Garmin הופכת להיות אחת החברות החשובות והאהובות עלינו ביותר בעולם האופניים – ספקית הגאדג’טים של הענף. מחברה שמייצרת בעיקר GPS למכוניות הם הפכו ליצרני אלקטרוניקה מגניבה לספורטאים: מחשבוני הרכיבה שלהם ובתוכם ה Garmin 500 המיתולוגי (שבחנו לפני כמה שנים בבייקפאנל) נפוצים במיוחד. בשנים האחרונות הם נכנסו לעולם מדי הוואטים עם ה Garmin Vector (שבחן אצלנו אופיר גלאון), יש להם שעוני GPS חדשים (בעיקר לריצה), וכעת הם נכנסים לתחום מצלמות האקסטרים. וכמטריה שיווקית לכך הם גם נותני חסות כבר שנים של Garmin-Cervelo בסבב המקצועני בכביש. אה – ואת הרצינות שלה בתחום אפשר להבין גם בזכות רכישת ה Ant+ – אותו פרוטוקול תקשורת כל כך שימושי לאביזרי אופניים שהוא היום בבעלותה.

הגרמין Virb Elite

2-004

המצלמה שברשותנו Virb Elite ויש דגם נוסף שנקרא Virb Basic ללא GPS ו WiFi. היא עולה 1700 ש”ח.

רשימת הפיצ’רים היא מהממת והנה חלק מהם. דומה שהחליטו בגרמין להעמיס על המצלמה הזו את המקסימום האפשרי כמעט, ובהתאם תפריט מורכב ואפשרוית מכאן ועד הודעה חדשה. (לעיצוב התעשייתי נתייחס בסעיף הבא):

  • מסך קטן שמאפשר גם לכוון וגם להפעיל תפריט מקומי ברור לבחירת האופציות השונות
  • מייצב תמונה כמובן
  • צילום סטילס ב 16 מגה! כולל אפשרות ל Timelaps שמייצר סרט  HD בצורה אוטומטית (כלומר לא חייבים להכין את הסרט הזה מאלפי תמונות לאחר הצילום). שימו לב – היא לא יודעת לעבוד עם כרטיסים איטיים יותר – הקפידו לוודא שיש לכם כרטיס חדש. את המהירות תוכלו לראות עליו בתוך עיגול קטן. במהירות 4 – לא יעבוד. ב 10 לא היתה בעיה.
1-VIRB0035

איכות צילום הסטילס של ה Virb גבוהה!

  • רמות הצילום נעות מ 1080 עם 30 פריימים בשנייה דרך רזולוציות נמוכות יותר בצילום להילוך איטי (60 ב 720 וכו’). פה אגב יציינו ביקורות מסוימות את יתרון ה GoPro שמאפשרת HD גם בהילוך איטי אולם את איכות הצילום הרגיל בשתיהן כדומה.
  • שלושה מצבי זום – מרחב רגיל ועד קרוב יותר – אולם זה זום דיגטילי שכמוהו כקרופינג רגיל. לסטילס אין בזה הגיון (כי אפשר לחתוך במחשב) אבל יש בזה יתרון מסוים למי שרוצה לגוון מעט בוידאו ומוכן לירידת האיכות.
  • יש לה Ant+ ואם יש לכם מחשבוני רכיבה חדשים של גרמין אפשר להשתמש בהם כשלט רחוק למצלמה, ולמשל להפעיל את מצלמת הקסדה שלכם או מצלמה שפונה אחורה – מהכידון כאופציה אחת, או פשוט להפעיל אותה בצילום עצמי כשאתם מתקרבים לאיזור בו מתקנתם את המצלמה לסרט ה Selfie-Extreme הבא שלכם.
  • יש לה GPS ואפשר לצלם את הסרט ובאמצעות התוכנה של גרמין לשים את המידע מה GPS (מהירות, מרחק וכו’) על גבי הסרט עצמו (באמצעות תוכנת העריכה של גרמין עצמה).

מי שיחפור ב Manual יגלה עוד, כי המצלמה הזו היא אוצר של פיצ’רים שלא נגמר…

איזה סרט אולי?

