מעבר לרכיבה על אופניים אני גם חובב קולנוע מושבע. ההרגשה של לראות סרט על המסך הגדול היא נפלאה כאשר מדובר בסרט משובח. בעולם הקולנוע יש סרטים מזן מיוחד בהם בדרך כלל בסוף הביקורת לסרט יהיה רשום: ״לחובבי הז׳אנר״. כאלה הם גם האופניים של המותג הספרדי הייחודי מונדרקר (Mondraker) בעלי שיטת גיאומטריה ומתלה שונים מהסטנדרט של כל שאר חברות האופניים. אז כמו הסרטים של קוונטין טרנטינו האמריקאי או פדרו אלמודבר הספרדי יצאתי לבדוק האם גם אני מ”מחובבי הז’אנר”?

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט

קבל מנוי על BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F

b2

אנדורו זה מונח שנטבע בלשון של רוכבי האופניים האגרסיביים בשנים האחרונות אך הגבול בין אנדורו לאול מאונטיין יכול להיות מטושטש בחברות מסויימות, כלומר שלא כל אופניים עם מהלכי מתלה ארוכים הם בהכרח אופני אנדורו. דגם הDune של Mondraker מוגדר על פיהם כאנדורו Proper, כלומר מהלכי מתלה ארוכים וגאומטריה עצבנית שתביא את הרוכב לתחתית ההר מהר מאוד. בניגוד ל-Dune קיים במונדרקר גם דגם אול מאונטיין בשם Foxy שהוא גירסה מעודנת יותר של ה-Dune.   

b13

  • דגם: Mondraker Dune RR Carbon
  • גלגלים: 27.5\650b
  • מהלך מתלים: 160 מ”מ מלפנים ומאחור
  • משקל: 13.4 ק”ג (טיובלס, פדלים, מתקן בקבוק מקרבון) – האופניים שנבחנו אינם באבזור המקורי.
  • מחיר : 23,900 ש”ח (במבצע במקום 29,900)
  • יבואן : מ.נ מערכות

b3

שילדה וסקסאפיל – היא לא כמו אף אחת אחרת

אין ספק של-Mondreker ול-Dune בפרט יש מראה ייחודי. העיצוב המרובע של הצינורות באופניים נותן לי הרגשה של מטוס חמקן סטייל ה-F35 של לוקהיד מרטין. קשה שלא להבחין לשלושה אלמנטים בולטים בעיצוב השילדה: השבירה הישרה של הטופ-טיוב לכיוון ההד סט, החיזוק האלכסוני בין הטופ-טיוב לדאון-טיוב והמעבר של הבולם האחורי דרך צינור מוט האוכף – פטנט ברוח הזו נעשה שנים באופניים של קומנסל ומונגוס טאוקלי האגדיים עוד בשנת 2006 ובעוד כמה דגמי ספשלייזד ישנים. כיום זה באמת פחות נפוץ ולכן זה אחד הדברים השונים והמיוחדים במתלי אופניים כיום. המעבר הזה מאפשר למקם את הבולם והצירים עם חופש פעולה שונה מזה של אופניים רבים אחרים.

נוסיף לזה את רמת הגימור הגבוהה, ה Fine Tuning שנוצר מהקרבון והצבע הכתום הבולט וקיבלתם שילדה עם נוכחות! לגבי טיב המראה, זה עניין די אישי. בסקר קצר שעשיתי בין חברי גיליתי שהדעות חלוקות ואני נמנה בצד של אלה שמעדיפים מראה עגול ועדין מאשר ישר וקשוח.

b1

 

השלדה היא שלדת קרבון מלאה, כלומר אין צינורות אלומיניום בכלל (לפעמים רואים שילובים בכל מיני חברות, בעיקר באחורי). מונדרקר מתגאים בכך שפיתחו שיטה מתקדמת לייצור שילדות הקרבון שלהם בכך ששיפרו את כיווניות ההנחה של בדי הקרבון בתבנית בעת ייצור השלדה. התוצאה היא יחס טוב של קשיחות אל מול משקל.

