מזמן לא נהניתי כ”כ ממוצר כה משוכלל, מהוקצע ואלגנטי כמו Garmin Edge 500. זה אחד המוצרים המגניבים ביותר בהם נתקלתי לאחרונה. הוא מיובא לארץ ע”י אפיקים (היבואן הרשמי של גארמין לישראל) ולמרות שהוא משוכלל ורב פונקציות, מצליח לשמור על ידידותיות למשתמש. אם תרכשו אותו בחבילה הכוללת רצועת דופק ומד קאדנס ארנקכם ירגיש הקלה בסך 2000 ש”ח. ללא רצועת דופק ומד קאדנס מחירו לצרכן 1500 ש”ח.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ההבטחה 

מדובר במתקן הדשבורד המשוכלל ביותר שתוכלו לרכוש לעצמכם, והוא מסוגל לספק מענה לחולי המידע והסטטיסטיקה הקשים ביותר. לא נסקור את כל הפונקציות אולם אם יש פונקציה שצריך על האופניים היא כנראה מטופלת במכשיר הזה: הוא מסוגל לספק כמות אדירה של נתונים מעבר למובנים מאליהם (מהירות, דופק ומרחק…): תוכלו לראות בו את הטמפרטורה, אחוז השיפוע בו אתם רוכבים, את הקאדנס, מגוון  ממוצעים של הרבה פרמטרים, והוא בר הרחבה למוצרים משלימים שמשדרים אליו בפורמט ה ANT+ כגון מד וואטים למשל.

בייקפאנל בטלגרם, לחצו פה לראות את זה!

זאת ועוד: בהיותו מכשיר GPS הוא אינו כרוך בתוספת  חיווט מכוער על האופניים. הכל אלחוטי ונקי. המכשיר עצמו קטן להפליא ונראה כמעט כמו מד מהירות רגיל ללא GPS, אולי מעט שמנמן יותר, וודאי קטן בהרבה ממכשירי הניווט המכילים תצוגת מפות. ה- Edge 500 לא תוכנן לניווט (למרות שיש לו מעין פונקציה מוגבלת כזו), אלא לחיווי והקלטה בלבד והוא קטן, אלגנטי וסקסי. אורכו 7 ס”מ, רוחבו חמישה ס”מ, ועוביו מעט מעל 2 ס”מ. הוא שוקל 56.7 גרם בלבד.

 

גודל הזיכרון מאפשר לשמור כ- 180 שעות רכיבה. לאחר הרכיבה, ניתן כמובן לשתף בהקלטת המסלול, ולראות את מגוון נתוני הרכיבה שאספתם בשני ממשקים: באתר Connect.garmin.com ובתוכנת PC להתקנה על המחשב. הקישור למחשב נעשה באמצעות חיבור USB שגם טוען את המכשיר בחשמל.

 

 

גרמין 500 – התקנה והגדרות

חוברת ההתקנה המהירה המסופקת עם המכשיר היא מופת לכתיבה טכנית בהירה ופשוטה. בתוך 5 דקות המכשיר היה מוכן לשימוש, כולל מד סיבובי הרגליים והדופק.

החלק המרכזי – השעון עצמו מותקן על הסטם או הכידון. הוא מסופק עם שתי תושבות זהות (שימושי מאוד למי שיש לו יותר מזוג אופניים אחד) שכל אחת עשויה פלסטיק ושכבת שיכוך מגומי, אותה מחברים באמצעות שתי גומיות לסטם עצמו. שיטת החיבור הזו היא כנראה הפריט הכי פחות אלגנטי בכל הפתרון הזה שכן גומיות יכולות להיקרע או להישלף והדבר אינו מקנה בטחון. מצד שני – מנגנון ההברגה המהירה של המכשיר לתושבת מקל מאוד על העברתו מאופני הכביש לאופני ההרים – הרי לא צריך קליברציה (הכנסת נתוני הגלגלים) במכשירי GPS. בנוסף מצמידים את קולטן מד סיבובי הרגליים לתומכות השרשרת ומגנט קטן לזרוע הקראנק. בקופסא מגיע גם רצועת הדופק שניתן להחליף בה את הסוללה בעצמכם – כלומר לא תדרשו לקנות רצועה חדשה כמו ב- Polar.

