באופן כללי ניתן לומר שקסדת הVivo תואמת את הקו המנחה החדשני המאפיין את סקוט, רק בצורה די עממית. סליחה… עממית אמרתי? קראו עד הסוף כי יש לי הרבה הסברים לעשות.

המוצר הראשון שסקוט שיווקה היה בכלל מקלות סקי אי שם ב1958. מדובר בחברה שמיצבה עצמה כפורצת דרך במגוון תחומים, ברזומה של החברה כמה פיתוחים חשובים וממש לא רק סביב אופניים. הענקית השוויצרית יודעת לספק ציוד נלווה מהשורה הראשונה מזה כמה עשורים, תיקים, מיגון, קסדות, נעליים, אופטיקה ומה לא. סיבוב בחנות ובאתר האינטרנט מזכיר לי את כל אלה.

מאת: חן גרומן
צילום: גיאחהimage5

סיפור מהשכונה

אתחיל בוידוי קטן: כשהייתי נער, אבא שלי תמיד התעקש שאחבוש קסדה כשאני רוכב על אופניים או על רולר בליידס, אבל אני בטיפשותי התביישתי בקסדה, בשכונה שלנו זה לא היה מגניב. הייתה לי שיטה מאוד יעילה להישאר מגניב מבלי להסתבך עם אבא, הייתי יוצא מהבית חבוש בקסדה, עובר את פינת הרחוב הקרובה, מחביא את הקסדה באחד השיחים וזהו, יכולתי להמשיך לרכב חופשי ומאושר. הזמנים השתנו ואצלי הרבה מים עברו בנהר, היום לא תתפסו את הילדים שלי בלי קסדה גם ברכיבה של 5 דקות, הקפדנו לקנות לילדים את הקסדות הכי יפות ונוחות כדי שייהנו לחבוש אותם, בינתיים זה עובד, אדווח לכם שוב בעוד 10 שנים, כשנגיע לגיל ההתבגרות. אז אבא, סליחה שרימיתי ותודה שהתעקשת איתי.image4

מאפיינים בולטים

  • מחיר: 624 ₪
  • משקל: 300 גרם
  • מנגנון התאמה: חוגה עם 37 קליקים
  • ייעוד: רכיבת שבילים
  • יבואן: קוברה בורדו
  • קישור לעמוד המוצר

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כרוכב שבילים אני מחפש קסדה שתגן בצורה מיטבית על הראש, עד כמה שניתן לצפות מקסדת “חצי”. הVivo של סקוט סיפקה את הסחורה ונתנה תחושה של איכות והגנה. כבר בנגיעות ראשונות ניתן להבחין באיכות שהקסדה הזאת משדרת, הריפוד הפנימי, הרצועות, האבזמים, מנגנון ההידוק המדויק. לוקח עוד רגע כדי להבחין גם בירידה לפרטים הקטנים בעיצוב הקסדה, התאמה מושלמת ומיידית למבנה הראש, הגנה נדיבה על כל הראש והעורף, משטח יעודי למצלמה/פנס אשר עליו אפרט בהמשך.image9

בפעם הראשונה שחבשתי את הקסדה התחושה הייתה כאילו הקסדה תוכננה במיוחד לצורת הראש שלי, אמנם זה עניין די אישי, אבל זה דבר שאני יכול להעיד שלא תמיד קורה, גם לא בקסדות יקרות בהרבה. התאמת הקסדה הייתה נוחה מאוד בזכות כמה דברים: הראשון הוא חוגת ההידוק המדויקת, בעלת 37 קליקים שמספקים רזולוציה עדינה מאוד. השני הוא תושבת הפלסטיק למנגנון ההידוק, הכוונה לחלק הפלסטיק שחובק את הראש מאחור במהלך ההידוק, אשר בקסדה זו הוא מאוד גמיש ובכך עוטף את הראש מצוין, ממש מרגיש כמו יד עם אצבעות דקות שאוחזת לך בעורף. בדרך כלל זהו גם החלק הפגיע ביותר בקסדה והוא נשבר דווקא לא בזמן רכיבה, אלא כשהקסדה מונחת על ספסל הרכב או תחובה בתוך תיק. לדעתי הגמישות הזאת דווקא הופכת אותו לעמיד יותר מפני שבר במצבים השונים האלה. הדבר השלישי שהפך את התאמת הקסדה לנוחה במיוחד הוא מיקום חכם של הרצועות, כזה שלא יוצר סרבול של הרצועות באוזניים או בזרועות המשקפיים.image11

טכנולוגיה – קסדה יצוקה?

