הקיץ הגיע, אליפויות ישראל בפתח, וזה הזמן לצאת ולבחון אופני שטח תחרותיים. כל התנאים מתאימים וצאת ולתת קצת בראש בסינגלים על אופני מבחן ממיטב ההיצע של היבוא המקומי. עד כאן הכל די רגיל, אז איך נעשה את זה מעניין? בואו ניתן אופני Trek Top Fuel 9.8 SL, חיית מירוצים עם קבלות לרוכב תחרותי שמזוהה, איך נאמר, עם המותג המתחרה המוביל. האם זו מלכודת מוכנה מראש ומבחן מכור? או שה- TOP FUEL יקצרו מחמאות מכיוון מפתיע. אז התקשרנו לנועם סטרשנוב… אלוף ישראל במרתון אופני הרים 2015, Top 50 בקייפ אפיק 2016 (לכתבה מהאפיק לחצו פה). מה שבטוח, יהיה מעניין!

מאת: נועם סטרשנוב
צילם: גיאחה

image001

TOP FUEL 9.8 SL – נעים מאוד!

במשך שנים היו ה-Top Fuel 26, דגם ה-XC התחרותי המוביל של Trek, עד לכניסת גלגלי ה-29 כסטנדרט המוביל בתחום, אז עברו Trek לדגם ה-Superfly וייצרו אופניים סופר קלים. עכשיו ב-2016 לאחר הפקת לקחים ולמידה חוזרים ה-Top Fuel ובגדול: עמוסים בשלל טכנולוגיה לכבוש מחדש את מקומם כדגם ה-XC/מרתון המוביל של החברה.

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

 

ה-Top Fuel מוגדרים ע”י Trek כ”אופניים המהירים על השביל” שמהווים בחירה ורסטילית לקרוס קאונטרי ומרתון והם אכן מרגישים אופני שיכוך מלא 29 שנועדו לרכב מהר. האופניים מגיעים בלא פחות מ-5 מידות שילדה שונות (15.5-21.5, יותר מאצל רוב היצרנים) והקטנה שבהן מצויידת בגלגלי 27.5 ולא 29, על מנת לשמר את הגיאומטריה והפרופורציות של השילדה.

השילדת מקרבון OCLV – הקרבון שפותח והושבח בטרק לאורך שנים ארוכות, עם תומכות שרשרת מאלומיניום (לא לדאוג, באח הגדול ה-9.9 גם היא מקרבון). המתלה האחורי בשיטת ABP, עם חוליית EVO שאמור לספק שיכוך מיטבי למהלך מתלה קצר ותחרותי בלי לאבד אקטיביות תחת כוחות המעצורים.

image003

גלגלי ה-DT Swiss מגיעים בסטנדרט Boost (אחורי 148/12 וקדמי 110/15) והבולם הקדמי ייחודי ל-Trek (במידות האופסט) לשיפור ההיגוי והתאמה לגיאומטריה של האופניים. בשלדה עצמה פטנט קטן אך משמעותי הנקרא Mino-Link המאפשר לשנות את הגאומטריה של השלדה בסיבוב פשוט של שני ספייסרים (כן כן, בעצמכם, בבית).

ה-Top Fuel מגיעים עם בולמי RockShox SID XX ו-  Monarch XX, הילוכי SRAM X1, ובלמי Shimano XT. במשקל מוצהר של קצת פחות מ-11 ק”ג למידה M  (שלנו שקלו 11.8 ק”ג משקל רטוב למידה L).

האופניים מגיעים בשני צבעים אופציונליים: שחור מט מדהים לטעמי, או כחול בייבי כמו שרואים פה במבחן ובתמונות. בתוספת תשלום תוכלו להתחדש בצביעת Project One ייחודית – אפשרות צביעת הקסטום (או סמי קסטום) של טרק, שם מגוון האפשרויות באמת בלתי נגמר.