 

אפשר להציג עד 8 שדות נתונים, אבל 5 זה מספיק…

גרמין 500

לאחר שהכנתם את התשתית הפיזית, יש להגדיר את תצוגת המכשיר. ה- Edge 500 מאפשר לכם להציג עד שלושה מסכים שבכל אחד מהם עד 8 שדות של נתונים, כלומר 24 שדות מידע (!) יכולים להיות מוצגים לכם ברכיבה עצמה. המכשיר מאפשר לכם להחליט אילו שדות יופיעו ובאיזה סדר. ניתן להגדיר דפדוף ידני בין המסכים או אוטומטי. באפשרותכם להגדיר גם פחות שדות לכל אחד משלושת המסכים או לאפשר פחות מסכים בתצוגה (שניים או אחד).

הכמות האדירה הזו של נתונים ברי הצגה, ביחד עם אפשרויות הקיסטום גורמת לכם להתחיל לדרג ולחשוב על המידע לפי סדר החשיבות שלו: מה באמת חייב להיות במסך הראשון? האם לשים את הטמפרטורה בעמוד השני או השלישי? ואולי כדאי לשים מסך ראשון של חיוויי אמת (דוגמת מרחק, זמן, דופק, סיבובי רגליים, זווית טיפוס, גובה נוכחי וכו’) ומסך שני של נתונים מחושבים כגון ממוצעי כל נתוני המסך הראשון, ונתונים מחושבים אחרים?

 

ברכיבה

בדומה למכשירים חשמליים אחרים יש לטעון את המכשיר לפני הרכיבה ויש להדליק אותו בתחילתה. זמן ההמתנה נע בין חצי דקה לשתי דקות עד שהוא מאתר את הלוויינים ומוכן לעבודה (רק פעם אחת מרכיבות רבות הוא נתקע לי בשלב איתור הלוויינים ונאלצתי לכבות ולהדליק אותו). מרגע זה יש לזכור ללחוץ Start ו – Stop בתחילת ובסיום הרכיבה. אפשר לכבותו בסיום הרכיבה אולם גם אם לא תעשו כן, הוא יכבה לבד אחרי שירגיש בעצמו כי זנחתם אותו. בטעינה מלאה הוא אמור להספיק לכ- 18 שעות רכיבה.

 

החוויה ברכיבה עצמה משעשעת וממכרת. ברכיבות באזור Bormio באיטליה העליות היו במרכז החוויה והמבט זז כל הזמן אל התצוגה לבדוק את השפוע בכל קטע שמטפסים בו. מבחינה שימושית מד הדופק סייע לי לשמור כוחות ולא לעבור את הסף האנאירובי, ומדי הגובה והמרחק עזרו לי להעריך עוד כמה טיפוס נותר אל מעברי ההרים.  האפשרות להגדיר 8 שדות תצוגה בו זמנית התגלתה כיתרון שחסרון בצידו: עודף מידע גורם להסחת דעת וקושי מסוים לאתר את הנתון המעניין אתכם תוך כדי רכיבה. בכל זאת – כנראה שעדיף לא להגזים עם הכמות הנתונים הזו הזו ולהשאיר עד 5 שדות בלבד. את שאר הנתונים שימו במסכים הנוספים ותוכלו לדפדף אליהם בעת הצורך.

