נגיד שאתם רוצים להתמודד בתחרות הסרטים של BIKEPANEL ו Shimano למען מסלולי רכיבה נקיים, אבל אין לכם מצלמה. מה עושים? קונים אחת. אבל איזה? קיבלנו לידינו באותו הזמן בדיוק שתי מצלמות מאוד מעניינות: אחת של Contour ואחת של Garmin, ונבחן אותן זו לצד זו.

המבחן הוא לא ממש אחת נגד השניה, מאחר ומדובר בשתי מצלמות ברמות מחיר ופיצ’רים שונות, אבל כן נתייחס פה ושם האחת לשנייה בדברים שראוי להשוות אותם וננסה לתת לכם מבט יחסי ביחס לכמה דברים חשובים. הקונטור Roam3 החדשה עולה 1200 ש”ח, וה Garmin Virb עולה 1700 ש”ח.

אי אפשר לכתוב על עולם מצלמות האקסטרים בלי להתיחס לפיל שבחדר, ומי שיעשה את זה הרי מייד יקבל את השם המפורש GoPro בתגובות לכתבה… הענק שיצר את הקטגוריה הנפיק לאחרונה ושוב דומה ששיחק אותה בענק. אם תשאלו אותי, הם הנפיקו בשיא – ומעתה עולם מצלמות האקסטרים הולך להשתנות. כש Shimano, Garmin, Sony, ועוד ועוד שחקנים גדולים ובלתי מבוטלים נכנסים לתחום מצד המצלמות היקרות, ומצד שני עשרות שחקנים סיניים מייצרים מצלמות מצויינות במחירים מדהימים כמו המוביוס, הרי שאפשר להניח שהשליטה ללא עוררין של GoPro תתחיל להתערר ונתחי השוק שלה ינגסו אט אט, בעוד יותר ויותר רוכבים מגלים שיש עוד אלטרנטיבות, חלקן לא רעות בכלל. יאללה, ממשיכים לשתי אופציות כאלה:

1-003

חלק א’ – Contour חוזרת!

קונטור זו חברה ותיקה בתחום וחלוצת פורמט הגליל, שיש לו יתרונות רבים (על כך בהמשך). בתחילת הדרך היא נדמתה כתשובה מעניינת וחזקה לגופרו, אולם היא לא הגיע למלוא הפוטנציאל שלה מבחינת נוכחות עולמית בגלל עניינים פנימיים וניהוליים, ולאחר שהיו שם ענייני הנהלה ובעלי מניות, סגירה, קניית נכסים, והקמה מחדש של המותג היא קמה לחיים שוב לשמחת חובבי המוצר הזה, שכבר בחנו בעבר, ואף אהבנו!

כעת הם השיקו את ה Roam3 – הדור הבא והמבטיח. במבחן דווקא את הגרסה הפשוטה יותר – זו ללא ה GPS וה WiFi שעולה 1200 ש”ח.

פיצ’רים עיקריים:

  • היא נגד מים וברת שימוש בצלילה עד 10 מטרים ללא שום צורך בכלי נוסף חיצוני!
  • מבחינת וידאו היא מצלמת וידאו ב HD1080 ב 30FPS כברירת מחדל אולם אפשר לרדת ברזולוציות עד WVGA  ולעלות בפריימים לשנייה עד 120, אם אתם צריכים את זה…
  • העדשה ברת 170 מעלות שיבטיחו שכלום לא יברח לכם מהתמונה גם מקרוב (אבל ייראה די קטן במרחק של יותר מ 10 מטרים).
  • בסטילס תקבלו פה 5 מגה ואפשר להגדיר Timelaps במרווחי זמן שונים. צילום סטילס מתבצע באמצעות הכפתור הגדול בגב המצלמה.
  • את כיוון הצילום תוכל לוודא באמצעות פס לייזר שמפעילים בלחיצה על כפתור ההפעלה העגול מאחור. (באותה לחיצה יופעלו גם הלדים המציגים את מצב הסוללה וכרטיס הזיכרון).
  • מתג קטן מאפשר להגדיר שני מצבי צילום (למשל את ה HD1080 ב 30FPS כאופציה אחת, ואופציה אחרת לצדו) ולעבור בינהם בקלות ובמהירות בהכנת הסרט.
  • יש לה תוכנה בשם Contour Storyteller שמאפשרת לכם להגדיר שני מצבי צילום, ויש מתג למעבר מהיר בינהם בשטח.
  • על העיצוב התעשייתי שלה ויתרונותיו – בהמשך הכתבה.