image007

סקסאפיל, עיצוב וגיאומטריה

בד”כ במבחנים מתחילים בצינורות, בעיצוב הכללי וכו’. הפעם, אי אפשר להתחיל אלא בצביעה הקיצונית והבולטת של אופני המבחן שהגיעו אלינו – תכלת זרחנית עם בורדו עצבני… טרק מגדירים את זה Powder Blue, והיא הפכה כבר מזוהה עם טרק (וכיכבה גם בפרוקליבר 9.8 – ההארד טייל שעבר תחת רגלינו במבחן BIKEPANEL). ברור ששיפוט של צביעה זה עניין סוביקטיבי לחלוטין – אלה שאוהבים אותה ימצאו בה שמחת חיים וכיף: היא מכניסה חיים ועירנות לכל קבוצת רוכבים וחוגגת את הצבעוניות באופניים. מדובר בצביעה שכאילו נולדה לרוכבים מוחצנים וחזקים שעושים מהסינגלים במה ומהתחרויות – מופע. אבל אתם כבר יודעים מהרמז למעלה שאני אישית מתחבר יותר לצביעת המט השחורה והשקטה יותר של ה9.9. Trek.

image009

זווית ראש של 70מעלות, מאפשרת היגוי חד ומדוייק. Head tube קצר ונמוך (100 ס”מ למידה L), מאפשר הנמכה של הכידון לרוכבים תחרותיים במיוחד ללא צורך בחיפוש אחר Stem עם זוית תלולה במיוחד.

תמוכת השרשרת קוצרה ב-Top Fuel ל-435 מ”מ, הודות לציר ה-Boost ש”פותח” את המשולש האחורי, קיצור משמעותי של כ-2 ס”מ בהשוואה ל-Superfly.

דבר מגניב שקיים בשילדה הוא האפשרות לשנות גיאומטריה באופן פשוט (Mino Link): ע”י סיבוב ספייסר במתלה האחורי, ניתן לשנות את זווית הראש ל-70.9 מעלות ולהגביהה את הציר המרכזי בכ-1 ס”מ ולהתאימה לסגנון הרכיבה האישי.

במידה שלא תוותרו על נעילת הבולמים מהכידון, תפגשו ב-top fuel קוקפיט עמוס עם 5 כבלים: מעביר הילוכים, שני מעצורים, ו2 כבלים לנעילת בולמים שנבלעים בשילדה אך מופיעים מיד בהמשך כשיוצאים מהצינור התחתון ורצים מחוץ למשולש האחורי של השילדה. חלק עובר במיקום מעלה תהייה, כמו בין גלג”ש הקראנק וצינור האוכף – מיקום שיכול להתגלות כמעט בעייתי בימי בוץ. צירי הגלגלים הרחבים 148/110 משווים לאופניים מראה קרבי, אבל הבקבוק הנוסף על אחורי מוט האוכף גורע ממנו.

image011

דבר אחד ברור, ב Trek בנו אופניים לביצועים

השילדה קומפקטית וצפופה והדבר כמובן בא לידי ביטוי במשקל הכללי והקשיחות של האופניים. הגאומטריה תחרותית וחוליית ה-EVO המחברת בין המתלה לבולם האחורי אינה גורעת מקשיחות האופניים. הצינור תומך השרשרת מאלומיניום, מעט כבד יותר, אך הדבר לא מורגש ברכיבה.

האם זו שילדת הקרבון, גלגלי ה-DT Swiss  או הצירים הרחבים (Boost שטרק היא אחת מהכוחות המשמעותיים שקידמה אותו בענף האופניים העולמי)? לא יודע, אבל האופניים קשיחים כמו שאופני XC  תחרותיים צריכים להיות ומאפשרים העברת כח והיגוי מעולים.אם נשווה לרגע Superfly, ב-Trek טוענים שהקשיחות ב-Top Fuel הוגדלה באזור ה-Head Tube בכ-9% ובאזור ה-BB בכ-16%.

האופניים שקטים בצורה מפתיעה, למרות ריבוי הכבלים והשיכוך המלא בזמן הרכיבה שום דבר לא דופק והרעש היחיד שתשמעו הוא הצמיגים על הקרקע, מה שמוסיף לחוויה הכללית שהאופניים האלה מספקים, ונותן לרוכב את ההרגשה הנדרשת, שהוא רוכב על מכונה שהושקע בה מאמץ בתכנון והיישום ע”י אחת מהחברות המובילות בעולם האופניים.

image013

מתלה בשיטת ABP – Active braking pivot

גם ב-Top Fuel בחרו Trek ליישם את המתלה האחורי בשיטת ABP – Active braking pivot.   כאשר הציר האחורי עובר דרך מיסבי המתלה והנאבה האחורית, מה שתורם רבות לקשיחות של החלק האחורי וגובה הציר האחורי זהה למיסב החיבור של המתלה לשילדה באופן שמסייע לבלימה תוך עבודה של המתלה.  

