הקטע של מצלמות האקסטרים הוא קטע מגניב, יצירתי ומעודד שיתוף וחומרים מעניינים בפייסבוק שלנו, לכן רמת העניין שלנו בתחום עולה כל הזמן. גם רמת התחרותיות ומגוון ההצעות שיש בשוק הזה עולה כל הזמן. אחרי שבחנו לא מזמן את מצלמת האקסטרים של סוני, קיבלנו הפעם למבחן את הקונטור – מדגם ContourRoam2 שהוא הדגם השני ברמתו (יש אחד יקר ומשוכלל יותר) בסידרת הRoam. הקונטור היתה בשוק הזה קודם, מתמחה בו, נאבקת ראש בראש בענק השיווק של הקטגוריה (GoPro) וגם מציגה גישה שונה באופן מהותי, ובעלת יתרונות לא מעטים – לחלק מההיבטים של מצלמת אקסטרים.

המצלמה עברה מספר שיפורים מדורות קודמים  באיכות ובסנסור הצילום לטובת צילום בתאורה נמוכה למשל, כמו כן נוספה יכולת צילום ב 60 פריימים לשנייה (60FPS) וכפתורי נעילה שמונעים תזוזה לא רצונית של דלתות המצלמה וכפתור התחלה וסיום ההקלטה. ה ContourRoam2 מגיעה ב4 צבעים שונים של אלומיניום מבריק ומושך: אדום, כחול, ירוק ושחור. הפשרה העיקרית למול המצלמה המשוכללת יותר של קונטור היא בכך שהמצלמה היא ללא ה GPS וללא WiFi – כלומר אין שימוש באפליקציה במהלך השימוש והרכיבה, ולמול זה היתרון הגדול הוא באחלה מחיר של 999 שקלים בלבד. MicroSD 4GB מקבלים מתנה. מחיר טוב למוצר שנותן בסופו של דבר כמעט כל מה שאתם צריכים לצילום וידאו ברכיבות.

1-019

יוסי מאירי – רוכב בעצמו וגם היבואן (קונטור ישראל) מדגיש כמה פיצ’רים ייחודיים שיש לקונטור הזו לעומת המתחרים שלה:

  1. לייזר בעדשה – כאשר מדליקים את המצלמה היא מוציאה קרן לייזר שמסייעת לכם לדעת מה כיוון וטווח הצילום. הקרן נכבית אחרי שתי שניות. מה שזה עושה זה מאפשר לכוון את המצלמה בצורה סבירה גם ללא מסך כמו במצלמת וידאו רגילה, או בשימוש באפליקציות הנלוות שיש במצלמות עם WiFi.
  2. עדשה מסתובבת – המאפשרת למקם את המצלמה היכן שניתן ולא במקומות קבועים. נגיד שמיתקנתם את המצלמה באיזה נקודה ביזרית לטובת צילום מיוחד – העובדה שניתן לסובב את העדשה מבטיחה את האופק במקום הנכון שלו: אופקי…
  3. גוף אטום וחזק – המצלמה עשויה מאלומיניום ועמידה במיוחד. היא מוגנת ממים ללא מארז נוסף – לעומק של 1 מטר לחצי שעה (בעלות של 199 שקלים ניתן לרכוש בנפרד ומאפשר ירידה ל60 מטר עומק).
  4. כפתור הפעלה בודד – ללא צריכת סוללה בזמן סטנדביי, וכתוצאה מכך זמן הסוללה לדברי היבואן הוא עדיף ועד פי 2 מהמתחרים.

 

הנה וידאו שצילמתי עם המצלמה – שחלקים ממנו שולבו גם בכתבה על סינגל רום הגלבוע. תעשו טובה – יש בפלייר של ה YouTube אייקון קטן של גלגל שיניים מימין למטה – לחצו עליו ובחרו ב 1080 או במינימום 720 כדי לראות את הסרט ב HD (שלולא כן – הנגן יכול לבחור לדרדר את חווית הצפייה שלכם וההתרשמות מאיכות המצלמה אם האינטרנט שלכם מעט איטי לטעמו).

[youtube]http://youtu.be/Hf3J8eG1648[/youtube]

למה לא לקחתי את הדגם המשוכלל יותר?