רמת הגימור הגבוהה של השלדה מגיעה לפרטים קטנים כמו כיסויים נוחים ואסתטיים לכל הכבלים שעוברים בתוך השלדה, בש-גארד מובנה מקרבון וגומי בשרני על תומכות השרשרת כדי למנוע נזק מהצלפות של השרשרת במהלך ההסתערות למורד ההר.

b10

ניתן להזמין עם האופניים שתי תוספות מעניינות:

  • הד-סט שמשנה את זווית הראש בטווח של מעלה אחת – הד סט משנה זווית זה לא דבר חדש ונמכר כמוצר אפטר-מרקט מכל מיני חברות. העיקרון של ההד-סט הזה הוא שהוא משנה מעט את הזווית של הסטיר של המזלג בתוך צינור הראש. המצב שנוצר או שאפשר למתן את זווית הראש של האופניים (במקרה כאן מ-66.5 ל-65.5) אך נשלם על כך בקיצור בסיס הגלגלים. העיקרון הזה עובד גם הפוך, כלומר הפיכת זווית הראש לפחות אגרסיבית וקבלת בסיס גלגלים ארוך יותר
  • דרופ-אוט לגלגל האחורי היכול להוסיף עוד 10 מ”מ לאורך תומכות השרשרת – הציר האחורי של האופניים יושב בין שני חלקי מתכת כאשר על אחד מהם גם מתחברת האוזן למעביר האחורי. Mondraker יצרו חיבור לכך שניתן להלביש את חלקי המתכת האלה בצורה שציר הגלגל האחורי יהיה רחוק יותר מהציר המרכזי בעוד 10 מ”מ ובכך לקבל אורך תומכות שרשרת של 440 מ”מ. אני לא רואה סיבה להגדיל את אורך תומכות השרשרת משום שזה שיפגע בתמרון האופניים. בנוסף, אני לא מוצא סיבה להאריך בסיס גלגלים ארוך מאוד מלכתחילה (נגיע לשם בפרק הגיאומטריה). הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב על האופציה הזו היא אם תרצו לרכב בפארק דאונהיל בחו”ל. שם היתרון של בסיס גלגלים ארוך יותר ישפר את יציבות האופניים במהירויות הגבוהות שניתן להגיע במקומות האלו.

4

השילדה לא מגיעה עם תקן בוסט אלא עם ציר אחורי 12X142. אני לא יודע למה בדגם 2017 מונדרקר לא התיישרה עם התקנים הסטנדרטיים שיש כיום כנראה שזה יקרה בדגמי 2018.  מידת השילדה שנבחנה הייתה במידה סמול (S). אני בגובה מטר ושבעים סנטימטרים ועל פי טבלת המידות באתר Mondraker אני בדיוק בתפר של מדיום וסמול. אחרי מבט זריז על טבלת הגאומטריה (שעליה נדבר עוד מעט) החלטתי שסמול היא המידה הנכונה מה שהתברר כנכון גם בזמן הרכיבה.

b7

גיאומטריה ייחודית

לפני שנצלול למספרים עצמם כדאי להבין את כוונת המשורר. Mondraker הלכו על חשיבת גאומטריה אחרת בשם Forward Geometry. הרעיון מאחורי הגאומטריה הזו הוא להפוך את האופניים לארוכים מאוד כדי לקבל יציבות גבוהה אך מנגד לשדך לאופניים סטם קצר מאוד בכדי לשפר את ההיגוי ולא להרגיש כאילו מדובר בפנייה עם סמי-טריילר.

7

נקודות עיקריות מהגאומטריה:

  • זווית ראש 66.5 מעלות (+/- מעלה אחת בתוספת ההד-סט משנה זווית)
  • אורך תומכות שרשרת 430 מ”מ (ניתן להארכה ל440 מ”מ בתוספת דרופ-אוט משתנה)
  • אורך Reach ארוך של 452 מ”מ
  • בסיס גלגלים רחב ברוחב של 1193 מ”מ
  • טופ-טיוב באורך שך 610 מ”מ

גיאומטריה

אז כמו שאפשר לשים לב המספרים פה מאוד גדולים ומדובר בשלדה במידה סמול! באופן אישי אני אוהב אופניים ארוכים הן ב-Reach ובבסיס הגלגלים וכך גם האופניים הפרטיים שלי אך עדיין המספרים מעידים פה כנראה על חוויה אחרת לגמרי לעומת מה שאני רגיל ומכיר. האופניים הגיעו עם ההד-סט משנה זווית כך שבפועל זווית הראש לאופניים שנבחנו הייתה 65.5 מעלות.  

