פנינו ליבואני אוכפים מובילים לשם מבחן משווה עם המטרה: בחינה של אוכפי כביש מהרמות היותר גבוהות. כבר במבט ראשון ניתן לראות הבדל בולט עיקרי בין שני סוגים של מבנה: המחורץ  ושלם. אחת משאלות המבחן היא עד כמה החריצה הזו תורמת? ישנם עוד משתנים רבים שנתייחס אליהם כגון משקל, עובי הריפוד, המסילות, מבנה במבט צד, הגנות על הריפוד, ועוד.  שוב וכרגיל נדגיש נאמר ונחזור שמבחן לכל פריט הבא במגע עם הגוף, ובמיוחד של אוכפים הוא תלוי רוכב ואנטומיה אישית.

 

 Fizik Antares Kium

האוכף הזה, המיובא ומשווק ע”י רוזן ומינץ עניין אותנו מאוד: גם משום שפיזיק היא אחת מחברות האוכפים הרציניות ביותר בעלת מגוון גדול של אוכפים לכל ישבן ומטרה, וגם משום שזהו דגם חדש יחסית שמצטרף למשפחת ה”A” של פיזיק הכוללת שני אוכפי כביש מעולים נוספים: את ה-Arione השטוח, הצר  והארוך ואת ה- Aliante הנוח במיוחד ובעל העיצוב הקלאסי.

כמו שני אלה גם ה- Antares אינו מחורץ, ובדומה ל- Arione הוא שטוח יחסית. למעשה זו הגרסה הרחבה (142 מ”מ) של ה- Arione הפופולרי. משקלו האמיתי התגלה כ- 188 גרם לעומת 175 גרם מוצהרים באתר היצרן – מה שלוקח את הפער המקובל של עד 5 אחוזים למעלה או למטה מהמשקל המוצהר לקצה. מחירו לצרכן הוא הגבוה מבין האוכפים שבדקנו: 1000 ש”ח.

 

המשקל מראה 188 גרם לעומת 175 מוצהרים באתר היצרן:

Img_2157

פיזיק מציגה גישה ייחודית להתאמת אוכף לרוכב לפי רמת גמישות השרירים האחוריים של הרגל והאגן: דמיינו את תרגיל הגמישות הקלסי שבו אתם עומדים ומתכופפים למטה לכיון אצבעות הרגליים. אם אתם מגיעים בקלות לרצפה הם מציעים את ה- Arione. אם אתם לא גמישים כלל יציעו לכם את ה- Aliante ובאמצע: את ה- Antares. אני מצאתי שהשיטה הזו לא ממש מסייעת לי להתאים את האוכף הנכון לי ביותר…

המסילות בנויות מסגסוגת מתכת מסוג “Kium” (המצאה ייחודית של פיזיק שקשה להגיד אם יש לה ערך מיוחד לצרכן וגם לא מסופר עליה יותר מדי באתר היצרן). הריפוד אינו עבה, אולם הוא מכסה שטח גדול יחסית. כמו כן לא נצפה בד עמיד יותר לאורך שולי האוכף, מה שיכול לרמז על נקודת כשל עתידית למי שנוטה להשעין את האופניים על הקיר כשנקודת המגע היא צד האוכף ולא הגלגל.

עובי הריפוד, המסילות הפשוטות יחסית (לא טיטניום או קארבון שמשככים מעט יותר), וגוף האוכף הקנו תחושה מצוינת בשעתיים הראשונות של הרכיבה, אולם ברכיבות ארוכות של מעל שעתיים עצמות התחת החלו להתלונן. מבחינת נוחות דומה ששתי האופציות האחרות ממשפחת ה- A של פיזיק (האריונה והאליאנטה) עדיפות על פני האוכף הזה. מבחינת המשקל ה- Antares נמצא במקום השני עם 188 גרם: משקל ראוי בהחלט.

 

פיצ’ר קטן וייחודי מצאנו דווקא מתחת לאוכף: הלוגו מותקן על מחבר למתקן תיקי אוכף ייעודיים של פיזיק. מגע חכם של אינטגרציה שמייתרת רצועות או הוספת מתקני עיגון וברגים לחיבור התיק לאוכף למי שיקנה את התיקים המתאימים לאוכף.