מבחן ה ID

  • מבחינת ה ID (עיצוב תעשייתי, על שום Industrial Design) היא מציגה משהו שהוא לא בדיוק גליל ולא בדיוק מרובע: כלומר זה מאורך אולם אין אפשרות מיתקון צדי כמו בשאר מצלמות הגליל.
  • עטופה בגומי נעים למגע ומשכך נפילות – עדיף על מגע אלומיניום או פלסטיק!
  • מסך חיצוני – לא עוד ניחושים, התחברויות מעיקות לסלולרי, או התעסקות בתפריטים. פותחים את המצלמה ויש לכם תמונה של מה שאתם מצלמים…
  • עמידה ברטיבות – ללא מעטפת חיצונית מסורבלת ומעיקה.
  • היא מרגישה אמינה ומאסיבית ביד (על סף הכבדה וטיפה גדולה מדי)
  • סוללה ברת שליפה – גדולה יחסית ומחזיקה לשלוש שעות אבל רק מתחתיה גישה לכרטיס הזיכרון – פחות נוח.
  • כפתור הפעלה גדול בשיטת סליידר – השיטה הטובה ביותר לטעמי במצלמות אקסטרים. ברור מה מצב המצלמה וקל להגיע אליה גם כשהיא על הקסדה.
  • כפתור סטילס נפרד (וכפתורי תפריט) – זה מעולה כיוון שבניגוד לקונטור לא נדרשת לחיצה נוספת כדי להפעילו.
  • מיתקון בעייתי משהו – הכל מתבסס על עריסה שמתחברת לבסיס המצלמה. אין מיתקון צדי, וכל המערכת תופסת גובה ונפח משמעותיים.

1-Garmin Contour-001

מבחן השימוש והצילום

המצלמה של גרמין מצטיינת בכמה היבטים: איך לא חשבו על הקונספט הזה בכל מצלמה – מסך! וואו – מהפכני. וברצינות – זה נוח. זה מקל עליכם לראות שאתם לא בזוויות לא סבירות ביחס לאופק, זה מאפשר לראות את התמונות מיד לאחר הצילום ולהבין אם פיספסתם את האוביקט, וזה מאפשר לכם להכנס לתפריט בנוחות רבה.

עוד דבר שאהבתי מאוד הוא שהמצלמה מצליחה לעשות משהו שהוא לא פשוט: לאפשר את שתי רמות השימוש – זו המעורבת וזו הבסיסית בלי להפריע לבסיסית עקב עודף הפיצ’רים. אם אתם רוצים רק את הבייסיקס, אתם משתמשים רק בסליידר לוידאו ובכפתור צילום הסטילס לתמונות וזהו. אם אתם בעניין של הגדרות, תפריטים וכו’ – עושים שימוש בתפריט ואם מישהו מראה לכם את השימוש בו, אז אחרי דקה בדיוק הבנתם איך להשתמש בהכל.

מה שדורש מעט יותר תשומת לב והשקעה הוא כל עולם הכנסת המהירות וה GPS לסרטים. המצלמה מתחילה להקליט את המסלול, ולאפשר לכם להשתמש בה כמחשבון רכיבה, ברגע שהדלקתם את המכשיר, וסוגרת את ההקלטה ברגע שכיביתם אותו. היא גם מייצרת קובץ נפרד לכל סרטון וידאו, וכך ניתן לשלב בסרטים את המידע על המהירות, מרחק וכו’. זה נעשה באמצעות Virb Edit – תוכנת העריכה של גרמין. זה מסיף שכבה מגניבה לוידאו אולם התוכנה הזו לא משהו. איטית, מסורבלת, לא ידידותית במיוחד והיא טובה רק להוספת שכבת המידע הזו. אחרי שתצמידו את התצוגה של המהירות\סל”ד\מפה וכו’ תצטרכו לשמור את הקבצים ותרצו לרוץ מהר לתוכנת עריכת וידאו אמיתית… אני מוותר.

1-Virb Edit

תוכנת העריכה של ה Virb – כדי להוסיף שכבת GPS ונתונים תצטרכו קודם לשלבם פה, אולם אם תרצו לבצע עריכת וידאו באמת – זה לא המקום… היה עדיף לו המצלמה היתה עושה זאת בעצמה ישירות עם אופציות בתפריט…

 

השימוש בה מהיר. זה נובע מהאפשרות להדליק אותה ולהשאירה במצב המתנה לשימוש, ללא צילום או הקלטה. לא חייבים לחכות שהיא תתעורר מאפס אם עשיתם את זה.

הערך המוסף של גרמין בהוספת האפשרות למתקן על הכידון, שימוש במצב דשבורד כמחשבון רכיבה הוא חביב ואפשר גם לשחק עם הוספת שכבת המהירות והמיקום לסרטים עצמם. העדר המיתקון המגוון במגוון זוויות וכיוונים על האופניים הפריע ומגביל בהקשר של שילובי קטעים מיוחדים בתוך הסרט. יחד עם זאת צילום ממותקן מעייף מאוד לצפיה בעיני, במיוחד בשטח אמיתי. בעיני הוא טוב רק לשילובים קצרים בתוך הוידאו הערוך.

נקודה חיובית וחשובה מאוד-  מייצב התמונה האלקטרוני שלה עובד מעולה והסרטים אינם קופצניים מדי, אחרי שהפעלתם אותו מהתפריט.

