רכבתם או עשיתם סקי אי פעם עם גוגלס? מי שניסה יודע שגוגלס איכותיים מספקים כיסוי אופטימלי: הסתרה מושלמת של אור בלתי מסונן ורוח מכל הצדדים (והטובים שבינהם מספקים גם שדה ראייה רחב). מצד שני גוגלס זה דבר מעיק: הם כבדים, הדוקים לפנים ומציקים, וכל מה שאתה רוצה אחרי כמה זמן זה לאוורר את עצמך  מהם. משקפי ספורט טובים צריכים לנסות ולקחת רק את התכונות הטובות של גוגלס, מבלי תשלום המשקל והמועקה של גוגלס. משקל נמוך, נוחות והתאמה לפנים, אוורור אדים מעולה ועוד ועוד… לא משימה קלה לייצר מוצר כזה, אולם ה HyperMask של Rudy Project** ששוקלים 28 גרם מזעריים (!) ומקיפים את הפנים עם עדשה קמורה אחת, מכוונים ברצינות אל המטרה הזו – האם הם מצליחים בכך? על כך במבחן הבא:  


מאת: גיאחה

RP 018

תיאור המוצר 

מדובר במשקפיים שונים מאוד מהקו העיצובי שאנחנו מכירים ב Rudy Project – חברה בעלת מוצרים בעלי עיצוב מעודן יחסית. הפעם, עם הידיות הרחבות ומשטחי הפלסטיק הצבעוניים דגם ה Hypermask נראה למרחוק ומקרין מיתוג. למרות זאת אל תסיקו מכך שאלה בהכרח משקפיים לפריריידרים ורוכבי All Mountain בלבד: אמנם הם מספקים שפע של מקום לצבעים בולטים כמו הצהוב הזרחני שלקחנו למבחן, אולם הם משקפי ספורט מהמעלה הראשונה ומתאימים מאוד לרכיבת כביש, ריצה וכל תחום של ספורט שבו מבלים זמן רב בשמש וברוח.

 המוצר בנוי מ- 5 מרכיבים: עדשה רחבה אחת לשתי זוגות העיניים (ולא שתיים כמו ברוב המשקפיים), שתי ידיות שמתחברות ישירות לעדשה בקליק מהצד, אפון גמיש שניתן לכוון בדומה בדגמי רודי פרוג’קט אחרים, ומגן שמש בעל פתחי אוורור בחלק העליון של העדשה..

ישנם 4 צבעים ל”מסגרת” (קשה לקרוא לזה מסגרת מאחר ואלה למעשה חלקים נפרדים): שחור-אדום, צהוב-ירוק, לבן-ירוק, ואפור אדום-שחור: 

ל”מסגרת” שלהלן ניתן לחבר לא מעט סוגי עדשות:   

Multilaser blue- עדשה כהה לשימוש יומיומי מעבירה כ 20% אור.

Multilaser Green- עדשה כהה לשימוש יומיומי מעבירה כ 20% אור.

Laser Black- עדשה כהה מעבירה כ 10% אור.

Transparent- עדשה שקופה לשימוש בחושך.

Yellow- עדשה בהירה לשימוש לילה או בתנאי תאורה ירודה (לילה, ערפל, גשם ועננות).

ImpactX Photochromic Laser Racing Red – עדשה בהירה שמתכהה בחשיפה לקרינת UV (אור שמש). מעבירה כ 50% אור במצב בהיר וכ- 15% אור במצב כהה, מתאימה במיוחד לספורטאים מהזריחה ועד השקיעה אך לרוב כהה מידי לשימוש בלילה.

משקלם הוא 28 גרם מזעריים, ומחירם מתחיל ב 890 שח (בהתאם לסוג העדשות), ניתן לרכוש אותם אצל חנויות היבואן: בכפר-נטר (רח’ השלום 8, טל’ 09-8997929) ובתל-אביב בהדר-יוסף (טל’ 03-6410966).