 

 

מד הדופק תפקד מעולה ולא נצפו התופעות המעצבנות המוכרות ממכשירים אחרים של קריאות לא סבירות או השפעות חיצוניות. גם במבט בגרף ראיתי שמופעים של קריאה שגויה הם נדירים ביותר ולמעשה ברכיבה עצמה לא הבחנתי בהם. יש לסייג זאת ולאמר שבינתיים המכשיר הזה הוא במבחן קצר טווח, ובמכשירים אחרים נתקלתי בתופעות כאלה אחרי תקופת שימוש ארוכה יותר. יהיה מעניין לדעת כיצד נשמרת אמינות המכשיר לאורך זמן – אולם זה עניין לכתבה נוספת.

 

בפינת הפיצ’ר המיותר אבל חמוד נזכיר את האפשרות להתחרות עם עצמכם! פונקציית המסלולים (Cources) מאפשרת לכם לעקוב אחרי מסלול שעשיתם בעבר, ולראות בזמן אמת היכן מיקומכם ביחס למיקום הוירטואלי מהרכיבה הקודמת ותקבלו המחשה חיה בכמה אתם משיגים או מפגרים ביחס למתחרה – עצמכם…

 

הצגת המידע ושיתוף לאחר הרכיבה

פה קפיצת המדרגה הדרמטית ביותר של מכשירי ה- Garmin לעומת מדי המהירות של פעם וגם לעומת כל המתחרים שלהם. תוכלו לראות את נתוני הרכיבה שלכם הן בתוכנה להורדה ל- PC מאתר גארמין והן באתר האינטרנט של Garmin Connect. על מנת להעביר את המסלולים לאתר כל שיש לעשות הוא להירשם באתר, לחבר את המכשיר באמצעות כבל ה- USB (המגיע עם הערכה), וללחוץ על כפתור ה- Upload. בפעם הראשונה שתעשו את זה יותקן תוסף לדפדפן שלכם (Garmin Communicator Plugin)   ואחרי כן תוכלו להעביר את המסלולים והקלטות האימון שלכם.

 

אתר האינטרנט נוח יותר מהתוכנה והוא האתר הטוב מסוגו שאני נתקלתי בו. הוא מוצלח בהרבה למשל מהאתר של Nokia Sports Tracker המתחרה אותו סקרנו בעבר – כאן. הוא עובד בצורה חלקה עם המכשיר, ומציג בצורה בהירה ויפה את הרכיבות. ניתן לעבור ממצב Dashboard שמציג יותר רכיבות ומעט נתונים מכל רכיבה למבט מעמיק על כל רכיבה ספציפית. בנוסף יש נגן שמציג כאילו “סרט” אנימציה של הרכיבה קטע אחרי קטע ואת הנתונים והמיקום על המפה. כמובן שגם ניתן לייצא את הקובץ במגוון פורמטים על מנת לעשות בו שימוש בממשקים אחרים כגון Google Earth.

 

עוד היבט של הקישוריות לאתר הוא האפשרות להוריד עדכוני תוכנה למכשיר (מכאן). הורדתי והתקנתי עדכון בקלות רבה אחרי שגיליתי שחסרה לי תכונה מסוימת בגרסה שהגיע עם המכשיר. ההפעלה הראשונה לאחר ההתקנה מעט יותר ארוכה ויש להכניס מחדש את ההגדרות שלכם (הנתונים והתצוגה, פורמט שעה, מדידה במטרים וכו’).

 

ממשק האינטרנט של Garmin Connect – מהטובים מסוגו!

כברירת מחדל Garmin לוקח מקטעים (Splits) של 5 ק”מ בצורה אוטומטית, אולם אפשר לשנות את הגדרת המרחק הזו, וגם ניתן לבטלה ולסמן ידנית תחילה וסיום של אינטרוולים. זה יכול להוות כלי רציני לניתוח אימונים. באתר תוכלו לראות טבלה של כל הנתונים לכל מקטע כזה. דוגמא לשימוש: אתם מגדירים מקטעים של ק”מ ומנתחים את הביצועים בהכנה לאליפות ישראל ב- Timetrial או בעלייה לנס הרים… אחרי כמה רכיבות תדעו בדיוק איפה נקודות התורפה והחוזק שלכם ומה צריך לשפר כדי לשבור את השיא.