צילום סטילס

המצלמה הזו להיט לשימוש הזה! קודם כל נהנים מהאפשורת לקבוע את הפריים כמו שצריך כי יש מסך, ואז נהנים מכך שיש כפתור ייעודי לצילום סטילס – ושלא כמו בקונטור אין צורך להמתין כלל, אחרי כן נהנים מזה שיש פה אופציית Burst – שאני ממליץ להשאיר אותה קבועה (צריך להכנס להגדרות כדי לבחור בה), ולצלם את החברים בקפיצה או האלמנט תוך כדי מעקב אחריהם כאילו אתם מצלמים וידאו. אחת התמונות מהשלוש של ה burst ודאי תהייה טובה יותר מאחרות. ולבסוף – היא מאפשרת שימוש בסטילס ובוידאו במקביל – לא חייבים לבחור אחד מהשניים.

1-VIRB0042

כפתור נפרד, איכות גבוהה, שלוש תמונות בשנייה… ה Virb הוציאה אחלה תמונות!

ביקורת

היא מאסיבית. חלק מזה נובע מההקשחה והעמידות שהוסיפו לה בצורה מכוונת אולם הגודל והמשקל שלה הם יותר מדי. היא לא מתמודדת מי יודע מה טוב עם תאורה מוגבלת. בתחילת הרכיבה, כשהשמש נמוכה מאוד, או בשילוב עננים זה לא מדהים. עדיף לגמרי לצלם בתאורה חזקה יותר. זה משפיע דרמטית על הצבעים והחיות של התמונה.

מייצב התמונה – מצוין כאמור, אבל שימו לב – יש בתפריט איזור “מתקדמים” ושם לצד בחירה במצב Burst כאמור לתמונות , תגלו שיש כפתור on/off למייצב, ובסרטים הראשונים שעשינו הוא היה ב Off…

מיתקונים – כאמור חלשים. כל הגישה של עריסה שאפשר להצמיד אותה רק לתחתית המצלמה ולא לצדדים לא משאירה לכם הרבה אופציות. גם אין תבריג לחצובה שהיה פותח אפשרויות נוספות. הגיע אלינו רק התקן לקסדה שהיה מבוסס על מדבקה – מתאים רק לקסדות Full Face חלקות. לרוב הקסדות המאווררות צריך התקן רצועות.

1-2014-10-14

ברכיבה באדום בבן שמן פגשתי אקראית רוכב עם Virb שמשתמש בה כמחשבון הרכיבה…

לסיכום מבחן ה Garmin Virb

בשורה תחתונה זו המצלמה שהכי נהנתי לעבוד איתה עד היום מכל המצלמות שבחנתי והתוצאות בצילום עצמו שהיא יצרה היו הכי טובות עקב איכות גבוהה הן של הסנסורים והן של המייצב. אהבתי במיוחד את זה שהיא מאוד משוכללת ועתירת פיצ’רים אולם במקביל- העובדה הזו לא פוגעת בשימושיות הבסיסית שלה: יש פה כפתור סליידר נוח לצילום, וכפתור צילום סטילס נפרד שגם מייצר תמונות מצוינות. מה שפחות הרשים היא גישת המיתקון, וברמה הפיזית הגודל והמאסיביות היו טיפה מעבר למה שאני מדמין במצלמה שעולה על האופניים או הקסדה שלי. מצאתי את עצמי נהנה ממנה מאוד אבל בעיקר לצילומים באמצעות אחיזתה ביד, גם לוידאו וגם לסטילס.

מבחינת חווית הצילום ואיכותו מדובר במצלמה טובה מאוד. העובדה שיש פה מסך אמיתי שמאפשר לראות מה מצלמים בנוסף לגישה נוחה לתפריטים היא, עד כמה שזה אמור היה להיות טריוויאלי (וזה לא – בעולם מצלמות האקסטרים) – מתבקשת ועושה את הצילום והשליטה נעימים ושימושיים עוד יותר.

אז למי מתאימה ה Garmin ולמי מתאימה ה Contour?

כאמור סקרנו פה שתי מצלמות גב אל גב ונשאלת השאלה – בשורה התחתונה, למי מתאימה כל אחת מהן? ובכן, לטעמי מי שמצלם בעיקר מהמיתקונים השונים (לקסדה, אופניים וכו’), מחפש מצלמה נגד מים, אמינה וחזקה במיוחד, יעדיף את הקונטור.

מי שמחפש עושר של אפשרויות ופיצ’רים, לא רוצה לוותר על אופציית המסך המעולה, מסתפק בעמידות נגד מים עד מטר, מצלם יותר תוך שהוא מחזיק את המצלמה ביד, ואוהב לשלב גם צילום תמונות סטילס – יעדיף את הגרמין. אני באופן אישי הייתי בוחר את הגרמין מאחר ולאורך זמן והרבה צילומים, בסוף, כשהייתי צריך לבחור איזה מצלמה לקחת, סמכתי עליה יותר שהיא תסייע לי להוציא תמונות ווידאו טובים וגם ברמת השימוש – המסך ואפשרויות צילום ה Burst בסטילס עשו לי את זה.

 מאת: גיא חלמיש

ומה אתם אומרים? הגיבו בתגובות!