רוכבי כביש מסתכלים על העולם מלמטה, טריאתלטים ממש מלמטה. לא בגלל שאחרים מסתכלים עליהם מלמעלה, פשוט הגב… והצוואר… רכונים נמוך ואווירודינמי על הדרופים או האיירובאר, ומסתכלים על העולם מלמטה. זו שיטה אינטימית מאוד להיכרות בין הרוכב לחלק העליון של מסגרת המשקפיים שלו, שחוצה את שדה הראייה.

כדי לפתור את בעית המסגרת החוצה, נוצרו המשקפיים בעלי עדשות הענק, ובד”כ בגיזרת ה”ללא מסגרת”. כאלה הם ה Spy Daft.

*הכנס את האימייל שלך ואחת לשלוש כתבות- נעשה לך הרבה יותר מעניין על אופניים:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

  • מוצר: Spy Daft עם עדשת HAPPY BRONZE W/ GREEN SPECTRA + YELLOW
  • מחיר: 605 ש”ח
  • משקל: 28 גרם
  • משווק: www.spyoptic.co.il
מאת: גיא חלמיש
צילום: יוג’ין לויט וגיאחה

045

תאור היצרן:

“תוכננו כדי לגלח גרמים ושניות, המשקפיים המוגדלים האלה ללא מסגרת יבטיחו הגעה בהולה אל הפודיום. עדשה ברת החלפה תתן לך את היתרון שאתה צריך כדי לברוח עם שתי בנות הפודיום!

  • בנוי מחומר עמיד וקליל בשם Grilamid®
  • עדשה מתחלפת  7-Base Victory Lens™
  • 100% הגנת UV
  • אפון וידיות מחומר בשם Hytrel™
  • מידות מסגרת: 135-00-125

הם הגיעו בקופסת קרטון ובו שקיק בד שהיא גם בד ניקוי.

העדשה עצמה היא מסוג “Happy Bronze” – שאותו מתארים בחברה כצבע שמגדיל קונטרסט ומחזק צבעים, ומציע נוחות במגוון גדול יחסית של תנאים: נהיגה, ושימוש אאוטדורס יומיומי.

Guy Halamish Spy Sunglasses

סקסאפיל ועיצוב

ה Spy נראים מגניב. קודם כל אין להם מסגרת והצורה מוכתבת על ידי העדשה בלבד. זה נראה טוב ומהיר! כנראה שאלה לא משקפיים מתאימים במיוחד להסתובבות מחוץ לעולם האופניים – הם ייראו ענקיים באופן מוזר לחסרי הקסדות, אבל ברגע שאתם שמים קסדה עליכם ונמצאים בקונטקסט של הרכיבה, הם מגניבים לגמרי: לוק של כוכב תקשורת אופניים שניצח עכשיו איזה מירוץ חשוב בקלאסיקות ועיתונאי הספורט וחברי קבוצתו רצים אליו להתנגב בזיעה. למראה הכוכב תורם גם ציפוי העדשה החיצוני מראתי-צבעוני.

אגב, כשמשתמשים ומביטים במשקפיים האלה אי אפשר שלא לחשוב על חברה שוויצרית אחרת עם דגם שהתפיסה התכנונית והפונקציונאלית שלו די דומה. אני לא אתפלא אם המשקפיים של Assos היוו מקור השראה לעיצוב המשקפיים האלה.

Guy Halamish Spy Sunglasses

עדשה ואיכות אופטית

מצוינת. רכבתי איתם רכיבות ארוכות, והעיניים לא התעייפו או כאבו. הבהירות שלהם טובה מאוד, ומדובר במוצר איכותי. היצרן מצהיר על הגנה של 100% מקרינת UV.

לעדשה הזו יש פטנט ייחודי של Spy והם קוראים לטכנולוגיה הזו Happy. הטענה שלהם היא שהם יודעים לסנן את הקרניים המזיקות (UV) וקרניים בתדר גל קצר, אולם קרניים בעלות תדר גל ארוך כחול טובות לעיניים שלנו ולכן העדשה מאפשרת את כניסתן. לטענתם הם מחזקים את הצבעים ויוצרים חוויה יפה יותר של העולם, וזה באמת עובד. בדקתי את זה בתצוגה של Spy בואוליה דזרט צ’אלנג’ בצורה מפתיעה למדי דווקא עם גרסה בהירה לחלוטין לרכיבת לילה של עדשת Happy – אתה מסתכל ללא שום צבע נראה לעין של העדשה על צבעים מסביב והם מתחזקים. הסקפטי שבי יאמר שההשפעה פה דומה מאוד להשפעה על הצבעים של עדשות פולירייזד ואני שואל את עצמי האם היישום פה הוא למעשה דומה רק משמש ליצירת בידול שיווקי? לא יודע…

הצבע של העדשות שקיבלתי במבחן הוא חום משהו, שזה נעים ומייצר חוויה חמה לעולם. רמת הסינון או הכהות במשקפיים שהגיעו למבחן אינה גבוהה מאוד- והם מתאימים יחסית לימים מעוננים או מעוננים חלקית, או ימי שמש חורפיים. בשיא הקיץ, או במדבר, עוד לא בדקתי אותם אולם יש לי תחושה שפה תדרש עדשה שמעבירה אחוז קטן יותר מהאור.

כיסוי והגנה

מעולה. זו עדשה ענקית שלמעשה עוברת את קו הראיה שלכם ומגנה כבר על המצח… גם איזורי השוליים האחרים של שדה הראייה (הצדיים והתחתונים) מכוסים לחלוטין מתחת לעדשה הענקית שלא מאפשרת לשמש להציק לכם מאף כיוון. הכיסוי המשמעותי הזה מגן נפלא גם מרוח כמובן. החוויה המורגשת היא כשל מבט מתוך קוקפיט של מטוס קרב עם חופת זכוכית מלאה ללא מסגרות… זה כיף ונעים ושדה הראייה אינו מופרע כלל.