הקונטור היקרה יותר נראית כמעט אותו דבר חיצונית אולם יש לה כנראה איכות צילום טובה יותר, ואפשרויות צילום גם ב30/60/120FPS. תקבלו איתה קייס נגד מים כלול במחיר, וקשוריות מובנת לאיפון ואנדרואיד שמאפשרת לצפות בLive במה שהמצלמה רואה (ללא שהייה של זמן כמו Gopro שם 3 שניות השהיה). הסוללה דווקא מחזיקה מעט פחות (לא מפתיע בהתחשב ב WiFi) ויש לה גם  GPS – פיצ’ר שמשולב יפה מאוד עם האפשרות להפקת וידאו עם המיקום, המהירות והגובה על מפה בתוך הסרטון! זה בידול יפה וייחודי לקונטור שמבטיח שכשאתם רואים סרט כזה תדעו מייד שהוא מגיע ממצלמה כזו.

אלה יופי של תכונות ואפשרויות ויש הרבה רוכבים שלא יהיו מסוגלים כנראה לרכוש את הדגם הזול יותר, ואף מאוד יהנו וישתמשו בתכונות האלה, ובכל זאת – ויתרתי על כל הפיצ’רים המגניבים האלה, משום שעבורי, חוץ מאיכות צילום טובה, פיצ’רים נוספים הם בד”כ גזלני זמן ותשומת לב. בסופו של דבר אני צריך מצלמה שתצלם טוב ושיהיו לה מיתקונים נוחים לאופניים ולקסדה, ושלא אצטרך להתעסק איתה מעבר לנדרש ול on -off. אני רוצה לרכוב ולא להתעסק בפקדים ובאפליקציות כל הזמן. עניין של גישה וזו הגישה והצרכים שלי אבל כמובן שמיטב חברי חולקים עלי לעתים בעניין הזה ויש רבים שבהחלט אוהבים ומשתמשים במקסימום הפיצ’רים. עבורם המשחק הזה הוא דווקא חלק כייפי של החוויה או שהם מוצאים בכך ערך פונקציונאלי אמיתי.

1-021

המצלמה על מיתקון הגומי שיכול לעבור במהירות למיקומים מגוונים בלי ברגים

המיתקון

סופקו עם המצלמה כמה כלי מיתקון: מדבקות שניתן לחבר לקסדה, וכן תופסן עם רצועות המאפשר הזזה של המצלמה והמיתקון ממקום למקום, ושתי רצועות גומי שמאפשרות לחבר את התוספן הזה של המצלמה לכל דבר כמעט. הבעיה שתתגלה עם רוב הפתרונות האלה היא כניסה של אלמנטים כגון חלק מהקסדה, תיק הגו או הגלגל לטווח הראייה של המצלמה העדשה רחבה מאוד – 170 מעלות, ולכן ודי קשה להמנע מכך. 

1-2013-03-25

מיתקון המדבקה, וחוט האבטוח (אינו מחובר בצילום אך מאפשר קשירה לשלדה – פיצ’ר קטן וחשוב)

אחד הדברים שקונטור מתגאים בהם ביותר הוא האפשרות לחיבור צד: של המצלמה לצד הקסדה או לצד השלדה. החיבור הזה מתבסס על המסילות שניתן לראות בחלק השחור במצלמה – אלה נמצאות בשני הצדדים של המצלמה ולכן ניתן לחבר גם לימינה וגם לשמאלה. אפשר גם להשכיב את המצלמה כשהמסילות מתחתיה ולסובב את העדשה בהתאם. החיבור לצד הקסדה אכן התברר כחיבור הנוח ביותר והטוב ביותר מאלה שאני ניסיתי לייצר מהמיתקונים שסופקו לי.  העריסה אליה מתחברת המצלמה אף הוא מתוכננת יפה ומאפשרת שינוי זווית המצלמה על התפסן שלה (3 מצבי Tilt) – ויש לה גם אלמנט של בולם זעזועים משכך קלות ומפחית ויברציות. עוד אלמנט מצוין הוא חוט אבטחה קטן שמאפשר לרכוב עם שקט נפשי מוגבר ולדעת שגם אם יקרה משהו למתקון, המדבקה תתקלף באיזה אלמנט או קפיצה, המצלמה שלכם תשאר בסביבה.

1-022

תוכנת Storyteller – היא תוכנת הליווי של המצלמה הזו ל PC או ל Mac היא כאמור חלק מהשימוש הבסיסי במצלמה – כיוון שרק באמצעותה אתם יכולים לבחור את מצבי הצילום פה. מצד שני, אחרי שעשיתם את זה אני מנחש שתבחרו פשוט בצילום Full HD 1080p ולא תחזרו לפה שוב…

אז איך המצלמה?