בבואכם לקנות קסדה בוודאי תיתקלו במביני דבר שיספרו לכם שהקסדה שהם מציעים לכם עשויה ביציקה כמובן, ושזה הכי טוב מכל הבחינות. רוב הסיכויים שלא אתם, ולא המוכר המדופלם יודעים מה זה אומר באמת. אז משום שלקחתי על עצמי לתת דגש בכתבות שלי על איך הדברים עובדים, או במקרה של קסדה איך הדברים מיוצרים, החלטתי לפטור את כולנו מהמבוכה ולתאר את התהליך ויתרונותיו.

מה אנחנו רוצים שהקסדה תעשה בשבילנו? במקרה של מכה בקסדה מסלע חד למשל, בכוח המתקבל ממשקל גופנו ומהירות הנפילה, הקסדה שלנו צריכה להיות מסוגלת לבצע שתי פונקציות מרכזיות:

  1. לפזר את הכוח מהמכה על פני שטח גדול כדי להקטין את הלחץ על פני הגולגולת ובכך למנוע נזק.
  2. “לספוג” כמה שיותר אנרגיה מההתנגשות ובכך להקטין את הזעזוע (תאוצה) שהראש חווה.

image7

כמובן שאנחנו מפונקים ורוצים שהקסדה גם לא תפריע לנו, ולכן היא צריכה להיות: קלת משקל, מאווררת, יציבה, נוחה ולא לוחצת על הראש.

סט הדרישות הנ”ל בשילוב עם דרישה לייצור המוני, הביאו את עולם הקסדות להתכנס לטכנולוגיה המדוברת של ייצור קסדות בשיטת יציקה (Molding). הרעיון הוא יצירת קסדה בעלת קליפה קשה וליבה רכה, השילוב הזה מאפשר יצירת קסדה בעלת מבנה קשיח ומשקל קל. תפקיד הליבה ה”רכה” הוא להימעך ברגע של מכה ובכך להגדיל את שטח המכה (לפזר את הכוח) ולספוג אנרגיה מהמכה (להקטין את הזעזוע). תפקיד הקליפה הינו להקשיח את מבנה הקסדה וליצור פני שטח קשים העמידים במכות קטנות.image3

שלב ראשון-ייצור הקליפה

  • את הקליפה מייצרים מיריעת פלסטיק דקה. ראשית, היריעה עוברת צביעה בהדפסה.
  • בשלב הבא היריעה עוברת חימום עד לטמפרטורה של מצב ביניים (בין מומס למוצק, במצב זה לקליפה תכונות הדומות לניילון נצמד) ומוכנסת למכונת פרס (press), שדוחקת תבנית כיפתית ממתכת בעלת הצורה הפנימית של קליפת הקסדה, הוא מותח את הקליפה ומעוות אותה.
  • כעת מופעל גם ואקום מתוך התבנית שמצמיד את הקליפה לתבנית. הקליפה נמצאת בצורתה הרצויה ולאחר קירור והתקשות היא תהיה מוכנה להסרה מהתבנית. דמיינו שאתם חובשים כובע שחיה, מניחים לו להתקשות ומסירים אותו כשהוא בצורה של הראש שלכם.
  • הקליפה כעת בצורה הרצויה, נותר לחתוך את פתחי האוורור, פעולה זאת נעשית על ידי מכונת עיבוד שבבי מרובת צירים, המכונה מתוכנתת לביצוע הפעולה באופן חזרתי, למעשה זה רובוט שעוקב אחרי מסלול מוגדר מראש על הקליפה ומכרסם בו את הפתחים.
  • בד”כ תמצאו על הקסדה שלכם שתי כיפות כאלה, הגדולה והעיקרית שבהן היא העליונה, ההפרדה היא בלתי נמנעת ונובעת מהצורך לחלוץ את הקליפה מהתבנית מבלי שהקליפה תינזק.