RP 001

משקל

המגמה של פריטי גוף קלים היא חשובה מאוד בתעשיית האופניים והיא חלק מאפיק הנוחות שהיצרנים של כל הפריטים הלבישים משקיעים בו לא מעט: לאחרונה רואים יצרני נעליים שמורידים את המשקל שלהם ברמה דרמטית יחסית למה שהיה מקובל עד לפני שנתיים שלוש (דוג’: נעלי בונטרגר RXXXL לכביש, קסדות Aeon של ג’ירו בקצת יותר מ 200 גרם ועוד ועוד מוצרים שרוצים לעשות לנו את החיים קלים יותר תרתי משמע).

גם למשקל המשקפיים יש השפעה – שהיא אמנם יותר מצטברת, לכאורה שולית יותר, אולם משימוש ארוך אני יכול להעיד שהיא קיימת. לאחר רכיבה ארוכה, כשסף הרגישות שלכם עולה לכל מני הצקות מהציוד, ואתם עייפים יחסית, אז בניגוד למשקפיים כבדים שיעיקו לכם על האף והחוויה, המשקפיים האלה יהיו אחד הפריטים שתשכחו שהם עליכם. אחרי מעל חודש שהמשקפיים האלה אצלי אני יכול להעיד שהמשקל הקליל שלהם זה דבר מגניב לחלוטין. רק 28 גרם לזוג משקפיים זה משהו שמרגישים עד כמה זה קל מייד כשמחזיקים אותם, ולכן גם מפסיקים להרגיש אותם מאוד מהר ושוכחים מקיומם במהלך הרכיבה. תענוג.  

RP 003

כיסוי מלא

הדבר השני שמאפיין אותם ומורגש מייד כששמים אותם על הפנים הוא כיסוי מלא – המשקפיים האלה נותנים כיסוי כמעט מוחלט לכל כיווני המבט. הן מקיפות את הפנים והמשקף הענק שלהן מונע כניסת אור מהצדדים או מלמעלה. כל מי שסובל מכניסת אור מהצדדים ובמיוחד מלמעלה (בעת רכיבה כאשר אנו רכונים אל הכידון) יהנה מכך מאוד. מאחר והמשקף כל כך גדול, קמור וממשיך עם מבנה הפנים לכל הכיוונים, גם לא רואים את המסגרת. אין שום אלמנט שמפריע לשדה הראייה ומושך את תשומת הלב שלכם. פלסטיק עם חורי אוורור (על כך בהמשך) מהווה מעין מגן שמש עליון שסוגר את אזור המצח ומונע כניסת אור.

RP 004

הגנה מרוח וטיפול באדים

השפעה נוספת של כיסוי מאסיבי כ”כ של כל טווח הראיה מכל הכיוונים סביב לעיניים היא ההגנה מפני רוח. אני די רגיש לעניין הזה: העיניים שלי דומעות ומאדימות בקלות מכל הטרדה קלה של רוח. המשקפיים האלה ממש מסתירים את הרוח ונותנים לעיניים שלי מנוחה. לדגם ה Hypermask הזה יש את ההגנה הכי טובה שנתקלתי בה מפני רוח, חול ומעופפים והכי קרובה לגוגלס שיש. זה עוד היבט שיש לו השפעה מצטברת גדולה ברכיבות ארוכות.

למרות הכיסוי האופטימלי כמעט יש ל HyperMask אוורור מעולה. ינואר עכשיו, ומזג האוויר הקריר מספק לנו שפע של הזדמנויות לבחון את רמת הטיפול באדים. בסעיף הזה אני אומר לכם חד משמעית – אלה המשקפיים הטובים ביותר שנתקלתי בהם, ולמרות שזה עומד כאילו בסתירה לעובדה שהם מספקים חווית כיסוי קרובה למושלמת – הרי שזה המצב. מדובר בתכנון חכם של מעטפת הפנים, הרחקת העדשה מעט מהפנים, ומאידך מניעת חדירת אור בלתי רצוי מהחלק העליון ושיפור האוורור באמצעות הפלסטיק שנמצא החלק העליון של העדשה ובו חורי האוורור כפי שמופיע בשרטוט הבא:

העדשה הצהובה – אנחנו בחורף, ולא מעט ימי רכיבה הנם מעוננים. הדגם שאני לקחתי מצויד בעדשה הצהובה שמתאימה לחורף ולרכיבה בתנאים האלה, וזה פשוט אדיר: העדשה הזו, שהראות והאיכות שלה מעולים, כאילו פותחת את האור בעולם, ומוסיפה תאורה לימים אפורים. מצד שני כשהשמש יוצאת אתם בהחלט מרגישים שיש עליכם משקפי שמש. אני בעד להחזיק יותר מזוג משקפיים אחד – אחד לימי קיץ עם תאורה חזקה ואחד לחורף ולימים מעוננים. מי שאוהב את העדשות המתכהות יכול לבחור בעדשת ImpactX היקרה יותר שקיימת גם לדגם הזה.