איכות צילום טובה מאוד ברוב המצבים. המצלמה מצלמת ב 170 מעלות שזה מצוין לצילום אקשן. גם בלי האפליקציה והמסך כשמכוונים עדשה רחבה כל כך לעבר רוכב בד”כ קשה לפספס אותו. מיתקון סביר ושימוש בלייזר יאפשרו לכם לא לפקשש צילומים אחרי עקומת לימוד קצרה.

הסאונד נקלט הייטב אף הוא. אין פה מארז אוטם צלילים  וזה משהו ייחודי למצלמה הזו ונאמר כבר עכשיו – מוצא חן בעיננו מאוד: השארת אלמנטים של סאונד מקורי מההקלטה בסרטים מעשירה את חווית הצפייה גם אם שמים מוסיקה ברקע: קריאות רוכבים, רעש הרוח או קולות שמשתלבים עם המוסיקה מוסיפים לחוויה בוידאו וההשתקה שלהם במצלמות אחרות היא חסרון.

1-023

ניתן לסובב את הטבעת הקדמית ובה העדשה. סימון על גבי המצלמה יבטיח שלא תאבדו את האופק

אחרי שהשתמשתי בסוני לא מעט, למדתי שהמארז הזה, שגם הגו-פרו עושה בו שימוש לטובת המיתקון הוא נקודת חולשה משמעותית של גישת ה”מצלמה עדינה ומארז עוטף” – בנוסף לבעית האודיו, גם ההתעסקות והגודל של המצלמה עם המארז מציקים. למשל אם רוצים לצלם כשמחזיקים את המצלמה ביד למשל ואין צורך במיתקון צריך להוציא אותה, לשים את המארז איפשהו, להחזיר שוב בחזרה לרכיבה… הקונטור בולטת למול אלה בעיצוב תעשייתי מרשים במיוחד ובנוחות ללא התוספת הזו – וזה מאוד מאוד נוח ואולי היתרון הגדול והמשמעותי ביותר של המצלמה. למרות שאין מארז היא עמידה למים עד מטר, מה שמאפשר גם לזרוק אותה בכיס החולצה בלי לדאוג לזיעה ורטיבות ולשלוף אותה בקטעים מעניינים ברכיבה – אם אתם מעדיפים לצלם לא רק מהמתקונים שמשווים לכל הסרטים מראה אחיד מדי.

[youtube]http://youtu.be/f2m0s9r0NS0[/youtube]

כפתור הדלקה מסוג סליידר – מעיד על הקלטה או עצירה: עוד יתרון גדול ונוח של המצלמה שמאפשר לדעת מיד בשליחת יד אל המצלמה האם אתם מצלמים לפי מיקומו על המסילה שלו. אני מפעיל ומפסיק את ההקלטה ברכיבה כל הזמן שכן לערוך קטעים קצרים יותר במחשב זה הרבה יותר נוח (במילא אף טייק בעריכה לא נשאר אצלי יותר מ 8 שניות). היות והכפתור מאפשר להרגיש מייד מה מצב המצלמה גם כשהיא למעלה על הקסדה – אין מצבי בלבול שבהם אתם חושבים שאתם מקליטים, אבל לא… בנוסף יש גם צליל ברור להתחלה וסיום בנוסף על החיווי הפיזי.

שסתומי מניעת פתחים וסליידר ה On/Off מלהפתח לא רצונית – מעולה ובעיה שמצלמות שמניחות מארז סובלות ממנה לעיתים.

1-019.NEF

הפתח האחורי ובו כרטיס הזיכרון והחיבור למחשב – יש שסתום בטחון שמונע פתיחה לא רצונית שלו ברכיבה

חסרונות

הצבעים טובים וחיים, וכך גם החדות אולם הבחנתי בחסרון בתחום הטיפול במצבי תאורה קשים במיוחד – אוביקטים כהים על רקע בהיר מתכהים מדי ומחייבים טיפול בחשיפה בתוכנת העריכה.