בסה”כ האוכף הזה מספק יחס תמורה – מחיר לא מבריק היות ואפילו במבחן הזה ישנם שני אוכפים שלטעמי היו נוחים יותר ואחד מהם קל בהרבה, ועולה חצי מה- Antares!

 

הלוגו מתחת לאוכף ממלא מקום לחיבור לתיק אוכף

Selle San Marco Mantra

 

הסן מרקו, המיובא ע”י DAA, הוא ללא ספק האוכף בעל העיצוב המעניין והקיצוני במבחן, וכמו כל  מוצר שמעוצב בצורה אמיצה הוא גורר תגובות משועשעות  ולא משאיר את הרוכבים ליד אדישים. חלק אוהבים, חלק אוהבים פחות, אבל כולם  זורקים איזה הערה.  הוא גדול למראה: אורכו 290 מ”מ ורוחבו 135 מ”מ. ייחודו הוא בצורתו מתעגלת כלפי מטה בכנפיים הצדיות ובחלק האחורי. לדברי סן מרקו זה מקטין את השפשוף בחלק הפנימי של הירך ומאפשר תנועה נעימה יותר בצמוד לאוכף. באמצע האוכף ישנו שסע משמעותי, שהוא מהגדולים ביותר שראיתי באוכפים מחורצים. המסילות הנן גם פה מסגסוגת ייחודית לסן מרקו בשם “XSILite” שלדבריהם הנה קלה מטיטניום, ומכילה אחוז גדול של סיליקון עם חלקיקי טיטניום וקארבון. מחירו הוא הגבוה ביותר במבחן:  1199 ש”ח, והוא גם האוכף הכבד ביותר מבין הארבעה אולם בהבדל מינורי יחסית לקרובים אליו.  

 

211 גרם אמיתיים לעומת 220 גרם מוצהרים באתר היצרן

ברכיבה הוא הפתיעה לטובה. במיוחד מפתיעה הנוחות כאשר זזים אחורה עד קצה האוכף דווקא אל האזור המתעקל כלפי מטה ואחורה. הכיפוף הזה מאפשר לשנות תנוחה ברכיבות ארוכות ולקבל מגע מעט שונה של הריפוד עם העכוז בנקודות שונות של האוכף – מה שמקל מאוד על הלחץ ומאפשר למשוך עוד קצת זמן ברכיבה. דומה גם שמתכנני האוכף הזה השאירו מקום לתזוזה וגמישות של שני חלקיו משני צידי השסע האמצעי: אם תחזיקו את האוכף ביד ותלחצו את שני צידיו העליונים כלפי המסילות מתחתיהם  תוכלו לראות שישנה גמישות כלפי מטה. הגמישות הזו נותנת שיכוך נוסף מול פגעי הדרך.  מכל האוכפים במבחן הזה המאנטרה אפשר לי לרכב הכי הרבה שעות עד הופעת אי נוחות כלשהי, ויצא לי לנסות אותו גם בימי רכיבה ארוכים מאוד עם מעל 6 שעות אוכף.

 

למרות שאינו ייעודי למטרה זו, הרי שביחס לאוכפים האחרים במבחן בגלל היותו ארוך יחסית ובעל שסע רחב וארוך המגיע עד החלק הקדמי של האוכף, זה  גם האוכף  שהכי מתאים לדעתי לרכיבת נג”שטריאתלון  וישיבה קדמית.

 

ה San Marco משקיף על נוף הולדתו: פסגות האלפים האיטלקיים…

Selle Italia SLR 

ה Selle Italia SLR הוא אחד האוכפים הוותיקים והנפוצים בכביש – קלאסיקה אמיתית. הוא מיוצר במגוון אדיר של דגמים, רמות משקל וחומרים. היבואן הוא עמית לוינסון ומחירו של הדגם הזה לצרכן הנו 490 ש”ח – המחיר האטרקטיבי ביותר במבחן. האוכף שקיבלנו למבחן התגלה גם כאוכף הקל ביותר מבין השלושה – ולא במידה זניחה: משקלו כפי שמדדנו הוא 148 גרם, למרות ההדפס על האוכף עצמו הטוען ל- 135 גרם. עדיין, במשקל של 148 גרם הוא שוקל 63 גרם שלמים פחות מה- Selle San Marco .