017

אחיזה

האחיזה טובה, אולם לא הדוקה. הכוונה שלי פה היא שאתם לא מרגישים לחץ או קרבה של ידיות המשקפיים אל הפנים- מדובר במבנה מאוד קשתי שפשוט עוטף את הפנים ונצמד אליהם באמצעות הקפיציות של כל המבנה, לא באמצעות הגדלת שטח מגע של החומר הנדבק לעור. פה, אגב, האלמנט האוחז בקצה הידיות קטנטן, ולמעשה יש שתי נקודות מגע די מינימליסטיות -באפון ובקצה הידיות, ועוד מגע של החלק העליון של העדשה עצמה עם המצח. המשקפיים נצמדו טוב ולא זזו ממקומם. בגלל הגודל הענק של העדשה גם לא היה להם הרבה לאן לזוז כשהקסדה תוחמת אותם מלמעלה והם מנצלים את כל החלל האפשרי עבורם בינה לאף.

אדגיש שיתכן שהייעוד שלו לרכיבת כביש אינו מקרי ולרכיבת שטח אולי תזקקו למשקף בעל אחיזה יותר אסרטיבית מזו.
048

נוחות

הנוחות נובעת פה מהמשקל המינימליסטי, האחיזה המינימליסטית אך הבטוחה, והכיסוי המושלם שהם מספקים סביב לפנים. זה בהחלט משקף שאפשר להגיד שלא מרגישים אותו כמעט- הוא לא מעיק או כואב מעל לאזניים, הוא לא מורגש בהיבט חדירת מסגרות לשדה הראייה, הוא קליל לגמרי ולכן האף לא סובל. באמת אחד הטובים שנתקלתי בהם לרכיבת כביש. לרכוב עם ולהרגיש בלי.

012-001

אוורור ופינוי אדים

לא נתקלתי בבעית אדים בתוך שדה הראייה. אולי פעם אחת בלבד חדרו מעט יותר אדים לאיזור הראייה, ורכבתי בעונה המועדת לפורענות בהיבט הזה.

אולם יש לאמר שהיות ואין לו מסגרת עליונה, והיות והעדשה היא ענקית, החלק העליון של העדשה למעשה נוגע בעור בצורה ישירה, וסופג את הלחות ממנו. זה סוג של פטנט בהקשר האחיזה, כי יש שם מיקרו הדבקות קטנה, אבל כשמורידים את המשקפיים רואים שכסנטימטר וחצי (לפחות במבנה הפנים והמצח שלי) רטובים ומלאי אדים בחלק העליון. אני לא בטוח שזו בעיה, כי כאמור מדובר בהרטבה שהיא מעל לשדה הראייה.

Spy Sunglasses

חסרונות

העדר נרתיק הוא בעייתי בהקשר מיקום ברכב או בתיק, וזה לא שהצורה שלהם מקלה על מציאת נרתיק מהמדף, אבל לשמחתנו היבואן מוסר שב 2016 המשקפיים יגיעו עם נרתיקים.

העדשה לא כהה במיוחד, ולרכיבת כביש בישראל שבה הבוהק מהכבישים גדול, ואין יער שיצל עליכם, נדרשות בד”כ עדשות מסננות מאוד וכהות יחסית. לרכיבה בתנאי שמש חזקים או מדבר עדיין אעדיף את המשקפיים הכהים יותר שאצלי עם עדשות מקטבות שמסננות עוד קצת מהבוהק, אבל לרכיבות בעונות המעבר והחורף זה מעולה.

נושא ההרטבות בחלק העליון של העדשה הנוגעת במצח דורש בחינה בעונה חמה יותר מזו שבה נבחנו המשקפיים.

האפון מעט רחב ואין פה אפשרויות כיוון, שינוי או הידוק של קצות הידיות או האפון, אבל לפנים של לא חשתי גם צורך בכך. האפון גם יכול להחליק החוצה ממקומו בקלות רבה מדי לטעמי. 

046

סיכום

יש משהו ממכר לאט במשקפיים האלה, במיוחד לרכיבת כביש. בהתחלה אתה מרגיש שנעים לך עם העדר המסגרת והכיסוי המלא ללא קורות מפריעות לשדה הראייה. בהמשך אתה מגלה שלאחר רכיבה מאוד ארוכה, משקל 28 הגרם הזערורי הזה בכל זאת משחק תפקיד, והאף מודה לך שלא לחצת עליו. כשאחרי אותה רכיבה ארוכה של כמה שעות גם העיניים שלך מרגישות טוב ונעים כי האיכות האופטית היתה טובה, ולא חדרה רוח או שמש מהצד זה מאשש סופית שיש פה מוצר מצוין.

יש כאלה שאולי תפריע להם הרטיבות הנוצרת בנק’ המגע של העדשה בחלק העליון עם המצח, אבל מאחר ואצלי זה היה מעל לשדה הראייה ולא היו טיפות שנזלו מטה זה לא הפריע בפועל ברכיבה. בגלל הכיסוי בחלק העליון הם מאוד מתאימים לרכיבת כביש ונג”ש על אירובר, ובגלל המשקל הם מאוד נוחים ובמחיר סביר בהחלט לרמת המשקף שאתם מקבלים פה.

מאת: גיא חלמיש
צילום: יוג’ין לויט וגיאחה