8

המתלה של מונדרקר – מתלה אפס שנותן הרבה

המתלה של Mondraker נקרא Zero Suspention system והוא מבוסס על שני עקרונות עיקריים:

המתלה הוא מתלה כפול חוליות כך שעיקרון העבודה שלו דומה למתלים כפולי חוליות כגון המאסטרו או DW – שידועים מיישומים אחרים שלהם כמדויקים מאוד בחווית העקיבה אחר הקרקע, ובכלל – מספקים איכות גבוהה של פתרון לסתירה – מניעת בובינג מול רגישות ותגובתיות. המתלה הוא מתלה צף כלומר שהבולם האחורי מעוגן בשני צדדיו אל המשולש האחורי וכך גדלה הרגישות למהמורות קטנות. לפי מונדרקר שתי העקרונות האלה מביאות את האפסים הגדולים:

  • אפס איבוד כח בדיווש – כלומר יעילות דיווש גבוהה.
  • אפס פדל פידבק – כלומר שבעבודת המתלה השרשרת לא נמתחת והקראנק לא מסתובב אחורה עצמאית.
  • אפס נעילה בבלימה – כלומר שישנה הפרדה בין כוחות שנוצרים מעבודת המתלה לכוחות בלימה.
  • אפס “במפים” – כלומר רגישות מתלה גבוהה כך שהמתלה עוקב ביעילות אחר הקרקע.

3

מכלולים ואבזור

הDune קרבון מגיעים בשלוש רמות אבזור המקוטלגות באותיות: R, RR ו-XR. למבחן הזה קיבלו את הרמה RR האמצעית היושבות בקו אחד עם רמות האבזור מהגבוהות שיש.

לפני שאתן לכם את פירוט האבזור עליי לציין עובדה חשובה: האופניים שנכנסו למבחן לא היו בקיט המקורי ועברו שני שינויים גדולים שאפרט בהמשך.

מבחינת בולמים, ה-Dune מגיעים עם כל הטוב שיש לפוקס להציע: המזלג הוא פוקס 36 בעל מהלך של 160 מ”מ וברמת הפאקטורי. מה שאומר שהוא בעל ציפוי הקאשימה היוקרתי וכל חוגות הכיוון של ה-RC2 לפיינשמקרים מביניכם. הבולם האחורי הוא הקרם דה לקרם מבחינת בולמים אחוריים והוא הFloat X2. ה-X2 מגיע עם שלל כיוונים של High/low speed compression ו- High/Low speed rebound. הX2 גם הוא ברמת פאקטורי ובציפוי קשימה ובעל ידית להקשחה מהירה של הLow speed compression מה שינעל את הבולם ויעזור לנו לדווש

בדגם המבחן הגיע מזלג מדגם 35 מבית Formula. המזלג הזה מהווה שילוב בין הפייק לרוק שוקס לבין ה36 של פוקס. לא ארחיב הרבה ואולי המזלג הזה ראוי למבחן משל עצמו אך אומר כי המזלג עבד טוב לתקופת המבחן.

b8

סט המתגלגלים בחבילה הנמכרת היום לקהל הם מתוצרת מאביק הצרפתית מדגם ה-XA Elite  החדשה. החישוקים ברוחב פנימי של 25 מ”מ והנאבות גם כן תוצרת מאביק. על החישוקים מורכב סט צמיגים של מקסיס. הצמיג הקידמי הוא מדגם Minion DHF האמין ברמת האחיזה שלו בקרקע. הצמיג האחורי היה מדגם High roller 2 שנותן איזון טוב בין גלגול לאחיזה במיוחד בתנאי הדרדרת של הקיץ המתקרב.

b6

בדגם המבחן הגיע סט גלגלים אחר – Dt Swiss Ex1501 שמגיע מהדגם ברמה הגבוהה יותר. הסט גלגלים עם רוחב פנימי של 30 מ”מ ועם קשיחות וחוזק שעמדו בכל התעללות ללא מאמץ!

מערכת ההנעה היא מערכת 11 הילוכים מבית סראם ברמת X01/x1 כאשר הקראנק הוא מאלומיניום של חברת Race Face מדגם Aeffect SL. הפלטה הקידמית הייתה בעלת 32 שיניים.

על השליטה במהירות  הופקדו הGuide R גם כן מבית היוצר של סראם. באופן אישי אני איש של שימנו בכל מה שנוגע למעצורים אך הם תפקדו מצוין והציגו מודולציה נהדרת. הדיסקים היו בקוטר 180 מ”מ מלפנים ומאחור.

9

מוט האוכף גם הוא מבית Fox מדגם ה Transfer החדש. המוט הזה עובד פשוט נהדר וללימוד נוסף עליו אתם מוזמנים להיכנס למבחן שערכתי לו בעבר.