ישנה אפשרות לשימוש ביותר מעדשה אחת, או החלפתה אם תישרט – ידיות המשקפיים מתלבשות כמעין שרוול שניתן לשלוף אותו בקלות מהעדשה, כלומר ניתן להחזיק זוג משקפיים אחד ולהחליף עדשות. אם המשקפיים נפלו לכם והעדשה נפגעה ניתן כמובן לקנות רק את העדשה – שזה אחד היתרונות הגדולים של כל רודי פרוג’קט באשר הם, והיתרון הזה גורם לכך שבראייה של טווח ארוך יותר כדאי לקנות אותם ממשקפיים זולים יותר מאחר וניתן יהיה להמשיך ולחדש אותם בעלות נמוכה יחסית של העדשה בלבד.

בקטנה: האפון גמיש ובר כיוון – בניגוד למשקפי פלסטיק בהם לעתים המסגרת מהווה את האפון, ואז לא ניתן לכוון כלום, פה האפון מוברג בצורה מעניינת ישירות אל העדשה. האפון עצמו עשוי חומר גמיש וניתן לכוונו כך שיתאים לכם. עבורי זה כמעט תנאי לשימוש במשקפיים: אני כמעט תמיד מצר אותו לעומת המצב המקורי שלו, ובמקרה של המשקפיים האלה גם השתמשתי בו כדי לכוון בדיוק מילימטרי את המרחק של העדשה מהפנים.


RP 027

מעט ביקורת

אמנם, Rudy Pojecy נותנים לנו חסות, אולם זו כתבת מערכת ומבחן רגיל, ובדיוק כמו לכל מוצר אחר הוא מציג יתרונות, ובצדם גם חסרונות: במקרה של החלפת עדשה או רכש עדשה נוספת – העלות גבוהה יותר מאחר וזו עדשת מסכה אחת רחבה לשתי העיניים: 330 ש”ח. מבחר העדשות והצבעים קטן יותר מחלק מהדגמים האחרים של רודי פרוג’קט, אם כי הוא עדיין גדול בהרבה מהאפשרויות שרוב האלטרנטיבות בשוק מציעות.

דומה שהם מתאימים מעט יותר לפנים רחבות מאשר לפנים הצרות שלי, ואין פה אפשרות התאמה לידיות גמישות כמו במשקפי רודי פרוג’קט אחרים. אם אתם בעלי פנים צרות יותר – קבלו מבחן למשקפיים המתאימים לכם מהמשפחה הזו. 

RP 037

סיכום

אלה משקפיים שמכוונים לרוכבים שרוצים את הטוב ביותר ברמת הביצועים שלהם! מי שההייפררמאסק יתאימו לו יהנה מאחד הזוגות הקלים ביותר שאפשר למצוא. המשקל הקליל הזה, העדשה הגדולה, בעלת המבנה העוטף את הפנים והעיניים בצורה מושלמת –  כמעט כמו גוגלס, ומגוון העדשות והשירות האיכותיים של רודי פרוג’קט יבטיחו הנאה רבה ואיכות גבוהה במיוחד למי שיבחר בהם כי הם מגינים על העיניים בצורה אדירה..

רודי פרוג’קט הצליחו ליצור מוצר שלוקח את כל הדברים הטובים ביותר שיש בגוגלס (אטימה לאור ורוח, ביחד עם כיסוי רחב), ואת כל הדברים הטובים ביותר שיש במשקפיים (קלילות, אוורור, עדשות מתחלפות ועוד) – ולשלב בין השניים בצורה אופטימלית. שאפו.

צילום: התמונות היפות של נדב רותם (האחרות של גיאחה)
כתב: גיא חלמיש