בניגוד לדגם מקביל ומעט יקר יותר של קונטור פה אין WiFi או GPS כאמור, וכמובן שאין מסך, מה שאומר שתצטרכו לכוון על בערך ולגלות האם הצלחתם רק כשתגיעו למחשב בבית… בזכות העדשה הרחבה, די קשה לפספס ואחרי שני צילומים כבר תדעו מה המרחקים הבטוחים לצילום אוביקטים בגדלים שונים.
3-005

מבחן הטמבל

תשמעו, למרות, או אולי בגלל שאני עוסק באפיון ופיתוח מוצרי אינטרנט, סלולר וגם Consumer Elerctronics כבר איזה 15 שנים, אני אוהב מוצרים פשוטים מאוד לשימוש. מוצר מעולה בהיבט השימושיות הוא מוצר שנותן לך תועלת טובה ומתאימה למה שהוא מבטיח מבלי שצריך לקרוא את manual שלו, ולכל היותר צריך איזה מישהו שמכיר אותו ובדקה וחצי של הסבר נותן לך 90% ממה שתצטרך כדי להיות ממש מרוצה.

מבחן הטמבל הוא מבחן הפעלת המצלמה בלי לקרוא עליה כלום. המוכר הסביר לך על כמה פקדים במהירות, תוך כדי שאתה חושב על המשימות בעבודה, ומציץ בוואטסאפ, וזה מספיק.

הקונטור מצטיינת במבחן הזה בענק. פשוט אין יותר מדי מה לדעת על המצלמה הזו כדי להפעיל אותה: כפתור הסליידר הענק זז קדימה או אחורה וכך מפעיל את המצלמה להקלטת וידאו. שתי שניות לחיצה על הכפתור העגול במצלמה מעבירים אותה למצב סטילס ואז הכפתור העגול הופך לכפתור הצילום, וזהו. בתכלס- זה כמעט כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להשתמש בה.

החסרונות הברורים של העדר WiFi או GPS הופכים במבחן הטמבל ליתרונות. תעזוב אותי באימאשך מכל ההתעסקויות האלה. Point אנד Shoot. זהו.

4-009

מבחן ה ID, או במילים אחרות Industrial Design, או במילים אחרות – עיצוב תעשייתי

העיצוב, כבר ידוע שהוא חשוב למוצר. הוא נותן לו את הסקסאפיל, הלחלוחית, והכיף. לעיצוב תעשייתי נכון יש תרומה גדולה להצלחה במבחן הטמבל, כלומר הוא משפיע מאוד על השימושיות – זה לא רק עניין של סטייל. גם פה – מוצר מצוין, אם כי יש ריג’קטים.

הגדולה העיקרית של המוצר הזה בתחום ה ID הוא בכך שהוא לא צריך שום מעטפת חיצונית בשביל למתקן אותו, להפעיל אותו במזג אוויר קיצוני, ואפילו – לצלול איתו. כן, הקונטור עמידה במים ככה – עד לעומק של 10 מטרים כמו שהיא כפי שיצאה מהקופסא. זה אדיר. זה נוח בהרבה, מפחית התעסקות, ועושה את הכל פשוט יותר.

זאת ועוד – פורמט הגליל המזוהה כל כך עם המצלמה מאפשר לסובב את העדשה ולהצמיד אותה מעל \ לצד \ מתחת האלמנט אליו תתחברו בקלות רבה – בין אם זה כידון, קסדה, או שלדת האופניים עצמם. החיבור נעשה באמצעות מסילות מאסיביות בשני צידי בסיס המצלמה, וישנה גם הברגה סטנדרטית של חצובות – חשוב, ומאפשר להתבסס על עולם עשיר של מיתקונים והתקנים שם בחוץ, ולא רק על אלה הייעודיים של היצרן, או על התקן מתאם שהוא יספק. הבעיה הגדולה עם האפשרות הזו היא אחת: שאפשר לשכוח שסיבבתם את העדשה, ולגלות רק בבית (כי אין מסך) שכל הוידאו והתמונות שלכם על הצד… כן, זה קרה לי. תודה ששאלתם.