האוכף מתוצרת  SDG  מדגם Fly היה נוח יחסית, לא קשה מדי ולא רך מדי. כנראה שאני לא הייתי מחליף אותו אך אוכף זה עניין אישי מאוד.

b5

כל הקוקפיט הוא תוצרת מותג הבית של מונדרקר בשם Onoff:

  • כידון קרבון סופר נוח ברוחב 780 מ”מ – אני אוהב שנותנים לי כידון רחב שאוכל לקצר במידה וארצה.
  • סטם קצרצר באורך 30 מ”מ – כחלק מחשיבה על הגאומטריה.
  • גריפים דקים ונוחים.
  • כלוב בקבוק דקיק וקליל מקרבון.

b4

מונדרקר ואני – המפגש הראשון

את האופניים קיבלתי מיד לאחר שחזרתי מחודשיים בגולה. עדיין לא הספקתי להתאושש מהג’ט לג ונקראתי למשימה לאסוף את ה-Dune. זה לא קורה לי הרבה, אבל כבר בישיבה הראשונה הרגשתי כמו הסלוגן של חברת התעופה הלאומית: “הכי בבית בעולם”. כמו שכבר ציינתי אני מהחבר’ה האלה שאוהבים Reach ובסיס גלגלים ארוך והכל הרגיש לי טבעי.  

2

טיפוס ודיווש

ה-Dune יושבים במשבצת של אופני אנדורו ובכל מה שנוגע לאנדורו, טיפוס זה לא הצד הכי חזק. בכל זאת, לא מדובר פה באופני קרוס קאנטרי או שבילים. בגלל אורך ה-Reach הארוך של ה-Dune בדיווש בעלייה מנח הגוף הוא יותר קדמי במצב התקפה שקצת מזכיר קרוס קאנטרי. כך שבעליות מנהלתיות בשבילי 4X4 היה נוח מבחינת הגוף. כאשר הגעתי לטיפוסים טכניים כמו משטחי סלע או מדרגות סלעים הרגשתי שאני מבזבז הרבה אנרגיה כדי לתפעל את האופניים בטיפוס. ה-Reach הארוך מספק הרבה מרחב תמרון מעל האופניים ולכן העברת המשקל מכיוון לכיוון דרשה יותר אנרגיה מצידי.

הציר המרכזי הנמוך של ה-Dune עוזר מאוד ליציבות האופניים אך בטיפוסים טכניים קרה פה ושם שהפדלים נגעו בעצמים בולטים ולכן הייתי צריך לתזמן את הדיווש.

1

אין כמעט מתלים שבמצב פתוח הם חסרי בובינג לחלוטין. הכי קרובים לכך היו דווקא הפוקוס שבדקנו לא מזמן – שגם אותם מייבאים מ.נ. מערכות. גם במונדרקר במצב הפתוח של הבולם היה מעט עקב דיווש אך הוא לא היה חריף – עיקרו הורגש בפרצי דיווש אלימים אם בהאצה בירידה או במתקפה לקטע טכני בעלייה. בעליות מנהלתיות אפשר היה לנעול את הבולם האחורי למצב דיווש יעיל אך הגישה אל חוגה של הבולם האחורי קשה בשל מיקום הבולם נמוך על השילדה והכיסוי שלו מצינור מוט האוכף.

בעליות טכניות המתלה נתן עקיבה מצויינת לקרקע מה שעזר מאוד בטיפוסים ופיצה על עבודת הגוף בעליות טכניות.

b11

ירידות – יציבות היסטרית

יש דרך אחת לרכב בירידה על ה-Dune – מהר! הביטחון שה-Dune מעניקים לרוכב הוא מדהים והאופניים רק גרמו לי לרצות לרכב מהר יותר ובשיפועים תלולים יותר. עם בסיס הגלגלים הרחב, מרכז הכובד הנמוך וזווית ראש מתונה האופניים יציבים מאוד. נוסיף לתמהיל את המתלה עם העקיבה המצוינת ומהלך של 160 מ”מ וה-Dune ידרסו כל מהמורה, מקטנה לגדולה שתחכה לכם על השביל. ברגע שתבחרו קו גם אם הוא לא הכי אסתטי שיש ה-Dune ישמרו עליו בביטחון ולכם על שקט פנימי כדי להמשיך לדהור.

b12

הגאומטריה הארוכה של מונדרקר דיון נותנת הרבה מרחב תנועה לרוכב מעל האופניים, כך שהזזת המשקל במרחב שמעל האופניים לא תיתן תגובה מהירה וחדה. אם כן תרצו תגובה מהירה מהאופניים תצטרכו לבצע פעולה חדה וחזקה. מרחב התמרון הזה נותן ביטחון לרוכב, משום שאם שגה בהעברת המשקל שלו הוא יוכל לתקן מבלי להיות במצב של “מאוחר מדי”. מנגד, מרחב הפעולה הגדול וחוסר התזזיתיות מוריד קצת את ה-Fun factor. אך האם זו המטרה? אני חושב שלא. המטרה של ה-Dune להיות המהירים ביותר בדרך למטה בין אם אתה רוכב תחרותי או לא.

