שימנו לא היתה הראשונה להציג נסיונות להשקת מערכת חשמלית, אולם לפעמים לאו דווקא יש יתרון לראשוניות. כמו חברות ענק  בתחומים אחרים, לפעמים עדיף לחכות מעט, לחכות להבשלת הטכנולוגיה ולצאת מאוחר יותר עם מערכת מסחרית טובה יותר. האם ההימור של Shimano הצליח? האם המוצר הזה רלבנטי בכלל לכלל הרוכבים?

ברור מה חלקכם חושבים: אתם סקפטיים. זה נראה לכם דבילי. בשביל מה צריך את זה. מיותר. חלקכם ודאי חושבים שזו דוגמא קלאסית לכך שחברות האופניים פשוט מחפשות שטויות כדי לבלוט ולגרום לנו להוציא עוד פעם על שידרוגים והחלפת ציוד… במהלך מבחן זה ניסיתי לתת תשובות לשאלות אלו. DAA, היבואן הבלעדי של Shimano לארץ הקודש פינק אותנו באופני קצה אורביאה אורקה עליהם הורכבה המערכת החדשנית והמסקרנת הזו.  

Dsc_0140

תיאור המערכת

Di2 הוא קיצור של: Digital Integrated Intelligence ע”ש הצ'יפ הקטן, שמנהל את ההעברת ההילוכים. המערכת מתבססת על הקבוצה הקיימת של דורה אייס, ומחליפה רק את החלקים האלקטרוניים: מעברי ההילוכים, ידיות הברקס והשיפטרים, חיווט הכבלים המחולפים בחיווט חשמלי, וסוללה נטענת (ליתיום איון). החיווט עובר מתחת למוט התחתון בשלדה בתוך פס גומי שמוצמד לשלדה מלמטה ומגן על החוטים מרטיבות ולכלוך. ידיות המעצור והשיפטרים עברו שינוי משמעותי: כעת החלפת ההילוכים מתבצת ללא צורך להזיז את ידית הברקס. בנוסף לידית הברקס שמשמשת לעצירה בלבד ישנן שתי ידיות קטנות אחת להעלאה הילוך והשנייה להורדה. הידיות האלה צמודות אחת לשנייה ומתפקדות בדומה לידיות ההעברה המסורתיות של שימנו.  מהידיות יוצאים כבלים מכניים למעצורים (כרגיל), וכבל חשמלי לכיוון יחידת בקרה ובה שתי נוריות חיווי וכפתורי הפעלה. יחידת הבקרה הזו היא פתרון זמני. בעתיד יושק מחשבון מהירות-דופק שיחליף את יחידת השליטהבקרה וחיווי שכרגע מוצמדת לכבלי הברקס. המחשבון הזה תוכנן באינטגרציה מלאה למערכת, וכפתורי השליטה שלו כבר מוכנים ומהווים חלק מידיות הברקס (מתחת לכיסוי הגומי העליון של המעבירים הקדמיים.

מיחידת הבקרה ממשיך החיווט החשמלי בחוט אחד לעבר יחידת מפצל קטנה שמוסווית מתחת לקראנק וממנה יוצאים 3 חוטים אל הסוללה, ולשני המעבירים. מעבירי ההילוכים כוללים מנוע קטן בכל אחד מהם שמגדיל אותם במעט ביחס למעבירים רגילים. המעביר הקדמי משמיע צליל מגניב וקצר כל פעם שהמעביר זז. “מוח” המערכת מחליט לבד מתי ואיך לתקן את מיקומו, על מנת למנוע חיכוך ורעשים כאשר יש הצלבה או יחסי הילוכים שמצריכים זאת. הסוללה הוצמדה לצינור התחתון בין מיקום הבקבוק לציר המרכזי. תוספת המשקל היא כ- 70 גרם יותר מדורה אייס רגיל ונובעת בעיקר מהסוללה. כבר בדור ראשון – סוללה אמורה להחזיק כ- 2000 ק”מ, ולאפשר כ- 100 טעינות לאורך חיי הסוללה. זה לא מעט! טעינת הסוללה ממצב ריק למלא נמשכת כשעתיים. כאשר סוללה מתחילה להגמר יהיה חיווי אזהרה מקדים בצורת נורה אדומה שתדלק ביחידת הבקרהשליטה כ- 8 שעות לפני שהסוללה נגמרת. ניתן לבדוק בכל רגע את מצב הסוללה ע”י לחיצה ארוכה על אחת מידיות ההעברה. 

כיוון ההילוכים מתבצע ע”י לחיצה של שתי שניות על כפתור יחידת הבקרה, ואז מקבלים שני כפתורי העברת ההילוכים את תפקוד שני ברגי הכיוון שקיימים במעבירים עצמם במערכות המכניות. המערכת מתאימה לקסטה של עד 27 מאחורה, ואין בעיה עם קומפקט. 