כפתור ההפעלה של המצלמה ענק, ויש לו שני מצבים: הסטה קדימה ואתם מצלמים והסטה אחורה והפסקתם את הצילום. בתוספת צליל חיווי להתחלה וסיום צילום, הכפתור הזה מאפשר פשוט למשש אותו ולדעת את מיקומו – כלומר לא צריך לשאול חברים “תגיד האדום מהבהב לי מאחור?” כדי לדעת אם המצלמה שעל הקסדה שלכם מצלמת כרגע. פשוט נוגעים בה ויודעים. חכם!|

העיצוב עצמו מדויק, נקי, אם כי הגודל שלה כבר לא נראה מינימליסטי מספיק לעומת שחקנים רבים שנכנסו לאחרונה, וכך גם המשקל (אבל לגרמין שנמצאת במקביל במערכת היא מקבילה במידות).

עוד אלמנטים ראויים לציון – כל דבר שיכול להפתח או לזוז בצורה לא רצונית מכיל נצרת בטחון נוחה לשימוש. החיוויים – פשוטים עד פשטניים – לדים קטנים בחלק החיצוני של המצלמה יגלו לכם מה מצב הסוללה וכרטיס הזיכרון שלכם (מעבר מירוק – מלא לכתום ואדום במדרג ההתרוקנות), והאם אתם במצב צילום סטילס.

כרטיס הזיכרון נגיש בקלות אף הוא בפתיחת הדלת האחורית. שם גם תגלו את שקע ה USB המשמש גם לטעינה וגם להעברת המדיה למחשב, כפתור בחירה בין שני מצבי צילום ברי התאמה אישית (קיסטום) באמצעות התוכנה (אולם זו עדיין לא עודכנה לתמיכה בדגם הזה, החדש בעת כתיבת המבחן), כפתור Reset לחזרה להגדרות המפעל.

1-Contour מיתקון

מבחן השימוש והצילום

בסופו של דבר השימוש במצלמה הזו נוח מאוד ומצאתי את עצמי משתמש במצלמה לא רק ברכיבות אלא גם בצילומי משפחה וטיולים רגליים. הסרטים יוצאים טוב מאוד – הצבעים ברורים וחזקים (עד כדי קונטרסט טיפה חזק מדי לטעמי). השימושיות היא ברמה טובה.

גם צילום בתאורה נמוכה הוציא תוצאות טובות יחסית – הרבה מהרכיבות שלי מתחילות עם הזריחה, והסרטים לאו דווקא צולמו בתנאים אופטימליים. הקונטור מתמודדת עם תנאי אור חלש בצורה מצוינת:

המיתקונים המגוונים ובכלל כל גישת המתקון גם היא מוכחת וטובה מאוד. אפשר להצמיד אותה מעל, מתחת ומהצדדים של האלמנט אליו אתם ממתקנים ואפשר גם להרחיב את עולמות המתקון מעבר לייעודיים למצלמה הזו באמצעות תבריג החצובה. בקטע הזה אני חושב אולי רק ה GoPro יכולה להתמודד עם הקונטור פשוט בגלל שיש לה המון סוגי התקנים, אבל גישת המתקון של הקונטור עדיפה!

יחד עם זאת העדר המסך גרם לכך שהדיוק בכיוון הצילום, במיוחד כשהוא ממותקן לא היתה אופטימלית ונוצרו לא מעט סרטים שהאופק בהם אלכסוני. כשמחזיקים ביד ועוקבים אחרי האוביקט זה לא כל כך מפריע כי התנועה והדינמיות מפצים, אולם כשממתקנים את המצלמה על האופניים ויוצאים לרכיבה זה יכול לדפוק דקות ארוכות וראנים יקרים אם לא משקיעים בכל פעם שמשנים את המיתקון בבדיקת האופקיות שלו עם הלייזר.