 

 

האוכף הקל ביותר במבחן: SLR שוקל 148 גרם לעומת 135 מוצהרים

 

ברכיבה – אולי עם קשר מסוים לעובדה שהוא הקל ביותר מבין כל האוכפים, הנוחות שלו התגלתה כסבירה אולם לא מפנקת. עובי הריפוד שלו דק יחסית ורמת השיכוך שמספקות מסילות הטיטניום לא רעה. למרות שאין חתך באמצע האוכף לא הורגש לחץ על האזור הרגיש עליו השסע הזה אמורים להגן. התרוממות קלה של חלקו העליון האחורי מסייעת למקם את העכוז במקום הנכון הקדמי יחסית על האוכף. גם כאן אחרי 3 שעות עצמות התחת מתחילות לכאוב מעט אבל בסה”כ הוא סיפק נוחות מפתיעה יחסית למשקלו.

 

עוד היבט קטן הוא היותו האוכף שמייצר הכי פחות הגבהה יחסית לאחרים – נתון שאולי יעניין את אלה מכם בעלי מוט הכיסא האינטגרלי. מי שצריך לחתוך את צינור הכיסא שלו ודאי יעדיף לחתוך הכי גבוה שאפשר ולכן יכול להעדיף את ה- SLR.

לתחושתי האוכף הזה מתאים לישיבה קדמית יחסית ורכונה נמוך – כלומר לרוכבים תחרותיים שמשתמשים יותר בדרופים מאשר לכאלה שמבלים על אופני הכביש שלהם בישיבה זקופה יחסית.

 

האוכף הכי מקומר מבין השטוחים…

 

סיכום

כמו שתוכלו לראות במבט צד בתמונה מטה, כל האוכפים האלה הם מז’אנר האוכפים השטוחים, ולא מסוג האוכפים בעלי התרוממות החלק האחורי. הם כולם קלים יחסית ואינם עשירים בריפוד ולצערנו גם אף אחד לא מספק שכבת הגנה בצידי האוכף למניעת שפשוף. בהכללה (מאחר וזה עניין תלוי אנטומיה אישית בסה”כ), סוג זה של אוכפים מספק רמת פינוק נמוכה יחסית והתאמה גבוהה יותר לפרופיל תחרותי לעומת האוכפים הקמורים המתאימים יותר לרכיבות ארוכות – לא לחינם רוכבי טורינג בוחרים באוכפים שונים בתכלית בדרך-כלל. יתרונם בעיקר במשקל הנמוך. לאחר רכיבה על כולם לא הרגשנו שהחריצה היא דווקא הגורם הדומיננטי ביצירת נוחות עודפת – והאמת גם לא בטוח שהיא הכרחית מבחינה בריאותית משום שאפשר לעצב אוכף שלא ילחץ על האזורים הרגישים בלעדיה. מצד שני משתנים כמו קמירות, ריפוד, וגמישות אנכית של המסילות וחלקי האוכף היו חשובים יותר לשיפור הנוחות.

 

כל האוכפים במבחן הנם בעלי מבנה שטוח מאוד במבט צד

מהפיזיק Antares התאכזבנו למרות חיבה והערכה רבה למותג הזה ולשני אוכפי הקצה שלו: ה- Aliante וה- Arione. אם אתם רוצים פיזיק מהז’אנר השטוח נמליץ לכם על ה- Arione. למגולחי רגליים יבבני המשקל כמובן שה- Selle Italia SLR יתאים ביותר: כחמישים גרם משמעותיים מפרידים בינו לבין האחרים ובמחיר של הדגם הספציפי הזה הוא מספק תמורה מצוינת. לרוכבים שמצליחים להתמודד רגשית עם העיצוב המיוחד נמליץ על ה- Selle San Marco שהתגלה באוכף הנוח ביותר במבחן.

 

עוד שתי מילים לסיום: לשיפור הנוחות ורכיבה נכונה בכביש אנחנו ממליצים בחום לעבור לרכיבה קצרה בעמידה כל עשר דקות בערך. לא צריך הרבה זמן – 15-30 שניות כאלה כל עשר דקות  יעזרו לכם עד מאוד להזרים דם אל האזורי&