 מחיר מערכת  Dura Ace 7970 (Di2) הנו 12,781 שקלים (ללא שאר חלקי הדורה אייס “הרגילים”).

Dsc_0126

המערכת בפעולה

במעבר מהתיאוריה למציאות המערכת מתפקדת מצוין. רכבנו לא מעט עם המערכת בתנאים משתנים ורבים. התחושה היא של ההעברה מעט “קשה” או “קליקית” יותר מהתחושה המסורתית של שימנו, אבל מדויקת מאוד ומהירה יותר. יתכן שהקליקיות הזו נובעת מהעדר אותו סינכרון עדין של עוצמת הלחיצה על ידית ההילוכים עם עוצמת הפידול שאנחנו כרוכבים עושים כדי להחליק את ההעברה (אולי כבר בלי להיות מודעים לכך). קל מאוד להתרגל למערכת וכבר בשעה הראשונה שמתי לב שאני מפעיל פחות לחץ ומאמץ בהעברת הילוכים – פשוט מרפה את היד ומפעיל רק את קצות האצבעות.

Dsc_0139

מערכת ההילוכים האלקטרונית עושה את הרכיבה מהנה יותר ויש לה יתרונות אדירים: 

מעבר ההילוכים מדויק וחלק – כל העברה היא בול תמיד.  הצלבות, העלאת פלטה בעמידה (!), העלאות הילוכים בעלייה: שום דבר לא מפחיד את ה- Di2. המערכת עובדת בצורה כ”כ חלקה ומהוקצעת שזה פשוט מדהים. האפקט מתקבל במלא הדרו שוב – במעבר לפלטה הקדמית, אולם גם העברת הילוכים בקסטה האחורית רצה בשקט, דיוק ומהירות מופתיים.
מהיר יותר מהעברה מכנית: לא רק שתנועת האצבעות קצרה יותר בהרבה (2 מילימטר בלבד) – במיוחד בהעברת השרשרת מקדימה לפלטה הגדולה אלא שגם מהירות המנוע עצמו גבוהה יותר ממה שמערכת קפיצים וכבלים מספקת. לחצתם – וזה עבר… 
אפס מאמץ נדרש שכן לא צריך לדחוף את הידית כנגד התנגדות המעביר.
עיצוב הידיות אינו מוגבל ע”י גודל המנגנון המכני בתוכן – ניתן לעשות אותם דקות יותר וארגונומיות יותר. ואכן בסיס הידיות דק ונוח יותר לאחיזה מהמערכת המכנית המקבילה של שימנו. 
בהיותה חשמלית המערכת פחות מושפעת מלכלוך והתיישנות הכבלים.
ההעברה קלה במיוחד כשהידיים בדרופ – זווית שמקשה על ההעברה בד”כ. יש פה יתרון משמעותי לעומת המערכת המכנית, במיוחד באמצע ספרינט מטורף בעמידה, דופק מכסימלי, אולי איזה סיבוב ויציאה מפניה… ובדיוק אז צריך להעלות הילוכים…

Dsc_0132
בגלל המהירות והדיוק הגבוהים שלה, המערכת האלקטרונית מפצה במשהו על חוסר היכולת להעביר כמה הילוכים במכה: תחשבו על משהו שמזכיר דבל קליק על העכבר וההילוכים רצים...
תיקון אוטומטי של מיקום המעביר הקדמי – לא צריך לתקן ידנית את מיקום המעביר הקדמי כאשר מיקום השרשרת במעביר האחורי מתחיל לייצר חיכוך: המערכת עושה זאת בשבילכם בצורה אוטומטית.
אולי זה באמת יותר מורגש באירופה הקפואה, אבל בכל זאת: כשהידיים קפואות או בכפפות ארוכות יהיה לכם הרבה יותר קל להעביר הילוכים בנגיעת כפתור קלה מאשר להלחם במערכות מכניות קפואות… 
תאפשר הוספת חלקים משלימים שישענו על היכולת ועל מקור המתח שקיים באופניים. דוגמא – מעבירי הילוכים נוספים בחלק העליון של הכידון (לעליות), או בקצה האיירובאר

 Dsc_0128

חסרונות

למרות שהיא מרשימה מאוד, למערכת מספר חסרונות:

