אוכל ברכיבה חשוב לאיכות החיים שלכם כרוכבים. הוא מלווה את הרכיבה ונותן לה טעם. כדאי שיהיה אוכל טעים ברכיבה, כי מי שרואה באופניים חלק מהכיף של שעות הפנאי המעטות שלו, מגיע לו גם שיהיה לו טעים. 

כדאי שגם תהייה לרוכב אנרגיה זמינה, ושהוא הוא יבלה ברכיבה עירנית ונעימה מבחינת תחושות הגוף וללא התייבשויות, בונקים, ומאפייני פיחסה אחרים שמתקשרים לאכילה לא מספקת על האוכף.

DAA יבואנית PowerBar העבירה לידינו להתנסות שני מוצרים חדשים בליין שלה: סוכריות אנרגיה (PowerBar Energy Blasts) שהן מעין כדורי ג’ל גמיש ולעיס ו- HydroGel – משהו שנמצא בין משקה אנרגיה מתוק במיוחד לג’ל לרכיבה.

1-029.JPG

סוכריות אנרגיה PowerBar Energy Blasts

היצרן מייעד אותם לאימונים בעלי עצימות בינונית וגבוהה ומציין שהן ממולאות בג’ל ביחס אופטימלי של 2 גלוקוז ו 1 פרוקטוז על מנת לספק 20%-50% יותר אנרגיה לשרירים מאשר גלוקוז לבדו, ושהן לא מכילות חומרים משמרים והן בגודל מושלם ללעיסה. המינון המומלץ על ידו הוא 1-3 סוכריות בכל עשר דקות באימונים ארוכים (מעל שעה).

המוצר מגיע בשקית ובה כ 9 כדורי ג’ל כאלה שנצברים לכמות די קטנה במשקל: רק 60 גרם המספקים 210 קלוריות. הוא עולה 15 שקלים.

הטעם טעים – גם טעם הקולה ובמיוחד הלימון החמצמץ, וגם הגודל אכן מושלם לנגיסה קלה ומהירה. למרקם צריך להתרגל – זה מוצר שמרגיש סינתטי ואתם מרגישים שאתם אוכלים סוג של גומי. זה לא מיועד לפנק אתכם קולינרית ותחושתית, אלא לתפקד בצורה פונקציונאלית כמקור לאנרגיה.

יתרון גדול של המוצר הוא שהוא לא מעיק בכלל על הבטן ומתעכל מאוד בקלות. שקית כזו שאוכלים ממנה בכל עשר דקות נגיסה משאירה אתכם עם אנרגיה זמינה ופתרון לתחושות רעב מבלי להעיק ואפילו מעט. במובן הזה המוצר מעולה. המלצת היצרן לאכול בין כדור אחד לשלושה בכל 10 דקות הגיונית למדי: מדובר במנת אנרגיה קטנה, שכנראה תתאים לכם לשעה האחרונה של הרכיבה – במקום או לגיוון לצד הג’ל.

1-022

הקטע של האריזה לא טריוויאלי – שקית בכיס האחורי, ובה כדורים בתפזורת, זו לא בדיוק צורת האחסון הנוחה ביותר לשימוש על האופניים. השקית נקרעת בצורה לשלוט בקרע הנוצר ואז היא פתוחה לגמרי. השימוש מחייב לשלוף מתוכה איזה כדור בעודכם רוכבים, משהו שכמעט בלתי אפשרי לעשות ביד אחת, ולסיים את המשימה בתנאי דחק ומהירות. זה רחוק מלהיות אופטימלי, ורצוי היה לייצר למוצר הזה איזה מארז נוח יותר לשימוש תוך כדי רכיבה. אפילו השלכה שלהן באופן חופשי לכיס נראית לי עדיפה (הן לא דביקות ולא מתפרקות).

1-026.JPG

 

אני אישית די מתעצל ואוהב דווקא את הפתרונות המוכנים על שום זמן המדף הארוך שלהם והיות וניתן בחמש בבוקר לפני שיוצאים לרכיבה מתוך שינה לשלוף אותם מהארון, ולהרוויח עוד 10 דקות שינה יקרות. מהרבה שיחות שערכתי ככל שמתקרבים לרוכבים מקצועיים יותר שמבלים המון המון שעות על האופניים מגלים אצלם, במיוחד באימונים, דווקא יותר שימוש במוצרים תוצרת בית: פיתות עם איזה מריחת דבש קטנה, גיוון מריחה חלבונית יותר למי שמאמין בשילובים. עוגות אנרגיה באפייה ביתית למי שיש לו חברה מפנקת, ופירות. הסיבה לכך היא גם התחושה של מזון סינטטי שמגיעה מהמזון המוכן, וכמובן תקציבית – אם אין לך ספונסר מזון אתה מגלה שרכיבה ארוכה יכולה להיות עניין לא זול: הרי היצרן ממליץ על 1-3 סוכריות בכל 10 דקות ובמחיר של 15 ש”ח לשקית.