ב-Top Fuel המתלה הוא Full Floater ולמעשה הבולם מחובר למתלה עצמו ולא לנקודות עיגון בשילדה. Trek טוענים ששיטה זו מסייעת למתלה להישאר אקטיבי ביחס לשיטת ה-Swing Lynk שהיתה בשימוש בדגם ה-Superfly. המתלה עצמו מעוגן לשילדה בשני צירים העוברים דרך ה-Seat Tube מה לתורם לחיבור קשיח בין החלק הקדמי והאחורי של האופניים בהשוואה ל-Superfly, אפילו במחיר “קנס” של 30 גרם עודפים במשקל השילדה.

עם זאת, העובדה שעדיין מדובר במתלה ציר יחיד מורכב מורגשת והמתלה מושפע מדיווש גם כאשר הבולם האחורי נעול. במהלך המבחן שינינו לחצי אוויר בבולמים. לפעמים אופניים יתנהגו אחרת בכיול שונה ויש מי שיעדיפו לחצי אוויר בגבול העליון או התחתון של המלצות היצרן בהתאם לסגנון הרכיבה. המסקנה עם ה-Top Fuel פשוטה, נפחו ע”פ טבלת לחצי האוויר המומלצת, כל חריגה למעלה או למטה פשוט תגרע מביצועי המתלה והבולם הקדמי.

תשתו משהו?

מי שרוצה בקבוק נוסף יאלץ להתקין מחזיק ייעודי על מוט האוכף. נושא הבקבוק האחד בשילדה הוא issue… יש שיגידו שאפשר להסתדר עם מחזיק בקבוק נוסף על מוט האוכף, או רחמנא ליצלן בכיס החולצה, אבל אני אומר שלא. בעידן שבו חברות ענק כמו Cannondale, KTM ,Specialized מייצרות אופני שיכוך מלא עם מקום לשני בקבוקים בתוך המשולש הקדמי, Trek היו צריכים לדעתי לנסות ולתת מענה משלהם לנושא, או לפחות לאפשר חיבור מתחת לצינור התחתון. העניין הוא לא בנוחות השתיה, אלא בשפעה על התנהגות האופניים ברכיבה כאשר מחזיק + בקבוק (שיכולים להגיע ל 900 גר’) תלויים גבוה מעל מרכז הכובד של האופניים. אגב, אם בחרתם להוסיף מחזיק בקבוק אחורי, וודאו שאתם שמים אחד קשוח ועמיד. כל נפילה או השענה לא זהירה של האופניים עלולה לשבור את המחזיק (כמו שקרה לי במהלך המבחן). גיאחה התיחס לזה במבחן מיתקון בקבוק למוט כיסא ולי לא נותר אלא להצטרף לדעתו בעניין.

image015

דייט ראשון

את ה- Top Fuel אספתי למבחן משמעותי של 3 שבועות. זמן מספיק כדי להתרגל לאופניים ולבחון אותם במגוון רכיבות, מסימולציות תחרות, דרך רכיבות נפח, אימוני אינטרוולים עצימים ועד זחילות התאוששות של אחרי תחרות. הכל היה לנו, כורכר, סינגלים, טכני, עליות וירידות. אפשר להגיד שבמהלך  תקופת המבחן עברתי עם האופניים כל סוג אימון שאני מבצע בד”כ. התאמה קצרה של גובה אוכף, כיול בולמים והחלפת סטם למידה הנכונה ויצאנו לדרך.

image017

קיט החלקים

הילוכי SRAM x1 – עובדים כמו האח הגדול ה-XX1, ומספקים העברת הילוכים מהירה ותחרותית. למי שרגיל ל-Shimano התחושה תהיה מוזרה מעט. ההעברה קצרה ומיידית ויחס ההילוכים בקסטה (11/42) נותן טווח יפה גם לרוכב XC תחרותי וגם ללוחמי סופ”ש שלא רוצים לסבול בעליות. הטריק כאן, הוא כזה: רוכבים תחרותיים יחליפו את גלגל השיניים הקדמי יום לפני תחרות או סטייג’ בהתאם לאופי המרוץ וגרף הגבהים, לוחמי סופ”ש כנראה לא. אמנם גלג”ש 32 איתו מגיעים ה-TOP FUEL הוא פשרה הגיונית לרוב סוגי השטח (אם אין לכם תחנת כח קטנה ברגליים, אחרת הייתי אומר לכו על פלטה 34 או 36), אבל כנראה שבמעמד הקניה תמצאו עצמכם מצטיידים בגלג”ש נוסף.