  • מד המהירות המשולב עוד לא הושק. מד המהירות הזה יחליף את יחידת הבקרה שכרגע מוצמדת לכבלי הברקס.
  • ידיות ההעלאה וההורדה קרובות ודומות זו לזו. הידיות האלה תוכננו להדמות לידיות ההעברה המכנית של שימנו, אבל כעת משאין תלות במגבלות מכניות, יש מקום (ואת החופש) לבחון מחדש מהו מבנה ומיקום הכפתורים האופטימלי להעברת הילוכים – וזה לאו דווקא נובע מהמסורת של מיקומם עד היום.
  • אין לחיצה רציפה ולא ניתן לבצע העברת כמה הילוכים במכה אחת.
  • בארץ יש כבר מספר חנויות שעברו הדרכה על המערכת. בינתיים – ברמות המחיר הנוכחיות נראה לי שתקבלו תעודת רוכש של כבוד מ- DAA וידאגו שתיהיו מרוצים. יחד עם זאת זה לא פתרון אופטימלי לתיקון תקלות בשטח, או בחו”ל כשאתם בטיול המדהים שלכם באלפים עם אופני הקצה ונתקעתם עם בעיה חשמלית.
  • חיווט ומיתקון סוללה – מכוער. אינטגרציה בשלדות (או באבזור – לדוגמא במוט הכיסא או הכידון) היתה מוסיפה ומאפשרת להחביא את כל החיווט והסוללה בתוך השלדה וחלקי האופניים האחרים. יש כבר דגמים שתוכננו לכך.
  • המערכת לא עובדת טוב עם קראנקים אחרים – היא בנויה למרחקים של Shimano בין הגלג”שים והשלדה כפי שקיימים בדורה-אייס. אם אתם מעדיפים רוטור או קראנק ייחודי אחר לא תוכלו להנות מה- Di2. 
  • עדינות: יחד עם זה שהמערכת עמידה לרטיבות, הרי שלמשקאות איזוטונים (עמוסי מלחים מעודדי קורוזיה, וסוכרים דביקים…) שיטפטפו למגעים או למעבירים יכולה להיות השפעה הרסנית. זו מערכת שמתאימה לאנשים ולמכונאי אופניים שמתייחסים לאופניים שלהם בכפפות של משי: שומרים על נקיונם ומקפידים על הוראות ההפעלה והתחזוקה.
  • יחס עלות תועלת בעייתי.

Dsc_0135

פוטנציאל גדול

למערכת האלקטרונית של שימנו יש פוטנציאל אדיר. יש להניח שבשנים הקרובות המחיר ירד, המערכת תתייעל, תוריד משקל ותעלה מהירות. המוצר הזה והנסיון שנרכש סביבו בשימנו ודאי יחלחלו למוצרים נוספים כגון אופני הרים, אופני עיר, ואביזרים היקפיים נוספים שיעשו שימוש בהמצאות צ'יפ קטן, וסוללה חזקה על האופניים שלכם. הפוטנציאל להמשך שיפור הוא דרמטי: אפשר רק לדמיין את מהנדסי שימנו היפניים עובדים במעבדות שמורות סוד על ביטול טעינת הסוללה ושימוש באנרגיית הפידול כדי לטעון כל הזמן את הסוללה. אינטגרציה למד סיבובי רגליים ומד ההספק (ואטים) אולי תאפשר בעתיד השקת מערכת חצי אוטומטית שתעביר הילוכים בדיוק לפי פרופיל ההעדפה שלכם… 

סיכום

פיוריסטים ירטנו שלא יעזור, הקונספט החשמלי עומד כנגד משהו מאוד בסיסי בקונספט האופניים – מכשיר מכאני פשוט ואמין יחסית, המופעל בכוח גוף הרכוב בלבד. מצד שני, יש סיכוי טוב שאם אתה קורא את הכתבה הזו – האופניים שלך הם כבר מזמן לא עונים על קונספט “האופניים הפשוטים” והם כבר מוצר מתוחכם ויקר למדי. בסופו של דבר למרות מעט החסרונות שמצאנו בה, מדובר במערכת מדהימה – לא פחות מזה. אמנם כנראה שלא רבים יהנו מהחוויה הזו כבר בשנה הראשונה לשיווקה, שכן על מנת להיות בעליהם הגאה של מערכת Di2, צריך להשקיע לא מעט כסף. אבל אני מהמר שבקרוב לא רק שתרצו גם מערכת כזו, יש סיכוי שלא תבינו איך בכלל אפשר בלי. כאשר ניתן להניח שההתקדמות הזו תחלחל ותגלוש בשנים הבאות גם לאופני הרים, ולרמות מחיר נמוכות יותר.

המערכת פשוט עובדת בצורה קלה, חלקה, מהירה וטובה יותר מהעברה ידנית במערכות המכניות. נותר עוד לראות כיצד תתפקד המערכת לאורך זמן ארוך יותר של שימוש אינטנסיבי. למרות סימני השאלה האלה ברור לנו משלושה שבועות אינטנסיביים של רכיבה, שזו התקדמות אמיתית בעולם האופניים. Shimano ו- DAA היבואנית הבלעדית של שימנו בישראל, מציגות מוצר מרשים מאוד העשוי ברמה גבוהה כבר בעונה המסחרית הראשונה שלו.