היות ואין מסך חיווי ופקדי שליטה והכל נעשה דרך התוכנה, לא ניתן לדעת כשהמצלמה בידכם באיזה רמת איכות אתם מצלמים: ב 720 או 1024? קונטור פתרה חלק מהצורך בחיווי מסך באמצעות חיוויי נורות לד המספקים מידע על מצב הסוללה ועל זמן נותר בכרטיס הזיכרון. בדגם שבחרנו – אין אפשרות לעבור מצבי צילום בזמן הרכיבה (מגדירים בבית על התוכנה ויוצאים לדרך) – בדגם היקר יותר יש גם שני מצבים בכפתור פשוט ואפשרות שליטה בשטח ומעבר באמצעות WiFi והאפליקציה. הפתרון ב Roam2 של שינוי מצבי הצילום באמצעות התוכנה ותפילה שזה תפס בלי שום חיווי במצלמה אחרי כן, הוא לא אופטימלי.

מאחר וזו מצלמת אקסטרים מתבקש קיומו של מייצב תמונה. היבואן מסר שיש מייצב מובנה, אבל לטעמי הוא לא הורגש בצורה מספיקה. עוד פיצ’ר שחסר לי (בעיקר ביחס לסוני שנבחנה פה): אין מצב SlowMotion – בין אם אמיתי או מדומה באמצעות סדרת צילומי סטילס שחוברו להם יחדיו.

1-020

שומרים על חופש הבחירה: בחלק התחתון תמצאו גם מקום להברגה אל מגוון מיתקונים קלאסיים בעולם הצילום

עוד פיצ’ר שחסר לי (בעיקר ביחס לסוני שנבחנה פה) אין מצב SlowMotion – אמיתי או מדומה באמצעות סדרת צילומי סטילס שחוברו להם יחדיו.

לקונטור יש מגוון גדול מאוד ונחוץ של התקני עיגון של המצלמה בכל צורה ודרך – הם נדרשים בתשלום נוסף ואת חלקם קיבלתי למבחן. גישת המיתקון מאפשרת צמידות גבוהה בין הקסדה למצלמה (בניגוד לגופרו והסוני למשל), אולם זה גם יוצר הפרעת שדה ראייה בצילום אחורה בעיקר, לפחות עם הקסדה שלי. בהמשך ניסיתי גישה של הצמדה אל צד הקסדה שהיה עדיף בהרבה לצילום קדמי אבל גם שם גילינו הפרעות של תיק הרכיבה בצילום אחורה. נסיון להשתמש ברצועות הגומי לחיבור למוט הכיסא הצליח חלקית בלבד: המצלמה שמרה על כיוון הצילום זמן קצר יחסית ואחרי כן איבדה מגע עם האוביקט. זה לא תופס חזק מספיק. נושא המיתקון הוא בעיני נקודה שכדאי להשקיע בה מעבר למה שיצרני המצלמות נותנים בחבילה הבסיסית. זו השקעה כמעט הכרחית בעיני אם אתם באמת רוצים לצלם סרטים יפים. מעבר למדבקות שמאפשרות גמישות מוגבלת מאוד מומלץ לטעמי לחפש ולרכוש זרוע קשיחה בעלת טבעות הידוק מחומר קשיח (ולא רצועות גומי) לכידון ולמוט האוכף ואולי גם לקסדה, וצירים המאפשרים כיוון מדויק של כיוון הצילום.

לסיכום:

הקונטור היא מצלמה מובילה לחלוטין, עד כדי מהפכנית ומרשימה במיוחד מבחינת ה ID שלה: Industrial Design. עיצוב שמקרין איכות וסטייל, רמת גימור גבוהה מאוד, ופונקציונאליות מרשימה: עמידות, אטימות למים, כפתור הקלטה נוח במיוחד, אפשרות סיבוב של העדשה, שסתומי בטחון לנעילת הפתחים, ובכלל – מוצר מרשים מאוד בתכנון והייצור שלו!

בנוסף ל ID המרשים הדבר הבא שהכי בולט בקונטור היא הידידותיות למשתמש הנובעת מהשחרור מהמיכל החיצוני האוטם המאפיין מצלמות מתחרות. איכות הצילום טובה ורק חסרה יכולת ייצוב תמונה אגרסיבית יותר – מה שיורגש בסינגלים מרובי טרטור ואבנים. העובדה שהמצלמה הזו עמידה במיוחד וגם אטומה למים גם בגרסתה הצנומה ללא המיכל מאפשרת פשוט לזרוק אותה לכיס חולצת הרכיבה כמו שהיא ולשלוף מדי פעם כדי לצלם איזה קטע או אלמנט – ביד או במיתקון. זה עושה את חווית הרכיבה והצילום לזורמת וכייפית הרבה יותר, עם מינימום התעסקויות ועיכובים.