דוגמאות להצגת המסלולים שהקלטתי באתר Garmin Connect עצמו תוכלו לראות כאן:  Stelvio, Mortirolo-Gavia.

חסרונות עיקריים 

  • רמת הניגודיות (Contrast) של התצוגה אינה מדהימה. המשמעות היא עוד חלקיק שנייה של מבט מחפש על המסך במקום על הדרך.
  • החיבור של תושבת המכשיר לסטם או לכידון נשען על גומיות דקיקות. אני לא מאמין שהגומיות האלה יחזיקו מעמד זמן רב ועדיף היה אם Garmin היו מספקים חיבור יותר אמין.
  •  
  • תושבת הסטם והגומיות 
  • כאמור אפשר להגדיר את מספר הנתונים בכל מסך אולם הפחתת מספר השדות לא מגדילה משמעותית את גודל התצוגה של רוב סוגי הנתונים שכן הושארו.
  • אין Start אוטומטי (אלא רק Pause שעוצר את ההקלטה אם עצרתם בדרך ומתחיל אותה שוב בתחילת תנועה) – קרה לי שנזכרתי להתחיל כמה ק”מ אחרי התחלת הרכיבה… מצד שני אם לא לחצתם Start והוא הבחין בתנועה יהיה חיווי: המכשיר יצפצף וישאל אתכם האם אתם בטוחים שלא כדאי להתחיל הקלטה?
  • אפשר לציין את הצורך בטעינה כל כמה רכיבות אולם זהו מחיר קטן ובסה”כ 18 שעות רכיבה הן יותר משבועיים ללא טעינה לרוב הרוכבים שאני מכיר…

גרמין 500 – סיכום

מדובר במוצר לא זול, שמתחרה בשפע של מוצרים אלטרנטיביים זולים בהרבה. מד המהירות הסטנדרטי על האופניים שלכם עולה כנראה פחות מעשירית ומספק את רוב נתוני הרכיבה. מד הדופק שלכם (אם הוא עוד עובד בלי לזייף) מספר לכם על הדופק, והמכשיר הסלולרי החדש שלכם אולי כבר מכיל GPS ויכול להקליט את המסלולים שלכם ולהציגם בצורה לא רעה בכלל באתרי שיתוף. מצד שני החיבור של כל אלה למכשיר אחד קטן וידידותי, המוצב מולכם ברכיבה הופך אותו למוצר מעולה, ידידותי, מהוקצע שנותן ערך אמיתי לחולי מידע וסטטיסטיקה, או לכאלה שהסכום הזה לא מרגש אותם והם רוצים את הכי טוב ונוח שיש.

נימוק נוסף בעד ההשקעה הוא השילוב של מד הדופק עם כל שאר נתוני הרכיבה. מד דופק נפרד יש לרבים מאיתנו, ואם מד הדופק שלכם שבק חיים או נמאס לכם ממנו, הרי שתוספת התשלום עבור הקלטת ושיתוף המסלולים, היכולות המרשימות הנוספות, והאיכות הגבוהה של הצגת המידע באמצעות ה- Garmin Edge 500 ואתר האינטרנט Garmin Connect היא אולי הגיונית. לבסוף, לכל מי שמתאמן ברצינות במסגרת קבוצות ויש לו תוכנית אימון שהוא עוקב אחריה, ובמיוחד אם הוא עושה שימוש במד ואטים (אותם ניתן להציג במכשיר) הרי שזה מוצר מושלם עבורו.

ה- Garmin Edge 500 ואתר האינטרנט שמתלווה אליו מעלים את הרף במה שקשור למחשבי רכיבה והוא בהחלט המוביל הנוכחי בקטגוריה, ובהרבה. עבור אלה שמוכנים להוציא סכומים כאלה כבר אין טעם רב ברכישה של מדי דופק ללא GPS. זה המכשיר האלקטרוני הסקסי והמוצלח ביותר שתוכלו לשים על האופניים שלכם.