על ההשוואה בין מערכות 1X11 ו-2X11 אפשר לכתוב בלי סוף ומגוון הדעות הוא עצום, אבל בתור רוכבים בעידן המודרני חייבים להודות על מגוון המערכות שקיים על המדף כיום. ההיצע האדיר מאפשר לכל רוכב למצוא את הפיתרון המתאים ספציפית בשבילו (יחסי הילוכים, טווח קסטה, מגוון הילוכים, משקל מערכת, חשמלי או לא ובקרוב כנראה אפילו אלחוטי בשטח) ובגדול, גם החלפת מכלולים במעמד הקנייה על מנת להתאים את המכונה לרוכב, מקובלת ברוב החנויות בארץ.

image019

בלמי Shimano  XT – המודולציה של ה-XT צומצמה ע”י SHIMANO ל-0, ולברקסים שני מצבים – נושך ונושך יותר. אני אישית מת על זה. מהירות בירידות היא פונקציה של בלימה וה-XT מספקים המון ביטחון ושליטה כדי לטוס בירידות בלי לחשוש, כשכל מה שצריך זה אצבע אחת על ידיות הבלם הקצרות.

גלגלי אלומיניום 29 DT Swiss X1700 עם נאבות BOOST קשיחים ואיכותיים, במשקל 1700 גר’ לסט (גרסת Boost מוסיפה עוד כ-30 גרם למשקל הכולל של הסט) זו בחירה קשיחה ועמידה לאימונים אך מעט כבדה לתחרות. פריילוף של DT Swiss עם 18 שיניים בלבד קצת גרע מהתגובה של הגלגל האחורי ומכות פדל נענות בתגובה מאוחרת מעט עד למגע בתוך הנאבה. הגלגלים עטופים בצמיגי Bontrager XR1 2.20 שמספקים אחיזה נהדרת (אני לרוב רוכב על 2.0) אבל יש קנס קטן במשקל של כמעט 700 גרם.

image005

חלקי שליטה – קיט לא רע בכלל של Bontrager משלים את תחושת הקשיחות הכללית של האופניים. מוט אוכף מאלומיניום בקוטר 31.6 מ”מ מרגיש כמו חלק מהשילדה הקשוחה וגם אוכף ה- Montrose Elite עם מסילות הטיטניום ספרטני ונטול ריפוד מיותר. הכידון ברוחב 680 מ”מ מעט צר לטעמי, בעידן שבו רוב אופני ה-XC  מגיעים עם כידונים של 700 מ”מ ומעלה זה חיסרון קל, אבל לא משהו שאי אפשר להחליף במעמד הקניה.

בולמי זעזועים – RockShox SID XX ו-RockShox Monarch XX משלימים את החבילה התחרותית. מהלך מתלים קצר של 100 מ”מ מספק חיבור נהדר לקרקע ומשדר אווירה כללית של “באנו לעבוד”.

image021

תפקוד מתלה ובולמים

לבולמים נעילה משותפת בכפתור אחד מהכידון. הנעילה לא מאפשרת הפרדה בין הבולם הקדמי לאחורי ולכן, העדפתי להשאיר את הבולמים פתוחים רוב הזמן ולספוג את השפעת הפידול הנלווה ולנעול אותם רק בעליות אספלט/כורכר ארוכות. הנעילה המשותפת אמנם חוסכת מקום על הכידון ואולי גם כמה גרמים, אבל לא מאפשרת לרוכב לשלוט בכל בולם בנפרד, דבר שרוכב XC תחרותי לרוב יעדיף באופניים שלו. השילוב הנכון בין מתלה לבולם קריטי על מנת לפגוע בדיוק בנקודה ולספק אופניים יעילים ומהנים, וכאן לדעתי Trek טיפה פספסו. שילוב של בולם אחורי עם מצב ביניים (Fox Float Ctd או ה Monarch RT3 למשל) יכול היה לשדרג את האופניים משמעותית ולספק חוויית רכיבה אחרת לחלוטין ויעילה הרבה יותר עבור הרוכב התחרותי.

image023

יותר מרתון מ-XC

האופניים מרגישים מאוד יציבים ועקביים במישור וירידות ארוכות ומהירות הודות לבסיס גלגלים ארוך יחסית של 114.4 ס”מ, תכונה חשובה לרוכבי מרתון. במידות הקטנות (15.5) הם מגיעים עם גלגלי 27.5 במקום 29 על מנת לשמר את תכונות ההיגוי לאורך כל המידות.