בפניות רחבות או בברמים בנויים, ה-Dune פונים לא רע בכלל הודות לסטם הקצר ולמרות בסיס הגלגלים הרחב. מגיעים למעטפת הביצועים כאשר נכנסים לסיבוב צפוף בין אם הוא פתוח, סלול או טכני. ה-Dune קצת מאתגרים בהחלצות ממצב כזה ולכן על הרוכב למצוא פתרונות יצירתיים (יש יגידו מהנים) כמו זריקות זנב או לבצע פיבוט אם מדובר בסוויצ’בקים צפופים כמו בסינגל היורד ליגור.  5

מונדרקר: יצירתיות, ייחודיות ומחשבה מחוץ לקופסא!

ה-Dune RR carbon של Mondraker הם אופני אנדורו טהורים וברורים. עם מראה מיוחד, ובגרסת הקרבון עם אבזור יוקרתי הם יסובבו לא מעט ראשים ביער. המונדרקר האלה הם אופניים שידרשו מכם לרכב עליהם מהר, ואם אפשר אז במדרון תלול ושיתובל בסלעים ושורשים. בסיס הגלגלים הארוך ייתן יציבות גבוהה מאוד אך מנגד יפגע מעט בכושר התמרון בסיבובים צפופים.

מבחינתי הפלוס האדיר הם הביטחון והנוחות שה-Dune העניקו לי ברכיבה. עליתי על האופניים בפעם הראשונה ולאחר תקופה ארוכה ללא רכיבה, הרגשתי כאילו רכבתי כבר על ה-Dune תקופה ארוכה. אלמנט נוסף הוא האביזרים הנלווים שנותנים לכם לשנות את גיאומטריית האופניים ובכך ליצור לכם אופניים קצת יותר אגרסיביים מבסיס אגרסיבי ממילא. בסוף תקופת המבחן היה קשה להחזיר את האופניים ליבואן, הייתי רוצה לתת עוד ראן מהיר אחד.   

בעיני מה שחשוב הוא משהו אחר – ברמת הענף, בראיית מאקרו: יש כאן חברת אופניים שמתגאה להיות שונה משאר התעשייה. המצאות חברות כאלה שלא נכנעות לקונבנציות, מייצרות יצירתיות וחדשנות במתלה, בגישה לגאומטריה ובתפיסת חווית הרכיבה היא שדוחפת את התעשייה, הספורט והענף קדימה. חברות אמיצות וייחודיות כמו מונדרקר לוקחות סיכון גדול יותר, כי כשאתה עושה משהו מיוחד אתה עלול לאבד חלק מהקהל – החלק השמרני או זה שמאוד התרגל לחוויה מסוימת. מצד שני Mondraker הרוויחה קהל אחר- חדשני, נועז, כזה שהחוויה החדשה היא עבורו התגלות ובדיוק מה שהוא חיפש. ובאמת – כשמתסכלים על חובבי מונדרקר רואים שבט נאמן ואדוק, שהתחבר לגישה ולתפיסה, ולא יחליף אותה בשום מוצר אחר. זה בדיוק כמו חובבי הסרטים של טרנטינו או אלמודבר. המעריצים מחכים כבר לסרט הבא כדי לראות כמה שני הגאונים האלה הולכים למתוח עוד את הגבולות ולהתעסק עם הראש והדמיון שלכם כדי להטיל על העולם שלכם אור זרקור בצבע חדש.

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט
מנוי חינם

מנוי ל BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי למגזין הריצה RUNPANEL  פה: https://goo.gl/Auzkl9

הגיבו לכתבה
מבחן ל Mondraker Dune rr Carbon - דגם ייחודי ונועז
יציבות ובטחון במהירותאבזור ברמה גבוההמתלה אקטיבי ורגיש
חסרה תזזיתיות בקטעים צפופים"לחובבי הז'אנר"
88%ציון מגזין BIKEPANEL
סקסאפיל ועיצוב90%
אבזור וחלקים85%
קטעי דיווש ועליות85%
ירידות95%
סיבובים ומשחקים85%
תמורה למחיר90%