image6

שלב שני-ייצור ליבת הקסדה

  • הליבה עשויה מחומר פולימרי המגיע בצורה של פתיתים קטנים ורכים, קצת כמו קלקר.
  • את הפתיתים הפולימריים מבשלים בתוך דייסת דבק.
  • את דייסת הדבק והפתיתים דוחסים בלחץ גבוה ישירות לתוך הקליפה שלנו, אשר מוחזקת ע”י מתקן מתכתי יחד עם חלקי הקסדה הפנימיים, שהם חלק ההידוק האחורי והאינסרטים שאליהם מחברים את הרצועות בהמשך (inserts). דחיסה זו מועכת את הפתיתים ומביאה אותם לצפיפות הדרושה.
  • לאחר התייבשות הדבק הקסדה למעשה כמעט מוכנה.

image8

סיכום ביניים-עושים סדר במושגים

תחשבו שהייתם יכולים להחזיק ביד אחת את ליבת הקסדה בנפרד, ללא קליפה, למרות שדחסנו אותה, היא עדיין רכה, למה רכה? כי אם נלחץ עליה עם הציפורן יתקבל סימן מעיכה, לעומת זאת אם ננסה לכופף או לעוות אותה זה יהיה לא פשוט, מה שאומר שהליבה היא קשיחה, יותר מזה, אם נכופף אותה ממש בכוח, היא תישבר לחלוטין ובפתאומיות, מכיוון שהסדקים בה מתפשטים מיד עד למצב של שבר, לזה קוראים פריכות, תכונה שהולכת יד ביד עם קשיחות.

ביד השנייה יש לנו את הקליפה, הקליפה היא בעובי של מילימטר אחד או קצת יותר ולכן היא גמישה לחלוטין, זאת אומרת שאנחנו יכולים לעוות ולקפל אותה ביד בקלות, מצד שני, נסו למעוך אותה עם הציפורן… לא תצליחו, זה בגלל שהיא עשויה מחומר בעל פני שטח קשים. מבינים? זהו בדיוק שילוב התכונות שעליו מבוססת טכנולוגיית הקסדה היצוקה.

השלבים הבאים בייצור הקסדה הם פחות מעניינים, בגדול נותר להרכיב רצועות, להדביק סקוצ’ים שיחזיקו את הריפודים, להדביק כמה מדבקות חיצוניות ויש לנו קסדה.image10

פיצ’רים נוספים, קסדה להמונים

אמרתי שהVivo היא קסדה עממית ביחס לקו המנחה של סקוט, האם זה רע? או לא נורא? לא ולא, זה מצוין. הגישה שלי בעניין אומרת, תנו לי את המוצר, שיעשה את מה שהוא אמור לעשות ולא יותר, רק שיעשה את זה מצוין. כך עשו סקוט עם הקסדה הזאת, בלי גימיקים יקרים ומייקרים, פשוט איכות ומחשבה בכל פרט. יודעים מה? הפיצ’ר הנוסף היחיד שיש בקסדה הזאת הוא המשטח המרכזי המיועד להצמדה נוחה של פנס או מצלמה. מצאתי את המשטח שימושי ונוח בחיבור פנס עם תושבת ייעודית, ובניגוד לקסדה האישית שלי, כאן התושבת לא זזה במשך רכיבות לילה שלמות.image1

בעצם המשטח הייעודי נמצא במקום שבו מופיעים בדרך כלל פתחי איוורור ואם כבר שאלתם, החוסר בפתחים אלה לא מורגש, בזכות ניתוב אוויר ע”י שקע אורכי בחלק הפנימי של הקסדה, הקסדה מאוד מאוורת גם ככה.

הביקורת היחידה שיש לי על הקסדה הזאת היא בנוגע לVisor, מגן השמש, שלטעמי אינו בשרני מספיק בעיקר מבחינת מראה, אך גם מבחינת כיסוי. אנחנו רוכבי השבילים נוהגים להרים את הראש ולא לנעוץ את המבט בקרקע ולכן, אוהבים את ה Visor שלנו גבוה ומשוך קדימה, אבל זה בהחלט לא דבר שהיה מונע ממני לקנות את הקסדה המעולה הזאת.image2

סיכום

קסדת הvivo של סקוט היא קסדת שבילים שכל כולה פשטות ואיכות בכל פרט, וזה בדיוק מה שאני מחפש. היתרונות העיקריים שלה הם התאמה טובה לראש, איכות רכיבים והגנה טובה, ומשטח מעולה להרכבת מצלמה או פנס. בצד החסרונות נמנה את מגן השמש הקטן. במשקל של 300 גרם ובמחיר של 624 ש”ח היא מספקת תמורה מצוינת לקונה.

מאת: חן גרומן
צילום: גיאחה

 


מנוי למגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F