האופניים נכנסים היטב לפניות צפופות ומגיבים בחדות לתיקוני כיוון קטנים במהירות גבוהה, אבל החלק האחורי של האופניים לא מצטרף לחגיגת התמרון המהיר ומרגיש מעט איטי. בסיס הגלגלים הארוך מורגש, למרות תומכות השרשרת הקצרות (43.3 ס”מ למידה L). לפעמים כניסה מהירה ומבטיחה לסיבוב צפוף תסתיים ביציאה מוגבלת. מה-Top Fuel תוציאו את המירב בקטעים ארוכים של דיווש יציב וחזק ולא בפצצות קצרות על הרגליים – כמו שאמרתי: יותר מרתון פחות-XC.

image025

המזלג מגיע עם Offset ייחודי ל-TREK שאמור לשפר את ההיגוי בקטעים צפופים ולשמר יציבות בירידות, בהתאמה לגיאומטריית השילדה (G2). היכולת של החברות הגדולות לתכנן ביחד עם יצרני החלקים את האופניים נותנת להם חופש פעולה אדיר לדייק את הגיאומטריה ואת ההיגוי בדיוק למקום שהם רוצים להיות בו, עם פחות מגבלות. מה שהם עשו עם ה-G2 זה לצמצם את ה-Trail ביחס הזוויות בין מרכז הגלגל הקדמי והמזלג. זה נותן איזון בין היגוי צפוף ויציבות במהירות גבוהה בלי לשנות את בסיס הגלגלים. אגב, זה מיושם עוד מימי ה-26 העליזים, לא המצאה מיוחדת ל-29, אבל שימו לב מי שמתכנן להחליף מזלג בשלב כזה או אחר, חשוב לדעת, לא כל בולם קדמי יתאים לגיאומטריית השילדה של Trek.

image027

אפשר חשבון בבקשה?

Trek Top Fuel 9.8 SL הם אופניים תחרותיים שמציעים טעימה מטכנולוגיה שמיושמת באופני הקצה של החברה, אולם במחיר הגיוני של 24,000 ש”ח. Trek החליטו איך הם מפזרים את העלויות ובמה חשוב להם להשקיע כשמשיקים ליין אופניים תחרותיים: שילדה סופר תחרותית עם קיט אביזרים ברמת ביניים פלוס (או ++), מייצרת חבילה משתלמת לרוכב התחרותי במחיר שלא מצריך לשבור קופת חיסכון או למכור איברים פנימיים.

זו הבחירה ההגיונית למי שלא מחזיק זוג אופניים נוסף לאימון. אני כמתחרה רוכב מרתון מחפש את המהירות לאורך זמן ושימור שלה גם בשינויי קצב. לאלה שמתחרים ברמות הגבוהות, רכישה של זוג גלגלי תחרות קלילים בנוסף, תהווה שידרוג ראוי לאופניים, תסייע להם להרגיש מהירים ביציאה מסיבובים, ותציב אתכם לא רע בכלל על קו הזינוק.

מעבר למפרט היבש ורשימת החלקים שמרכיבים אופניים יש עוד X  פאקטור שעובד אחרת עבור כל רוכב – יש מי שיחפש קשיחות חסרת פשרות, יש מי שיחפש משקל נוצה ויש מי שמחפשים שיכוך נעים יעיל ומפנק. כל אחד והדבר הזה שיעלה לו חיוך דבילי על הפנים 3 דקות אחרי שעלה על האופניים. בטרק מבינים את זה היטב ועשו כמיטב יכולתם ב-2016 כדי לספק לכם בדיוק את זה עם ה-Top Fuel החדשים.

מאת: נועם סטרשנוב
צילם: גיאחה

 

 

מבחן מהיר (בקמ"ש) ל-Trek Top Fuel
קשיחותמשקלמפרט טכנימחיר
מקום לבקבוק אחד בשילדהמתלה אחורי נעילת בולם (2 מצבים בלבד)קוקפיט עמוס כבלים
86%Overall Score
סקסאפיל ועיצוב85%
אבזור וחלקים90%
מישורים, עליות וקטעי דיווש85%
טכני וצפוף75%
ירידות90%
תמורה למחיר90%
X פאקטור סובייקטיבי מהבוחן85%