סיכום

ככל שתנועו לכיוון התחרות או אימונים קשים מאוד תראו יותר ויותר שימוש במוצרים שמרגישים סינתטיים יותר, אבל מספקים אנרגיה זמינה ומהירה. בתחרות ארוכה של 5 שעות (בודאי של יותר מכך), במיוחד עם העצימות מאוד גבוהה, אפשר להגיע אחרי איזה שני ברים “טבעיים” או פירות למגבלות מערכת העיכול, שגם ככה נמצאת תחת דחק, וקשה לאכול ולהעמיס אנרגיה נוספת. בדיוק למקום הזה נכנסים המוצרים האלה, שמהווים פתרון קל לעיכול, לא מכביד, ובעל אנרגיה זמינה ומהירה יחסית. מוצרים כאלה צריכים להיות “לא מעיקים”, להלעס מהר ובקלות ולספק כח, מייד.

הידרו ג’ל

“הפתרון האידאלי לתדלוק מחדש של הגוף בזמן פעילות” מציינים ב DAA, שהעבירו אלינו שני טעמים: דובדבנים ותפוזים. מדובר ב 70 מ”ל ובהם שני סוגים – אחד עם קפאין (50 מ”ג) והשני בלי. בשניהם לא מעט סודיום (300 מ”ג). המחיר: 16.5 ש”ח.

הם ממליצים להשתמש במוצר תוך כדי פעילות מייד בתחילתה או כשיש צורך באנרגיה מיידית. המטרה של המוצר הזה הוא לספק יותר אנרגיה ממה שמשקה יכול לספק ובקצב ספיגה מהיר יותר ממה שחטיף מוצק מאפשר. היות ומדובר בג’ל נוזלי יותר מהג’לים שאתם ודאי מכירים, הוא אמור לאפשר ספיגה כזו גם במהלך עצימות גבוהה שמפחיתה את תפקוד מערכת העיכול. הדלילות הזו מייתרת לדברי היבואן את הצורך בערבובו עם מים, והשקית מתוכננת כך שיש לה אפשרות סגירה חוזרת.

1-027.JPG

מה שמקבלים זה שקית משקה מתוק מאוד ששמים בכיס. מעין יחידת לגימה, שאפשר לרוקן אותה בשניים עד שלושה שלוקים. המתיקות של זה היא כל כך חזקה שהרגשתי מעין צריבה קלה בכל לגימה כזו, ובד”כ שלחתי מיד אחרי כן את היד אל הבקבוק לעדן קצת את העוצמות בגרון.

גם פה המארז ראוי לשיפור: בקריעה ראשונה של הקצה במקום המיועד לכך כמעט תמיד נוצר פתח קטן מדי לשתייה נוחה, וצריך להאבק מעט עם החלק הצר העליון, ולקרוע אותו עם השיניים באיזור שלא מיועד לכך כדי לפתוח אותו בצורה נוחה. בתהליך הזה תחסלו את האפשרות לסגירה חוזרת. אולי זה הרצון לייצר איזה שהוא פטנט בר שימוש חוזר, אבל אני לא רואה מצב שאסתכן בהחזרה לכיס של מוצר נוזלי כל כך המאוחסן בשקית שהקצה שלה קרוע. אחרי שימוש למדתי לקרוע את השקית בצורה שמאפשרת שלוק מהיר ולא טיפטוף בבסיס החלק הצר שלה, אולם נראה לי שזו לא כוונת המתכנן.

1-028.JPG

מאחר וזה נוזלי יותר מג’ל אנרגיה, כשמסיימים הסיכוי שתשאר יתרה שתדלוף מהשקית הריקה ותדביק לכם את הכיס – קטן יותר. נקווה שעם המוצר הזה נראה פחות קקות שזורקים את שקיות הג’ל לדרך…

מבחינת מענה פונקציונאלי מדובר בהחלט במהלך הגיוני – בסוף תחרות אתם גמורים, צריכים אנרגייה מיידית לרבע שעה הקרובה, ונוזל כזה עושה את העבודה. העובדה שכמות המים בתוכו גדולה, אומרת שזה כמעט תוספת לשתייה שלכם, אלא שנמצאת בכיס האחורי. למרות שהן מעבירות נפח נוזלים גדול יותר משל ג’ל אנרגיה אל הכיס האחורי, שתיים שלוש שקיות כאלה לסוף תחרות ארוכה יתנו לכם את הדחיפה שאתם צריכים.

1-030.JPG

סיכום

המוצרים האלה מתחרים במגוון הולך וגדל של מזון אנרגיה לרכיבה שכבר ניתן למצוא ממנו בהרבה קטגוריות. אלה הם ממשפחת האנרגיה הזמינה והמהירה, ומשלימים את קטגורית המזון המוצק והטעים שאתם אמורים להתבסס עליו כמקור העיקרי לאנרגיה ברכיבה ארוכה.

הם יקרים, אולם הם עושים את העבודה שלהם בצורה טובה, גם אם לא מפנקת. זה מוצר פונקציונאלי – הוא בא לתת מענה לצורך אנרגטי והוא עושה את זה. אישית – אני אוהב לשלב מזונות במרקמים שונים ברכיבה ולכן אוהב להכניס גם מוצרים כאלה אל השעה האחרונה של הרכיבה שלי. אני לא רואה מצב שארצה להתבסס רק עליהם בגלל החוויה, אולם להכניס איזה ג’ל מסורתי, לצד איזה ארבע כדורי ג’ל, ולצד ההידרו ג’ל בכל מני שילובים, וברכיבות עצימות במיוחד – או ארוכות מאוד לקראת סופן – בהחלט כן.

מאת: גיא חלמיש