloves (מחיר 240 ש״ח)

image01שרוולים

השרוולים של בונטרגר הם מהסוג הקל והעדין. הם מספקים הגנה מרוח וקור, אך לא מיועדים לרכיבה בגשם כבד. הם עשויים מבד שנקרא Profila Thermal שמורכב מלייקרה בצד החיצוני ושכבת פליז דקה ונעימה בצד הפנימי. גם שרוולי הידיים וגם הברכיים תפורים בצורה אנטומית, כלומר לכל שרוול יש ימין, שמאל, קדימה ואחורה. זה מייצר ההתאמה טובה מאוד לגוף וברגע שהשרוול יושב נכון הוא לא זז ממקומו. בנוסף, לשרוולים פסי גומי בחלק התחתון, וסיליקון בעליון. חבל שבונטרגר לא מוסיפים נגיעות של סיליקון בחלק החיצוני עליון של השרוול כדי לייצר חיכוך טוב יותר עם החולצה או הביב ולשמור שהשרוול לא יגלוש כלפי מטה. מעבר לצבע הזוהר בונטרגר שילבו גם מחזיר אור על כל פריט לתוספת ניראות. אחד החסרונות של הצבע הזוהר הוא שהוא מתלכלך בקלות, אבל מנסיוני עם המוצר, את רוב הלכלוך ניתן להוריד בכביסה.

image04מעיל

על המעיל אתם יכולים לקראו במבחן ציוד החורף הגדול שפורסם לאחרונה בבייק פאנל. אוסיף ואומר שהמעיל ורסטילי מאוד, נוח לקיפול ודחיסה לכיס החולצה כשאין בו צורך ובזכות גודלו היחסי מאוד תורם לניראות הרוכב על האופניים. מומלץ להשתמש בתחילת הרכיבה כשעדיין קר ותנאי הראיה מוגבלים יותר.

image00כפפות

הכפפות מיועדות לרכיבה בחורף, אבל לא כשממש קר. בונטרגר מגדירה את הכפפות כמתאימות למזג אויר קריר (cool) וכשיש רוח. הכפפות דקות יחסית, עם בידוד מינימלי, הגנה מפני רוח, אבל לא עמידות בגשם, אולי רק בטפטוף קל. אין ספק שבונטרגר יודעים מה הם עושים כשמדובר בככפות. כפי שכבר כתבתי על כפפות ה – Velocis,  בונטרגר משקיעים הרבה מאוד מחשבה בפרטים הקטנים. הכפפות עשויות מבד שנקרא Profila Windshell בגב היד להגנה מהרוח, עור סינטטי, עדין ונעים מאוד בכף היד לרגישות, ג׳ל בכריות היד למניעת זעזועים, סיליקון באצבעות לחיספוס ואחיזה משופרת. והפיצ׳ר החביב עלי במיוחד, תמיכה מלאה בתפעול המכשיר הנייד ללא צורך להוריד את הכפפה. בנוסף, באזור האגודל ישנו בד פליז רך ונעים לניגוב האף.

image03סיכום

אי אפשר להתעלם מהביגוד הזוהר של בונטרגר. במפגש עם רוכבים בכבישי הארץ היו שהשוו אותי לסטיקלייט, לענק הצהוב, וחלק טענו שאני נראה כמו טוש זוהר. אבל בסופו של יום כולם הודו שרואים אותי למרחוק ואי אפשר לפספס אותי. זכור לי במיוחד יום שישי חורפי של תחילת ינואר. יצאנו לכיוון חריש, ריחן וקציר במזג אויר סגרירי וקריר. באזור כפר הרוא״ה תפס אותנו גשם קל ולא צפוי. הראות היתה בעיתית והכביש צר. לאחר הרכיבה ויקטור, המאמן, שלח לי כמה תמונות שהוא צילם מרכב הליווי. בתמונות רואים גוש אפרפר של רוכבים וביניהם, אני, צהוב, זוהר ובולט במיוחד. בכל פעם שהיה צריך לסמן לנהגים או לרוכבים מאחורי בפלוטון, היד המורמת שלי היתה ברורה ובולטת.

ביגוד בולט ובעל ניראות גבוהה חשוב לא רק לרוכבי כביש. גם כרוכב גראבל או שטח אני מדי פעם עולה על קטע כביש קצר לצורך גישור או חצייה. ואז החשיבות של הניראות אפילו יותר גדולה מכיוון שאני ללא רכב ליווי ולפעמים גם ללא נצנץ. אחרי מספר שבועות של שימוש אינטנסיבי בציוד הזוהר אני חייב לציין שדי התרגלתי ועכשיו קשה לי לצאת לרכיבה ללא מספר פרטי לבוש זוהרים. לרוכבים יש קטע לא ברור עם לבוש בצבע שחור – גם המלתחה שלי משופעת בפרטי לבוש בצבע שחור מרזה. הגיע הזמן שניקח אחריות על הניראות שלנו ונכניס קצת צבע צהוב למלתחה. בסופו של דבר, מדובר בבטיחות שלנו כרוכבים.

כתב: אורי ניצן
צילום: נועה ליפשיץ, Trek
אורי ניצן התחיל את קריירת הרכיבה שלו על אופני 26 ריג’יד מפלדה כשהיה חבר בנבחרת אופני ההרים של הטכניון בשנות ה – 90 המוקדמות. מאז ועד היום עברו תחת רגליו המגולחות למשעי זוגות אופניים רבים ומגוונים כולל BMX, סינגל ספיד, גראבל, פרירייד וכביש. לרוב תמצאו אותו מקיף עצמו לדעת בשעת בוקר מוקדמת בראש ציפור.