העובדה שהיא עמידה במים גם פתחה בפני עולם חדש נוסף. אמנם אני כבר כמעט לא גולש ולא יצא לי להכין סרט גלישה, אבל צילומי ילדים בים זה כיף גדול. לפי הנאמר לי יש לה מייצב תמונה אולם הוא כנראה לא חזק מספיק לטעמי ויש רעידות רבות.

 

בסטילס:

התמונות בעדשה הרחבה מאפשרות משחק מעניין בצילומי אקשן אך תדרשו לתאורה ממש מצוינת. באיזורים החשוכים, במיוחד לאחר Cropping יש המון רעש וחמשת המגה פיסקסלים זה פשוט לא מספיק. גם ביוזביליתי יש מה לשפר: כדי לצלם סטילס צריך ללחוץ לחיצה ארוכה על הכפתור העיקרי, נדלק חיווי וצפצוף שעברתם לסטילס, ואז כל לחיצה – היא תמונה. כל התהליך איטי משהו ובתוך רכיבה, כשהחברה מאחור מגיעים מהר ואתם רוצים להספיק לצלם אותם – זה מרגיש נצח ולכן הייתי מעדיף כפתור ייעודי נפרד. התמונות צולמו אחת אחת ולכן חסרה לי גם אופצית Burst של כמה תמונות ברצף שבצילום אקשן היא פשוט חובה כדי לבחור את התמונה הטובה ביותר באלמנט.

 

1-005

דוגמא לתמונת סטילס שצולמה בתנאים די קשים, עם תאורה מול המצלמה. (הוספתי קצת קונטרסט ואור מילוי בתוכנת התמונות)

 

פולניה

היבואן חולק על דעתי זו, אבל לטעמי אין פה איזה דרמה משמעותית חדשה לעומת הקונטור2. למרות שלספורטאי מים זה שיפור מהותי שהמצלמה אטומה עד עשרה מטרים, יש כפתור חדש למעבר בין שני מצבי צילום, ויש עידכון של איכות הצילום, לפחות בוידאו – בתכלס זה כמעט אותו מוצר שבחנו לפני שנתיים, ואולי יש בכך הגיון – כי הפורמט מוכח ומוצלח בסה”כ. בנוסף, מי שמחפש עושר של פיצ’רים לעומת מצלמות אחרות בשוק, כולל זו של גרמין שהיתה במבחן מקביל – לא ימצא אותם. זו מצלמה בסיסית מאוד באפשרויות שהיא מציעה. יתכן שזה לא מקרה: במקום להתעסק שעות בפיצ’רים, יוצאים, מצלמים בפשטות ומקבלים סרטי אקשן מגניבים, ודגש על מצלמה חזקה ואמינה עם מגוון מתקונים גדול ונוח. מה שהכי הפריע לי הוא שאין מסך עקב הקושי לדעת מה מצלמים בעצם ואני מצטער לאמר שנוכחותה של הגרמין לצד המצלמה הזו במבחן הראתה עליונות בתחום הסטילס על הקונטור.

סיכום

גם כמה שנים אחרי מבחן ה Roam2, הקונטור היא עדיין אחת המצלמות האיכותיות ביותר, במיוחד בהיבט הפיזי למי שלא מחפש מיזעור. שיטת המיתקון שלה מעולה ומאפשרת להציבה בכל מקום אפשרי כמעט ובכל זווית – לצד האוביקט, מעליו, וגם בזוויות שונות ומשונות שאפשר לתקן באמצעות סיבוב העדשה.

ה Roam3 מספקת איכות וידאו טובה מאוד (פחות בסטילס), והעובדה שהיא נגד מים ללא מארזים, הפשטות, העמידות, איכות הבנייה, והאפקטיביות הישירה שלה הם יתרון גדול לחובבי גישת צמצום הפיצ’רים ו”אל תבלבלו לי את המוח עם תפריטים ועניינים”. זה חוסך זמן, מנקה את ההתעסקות בטפל במהלך הצילומים וממקד אתכם במה שחשוב – בתפיסה של הרגעים היפים של הספורט שלכם.

לאתר היבואן: http://www.contouril.co.il/